• 0

content "pikken"

Vraagje;

 

Ik heb een website waarvoor ik mijn eigen teksten heb geschreven, en ook zelf onderzoek voor heb verricht.

Nu is er een website die mijn complete teksten heeft overgenomen.

Alleen de naam van het bedrijf is aangepast.

ik heb niets vastgelegd in een copyright, dus ik zal hier niets aan kunnen doen. Het is natuurlijk ook wel vleiend..blijkbaar vonden ze de tekst wel aardig. Daarbij; internet is natuurlijk een medium waar dit mogelijk is. Maar aan de andere kant....

Wat had ik kunnen doen om het te voorkomen? Hoe zit het met copyrights en internet?

 

Ik ga eerst maar eens vriendelijk vragen waarom ze dit gedaan hebben.

 

Greetz,

Tirza

 

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0
ik heb niets vastgelegd in een copyright, dus ik zal hier niets aan kunnen doen.

 

Dit is absoluut niet waar! Je hebt als oorspronkelijke auteur automatisch het copyright op elke tekst die je schrijft. Het copyright tekentje met daarachter een naam en datum is niets meer dan een extraatje om aan te geven wie nu precies het copyright bezit, en wanneer dat is gevestigd, niets meer dan dat.

 

Als je kunt aantonen dat je de tekst eerder hebt geschreven sta je volledig in je recht, en kun je de kopieerders met alle mogelijke middelen dwingen de tekst te verwijderen.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Het is inderdaad niet zomaar toegestaan om complete texten, graphics etc. over te nemen van andere websites, je bent gewoon de eigenaar van de auteursrechten van je eigen materiaal.

 

Ik weet niet precies om wat voor text het gaat (content, of wellicht algemene voorwaarden oid?). En het is nog wel van belang in welk land de copy is gemaakt en gehost staat. Als het om een nederlander gaat moet je er wat aan kunnen doen, maar een chinees die een kopietje van je site trekt zul je weinig aan doen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het gaat niet om graphics maar alleen om de tekst.

Ook de algemene voorwaarden zijn helemaal overgenomen. (ik heb deze av samengesteld uit andere av`s..ook van internet)

De site is van een bedrijf uit alkmaar.

 

Wat zijn de stappen die ik zou kunnen ondernemen? behalve vragen of ze de content zouden willen verwijderen.

Ik ben nog steeds verbaast :o

 

Tirza

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie
  • 0

Het gaat niet om graphics maar alleen om de tekst.

Ook de algemene voorwaarden zijn helemaal overgenomen.

 

Nogmaals, alle tekst waarvan jij de oorspronkelijke auteur bent valt onder jouw eigendom, en mag niet zonder jouw toestemming zomaar gebruikt worden.

 

Ik zou ze eerst een email sturen dat je geen toestemming geeft voor dergelijk kopieerderswerk, en dat je ze sommeert de teksten te verwijderen. De volgende stap zou kunnen zijn dezelfde sommatie nogmaals, maar dan door een jurist op zijn briefpapier. In 99 van de 100 gevallen zal de tekst dan zonder meer verdwenen zijn, want niemand laat het daar op aankomen.

Link naar reactie
  • 0

Via de teller (nedstad) zag ik het.

de site is nl ook vindbaar met mijn zoekwoorden

ik kijk regelmatig op welke zoekwoorden er gezocht wordt en dan kijk ik ook hoe hoog ik vermeld sta.

Hier kwam ik het tegen.

wil je de url van die site?

 

zoekwoorden:advies bureau (google)

3e pagina wordt mijn bedrijf vermeld.

4e pagina die ander met mijn teksten.

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie
  • 0

Hi, Tirza,

 

Erg lullig, dit soort diefstal. Anders kan ik het niet noemen. Voorkomen wordt wat moeilijk, maar je kunt het de bezoekers van je site misschien iets moeilijker maken door een script toe te voegen aan je broncode die rechtsklikken onmogelijk maakt. Dat heb ik op www.ivoc.com ook gedaan (niet dat er op dit moment veel te halen is, meer als experimentje).

Verder moet het ook mogelijk zijn de menubalk uit te schakelen, zodat het opslaan van een complete site via het menu Bestand ook niet echt makkelijk meer is.

 

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

 

groeten,

Rob.

CAD-ondersteuning PLUS??

www.iarf.nl

mail of bel gerust!

Uitgebreid profiel: http://www.linkedin.com/in/robfroeling

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de tip reafro,

ik weet idd dat er wel scripts zijn die dit doen, maar ik heb er nooit bij stil gestaan dat men tekst letterlijk over wil nemen.

ik vind het erg 'lui' en niet getuigen van enig inzet.

Maar ja, ik hoop dat ze wat met mijn mailtje gaan doen.

 

greetz,

Tirza

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie
  • 0

Maar ja, ik hoop dat ze wat met mijn mailtje gaan doen.

 

Kun je het bewijzen dat je de oorspronkelijke auteur bent? Dan sta je zeer sterk, en zullen ze wel moeten reageren.

 

maar je kunt het de bezoekers van je site misschien iets moeilijker maken door een script toe te voegen aan je broncode die rechtsklikken onmogelijk maakt.

 

Dit werkt sowieso niet in Opera, op de manier zoals je het nu hebt. Verder is dit niet echt aan te raden, het komt aggressief en onprofessioneel over. "Leuk geprobeerd, maar klikken doe je met de linker muisknop!" (haalde ik uit de source), staat erg leuk als iemand per ongeluk op de rechtermuisknop drukt, of bewust een link met de rechtermuisknop in een nieuw venster wil openen... :)

Link naar reactie
  • 0

precies decorum, website die rmuisknop disablen... bah!

 

gooi dan de tekst in een plaatje, of in een layer (z-index). dan kunnen mensen het ook niet selecten. maar er zitten onder de rmuisknop ook nog nuttige dingen, en die disablen is zeer kwalijk.

 

ontopic: je doet hier gewoon niet veel tegen, behalve dan googlen. misschien kan je een bepaalde 'unieke' zin in je tekst opnemen en daar dan op googlen. maar dat is natuurlijk niet waterdicht, dat is het nooit.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb goed bericht!

 

De content wordt aangepast, ze hebben de pagina`s eraf gehaalt:

De server kan de door u opgevraagde URL op **.nl niet vinden.

dus ik neem aan dat men het begrepen heeft :D.

 

over de rechtermuis klik; ik hou er ook niet van, Internet is een open medium, dat is een kracht maar dus ook een 'klein gevaar'...Ik ben noet van plan om de rmuisklik te disablen, en ik vind het ook geen probleem als men stukjes tekst gebruikt. Het gaat mij te ver als men de hele tekst klakkeloos overneemt, dan is het nl niet meer iets waar men zelf voor staat. Je moet achter je 'product' staan en dat zelf proberen te verwoorden in je website. Dat heb ik geprobeerd, en dat zal dit bedrijf ook moeten proberen. Dan blijft de tekst niet alleen tekst, maar wordt het een deel van jezelf. Het 'product' zal dan ook meer voor je gaan 'leven'.

 

Greetz,Tirza

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie
  • 0

Zo te zien ben je wel goed met teksten, anders worden ze niet gecopy/pasted zou je niet een arme emigrant willen helpen.

 

:D

 

Mijn domeinnaam moet ook nog verkocht worden. Welke wel in zijn geheel op google staat LoL. met zoekwoord 1internet eerste pagina en ik geloof derde of tweed positie.

Link naar reactie
  • 0

mijn probleempje met google is gefixed ;)

 

hoe verkoop je een domeinnaam, tja..hier heb ik geen ervaring mee.

misschien kun je het aan iemand verhuren?

wordt de site ook gevonden zonder het intikken van 1internet? probeer eens; internet verkoop domein domeinnaam website eerste kopen

Maar ik weet niet of de handel in domeinnamen nog erg hard loopt.

 

probeer domeinhandel.pagina misschien kun je het hier proberen (gemiddeld zo`n 50 bezoekers p.dag)

 

succes in iedergeval!!

 

 

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie
  • 0

Helpen wil ik iedereen, maar ik ben zelf niet overtuigd dat mijn teksten zo goed zijn, ook al worden ze gecopieert.

 

misschien kunnen we met elkaar wat leuks in elkaar zetten? ik weet dat Kermie ook een kei is in teksten schrijven!

Zeg het maar; wat moet er geschreven worden? waarover en in welke stijl..

 

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ohhhhhhhh djeeeeee cybercop alive ;D

 

Off topic ? Hehhhhhhhhhhhhh .... neu hoor ... we gaan teksten schrijven om de domeinnaam van BestlinQ te verkopen ... toch ... enneh juridische zaken mag ook wel eens "grappig" zijn?

 

Maar geef het nog even een kansje .... ik let erop okay ;D

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.