• 0

verrekening - starten met behoud van uitkering

UWV INFO: Uw uitkering voor, tijdens en na de start

 

UWV INFO: Inkomstenverrekening over de startperiode

 

Voorbeeld 1 (van UWV)

 

Uw startperiode als zelfstandige vangt aan op 3 juli en loopt t/m 31 december 2006. Gedurende deze periode ontvangt u als starter totaal € 9.750,- aan WW-uitkering (26 x € 375,- per week).

 

Bij start in de 2e helft van het jaar zal er i.v.m. investeringsaftrek, meewerkende partner etc. in het aanvangsjaar veelal nog nauwelijks of geen sprake zijn van belastbare winst uit onderneming. De belastbare winst over het aanvangsjaar (boekjaar 2006) is € 0,-. De belastbare winst over het daarop volgende boekjaar 2007 is € 20.000,-.

 

In 2008 wordt dan voor de verrekening het inkomen als volgt vastgesteld: € 0 + (€ 20.000,- x 26/52) = € 10.000,-. Daarvan wordt 50% (26 x 1,92% per week) toegerekend aan de startperiode van 26 weken (6 maanden), waarvan vervolgens 70% (= € 3.500,-) voor verrekening in aanmerking komt.

 

??? moet de persoon in dit voorbeeld 3500 euro terugbetalen?

 

En stel dat de winst in 2007 niet 20 000 maar 200 000 euro was

wat moet de ondernemer dan betalen? 35000 euro?

 

Of moet de ondernemer maximaal het ontvangen bedrag aan uitkering terugbetalen, namelijk 9750 euro???

 

[Edit: even de links en de lay-out gefixed.]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

??? moet de persoon in dit voorbeeld 3500 euro terugbetalen?

 

en stel dat de winst in 2007 niet 20 000 maar 200 000 euro was

wat moet de ondernemer dan betalen? 35000 euro?

 

of moet de ondernemer maximaal het ontvangen bedrag aan uitkering terugbetalen, namelijk 9750 euro ???

 

 

Fred,

 

als starterscoach van mensen die vanuit de uitkering starten en dus iedere dag met dit soort vragen geconfronteerd wordt zal ik proberen je zinnige vragen te beantwoorden ....

 

in dit voorbeeld is de terugbetaling inderdaad 3500, de omgerekende verdiensten voor de periode van een half jaar waren 5000 euro, echter er hoeft slechts 70% te worden terugbetaald, er zit dus een gunstig aspect aan deze regeling.

 

Het maximum is de ontvangen voorschot WW in de startersperiode. In dit geval dus 9750.

 

Let wel op: de startersperiode moet aangevraagd worden, het UWV kan hem dus weigeren. Zoals je ook na kunt lezen wordt met name het aspect begeleiding door het UWV van belang geacht. Verspreid over het land zijn er voldoende bureau's die dit werk doen.

 

Veel succes met je onderneming !!! Ard

Link naar reactie
  • 0

Even een update: 3 van mijn clienten verkeren op dit moment in de zogenoemde "startersperiode". De door hen gegenereerde inkomsten zullen dus verrekent gaan worden.

 

De eerste ervaringen van mijn clienten: het werkbriefje (in geval van WW) is niet aangepast op de nieuwe regeling. Om onduidelijkheid te voorkomen heb ik clienten voorzien van bijlagen omtrent de afspraken met de arbeidsdeskundige/reintegratiecoach en heb geadviseerd deze mee te sturen met hun werkbriefje.

 

De zakelijke ontwikkelingen bij de clienten zijn positief.

 

Ik zal verdere ontwikkelingen met jullie delen.

 

Groeten Ard

Link naar reactie
  • 0

Ik heb 3 maanden in de orientatiefase van het UWV gezeten

en ik heb totaal geen hulp gekregen.

Ze wisten dat ik met mijn ondernemingsplan bezig was

en laten je maar zitten.

Mijn ww uitkering was nog niet rond, daar hadden ze ook tijd zat mee.

4 maanden hebben ze me zonder inkomen laten zitten.

En net als mijn orientatiefase afgelopen is (ik had 3 maanden) is mijn ww uitkering ineens rond.

Dan blijkt dat ze het helemaal verkeerd hebben berekend.

Ze hebben gewoon de laatste 2 maanden niet berekend.

Een bezwaarschrift indienen wordt mij dan verteld.

Duurt 13 weken. Weg orientatiefase zonder enige hulp.

Waar denken die gasten dat ik een adviseur van kan betalen?

Is het niet zo dat zij mensen horen te begeleiden?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Is het niet zo dat zij mensen horen te begeleiden?

 

Eh...nee. Heb je die folder (PDF) die speciaal over dit onderwerp is opgesteld uberhaupt gelezen?

 

Die orientatieperiode is voor jou om uit te zoeken of het haalbaar is, en in ruil daarvoor hoef je in die periode niet te solliciteren zonder dat ej je recht op WW verliest..

 

De enige mogelijkheid is dat je in je reintegratie-traject ondernemers-specifieke trainingen en begeleiding zou kunnen krijgen via STEW of iets dergelijks.

Link naar reactie
  • 0

Eh...ja. ik zat in de orientatiefase toen mijn ww uitkering nog niet rond was. Ga dan maar een bij een andere uitkeringsinstantie hulp vragen.

Als antwoordd krijg je dan...eerst moet de ww uitkering rond zijn.

Zolang zij liggen te klooien met je uitkering hoef je nergens aan te komen.

Ik heb het id-plein gebeld die begeleiding aan starters in de ww zou geven. Je moest wel al 3 maanden in de ww zitten.

Maar ik zou teruggebeld worden door een begeleider. Dus niet.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ja, maar waarom zetten ze je er dan in?

Om iemand stil te houden?

Nu de ww rond is mag ik bbz aanvragen.

Duurt wel weer 7a 8 weken en indienen van het ondernemingsplan

duurt ook weer enkele weken.

Ga vanmiddag met het ondernemingsplan naar de bank.

Heb een afspraak met een adviseur om het te bekijken.

Gaat een stuk sneller dan die instanties.

Link naar reactie
  • 0

Ja, maar waarom zetten ze je er dan in?

 

Geen idee, dat kan ik je niet vertellen.

 

Gaat een stuk sneller dan die instanties.

 

Absoluut. Daarnaast is het ook de bedoeling dat je zo snel mogelijk de WW verlaat, en op de manier waarop het UWV met startende ondernemers omgaat zorgt er voor dat dat voor jou ook zeker de beste optie is - zo snel mogelijk beginnen en het UWV met de WW dumpen!

Link naar reactie
  • 0

Ben bij de rabobank geweest en ben weer wat wijzer.

Ondernemingsplan zag er goed uit moest nog aan de fianciering werken.

Maar dat wist ik dus al.

Heb een ondernemingsplan van de kvk en het

Investeringsplan, financieelplan, en prognose hiervan is ingewikkeld.

Heb uitleg gekregen hoe dit makkelijker kan.

Cijfers in mijn ondernemingplan waren goed.

Dus ga ik het investeringsplan,financieelplan en prognose maken

zoals de rabobank zei.

Als dit klaar is willen ze een nieuwe afspraak met me maken

voor een financiering.

Ze waren positief dus dat is een goed teken.

Ben er wel blij mee.

Nog even knutselen en dan weer naar de rabobank. :D

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Luca,

 

in ieder geval alvast mijn complimenten voor je doorzettingsvermogen!!

 

Absoluut les 1 voor startende ondernemers: je zult het uiteindelijk allemaal zelf moeten doen, dus niet teveel wachten op een ander.

 

Ik merk het ook, wanneer een client bij het UWV tussen wal en schip komt .... duurt vaak een behoorlijke tijd voordat er dan duidelijkheid is. In die zin heb ik mijn eigen taakinvulling ook wat verruimd, buiten het feit dat ik starters bij de opstart van hun bedrijf begeleid, merk ik dat ook advisering t.a.v. het UWV doolhof erg op prijs gesteld wordt.

 

Er zijn wat algemene regels t.a.v. begeleiding, maar ik heb persoonlijk ook andere ervaringen, d.w.z. er wordt ook wel eens begeleiding vergoedt buiten de algemene regels om. Dus ofschoon het UWV bureaucratisch overkomt (en ook vaak is) is er toch ook ruimte voor "maatwerk", alleen daar moet je wel de wegen voor weten te bewandelen.

 

Veel succes met je onderneming!!!

 

Groeten Ard

Link naar reactie
  • 0

@Luca,

 

Naast het feit dat je als ondernemer altijd zelf initiatieven moet nemen is het volgens mij ook zo dat de bbz-lening een vangnet is. Daarvoor kom (kwam, het was in ieder geval zo) je pas in aanmerking als het je niet lukt op de normale manier aan je startkapitaal te komen. Normaal staat voor de gebruikelijke financiers als familie, kennissen, banken of investeerders waarvan mensen die niet vanuit een uitkering starten gebruik maken. Financiering door die partijen is vaak ook een stuk prettiger dan via de bbz, want dat is niet alleen bij de start gedoe.

 

In ieder geval succes met het aanpassen van je plan en bij het vervolggesprek bij de bank.

 

Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik ben al bezig met de aanpassingen.

Ik denk wel dat het me lukt.

Wel een fijn gevoel dat de rabobank positief was.

Daar doe je het toch voor.

En bedankt voor de reacties.Fijn dat je er met andere over kunt praten.

Jullie krijgen zeker de vorderingen te horen. Ik ga er helemaal voor.

Als moet ik op een houtje knabbelen. Dat moet ik nu ook. ;D

 

Link naar reactie
  • 0

De praktijk voor wat betreft de startersperiode:

 

inmiddels weer contact gehad met een Reintegratiecoach t.b.v. een client.

 

Officieel dient de starterperiode in een gesprek met de Reintegratiecoach/Arbeidsdeskundige aangevraagd te worden (e.e.a. wordt vervolgens vastgelegd en doorgegeven intern bij het UWV aan de betreffende afdelingen). De RC/AD kan vervolgens nog besluiten om de plannen te laten toetsen.

 

Tot dusverre heb ik zelf goede ervaringen met de door mij gekozen aanpak. Ik rapporteer t.b.v. mijn client aan het UWV dat client gaat starten, gebruik wil maken van de starterperiode en dat het plan in mijn ogen haalbaar is en dat een extra toetsing overbodig is. Hierdoor voorkom ik extra "wachttijd" voor clienten.

 

Wordt vervolgd .....

 

 

Groeten, Ard

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het werken met de nieuwe regeling levert verschillende ervaringen op. Waar de ene arbeidsdeskundige/reintegratiecoach zaken voortvarend aanpakt, weet de andere soms nog niet eens het bestaan van de nieuwe regeling ......

 

Wel een leuk aspect van mijn werk ..... mensen bij het UWV informeren over de mogelijkheden binnen de kaders van het UWV .....

 

Zou daar nog handel in zitten ???? (Karen weet hier vast het juiste antwoord op ....)

 

In ieder geval is alertheid geboden wanneer je je in deze kringen begeeft. Voor veel UWV-ers, Sociale Zaken ambtenaren e.d. is het ondernemen van nature al een ver-van-hun-bed-show. Dus door zaken helder en begrijpelijk aan hen te presenteren ben je effectiever. Dus wanneer je beroep doet op een bepaalde regel of wet .... benoem hem ... print hem uit etc ....

 

In alle gevallen tot nu toe zijn de strubbelingen in dit soort trajecten met name voortgekomen vanuit onwetendheid. Zeker wanneer je "on speaking terms" blijft met je casemanager zijn er dus prima mogelijkheden.

 

.... wordt vervolgd ....

 

Succes !!! Ard

Link naar reactie
  • 0

hallo!

zelf zit ik op dit moment ook in de 6-maandstermijn.

in eerste instantie vond ik het geweldig. maar nu vind ik het zo langzaamaan een valse worst die je wordt voorgehouden door het UWV/de overheid.

 

iets van 4 maanden op de rit, kom ik erachter dat 'alle' opdrachten uit het via-via-circuit komen. dat hoor ik ook van andere eenpitters. en dat duurt even voordat dat gaat rondzingen. normaliter staan er voor het opstarten van een eigen bedrijf iets van drie tot vijf jaar!!

een halfjaar is dan ook veeeeeeel te kort om echt te kunnen zeggen of het iets gaat worden of niet. hoe mooi een ondernemingsplan er ook uitziet. een jaar is okee. maar 6 maanden vliegen zo voorbij!

 

denk dat UWV op deze manier heel wat starters die ook na 6 maanden hoopvol blijven linearecta de bijstandsuitkering inschoppen... dat kan toch niet de bedoeling zijn?

 

vraag: zijn er helemaal geen mogelijkheden om de 6 maandstermijn te verlengen??

mag in deze nieuwe regeling klant-boven-regel worden toegepast?

iemand al ervaring hiermee?

 

vrees dat er hele hordes achteraf zo niet blij gaan zijn met deze lullig korte tijd namelijk.

alvast dank.

Link naar reactie
  • 0

De regeling is ingegaan per 1 juli 2006, met een terugwerkende kracht naar 18 (?) april 2006, dus vanaf oktober aanstaande zal de werking van de regeling natuurlijk door het UWV geevalueerd kunnen worden.

 

Ik heb zelf nu enkele clienten die in de "startperiode" zitten. De 6 maanden termijn voor hen is nog niet voorbij.

 

Er zijn nu 3 keuze's bekend wat iemand kan doen na de 6 maanden termijn:

- fulltime door met ondernemen, dus volledig uit de WW.

- stoppen met ondernemen, dus weer volldeig in de WW, met bijbehorende verplichtingen.

- parttime ondernemerschap/parttime WW

 

Bij het einde van WW rechten kan in bepaalde gevallen wellicht ook een beroep gedaan worden op de BBZ regeling (bijstand voor zelfstandigen). De haalbaarheid van de onderneming en de mate waarin de onderneming in het levensonderhoud kan voorzien zullen dan wel beoordeeld worden. Geen makkelijke weg dus ....

 

@ Oker: Wat in jouw specifieke geval het beste is, is zonder nadere informatie lastig te bepalen ...

 

Succes, Ard

 

Link naar reactie
  • 0

klopt. dat zijn de drie opties.

alleen wanneer je geen vast klantbestand opbouwt of een klantbestand over de lange termijn, bijvoorbeeld doordat je zoals ik als interim werkt, dan kun je na 6 maanden echt nog niets zeggen over de haalbaarheid.

 

zelf merk ik bijvoorbeeld dat ik behoorlijk wat gesprekken voer over klussen die pas over een paar maanden kunnen gaan spelen. je weet niet of die doorgaan ja of nee. en dus kun je er ook niet nu een uitkering op stopzetten. ook niet voor de helft. erg frustrerend allemaal.

 

zelf heb ik nu nog een maandje. ik heb een grote klus gedaan van vijf maanden en een paar kleintjes. wil ik eea kunnen uitbouwen tot iets dat levensvatbaar is, dan heb ik nog minimaal 6 maanden nodig. die krijg ik niet. ergo: over een maand zit ik weer helemaal in de WW en zijn alle perspectieven een farce gebleken. want als je weer volledig in de WW gaat, mag je ook alles weer teniet gaan doen wat je hebt kunnen opbouwen: iedereen weer informeren dat je gestopt bent; KvK inschrijving ongedaan maken, etc. om nog maar te zwijgen over het feit dat ik heb lopen leuren met mijn eigen zaak in het vakgebied waar ik straks weer in moet solliciteren. dat staat chique (NOT!). hoe serieus denken ze dat je nog genomen wordt in de markt?!.. bah, bah en nog eens bah.

 

sorry, het is lastig om zonder emotie meer over mijn situatie prijs te geven. en dan ook nog eens redelijk anoniem.

 

maar kortweg zoek ik naar een uitweg.. een verlenging van de 6 maandstermijn. een maas in de wetgeving waar gewoon een beroep op kan worden gedaan.

Link naar reactie
  • 0

alleen wanneer je geen vast klantbestand opbouwt of een klantbestand over de lange termijn, bijvoorbeeld doordat je zoals ik als interim werkt, dan kun je na 6 maanden echt nog niets zeggen over de haalbaarheid.

 

zelf merk ik bijvoorbeeld dat ik behoorlijk wat gesprekken voer over klussen die pas over een paar maanden kunnen gaan spelen. je weet niet of die doorgaan ja of nee. en dus kun je er ook niet nu een uitkering op stopzetten. ook niet voor de helft. erg frustrerend allemaal.

 

Iedereen die vanuit een baan voor zichzelf begint heeft precies hetzelfde ondernemersrisico, en dat zonder de eerste zes maanden inkomenszekerheid.

 

Met de uitkeringsregelgeving is m.i. op dit punt niet zoveel mis.

 

Je kunt je bovendien afvragen of opdrachten van 5 maanden fulltime zijn wat de overheid bedoelt met 'ondernemen'. Je zou voor zulke opdrachten ook een tijdelijke arbeidsovereenkomst kunnen aangaan.

Link naar reactie
  • 0

iedereen die vanuit een baan begint, heeft langer tijd om voor te bereiden, istniet?! dan bepaal je zelf het startmoment.

 

ondernemersrisico prima. maar dan moet je wel eerst een beetje kunnen inschatten of het ook werkbaar is. in mijn geval heb ik alles in recordtempo moeten opzetten, bijleren en beginnen. het ondernemersplan was nog niet klaar (bij wijze van) of ik zat al in de 6-maandstermijn. catch-22.

 

verder zijn langere klussen redelijk gangbaar in de interim-bizz. en arbeidsovereenkomsten lang niet altijd gewenst/mogelijk.

Link naar reactie
  • 0

iedereen die vanuit een baan begint, heeft langer tijd om voor te bereiden, istniet?! dan bepaal je zelf het startmoment.

Integendeel. Mensen in een baan moeten de hele dag hard werken en moeten zich 's avonds en in het weekend voorbereiden. In de ww heb je ondersteund met een uitkering de hele dag de tijd.

 

het ondernemersplan was nog niet klaar (bij wijze van) of ik zat al in de 6-maandstermijn. catch-22.

Ik zie er geen catch-22 in dat je maar liefst 6 maanden overheidsondersteuning krijgt bij het starten van een onderneming. Mensen in een baan krijgen dat niet en beginnen bij bosjes voor zichzelf.

 

verder zijn langere klussen redelijk gangbaar in de interim-bizz. en arbeidsovereenkomsten lang niet altijd gewenst/mogelijk.

Ja, maar je kunt er vraagtekens bij plaatsen of in die branche wel sprake is van ondernemerschap zoals de overheid dat wil bevorderen. Ik vind het verdacht veel lijken op zelfdetachering en hoogfrequent jobhoppen. Daar is niks mis mee, maar ondernemerschap...?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.