• 0

verrekening - starten met behoud van uitkering

UWV INFO: Uw uitkering voor, tijdens en na de start

 

UWV INFO: Inkomstenverrekening over de startperiode

 

Voorbeeld 1 (van UWV)

 

Uw startperiode als zelfstandige vangt aan op 3 juli en loopt t/m 31 december 2006. Gedurende deze periode ontvangt u als starter totaal € 9.750,- aan WW-uitkering (26 x € 375,- per week).

 

Bij start in de 2e helft van het jaar zal er i.v.m. investeringsaftrek, meewerkende partner etc. in het aanvangsjaar veelal nog nauwelijks of geen sprake zijn van belastbare winst uit onderneming. De belastbare winst over het aanvangsjaar (boekjaar 2006) is € 0,-. De belastbare winst over het daarop volgende boekjaar 2007 is € 20.000,-.

 

In 2008 wordt dan voor de verrekening het inkomen als volgt vastgesteld: € 0 + (€ 20.000,- x 26/52) = € 10.000,-. Daarvan wordt 50% (26 x 1,92% per week) toegerekend aan de startperiode van 26 weken (6 maanden), waarvan vervolgens 70% (= € 3.500,-) voor verrekening in aanmerking komt.

 

??? moet de persoon in dit voorbeeld 3500 euro terugbetalen?

 

En stel dat de winst in 2007 niet 20 000 maar 200 000 euro was

wat moet de ondernemer dan betalen? 35000 euro?

 

Of moet de ondernemer maximaal het ontvangen bedrag aan uitkering terugbetalen, namelijk 9750 euro???

 

[Edit: even de links en de lay-out gefixed.]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

renep, ik zou urenlang met je kunnen doordiscussieren over de tijdsindeling van de gemiddelde op zijn hol zittende ww-er.

ga ik niet doen. feit is ook dat je om mij te begrijpen meer info zou moeten hebben. en die geef ik niet.

jij gaat iig geen constructieve suggestie doen voor een mogelijke oplossing. das duidelijk.

fijne dag nog.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Higherlevellers,

 

Ik heb een vraag die enigszins verband houdt met dit onderwerp. Recentelijk ben ik afgestudeerd en ben gestart met mijn internetonderneming. De opstartfase duurt echter langer dan gepland/ gehoopt. Dit betekent dat ik al een maand of vijf geen inkomsten meer heb. Ook mijn studententijd is geen vetpot geweest, waarin ik niet echt een financiele buffer heb opgebouwd. Nu lees ik dat de overheid als stimuleringsmaatregel de mogelijkheid in het leven heeft geroepen, die het mogelijk maakt te starten met behoudt van uitkering.

 

Ik vraag mij af of er ook niet een soortgelijke regeling voor mijn situatie bestaat, vergelijkbaar met bovenstaand. Alvast vriendelijk bedankt voor jullie bijdrage.

Groeten, Joris

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joris,

 

of er in jouw geval mogelijkheden zijn kun je zonder nadere info niet zeggen.

 

Het is afhankelijk van een aantal variabelen ...

heb je inkomen ?

wat voor inkomen is dat ?

heb je vermogen ?

hoeveel ?

welke gemeente woon je ?

welke gemeente drijf je je onderneming ?

hoe oud ben je ?

heb je fysieke beperkingen ?

 

etcetc

 

Dit soort regelingen zijn geen sinecure ..... het proces van aanvragen en verkrijgen van gelden uit "potjes" vergt kennis, energie en doorzettingsvermogen.

 

Soms staan de revenuen uit regelingen dan ook niet in verhouding tot de inspanning die je moet doen om er gebruik van te maken, het is dan ook in sommige gevallen slimmer om je energie aan andere dingen te besteden.

 

Succes Ard

Link naar reactie
  • 0

Ik ben als een van de eersten in Nederland gestart als zelfstandige met behoud van uitkering (WW). De periode van WW liep van 26 juni 2006 t/m 24 december 2006. Deze regeling werd me door de Gemeente afd. Startersadvies aangeraden, omdat ik op deze manier toch inkomen zou hebben gedurende de eerste -moeilijke- maanden. Ik heb er diverse malen over gesproken, zowel met mijn begeleider vanuit de Gemeente als met mijn reintegratieconsulent van UWV. Overigens wist deze laatste erg weinig van de regeling af, aangezien die toen net compleet nieuw was en de ins en outs nauwelijks bekend waren bij de consulenten. Het enige dat mij toen voorgehouden is, is dat ik de uitkering als voorschot zou ontvangen en dat in de loop van 2008 gekeken zou worden hoeveel inkomsten ik in het eerste jaar van mijn onderneming (dus de 26 weken waarin ik een uitkering ontving plus de 26 weken daarna) zou hebben. Deze zouden voor 70% verrekend worden met de uitkering. Logische en erg prettige regeling, naar mijn mening.

 

ECHTER: gisteren kreeg ik een brief van het UWV naar aanleiding van de jaarrekeningen over 2006 en 2007 die ik in had geleverd. Daarin stond dat ik ruim € 5600,= terug moet betalen als zijnde teveel ontvangen uitkering. Ik ging uit van een fout, aangezien ik in 2006 zo'n 22.000 euro verlies heb geleden (voor ondernemersaftrek e.d.; incl. die aftrek is het dus ruim -32.000 euro). In 2007 heb ik nog een verlies van ong. 5600 euro geleden (wederom voor verrekening ondernemersaftrek). In mijn ogen heb ik dus beide jaren geen inkomen gehad. Sterker nog, in 2006 heb ik zo'n 17.000 euro van mijn eigen spaargeld in het bedrijf gestoken. Vandaag dus maar eens gebeld met het UWV. En wat blijkt.... zij stellen dat ik gebruik heb gemaakt van ondernemersaftrek (10.872) en zien dat als inkomen. In mijn ogen (en die van mijn accountant) is ondernemersaftrek echter een belastingmaatregel en zeker geen inkomen. Het is een door de overheid geschapen manier om als ondernemer minder belasting te betalen. Het UWV denkt waarschijnlijk dat je dat geld contant in handen krijgt.

 

Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe kijken jullie tegen deze redenatie aan? In elk geval ga ik bezwaar aantekenen tegen deze 'aanslag'. Op zo'n manier heeft starten met behoud van uitkering nauwelijks zin, want ELKE accountant zal voor z'n klant ondernemersaftrek claimen als er minstens 1225 uur in het bedrijf gestoken is.

Link naar reactie
  • 0

Het zit eigenlijk vrij eenvoudig in elkaar. Het UWV wilde niet een of ander nieuw winstbegrip "uitvinden". Men heeft besloten om aan te sluiten bij het belastbaar inkomen zoals dat richting de fiscus aangegeven wordt middels de inkomstenbelastingaangifte. Alleen alle ondernemersaftrekken komen voor het UWV hier niet voor in aanmerking, dus die wil het UWV gecorrigeerd zien.

 

In de case van Frank zit hij door de verliezen sowieso in de min, dan wordt het inkomen rekenkundig op nul gesteld en hoeft er derhalve niets terugbetaald te worden.

 

Met een onderbouwd bezwaar moet dit dus goedkomen.

 

Ard

Link naar reactie
  • 0

@Ard

 

Berdankt voor je toelichting, sorry dat ik niet door had, dat je expert ten deze bent.

 

@Frank

Ard geeft je al aan wat je te doens staat: de UWV dient dus een nihilstelling te plegen voor alle negatieve inkomenscomponenten. Hieraan wil ik slechts toevoegen, dat je dus rechtsmiddelen ter beschikking staan, maar je moet vooral de termijnen in de gaten houden. Bezwaarschrift sturen. Beslissing op Bezwaar afwachten, indien negatief, kun je naar de Rechtbank/Bestuursrecht. Het kost je een paar tientjes aan griffierechten (die je terugkrijgt als je wint), je hoeft niet per se een advocaat te nemen (mag je zelf doen). Je kunt ook proberen "toevoeging" te krijgen (Pro Deo advocaat) als je geen inkomen en geen vermogen hebt. Maar een dergelijke toevoeging (daarvoor moet je eerst een advocaat vinden die pro deo wil werken omdat deze het moet aanvragen, bij de Raad v. Rechtsbijstand). Je kunt ook de Deken van Advocaten vragen een aanbeveling te doen. Het krijgen van een toevoeging kan echter heel lang duren. Het bedrag is groot genoeg werk van te maken.

 

Sterkte en succes, Karel

 

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen, Ard, Karel,

 

Heel erg bedankt zover voor de toelichtingen. Hoewel ik niet iemand ben die snel in paniek raakt of in de stress schiet, heeft deze actie van het UWV me toch aardig aangegrepen. Gelukkig slaap ik altijd goed, dus dat komt allemaal wel goed. De algemene teneur van commentaren die ik links en rechts hoor (zowel hier, als van m'n accountant als van de afdeling Startersadvies die mij destijds begeleidde) is dat het UWV fout zit met haar redenatie en dat de 'aanslag' dus onjuist is. Dat maakt dat ik me toch iets geruster voel, al besef ik ter dege dat het nog wel wat tijd en correspondentie zal kosten voordat een en ander van tafel is.

Nogmaals, bedankt tot zover! Indien jullie meer informatie hebben, hoor ik die graag. En uiteraard zal ik nieuwe ontwikkelingen hier vermelden, zodat iedereen daar z'n voordeel mee kan doen.

 

Frank

Link naar reactie
  • 0

Thanx Karel! Het bezwaarschrift maak ik komend weekend en dat hebben ze volgende week in huis. Ongeveer een week na hun 'aanslag', dus ruim op tijd derhalve. Mijn accountant wilde er ook nog even naar kijken. Maar ik heb zojuist even de toelichting op de wetstekst doorgelezen en ik kom tot de conclusie dat het UWV ook 'maar iets doet'. Er staat nadrukkelijk in dat gekeken wordt naar de winst uit onderneming (c.q. verlies) voordat de ondernemersaftrek wordt toegepast. Een en ander in afwijking van de Wet Inkomstenbelasting. Dus is het simpel: mijn 'winst' VOOR verrekening ondernemersaftrek is -22.000 euro. Hoe moeilijk kan het zijn, meneer bij het UWV!

 

Frank

Link naar reactie
  • 0

Beste Stien,

 

Ik heb telefonisch gesproken met een medewerker van UWV Eindhoven en die kwam dus met hetverhaal van de ondernemersaftrek op de proppen. Aangezien ik toen nog niet wist wat ik nu weet, kon ik deze persoon alleen maar aanhoren en er nauwelijks inhoudelijk op reageren. Weliswaar heb ik aangegeven dat ondernemersaftrek in mijn ogen geen inkomen is, maar daar had hij geen boodschap aan. Ik moest maar een bezwaarschrift indienen. En dat ik geen geld zou hebben om het bedrag terug te betalen vond hij jammer voor mij, 'maar ik mocht het ook in termijnen terug betalen'...

 

Ik raak er meer en meer van overtuigd dat ik het geld niet terug hoef te betalen. Nadat ik de toelichting op de wetstekst heb gelezen (bedankt Ard!) begrijp ik dat het UWV afwijkt van de belastingdienst inzake de ondernemersaftrek, maar indien het inkomen voor de verrekening van die aftrek negatief is, wordt dit op nihil gesteld, dus geen terugbetaling.

 

Waar ik nu eigenlijk meer van begin te balen, is dat ik waarschijnlijk na het indienen van een bezwaarschrift in het gelijk wordt gesteld, maar dat de persoon die mij deze onzin verteld heeft er weer makkelijk mee weg komt. En dat terwijl hij mij en diverse anderen (volgens zijn eigen zeggen) zomaar de stuipen op het lijf jaagt, omdat hij de regels niet snapt en niet de moeite neemt om zich er eerst eens goed in te verdiepen. Maar goed, daar zal ik me dan maar niet druk om maken...

 

Link naar reactie
  • 1

Vanmiddag ontving ik opeens weer een telefoontje van het UWV uit Eindhoven. Het was dezelfde persoon die ik vorige week ook gesproken had en die mij toen uitgelegd had waarom ik volgens het UWV ruim 5650 euro terug moest betalen van de genoten uitkering. Hij vertelde me dat hij naar aanleiding van mijn opmerkingen van vorige week een en ander nog eens uitgezocht had en met zijn mentor had besproken. En wat bleek??? Er zaten volgens hem kinderziektes in de software die men gebruikt had voor het berekenen van de teveel betaalde uitkering. Deze waren er nu uitgehaald en nu bleek dat ik niets terug hoefde te betalen. Hij deed erg z'n best om me te laten geloven dat het zijn verdiensten waren geweest dat ik ruim 5600 euro in m'n zak mocht houden. Er was ook geen sprake van enige vorm van excuses. Toen ik zei dat ik wel enkele slapeloze nachten had gehad door de brief van het UWV en zijn toelichting, was zijn antwoord dat ik dan nu weer lekker kon gaan slapen...

 

Overigens was hij net op tijd, want afgelopen weekend had ik het bezwaarschrift gemaakt. Dat wilde ik morgen met mijn accountant bespreken en vervolgens op de post doen. Dat hoeft nu dus meer. Ik heb wel van het UWV geeist dat ik een zelfde soort brief krijg als die van vorige week, waarin dan wel dient te staan dat de zaak berekend is en dat ik niets terug hoef te betalen aan het UWV. Daarmee wordt dan het traject 'Starten met behoud van uitkering' voor mij officieel afgerond.

 

Ik wil nogmaals iedereen bedanken die me met goede raad en concrete zaken zoals wetsteksten heeft geholpen. Chapeau!

Link naar reactie
  • 0

Eén dag na het verlossende telefoontje van het UWV kreeg ik van hen de brief met daarin de gecorrigeerde aanslag, waaruit bleek dat ik 0 euro hoefde terug te betalen. Zowaar bevatte de brief ook excuses voor de eerdere aanslag van 5650 euro. Eind goed, al goed...

Echter, tot mijn verbazing kreeg ik 4 dagen later wederom twee enveloppen van UWV. Beide enveloppen bevatten een acceptgiro, elk voor het terugbetalen van een deel van de 5650 euro. Blijkbaar lukt het het UWV niet om een eenmaal gestarte procedure op de afdeling 'Invorderen' te stoppen binnen 4 dagen nadat blijkt dat er geen invordering plaats dient te vinden. Hoezo bureaucratisch...?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.