• 0

Productontwikkeling of marktontwikkeling?

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat niet persé, maar voor mij geldt wel:

 

Zonder klanten geen bedrijf!

 

Het product ontwikkel je niet voor je zelf maar voor ......

Je salaris wordt niet betaald door een mooi product maar door ......

Succes in business komt door .....

 

KLANTEN

 

Wel een product, geen klanten = geen bedrijf!

 

Klanten zijn belangrijker dan het product, mijn inziens terecht dat het bovenaan staat in grote letters.

 

Groet,

 

Ronnie

--

Carsulae advisering aan het MKB

http://www.carsulae.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik onderschrijf de mening van Ronnie.

 

Zwart-wit gesteld kan je stellen dat:

 

Een bedrijf met een product waar geen markt voor (te creëren) is geen bestaansrecht heeft.

Een bedrijf zonder product maar met klanten kan altijd een product of dienst vinden voor deze klanten.

 

Het enige waar ik me over blijf verbazen is dat "men" zich in het algemeen veel drukker maakt over de klanten die men (niet) kan krijgen dan dat men zich eerst richt op het behoud van de reeds aanwezige klanten. Zo zie je wel dat bestaande klanten zelfs achtergesteld worden bij nieuwe potentiële klanten met soms zelfs het gevolg dat er via een hoop moeite een ( mogelijk! ) grote of aansprekende klant wordt binnengehaald terwijl er anderzijds meerdere klanten weglopen.

www.adviesbureau-sloep.nl Back-end marketing

Link naar reactie
  • 0

ik begrijp de reacties niet helemaal.Volgens mij heb je geen klanten als je geen product hebt. of verkopen jullie zomaar wat?

 

Er zijn mogelijkheden om betalende klanten te hebben zonder een product. Eén van mijn klanten is een bedrijf dat samen met klanten een product ontwikkeld. In principe betalen de klanten voor een idee, in ruil daarvoor kunnen ze het goedkoop krijgen en (binnen grenzen) mee bepalen hoe het product er uit zal komen te zien.

 

Voor het werven van klanten was er enkel een presentatie, 'proof of concept' en een alfa versie van het product. De ondernemer in kwestie gelooft in het concept van ontwikkelen samen met klanten en is in staat daar klanten bij te vinden.

 

Zelfs in productontwikkeling kijkt hij niet naar functionaliteit, specificaties oid maar naar klanten.

 

Groet,

 

Ronnie

 

 

 

--

Carsulae advisering aan het MKB

http://www.carsulae.nl

Link naar reactie
  • 0

Betekent dat dat HL'ers in het algemeen veel aandacht besteden aan klanten voor een product dat ze nog niet hebben ontwikkeld?

 

Hypothetisch gezien zou dit toch het wens-scenario zijn op een forum als dit?

Klantgerichtheid is marktgerichtheid- en dat is vaak waar het aan ontbreekt bij (techno)starters. Er wordt te vaak vanuit een product gedacht zonder 'stroomafwaarts' te kijken waar dit nodig zou kunnen zijn.

Dit betekent niet dat een ontwikkeling waar geen klanten voor zijn geen goede zou zijn, ik geloof zelfs dat die heel relevant zijn voor innovatie, maar het commerciële potentieel hiervan is toch beduidend anders.

 

Misschien dat er ook een verschil is tussen de gepercipieerde urgentie van productontwikkeling versus klanten?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben een jaar ontwikkeld aan ons eerste product en daarna pas hadden we onze eerste klant.

 

Een investeerder kun je ook als een klant zien, of iemand die begrijpt dat als er iets wordt gemaakt dat het veel klanten zal gaan bedienen. Waar je ook begint of gaat doen. Uiteindelijk zul je (toekomstige) klanten als start/uitgangspunt moeten nemen.

 

gepercipieerde urgentie van productontwikkeling versus klanten

 

Dat is wel een goede inderdaad. Marketing versus Produkt ontwikkeling iets waar ik maar ook velen Technostarters volgens mij spagaat mee gaan, die beide benen bij elkaar houden de honger stillen en dan nog vooruit komen ook, blijft lastig.

 

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

Misschien dat er ook een verschil is tussen de gepercipieerde urgentie van productontwikkeling versus klanten?

 

 

 

Wringt hier de schoen niet? Waarom versus?

Product ontwikkeling kan ook de bestaande klanten bedienen en van daaruit ook weer nieuwe klanten aantrekken. Ik denk dat juist dit aspect vaak genegeerd wordt. De meeste ondernemingen zijn zo gefixeerd op nieuwe klanten dat de bestaande klanten feitelijk verwaarloosd worden. Dit blijft een gegeven dat ik ook in de posts hier steeds weer terug zie.

www.adviesbureau-sloep.nl Back-end marketing

Link naar reactie
  • 0

Een investeerder kun je ook als een klant zien,

 

Nee, nee, helemaal niet. Een investeerder is perse geen klant. Een klant is iemand buiten je organisatie die je product koopt of gaat kopen of wil kopen. Een investeerder is iemand die met jou eigenaar van het bedrijf is. Een investeerder is ook niet iemand die bepaalt wat je product moet doen, dat komt vanuit de entrepreneur. De investeerder maakt alleen een beoordeling of naar hun mening daar een markt voor gaat zijn en of jij als entrepreneur degene bent die met je team die markt succesvol gaat benaderen.

 

Laten we eBay als voorbeeld nemen. Toen die begonnen met de ontwikkeling was er niemand in de wereld die als klant zei "ik wil oneline spullen veilen". eBay ontwikkelde hun site, en na een heel moeilijke periode met wel product/dienst maar geen klanten, werden ze uiteindelijk succesvol. Eerst product, dan klant. Geldt voor Amazon, Yahoo, AOL, Microsoft, etc. Natuurlijk was er een inschatting dat er een latente behoefte was, een toekomstige markt. Maar niet bewezen.

 

Als je een product maakt voor een markt die er al is, dan is het anders. Dat is geen innovatie, maar dan kun je wel eerst naar klanten luisteren en dan pas je product maken.

 

Innovatie betekent juist dat die markt er nog niet is en dat je evengoed het product gaat maken, met kans op succes en een grote kans op falen, hoe goed je ook bent.

Kijk maar naar Zing. Niemand haalt in z'n hoofd om een ipod te willen die op magische wijze z'n content uit de lucht plukt. Niemand gaat naar de winkel om om zo'n ding te vragen. Niemand googlet er op. Nu is het product er, kant en klaar, jaren aan gewerkt, en nu roept iedereen "hee, dat is handig, dat wil ik!".

 

Wat ik zeg geldt niet voor diensten, en maar beperkt voor websites e.d. Diensten verzin je ter plekke, en een website zet je in een middagje in elkaar, dat vraagt geen investering. Het geldt met name wel voor software en hardware (in brede zin) waar je eerst jaren aan ontwikkelt en dan pas start met verkopen. Ik krijg eigenlijk de indruk dat het dus maar betrekking heeft op een kleine minderheid van de HL'ers.

 

Link naar reactie
  • 0

De meeste ondernemingen zijn zo gefixeerd op nieuwe klanten dat de bestaande klanten feitelijk verwaarloosd worden.

 

Dat geldt voor dienstverleners. Wij leveren een kant en klaar product, "take it or leave it". We ontwikkelen niks specifiek voor de klant. We houden de klant tevreden met goede support, maar omdat het product goed genoeg is hoeven we bijna nooit support te leveren. Wij hebben contact met bestaande klanten omdat wij of zij zo nu en dan bellen uit belangstelling.

 

"Dag, u spreekt met ... Zorgverzekeringen, wij zijn zo tevreden met jullie machine!"

"Dat mag ik graag horen."

"Maar nu vragen we ons af of we ook met ... kunnen gaan Izemailen"

en dan leg je uit dat anderen in hun organisatie dat al doen en dat dat dus geen probleem is. Een heel prettig klantcontact :-)

 

"Dag, u spreekt met ... en we Izemailen met allerlei relaties maar nu krijgen we de indruk dat ... beter af zou zijn met een Izemail appliance ipv de desktop software die ze nu gebruiken"

"hee, bedankt voor de tip en ik ga ze gelijk bellen!"

"en je mag mijn naam noemen hoor"

 

Waar gebeurd.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Klanten zijn belangrijker dan het product,

 

Vertel me, je hebt tien potentiele klanten die allemaal net iets anders willen. Ga je dan tien verschillende producten bouwen die je ze voor 100k ieder verkoopt, of bouw je een product dat voor iedereen hetzelfde is en dat je ze voor 10k per klant verkoopt?

 

Beide is een geldig business model. Het eerste heet "maatwerk", het tweede heet "productontwikkeling". Wij doen alleen het tweede: de individuele klant is minder bepalend dan het product. De markt als geheel is precies even belangrijk als het product.

Link naar reactie
  • 0

Misschien dat er ook een verschil is tussen de gepercipieerde urgentie van productontwikkeling versus klanten?

 

 

 

Wringt hier de schoen niet? Waarom versus?

Product ontwikkeling kan ook de bestaande klanten bedienen en van daaruit ook weer nieuwe klanten aantrekken. Ik denk dat juist dit aspect vaak genegeerd wordt. De meeste ondernemingen zijn zo gefixeerd op nieuwe klanten dat de bestaande klanten feitelijk verwaarloosd worden. Dit blijft een gegeven dat ik ook in de posts hier steeds weer terug zie.

 

Het gaat over gepercipieerde urgentie. Hoewel beiden voor het succes van de onderneming feitelijk misschien gelijkwaardig gewicht in de schaal leggen zou het zo kunnen zijn dat de ondernemer het fenomeen 'klant' ineens meer belang toedicht dan het 'product'. Klanten zijn net mensen; ze zijn onvoorspelbaar, je bent van ze afhankelijk, ze kunnen je maken of breken.

Op dit forum lijkt het me dus logisch dat mensen meer willen praten, delen en disucussiëren over klanten (nieuw en bestaand) dan over producten. Over de ware toedracht buiten het forum om kunnen we alleen maar gissen ;), ik denk dat het ook een natuurlijke selectie is omdat producten niet voor iedereen interessant zijn, het 'wederzijds verstand' van andermans product laag zal zijn en er bovendien elementen van vertrouwelijkheid in zitten.

 

Ik ben het wel met je eens dat 'men' de focus vaak op nieuwe klanten legt en bestaande klanten weinig aandacht geeft. Je merkt dit bijvoorbeeld ook veel bij kabel/telefonie bedrijven. T-mobile blijft bijvoorbeeld wel aardig, ook als je al klant bent, met elk jaar een verjaardagscadeautje (een opblaas-Hoera bijvoorbeeld, voor op het raam :-) en interessante aanbiedingen.

 

Misschien een leuke voor een nieuwe thread:

Hoe koester je je klanten?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Klanten zijn natuurlijk erg belangrijk, maar productontwikkeling dwingt je te focussen op de dingen die je wilt doen en waar je goed in bent en is daarom minstens zo belangrijk.

 

Minstens zo belangrijk is de ouderdom te checken van de topics waar je op reageert. Dit topic is al meer dan 5 jaar inactief.

Je loopt het gevaar dat dit als overprofilering en zelfpromotie wordt opgevat.

 

Dit topic gaat op slot

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.