Ga naar inhoud
  • 0

bedrijfsruimte in woning naam iemand anders

Newbee     1 0

Ls,

 

Ik had 2 vragen over de aftrek van een gedeelte van de woning indien die als bedrijfsruimte gebruikt wordt

 

1) Is het een probleem indien het huurhuis niet op jouw naam staat (maar op de naam van je vriendin)?

Er vanuitgaande dat je beiden ook ingeschreven staat als woonadres.

Jij op dit adres als vestigingsadres van je bedrijf ingeschreven staat.

Welke zaken zou je dan in ieder geval moeten regelen om de aftrek van de bedrijfsruimte veilig te stellen.

 

2) In dit geval woon je weer bij je ouders in (als meerderjarige overigens). Je staat er netjes ingeschreven bij de gemeente als woonadres. Het is ook de vestigingsadres van je bedrijf. Je gebruikt 1 ruimte als bedrijfsruimte. Het huis is een koophuis van je ouders.

Welke zaken zou je dan in ieder geval moeten regelen om de aftrek van de bedrijfsruimte die je gebruiklt veilig te stellen?

 

Met vriendelijke groet

Leon

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
Senior     75 5

Ls,

 

Ik had 2 vragen over de aftrek van een gedeelte van de woning indien die als bedrijfsruimte gebruikt wordt

 

1) Is het een probleem indien het huurhuis niet op jouw naam staat (maar op de naam van je vriendin)?

Er vanuitgaande dat je beiden ook ingeschreven staat als woonadres.

Jij op dit adres als vestigingsadres van je bedrijf ingeschreven staat.

Welke zaken zou je dan in ieder geval moeten regelen om de aftrek van de bedrijfsruimte veilig te stellen.

 

2) In dit geval woon je weer bij je ouders in (als meerderjarige overigens). Je staat er netjes ingeschreven bij de gemeente als woonadres. Het is ook de vestigingsadres van je bedrijf. Je gebruikt 1 ruimte als bedrijfsruimte. Het huis is een koophuis van je ouders.

Welke zaken zou je dan in ieder geval moeten regelen om de aftrek van de bedrijfsruimte die je gebruiklt veilig te stellen?

 

Met vriendelijke groet

Leon

 

 

Het fiscale regime ten aanzien van een gedeelte van een huis wat je bedrijfsmatig gebruikt is sinds 2005 aanzienlijk gewijzigd.

 

Allereerst maakt het verschil of dat er sprake is van een koophuis of huurwoning.

Daarnaast speelt het een rol mee of er sprake is van een aparte ingang en

eigen sanitair in de bedrijfsmatige ruimte dit tot beschikking staat.

Daarnaast zijn er ook nog fiscale regels omtrent b.v. eventuele bouwkundig aanpassing, zoals b.v. het plaatsen van een extra wand of b.v het schilderen.

Het is niet zo dat deze kosten altijd fiscaal aftrekbaar zijn.

Daarnaast speelt het een rol mee wie nog echt de eigenaar is van de woning.

Het gaat te ver om dit alles in een paar regels toe te lichten, je kunt op de site van de belastingdienst omtrent dit onderwerp een uitgebreidere toelichting vinden, neem dus even de tijd dit alles door te lezen.

Je zult dan wel tot de conclusie komen dat het niet meer zo simpel is als voorheen, dit met name door de al eerder genoemde doorgevoerde wijzigingen ten aanzien van de bedoelde bedrijfsmatige ruimte.

Als adviseur vinden wij deze regels niet direkt makkelijk uit te leggen en toe te passen.

 

Daarnaast dien je er nog rekening te houden met de aard van de activiteiten die je gaat ontplooien.

Indien je b.v. advieswerk gaat verrichten (denk b.v. aan een administratiekantoor, of b.v. webdesign) dan zul je met niet gauw met het bestemmingplan van de gemeente in aanvaring komen.(vermits niet meer dan 1/3 van de prive-woning wordt gebruikt voor de zakelijke doeleinden)

Wil je echter diensten of goederen gaan aanbieden aan consumenten dan dien je na te gaan bij de gemeente ofdat dit wel in het kader van het bestemmingplan is toegestaan.

Denk b.v. aan een kapsalon/nagelstudio of de verkoop van produkten aan huis.

Zou je daartegen b.v. weer een postorderbedrijf of webwinkel willen beginnen die uitsluitend via internet werkt dan zul je veelal weer niet in strijd met het bestemmingplan handelen.

Daarnaast is het formeel bij een woningbouwstichting of de hypotheekgever veelal niet toegestaan een gedeelte van je huis bedrijfsmatig zonder toestemming van deze partijen uit te baten.

In de praktijk zal een woningbouwstichting of een hypotheekgever geen problemen hebben met b.v. de zg. vrije beroepen, zoals accountant en verzekeringsagent maar weet wel dat je dit formeel wel dient te overleggen om b.v. problemen op verzekeringtechnisch gebied te voorkomen bij eventuele schade voortgekomen uit zakelijk gebruik terwijl voor dit zakelijk gebruik geen toestemming is of toestemming is gegeven.

(Denk b.v.aan brand)

Dit laatste klinkt misschien vergezocht, maar weet dat men zich wettelijk dan toch kan beroepen op feiten waarvan men niet het bestaan wist, geen toestemming heeft voor verleend, of mogelijk zelfs geen toestemming had willen verlenen als het bekend was geweest.

 

Zorg dus dat het "huiswerk" goed wordt gedaan, want naast de fiscale bepalingen heb je ook nog te maken met bestemmingplannen en verzekeringen.

 

Succes.

 

Ted Maton


www.belastingpapieren.nl.

www.erotiekbelastingen.nl

www.opting-in.info

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Verberg sidebar
  • Wie is er online?
    0 leden, 51 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 65.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.