• 0

Lood in de sloot

 

De laatste tijd ben ik wat gaan vissen met de kids, daar mijn bamboe hengel met al dat plakband om de boel bij elkaar te houden echt niet meer ging wat nieuws aan laten rukken. Hoe dan ook zo een tijdje aan de waterkant zitten kijkend hoe dat allemaal gaat verbaasd mij wel het een en ander. Namelijk:

 

1. De hoeveelheid lood die bij zo'n starters pakket wordt geleverd. Zo'n doosje met allerlei dobbers, haakjes en wat handige tooltjes.

 

2. De hoeveelheid vistuig die regelmatig in het water wordt achtergelaten, met name die werphengels zorgen voor een hoop narigheid.

 

Kortom als ik dat allemaal zo bezig zie zal er uiteindelijk een flinke hoeveelheid lood in het water belanden.

 

Mijn eerste vraag roept op. Waarom zit er eigenlijk lood aan een vishengel? Tuurlijk lekker zwaar en roest niet, maar dat kan toch ook met iets van een steentje?

 

Tweede vraag:

Hoeveel lood zal er inderdaad in de sloot belanden? Kloppen mijn vermoedens? Hoe ernstig zal het zijn? Wat kan het kwaad? Uit geschiedenis les weet ik dat er heel wat Romeinen behoorlijk gek van zijn geworden door wijn uit loden kelken te drineken. Waterleidiing bedrijven proberen met man en macht loden leidingen te vervangen.

 

 

Voorde goede orde, wil hier voorlopig niets aan doen of verder onderzoeken. LIjkt me wel een leuke studie case om te onderzoeken als het al niet is gebeurd en lijkt me vrij eenvoudig om een leuke alternatief voor vislood te bedenken.

 

Perry, die zijn kids met steentjes leert vissen.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarom zit er eigenlijk lood aan een vishengel?

 

goud is zwaarder dan lood, en uranium ook. Goud is ook geheel onschadelijk voor het milieu, mocht het onverhoopt van je hengel vallen.

 

Een voordeel van lood is dat het zacht is, en dat je het makkelijk aan het lijntje kan maken en er weer af kan halen. Met een fietskogeltje gaat dat lastiger.

 

Misschien moet je de dobber zo maken dat 'ie niet meer hoeft te worden "uitgelood", en dat je met een contactje onderaan en een ledje bovenaan kunt zien of je beet hebt. Dat kun je dus bij dezen niet meer octrooieren :-)

 

Link naar reactie
  • 0

Hoeveel lood zal er inderdaad in de sloot belanden?

 

Even een kort-door-de-bocht chemisch antwoord hierop.

 

Ik neem aan het je gaat om of dat lood schadelijk zal zijn, niet zozeer of het echt in de sloot terecht komt en daar blijft liggen. Want dat laatste is vooral het geval: Metallisch lood lost nauwelijks op in water. Als een een bonk lood in een sloot legt, ligt die er over 1000 jaar in feite nog steeds, zonder te zijn opgelost en via die weg in vissen of gewassen te zijn belandt.

 

Dit ligt overigens heel anders voor het 'lood' dat vroeger in benzines zat, dat komt fijnverdeeld uit de uitlaat en langs die weg wel in planten en dergelijke.

Link naar reactie
  • 0

Als een een bonk lood in een sloot legt, ligt die er over 1000 jaar in feite nog steeds, zonder te zijn opgelost en via die weg in vissen of gewassen te zijn belandt.

 

Oké er is dus eigenlijk geen probleem.

 

Ik vond ook iets op het net over het balanceerlood dat ze bij het uitlijnen van autobanden gebruiken, ook zo'n discussie over geweest. Was vreemd genoeg ook geen beter en goedkoper alternatief voor. probleem was waarschijnlijk ook niet groot genoeg.

 

Goed, nou laten we dan maar geen probleem maken, kan dit draadje op slot, toch :-)

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bij jachtpatronen ('12 gauge) hebben ze de loden hagel uit milieuoverwegingen vervangen door stalen hagel. Er kwam, met name rond schietbanen, wel erg veel lood in het milieu en dat werd niet wenselijk geacht.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Bij jachtpatronen ('12 gauge) hebben ze de loden hagel uit milieuoverwegingen vervangen door stalen hagel

 

Gaat staal niet roesten dan? Is staal wel vriendelijk voor milieu?

 

 

HEt milieu zit vol met (natuurlijk)ijzer, net als jouw bloed (hb gehalte) daar zit zelfs een ijzersmaakje aan. Zonder ijzer wordt het transport van zuurstof problematisch.

 

Enkele jaren geleden hadden we zelfs een tourwinnaar ( Greg Lemond )met zijn lijf vol met loden hagel, die had een jachtongelukje gehad.

Link naar reactie
  • 0

 

Dat ben ik niet met je eens .

Bodemleven en microorganismen zullen het langzaam aantasten en in

omloop brengen.

Ik ergerde mij vroeger groen en geel aan de vele kiloos lood die jagers over mijn pachtboerderijtje schoten.

Na vele jaren werd het lood schieten verboden en in een jagerskrantje heb ik gelezen dat te maken had met ergens in Amerika, waar er in een gebeid met traditioneel heel veel eenden en dus ook heel veel jacht, de eendenstand langzaam achteruit ging en dat men , na onderzoek erachter kwam dat de eenden een te hoog loodgehalte gekregen hadden.

De eenden zouden met planten slobberen ook loodhagelkorreltjes naar binnen krijgen en met hun vertering kregen ze daar wellicht van in hun bloed. Verder had het algehele milieu verhoogde lood en op die manier zouden de eenden het ook binnen krijgen.

Toen zijn ze met bismuth, of zoiets , gaan schieten en jagers klaagden dat die patronen zo duur waren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De eenden zouden met planten slobberen ook loodhagelkorreltjes naar binnen krijgen en met hun vertering kregen ze daar wellicht van in hun bloed.

 

Nouja, slootwater is iets anders dan maagzuur natuurlijk - als je daadwerkelijk regelmatig stukjes lood eet kan dat wel zn problemen geven, hoewel lood als metaal aardig zuurbestendig is (je kunt er pakweg zwavelzuur in opslaan).

 

Een ander probleem is dat stukjes lood die 'droog' liggen langzaam corroderen, en de corrosieproducten wel tamelijk oplosbaar zijn. Op de bodem van de sloot gebeurd dit dus niet (afgeschermd door het water), maar aan de waterkant zou het best kunnen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.