• 0

eigen bank beginnen??

Het is misschien een vreemd onderwerp, maar toch wel interessant:

 

hoe begin je je eigen bank??

 

Kan iemand vertellen of het onderstaande nog steeds mogelijk is:

 

een bank beginnen kan niet zomaar, dat is duidelijk. Je moet toestemming hebben van de Nederlandsche Bank en ook van A.F.M. alsmede nog enkele belangenorganisaties.

Maar, vroeger waren er enkele partijen zo slim om de FEMIS bank op te richten. Daar noemden ze het bankieren beleggen. Geld storten was in feite op papier aandelen kopen. Dan was je namelijk geen bank, maar in feite werd er gehandeld als bank.

Nu hebben ze zich destijds erg ingelaten, naar het schijnt, met criminele activiteiten en de aandeelhouders schijnen erg hun zakken gevuld te hebben.

Een sterk punt van hun was dat de klanten geen namen hadden, maar een nummer. Anonimiteit gewaarborgt. zoals een bankrekening in Luxemburg. Nu zijn er door de FEMIS affaire heel wat nieuwe wetten gemaakt. Maar, zo'n zelfde soort constructie, zou je daar in Nederland of België nog mee weg kunnen komen.

Ik heb een aantal zeer vermogende vrienden die me dit zouden willen laten opzetten.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij is dit nu verboden in NL. Kan mij zo'n zaak herinneren. Was er niet een grote rechtszaak tegen een heel beleggingsconsortium, waarbij ook NL banken bij betrokken waren, met o.a. anonieme nummers ?

 

Verder : als je weet dat het (misschien) verboden is om zo'n constructie te kiezen, zeker als er criminele kantjes aan kunnen zitten - waarom probeer je het dan opnieuw ?

Link naar reactie
  • 0

Enige GROTE nadeel: Je klanten zijn niet verzekerd als het fout gaat!

 

Maar dat is bij banken in nederland toch ook maar in beperkte mate het geval? Ik meen dat de DNB een bedrag van 20.000 garandeerd, en dat je in feite al het saldo daarboven zou kunnen verliezen als je bank failliet gaat.

 

DNB staat alleen garant voor banken in NL. Alles boven de 20.000 ben je inderdaad kwijt als je bank op de fles gaat.

 

Hoewel ik dacht dat bij vd Hoop dat bedrag bij lange na niet zal worden gehaald.

Link naar reactie
  • 0

Kan mij nog de diamantaffaire bij ABN AMRO herinneren. Volgens mij ging het daar ook mis met coderekeningen! volgens mij is dat toen ook verboden! Gegevens van klanten moeten nu eenmaal bekend zijn in verband met de wet MOT. Tevens moet voor iedere aanvraag een kopie van het paspoort worden gevraagd.

 

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
  • 0

Bank beginnen in het buitenland is geen enkel probleem.

Maar de wetten en regels in NL is wel een probleem.

 

Kennis van mij is hier al een aantal jaren mee bezig samen met een paar fiscalisten.(gaat om meer dan 100 mlj euro)

Bank is inmiddels opgericht. (er zijn daar bedrijven voor die dat voor je regelen).

 

Blijkt een hele moeilijke constructie te zijn om het geld daadwerkelijk daar op de bank te krijgen.

Heeft iets te maken dat het geld aan de nederlandse markt ontrokken wordt en dit blijkt verboden te zijn. (Bron : AFM)

Link naar reactie
  • 0

Als je nou echt bank wilt spelen, zelf vond ik monopoly al vervelend maar goed, raad ik je aan om eens op de markt rond te kijken. Er zijn diverse kleinere en grotere banken te koop. In Zwitserland staat een kleine privé bank met redelijk vermogen en enkele vestigingen te koop.

 

Het is handiger om nieuwe producten in een bestaande bank onder te brengen, zodat het betalingsverkeer en status goed geregeld is.

 

Groet,

 

Ronnie

--

Carsulae advisering aan het MKB

http://www.carsulae.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.