• 0

Overname gedeelte van bedrijf.

Beste mensen,

 

Graag wil ik jullie vragen om kritisch te zijn betreffende het volgende.

Reeds 5 jaar ben ik werkzaam in de sanitairbusiness.

Nu heb ik de mogelijkheid gekregen tot het volgende :

 

Een bestaand bedrijf in keukens en sanitair wil van het sanitair gedeelte af.Dit is niet omdat het niet loopt want de omzet is ongeveer 450000 €

klantenkring is goed, en de offertes liegen er ook niet om.

In principe zou ik alles alleen kunnen doen.

Reden van afstoting volgens directie is : geen affiniteit met sanitair.

het personeel wat voor hen werkte voldeed niet , en eigenlijk wil hij geen verantwoordelijkheden meer dragen voor het sanitairgedeelte. Hij wilt eigenlijk iemand in de zaak die alle werkzaamheden voor eigen rekening neemt, zonder dat hij er zich mee bemoeit. Hij vraagt hiervoor een kleine instapinvestering van 35000 €. Dit is voor inventaris, gebruik allerlei faciliteiten ed en ook als blijk van serieuze bedoelingen van mijn kant.Ik zal naast die 35000 € ook nog een werkkapitaal nodig hebben van ongeveer 20000 €Na bevestiging dat ik dit bedrag kan betalen gaan we om de tafel zitten om te kijken wat er allemaal geregeld zou moeten worden. Mijn eerste indruk was dat deze beste man geen geldwolf is. mede dankzij het feit dat hij heeft aangegeven mee te zullen investeren in mijn visies.

Wat vinden jullie van dit verhaal, en kan ik hiermee naar een bank ?

 

Alvast bedankt voor de reacties

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als de getallen die je noemt kloppen (en wie ben ik om daaraan te twijfelen) dan lijkt het best een mooie deal. Heb je zelf affiniteit met de branche? Dat is wel belangrijk, daar heeft de huidige eigenaar gelijk in, en dat merk ik ook om me heen. Als ondernemer moet je veel affiniteit hebben met de branche waar je werkt, zeker als je start.

 

Ik sluit me wel geheel bij Ties aan, dat je heel erg voorzichtig moet zijn. Neem gerust ook budget op voor een goede advocaat en een goede accountant om je in het hele proces terzijde te staan. Dat verdient zich altijd terug.

 

 

:-)

Link naar reactie
  • 0

Dank jullie wel voor de reacties.

Ik heb reeds contact gehad met de banken, echter deze zijn natuurlijk weer sceptisch over het hele gebeuren.

Is het wellicht mogelijk om bijvoorbeeld bij 2 banken een starterskrediet aan te vragen ?

 

Groeten,

 

Ronald

Link naar reactie
  • 0

In plaats van direct weg te lopen bij de eerste afwijzing, zou ik de opmerkingen van de bank serieus nemen. Kijk eens of je wel aan hun verwachtingen kan voldoen.

 

Overigens heb je een goed beeld van de kosten die er met de bedrijfsvoering gemoeid zijn? Heb je de balans goed (laten) bestuderen?

 

Kijk ook eens naar de artikelen waar Ties naar verwees. Aan ondernemen zitten een heleboel risico's (da's een uitdaging) en kansen (da's verdomde leuk). Vergeet niet om je risico's goed te bestuderen!

 

Groet,

 

Ronnie

--

Carsulae advisering aan het MKB

http://www.carsulae.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ronaldo,

 

Weet niet of je de vorige discussies over dit onderwerp goed hebt doorgelezen. Toch even voor de duidelijkheid: banken financieren je niet in privé met als onderpand niet-beursgenoteerde aandelen, hoogstens met je eigen huis als zekerheid. Bovendien moet je dat ook niet willen want aandelen zijn zo maar waardeloos en dan blijf je toch met de schuld zitten (vgl. LegioLease). Ook zijn starterskredieten niet bedoeld om bedrijven over te nemen maar om, zoals de naam al zegt, bedrijven te starten.

 

Eén van je mogelijkheden is om het bedrijf in het geheel over te nemen via een zgn. management-buy-out. Veel banken financieren dit soort transacties graag en anders wellicht een bemiddelde ex-ondernemer in sanitair (in jargon een "business angel").

 

Succes!

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.