• 0

Kerstpakketten en Nieuwjaarskaarten

Zelf heb ik nog nooit een zakelijke kerstkaart verstuurd, maar ik ken legio zelfstandigen die elk jaar een enorme show maken van hun eindejaarspost. Speculaaslikeur. Blikjes vol kauwgumballen. Ze krijgen doorgaans leuke reacties van de ontvangers, maar toch vraag ik me af of het zin heeft relaties een attentie te sturen in zo'n drukke tijd. Laat staan een gewone nieuwjaarskaart.

 

Iemand een mening? Of een leuke suggestie?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tja... moet ik daarvan zeggen. Ik weet van me ouders dat ze altijd wel nagaan van welke zakelijke relaties ze wat ontvangen. Zeker de extra's worden op prijs gesteld. Zo komt de oud ijzer boer elk jaar een onwijs lekkere vlaai brengen, ook als we dat jaar niets voor hem hadden...

 

Of de grotere bedrijven het ook zouden merken, geen idee... gaat daar toch op de hoop, maar voor de kleinere bedrijven denk ik wel dat het zinvol is! Geeft toch een persoonlijk gevoel, er wordt aan je gedacht...

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Het wisselt nogal per bedrijf. Er zijn zaken die alle kerstkaartjes aan de muur nagelen, en dan een hele tijd laten hangen (te lui om ze op te ruimen..). Dan ben je wel een tijdje 'in beeld' natuurlijk.

 

Vaak gaat een kaartje echter na 1x lezen direct richting stapel/prullenbak. Iets eetbaars als een vlaai of pak kerstkransjes lijkt me meer indruk maken, die worden door een afdeling verorbert, en vaak valt de naam van de gulle gever wel ergens in het proces.

 

Het kost je natuurlijk wel bakken met geld, dus denk erover na of zoiets zich wel zal lonen!

Link naar reactie
  • 0

Denis (actief in wat andere threads) is helemaal weg van het personaliseren van je businesspropositie. Hij verstuurd een mars o.i.d. bij zijn plannen om te kunnen snacken terwijl je zijn plan leest.

 

Of het werkt weet ik niet, ik denk dat het wel een grappige reactie uitlokt. Hetzelfde geldt voor kerstzooi volgens mij, als je origineel bent laat je namelijk altijd impact achter.

 

Het hoeft niet al te veel te kosten, ga op zoek naar iets origineels en besteed er wat tijd aan om dat originele ding zo goedkoop mogelijk op de kop te tikken. Je zou bijvoorbeeld samen kunnen werken met een ander bedrijf, hierdoor brijden beiden bedrijven bijvoorbeeld hun klanten/leads bestand uit. Een deel van de kosten kan je dan ook in een aquisitie kosten post opnemen...

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Dit is inderdaad een beetje een bedrijfsafhankelijke kwestie. Met sommige bedrijven heb je een relatie (of met een persoon uit dat bedrijf) en dan is het erg attent even wat te sturen. Even laten voelen dat er een connectie is. Je beste klanten of partners kun je een leuk presentje sturen maar dat moet zeker niet zo'n vreselijk klokje of pennebakje of ander onzinnig relatiegeschenk zijn. Iets eetbaars voor tijdens de werkzaamheden (gebak enz.) wordt zeer op prijs gesteld. Banketletters zijn naar mijn mening weer te moeiteloos (gevoel: oh die hebben ze met honderden tegelijk verstuurd).

 

Je moet je als bedrijf gevleid voelen, dat is de essentie van een nieuwjaarswens! Dit is dan ook de reden dat veel mensen beginnen te zeuren over hun kerstpakket, ze voelen zich niet persoonlijk gestreeld! Tijd voor iets anders dus. Het kerstpakket heeft naar mijn mening in veel gevallen zijn functie verloren!

 

Evert

Link naar reactie
  • 0

Het is inderdaad een bedrijfsafhankelijke kwestie, maar dan vooral afhankelijk van je eigen bedrijf. Wat doe je de rest van het jaar? Hoe profileer je jezelf? Als creatieve onderneming? Zorg dan voor een creatieve nieuwjaarsboodschap. Met andere woorden, neem de hectiek rond kerst en jaarwisseling mee in je totale communicatiebeleid. En daarvoor geldt altijd: hoe persoonlijker en herkenbaarder, hoe beter. Een kaart (hoe leuk ook) van een leverancier die de rest van het jaar niks van zich laat zien en is hetzelfde als je oudtante een kaartje sturen. Het wekt de indruk dat iemand op een erfenis zit te wachten...

En nu ik het toch over leveranciers heb: vergeet ze niet. Een goede relatie met hen is net zo belangrijk als een relatie met je klanten.

Als ik tot slot nog een leuk voorbeeld mag geven: een klant van me laat ieder jaar alle medewerkers gezamenlijk één schilderij maken. Dat fotograferen ze, scannen, versturen, etc. Die persoonlijke noot slaat ieder jaar weer in als een vriendelijke bom.

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

Klinkt leuk: Bliqje. Op de website zie ik helaas alleen maar een logo. Lijkt me dat ze te laat zijn voor B2B, of hebben ze de zakelijke markt apart benaderd?

 

Mij valt overigens op dat geen van de mensen die respondeert zelf een kaart verstuurt. Zijn er alleen maar ontvangers op Higherlevel?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Bliqje is wel een leuk idee! Site werkt bij mij wel. Moet even laden maar dan heb je ook wat. Echt heel origineel vind ik het overigens niet. Het doet me teveel denken aan die "blikken soep" waar je een teddybeer in kado kan doen of een ander kado! Lijkt me ook wel een duur (zwaar) iets om in grote oplage te versturen!

 

Evert

Link naar reactie
  • 0

1 postzegel extra zal hem de kop niet kosten. Je moet alleen al die kaartjes met de hand beschrijven en door een dun gleufje frotten. Het zal dus altijd iets zijn voor kleine oplagen. Maar daardoor wel persoonlijk en onderscheidend!!! Echt iets voor nieuwe innovatieve bedrijven.

 

Leuk ding!

 

En BTW, de BliQje boys zijn ook startende ondernemers! Gewoon bestellen die handel. Ze kosten €3,25 per stuk in de winkel. In grotere oplagen krijg je vast korting.

 

Groeten,

Nils


 

Foto: de dolgelukkige BliQje boys winnen de regiofinale van LiveWire

uitreiking_II.thumb.jpg.41901508abb16da4b4fe93d0ac51285c.jpg

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.