• 0

Groeien of niet?

Ik zou graag eens van gedachten willen wisselen over keuzes die ik zal moeten maken met mijn bedrijf.

Ben 2 jaar geleden begonnen met het maken en verkopen van zeer exclusieve leren handschoenen, via mijn webshop.

Dit blijkt een niche markt te zijn, ik verkoop over de hele wereld, voornamelijk aan particulieren.

Ik heb een omzetgroei in 2 jaar van +/- 5000%, jawel. En een vast, terugkerend klantenbestand van 1200.

Heb geen schulden en mijn kleine investering is inmiddels al lang terug verdiend.

Nu moet ik besluiten om, of sterk doorgroeien, investeerders of financiering regelen, reclame campagnes, grotere voorraden, meer atelier outsourcing ed. of: lekker blijven buiten spelen.

 

Ik weet het, ik zal zelf moeten besluiten, maar hoe kijken jullie hier tegen aan?

 

http://www.InesGloves.com

Indulge your Senses

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat een topshop :D

 

Tja, ambitie is goed. Je leeft maar half als je niet bent wie je kan zijn. Een 8 is onvoldoende als je ook een 9 kan halen, maar ...

 

Wie/wat wil je zijn? Wat is ambitie, de beste, de mooiste, de chiqueste, de grootste, de bekendste, de rijkste, de aardigste?

 

Groei kan goed zijn, maar dat hoeft niet in kwantiteit of massa bekendheid te zijn. Stijl, kwaliteit, exclusiviteit whatever. Het zijn allemaal legitieme ambities.

 

Er zijn voor jou als ondernemer maar twee vragen: A:Wat vind jíj belangrijk en B: Wat is goed voor de continuiteit van je bedrijf. De vragen dienen in die volgorde beantwoord te worden.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Om aan Nils toe te voegen, nog twee andere vragen: 1) wat betekent groei van je onderneming voor de manier waarop je nu leeft en 2) kan je dan nog wel zijn wie je wilt zijn?

 

Misschien filosofisch, maar laat ik het praktischer maken. Groei brengt meer en andere soorten verantwoordelijkheden met zich mee: meer meetings, meer papierwerk, mischien leiding gaan geven aan derden etc. Je rol verandert wanneer je onderneming groeit, en misschien dat je meer manager wordt dan ondernemer.

 

Is dat wat je wil? Als je de groei van je onderneming goed begeleid, kun je meer omzet en winst maken. Leuk. En wat betekent dat voor de manier waarom je nu leeft? Betekent dat meer frustratie en minder tijd voor andere dingen? Of juist een mogelijkheid om nieuwe kanten van jezelf te ontwikkelen en een droom te verwezenlijken.

 

Ik heb zelf de keuze gemaakt om niet uit te breiden en om niet met personeel of freelancers te gaan werken. Minder omzet en winst, maar ook geen hoofdpijn. Ik hoef geen kantoor te huren, met zieke medewerkers te worstelen en 3 miljard ton papierwerk door te worstelen etc. Geen bedrijfsuitjes organiseren, geen voorbeeldfunctie moeten vervullen en vooral veel vrijheid om mijn eigen plan te trekken. Heerlijk.

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ines,

 

Ik heb aan deze discussie nog een aspect toe te voegen.

 

Als je besluit om te groeien moet je ermee rekening houden dat je op enig moment afscheid van je onderneming neemt, al dan niet vrijwillig.

 

Met vrijwillig afscheid bedoel ik dat je het zelf niet meer leuk vind om een bedrijf te leiden met tientallen, honderden of zelfs duizenden medewerkers.

 

Met onvrijwillig afscheid bedoel ik dat derden je kunnen ontslaan. Besef dat groei vrijwel altijd betekent financiering door derden (meestal banken maar ook soms investeerders zoals business angels of venture capitalists). Deze derden financieren alleen als ze zeggenschap over je onderneming, sommigen zelfs verregaande zeggenschap. Als het niet goed met je bedrijf gaat zou deze zeggenschap tot gevolg kunnen hebben dat deze financiers besluiten je te ontslaan, of je dat nu leuk vindt of niet.

 

Succes met je beslissing!

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor deze aanvulling, zinnig.

Tsja, dat willen we natuurlijk niet, verregaande bemoeizucht en ontslaan zal ook niet gebeuren want ik ben wel goed in management, sales en marketing.Meedenkers? graag!

Eigenlijk zouden investeerders blij moeten zijn met een professioneel gerunt bedrijf in een niche markt.

Klinkt arrogant, maar ik weet wat ik doe.

Alleen, die keuze, die moet nog gemaakt worden.

http://www.InesGloves.com

Indulge your Senses

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ines,

 

Weet het niet zeker maar voordat er een misverstand onstaat het volgende:

 

Financiers financieren mensen die weten wat ze doen. Banken lenen aan en investeerders investeren in succesvolle ondernemers en management teams. Alleen als het misgaat of dreigt mis te gaan grijpen deze derden financiers in, soms via het ontslag van (een deel van) het management.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

Link naar reactie
  • 0

Mooie website! Ik zou heel voorzichtig zijn en als je je investering toch al hebt terugverdient, eerst zelf verder investeren in een aantal mogelijkheden die je zelf kan dragen en kijken hoe dat gaat. 2 jaar is helemaal niets voor een onderneming (problemen ontstaan meestal na 3 jaar en daarna weer bij een jaar of 13). Ik heb veel bedrijfjes kapot zien gaan met geleend werkkapitaal dat in marketing en sales is gestopt; De verwachte return of investment bleef uit, maar je hebt dan wel schulden (bank) of verplichtingen (investeerders), dat zou ik dus niet doen. kijk eerst of je meer % van je omzet structureel vrij kan maken om verder te investeren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nu moet ik besluiten om, of sterk doorgroeien...

 

Ehm waarom MOET je sterk doorgroeien?

En wat is sterk doorgroeien?

Is dat 1 man extra in dienst of kan het ook met een part-timer?

Wat is je plan geweest toen je begon met het bedrijf?

Moet je bij je plan blijven of is de situatie zo veranderd dat ingrijpen vereist is?

Waarom kan je niet nog een jaar wachten?

Waarom nu?

Je zit in een niche zeg je?

Weet je wie de concurrent is?

Wat doen zij? Niet dat jij dus ook die richting moet opgaan, maar het kan je beeld op de markt wel versterken/veranderen.

 

 

Succes met de keuzes en hou ons op de hoogte.

If it happens it must be possible

Link naar reactie
  • 0

Noten kraker,

 

Ines moet niet groeien ze staat op het punt van een tweesprong, doorgaan op de zelfde weg of vreemd kapitaal aantrekken om te groeien.

 

En met sterk groeien neem ik aan dat ze bedoeld echt uitbreiden, in productie(capaciteit), voorraad etc.

 

Ik neem niet aan dat met het huidige succes een personeelslid inhuren via een financiering moet lopen.

 

 

Online boekhouden en dienstverlening in één met you book. Online abonnement, inclusief all-in administratieve dienstverlening al voor € 69,00 excl. BTW per maand!

Link naar reactie
  • 0

Night crusher,

 

;D ik dacht al zoiets.

 

Ik weet alleen niet of ines nog meer kwijt wil (ze heeft nog niet gereageerd op enkele posts in dit draadje). Of misschien is ze er intussen uit.

 

Of heeft ze goed op de site van Ties gekeken ;)

 

Maar ja met een goedlopend bedrijf heb je natuurlijk niet altijd tijd om te reageren (is niet naar bedoeld).

 

 

Online boekhouden en dienstverlening in één met you book. Online abonnement, inclusief all-in administratieve dienstverlening al voor € 69,00 excl. BTW per maand!

Link naar reactie
  • 0

Daar is Ines weer.

Ik dacht eigenlijk dat er geen reacties meer waren( had niet aangevinkt) Sorry. En ik heb wel tijd, night crusher ;)

Ik ben inmiddels weer een stuk verder en jullie overpeinzingen hebben mij geholpen, dank daarvoor.

Mijn besluit is dat ik nog meer ga groeien, zonder investeerders van buiten af.

Ik draai prima omzetten, steeds meer stijgend en goede winsten.

Gevolg; ik financier zelf, met beleid en verstand.

Kosten vallen erg mee en zijn makkelijk op te brengen.

Wat ben ik in een luxe positie. fantastisch.

 

http://www.InesGloves.com

Indulge your Senses

Link naar reactie
  • 0

Hallo Ines,

 

Ik heb met plezier je berichten gelezen! Mede omdat ik er enorm veel in herken, ik heb ook zo'n nice markt aangeboord en het gaat niet onaardig met m'n webwinkel.

 

Wat voor 'n soort groei heb je voor ogen? Uitbreiding van het assortiment?

Kun je de vraag naar bestaande producten goed bolwerken?

 

Leuk hoor, erg leuk!

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Ik 'doe' in modelauto's in één specifieke schaal, 1/64. Hiermee is iedere dertiger en veertiger opgegroeid, dus ik mik zwaar op jeugdsentiment. Deze groep klanten is druk bezig om hun jeugdherinneringen terug te halen en ik kan dat voeden met mooie autootjes.

 

Mijn kracht is dat ik heel veel heb. Tot nu toe ben ik daarin de grootste wereldwijd. Ze worden wel verkocht door andere aanbieders, maar ik kan de grootste keuze bieden én een paar mooie, exotische merken.

 

Ik dub met dezelfde 'luxe problemen' als jij, want ik wil wél groeien, maar welke kant op? Importeurschappen verwerven? Eigen merk opzetten? Of toch maar nog meer artikelen opnemen en nog meer nadruk op de exclusieve merken leggen?

Dit allemaal alleen doen (ik zit letterlijk op zolder) of samenwerking met b.v. een groothandel aangaan...

Ik kom er wel uit, het is erg verhelderend om op dit forum rond te lezen en af en toe wat te vragen.

Als eerste wil ik een redesign van mijn website, dat heeft ie wel verdiend! (www.tinytoycars.com)

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Gekeken. Leuk.

Ikzelf heb gedacht, is groei voor mij meer winst maken of wil ik lekker bezig zijn met nieuwe dingen. De keuze kan allebei zijn, maar is dat te behappen. en door wie. en wat betekent dat.

In ieder geval is webverkoop voor een groot deel afhankelijk van de kwaliteit van de website, qua inhoud en lay-out.

Met miljoenen sites op het net, zou ik kiezen voor een redesign die zich onderscheidt van alle anderen. Geen template-achtige website, maar een op maat gemaakte alleen voor jou.

Dat kost veel geld en veel overleg met de designer/webmaster.

 

http://www.InesGloves.com

Indulge your Senses

Link naar reactie
  • 0

Dank je!

 

Funcioneel houd ik alles zelf in de hand. Omdat ik qua techniek alles zelf doe, is de site bijna helemaal zoals ik 'm hebben wil en biedt mogelijkheden die ik bij mijn concurrenten nog steeds niet tegengekomen ben.

 

Qua vormgeving ben ik druk zoekende naar iemand die dat voor mij gaat doen.

 

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waar Ines nu staat met de groeiambitie van toen. Ze stond toen aan de vooravond van de recessie zonder dat ze dit waarschijnlijk wist. Ik zou me zo kunnen voorstellen dat ze blij is om niet teveel in zee gegaan te zijn met vreemd geld. Ik kan me vergissen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.