• 0

Oke, ik heb visitekaartjes, wat doe ik nu?

Hallo allemaal,

 

Ik ben nu al een tijdje bezig met mijn eigen creatief internetbureau, en hoewel het goed gaat, heb ik toch moeite met het werven van klanten. Hoe doen jullie dat: klantenwerven?

Ik weet dat er heel wat internet/webdesignbureaus zijn, maar ik onderscheid me door te komen met een totaalconcept (leuk - uniek - idee, informatie architectuur, design, content management en geen standaard websites met een tekstje en een foto. Moet dus ook toegeven dat ik afentoe verkapt nee verkoop aan potentiele klanten, omdat ik nu nog idealistisch bezig ben met mijn startup. Waarschijnlijk draai ik tegen het eind van het jaar wel bij zodra ik de rekening van mijn kantoorruimte in het WTC van Rotterdam binnenkrijg en mijn prioriteit "interessante opdrachtgever" plaats laat maken voor "geld verdienen".

 

Ik ben overigens begonnen met een grote klant en heb samen met hun een heel bijzonder project neergezet. Ik heb zorggedragen van het ontwerp op papier tot een functionerend eindproduct. Er werken steeds meer klanten met de website (welke afgeschermd is voor niet-klanten) en zelfs grote bedrijven als ING en Fortis maken er gebruik van.

Tot op heden heb ik hier geen leads uit kunnen halen, alleen een hoop complimentjes hetgeen mij enorm vlijt. Helaas kan ik hier mijn brood er niet mee smeren.

 

Heeft iemand tips voor mij? Ik heb wel een portfolio, maar aan die projecten heb ik gewerkt toen ik in loondienst heb gewerkt. Ik vind het dus niet kies om deze projecten op mijn eigen bedrijfsnaam te presenteren.

 

Graag jullie tips, adviezen en eigen ervaringen.

 

Bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Indira,

 

Heb zojuist op de website van Laura Babeliwosky bezocht en heb me gelijk geabboneerd op haar nieuwsbrief en ben voorlopig nog wel even zoet met haar artikelen.

 

Heb jij overigens zelf ervaring met haar workshops?

 

Groet

Link naar reactie
  • 0

Hoe ben je aan je eerste klanten gekomen? Kun je aan hen vragen of zij anderen kennen die wellicht ook door jou geholpen zouden kunnen worden?

 

Verder: ga netwerken, laat jezelf zien en wees enthousiast zonder direct te willen verkopen - daar houden mensen niet van. Maar iemand die luistert, enthousiast kan vertellen over z'n vak en werk, en goede ideeën heeft, daar is altijd vraag naar. En lees de eerdere topics in dit deelforum door, daar staan al bergen tips in.

 

Tussen twee haakjes, ik gok dat er geen webbouwer is die

 

(...) een totaalconcept (leuk - uniek - idee, informatie architectuur, design, content management en geen standaard websites met een tekstje en een foto)

 

niet aanbiedt... Dit is toch wat iedere (serieuze) webbouwer doet? Waarin onderscheid je je écht?

Link naar reactie
  • 0

Voor je marketing zou ik je aanraden je 'praatje' om te zitten in een eenduidige positionering.

Creatief communicatiebureau bijvoorbeeld. Ik vind het nu te diffuus.

 

Je hebt een locatie die enorm goed afstraalt op je bedrijf, use it :)

En ga gewoon eens een rondje maken door het WTC zèlf, volgens mij moet je daar toch klandizie op kunnen scharrelen?

Nadeel is dat je in Rotterdam nogal wat creatieve bureaus hebt, dus denk goed na over hoe jij jezelf 'anders' wil laten zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal en hartelijk dank voor jullie goede input...

 

eerste klant

Mijn eerste klant heb ik via via en dat was gelijk een project waardoor ik 'lui' gedrag kon vertonen. Het was namelijk een fulltime project van zo'n 7 maanden. In de tussentijd heb ik dus niet veel gedaan aan nieuwe business, omdat ik het (1) te druk had met mijn eigen werk en (2) omdat ik te weinig tijd heb gehad om een team van professionals om me heen te verzamelen die kunnen inspringen zodra het nodig is.

 

Nu heb ik wat meer tijd en wil ik meer leuke projecten gaan oppakken. Ook heb ik nu een aantal andere bedrijven waar ik op kan terugvallen als de werkdruk te groot wordt.

 

praatje

Wat betreft mijn 'praatje', dat hoor ik heel vaak. Iedereen vindt het leuk om mij te horen spreken over mijn werk, mijn 'ding', maar geeft inderdaad aan dat het korter, duidelijker en gewoon krachtiger moet als ik niet alleen wil inspireren, maar ook verkopen.

 

locatie WTC

Ik ben inderdaad bezig met het benaderen van bedrijven in het WTC, maar hoe benader je ze? Bellen is zo simpel en persoonlijk vind ik dat waardeloos. Hoe zou ik kunnen opvallen? Ik heb wel aan een soort mailing gedacht waarbij ik mijn bedrijf even voorstel. Iets in de trant van "Hallo wij zijn jullie nieuwe buren..." en dan netjes in een enveloppe in alle brievenbussen stoppen. Zouden jullie dat persoonlijk leuk vinden?

 

Groet

Link naar reactie
  • 0

ARGH! Een 'creatief internetbureau'. Er zijn duizenden internetbureaus (rare term, ze maken toch geen internet?), maar alleen deze is...creatief.

 

Wat betekent dat nu eigenlijk echt? Is creativiteit onderscheidend, zijn andere bureaus dus niet creatief?

 

Het woord 'creatief' is net zo uitgewoond en verlept als het woord 'enthousiast' in personeelsadvertenties. Natuurlijk wil je iemand die enthousiast is, tenzijn het werk vereist dat je manisch-depressief, border line schizofreen bent (niche market?).

 

De vraag is al gesteld: waar onderscheid je je nu echt mee. Als je dat weet, kun je gericht klanten gaan werven. Als jij niet goed kunt uitleggen waarom je anders bent, hoe moet dan de klant voor jou kiezen en niet voor anderen?

 

 

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Op de een of andere manier vind ik het altijd gemakkelijker om ideeen te bedenken voor andere bedrijven dan voor mijn eigen bedrijf. Kan het zijn dat jij daar ook een beetje last van hebt? Je klanten willen namelijk pakkende dingen waarmee zij klanten binnen halen...

 

Probeer jezelf eens te zien als een van je klanten... hoe zou je die klant creatief in de picture plaatsen?

 

Denk outside-of-the-box, wees innovatief, speel enthousiast, ga voor de win-win en zorg dat je gezamenlijke synergieen niet uit het oog verliest...

 

OK, die laatste zin was bedoeld om Ilja te stangen ;)

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Kun je daar niks mee trouwen? buiten de box denken?

 

Ik kan me iets guerrilla-marketing-achtigs voorstellen met rode doosjes in de hoofdrol. Maak je oplossing outside the box letterlijk, misschien een rood doosje 's ochtends voor de deur van je potentiele klant met daarin alleen je visitekaartje met daarop geschreven 'Omdat wij beter buiten de box kunnen denken'.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Voor je marketing zou ik je aanraden je 'praatje' om te zitten in een eenduidige positionering.

Creatief communicatiebureau bijvoorbeeld. Ik vind het nu te diffuus.

 

Mee eens;

Heb je zelf wel eens gedacht om je op een specifiek segment te focussen? In een markt waar veel concurrenten meedingen naar dezelfde opdrachten wordt vaak gekozen voor een specialist in een bepaald gebied. Op het moment dat je voor jezelf bepaald hebt waar precies jouw onderscheidende kwaliteiten liggen kun je ook gerichter werken aan marketing en het binnen halen van nieuwe klanten. Je noemde een ING en een Fortis...wellicht is de financiele dienstverlening of een onderdeel daarvan een afbakening om mee te beginnen?

 

Link naar reactie
  • 0

Amazingminds, ik zat aan iets in dezelfde richting te denken. Gavin moet het voor elkaar kunnen krijgen om met relatief weinig kosten binnen het WTC op te vallen. De sleutel is natuurlijk om niet alleen op te vallen maar ook logisch te zijn.

 

Wat is een potentieel probleem dat mensen in het WTC delen en wat jij op zou kunnen lossen? Is het gemakkelijk om de kantoren te vinden? Zo niet, bedenk een wegwijzer. Is er te veel keuze voor lunch locaties? Creeer een klein community siteje waar mensen hun lunch ervaringen kunnen uitwisselen. etc. etc. etc.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

ARGH! Een 'creatief internetbureau'. Er zijn duizenden internetbureaus (rare term, ze maken toch geen internet?), maar alleen deze is...creatief.

 

Wat betekent dat nu eigenlijk echt? Is creativiteit onderscheidend, zijn andere bureaus dus niet creatief?

 

Het woord 'creatief' is net zo uitgewoond en verlept als het woord 'enthousiast' in personeelsadvertenties. Natuurlijk wil je iemand die enthousiast is, tenzijn het werk vereist dat je manisch-depressief, border line schizofreen bent (niche market?).

 

 

;D

En dan hier de schematische voorstelling van dit relaas:

250px-Rabies_virus_longitudinal.jpg

 

In sommige gevallen wil 'creatief' gewoon zeggen dat je creatief bent. Dat is dan niet onderscheidend bedoeld maar classificerend. Ik heb ook lang weerstand gehad tegen het gebruik van het woord 'creatief' in mijn profilering omdat de creatieve mafia met een dun plakje creativiteit en een hoop marketingfluff het woord heeft gedegradeerd tot een tuinkabouter in je kantoor en een hoop cookie cutter oplossingen verkopen als 'nieuw'.

Maar soms is het gewoon wat het is. En kan je stellen dat je een 'creatief communicatiebureau' bent en kan je gaan kijken naar een manier om dat op eigen wijze, met je eigen stem en signatuur kan gaan invullen.

Jij doet toch ook aan 'communication' en niet aan 'Lucid Sematic Juxtapositioning'?

 

Gavin, waarom organiseer je geen feestje, maak je er voor een avondje het World Trade Cajun van. Regel wat gasten met een trekzak en een wasbord en een contrabas, en gooi wat cajunburgers op de bbq en klaar is je netwerkmeeting die in het oog springt :)

 

En als je kunt, zet dan een (provisorisch) portfolio online. Ik denk dat je nu al aardig wat eyeballs verspild hebt door hier wel te posten maar niemand iets te laten zien :-)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb veel gehad aan onderzoek naar mijn concurrenten. Hoeveel zijn er, wat doen ze goed/fout/leuk/inspirerend/anders etc. In jouw geval zijn er natuurlijk legio, maar je kunt vast wel achterhalen welke concurrenten er binnen de bedrijven van het WTC actief zijn.

Bekijk eens wat zij hebben ontwikkeld voor hun klanten, dan kun je nog beter inspelen op de specifieke behoeftes van die doelgroep.

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Wederom hartelijk dank voor jullie input. Ik kan hier zoveel mee, jullie hebben geen idee hoe dit ons vooruit gaat helpen.

 

Ditmaal weer een lange post, maar gelukkig bestaan er printers en kun je alles even afdrukken en er lekker bij gaan zitten...

 

@ Annedien Hoen

Bedank voor het bijspringen, wist even geen antwoord te geven op Ilja’s post, want ergens heeft ze wel gelijk. Maar jij hebt natuurlijk nog meer gelijk….

 

Wat betreft die netwerkmeeting, wij werken veel samen met een marketingbureau dat ons volop ‘endorsed’ en die nemen ons ook altijd mee naar die meetings. Heel gezellig hoor, maar het leidt in ons geval tot niets. Ze luisteren aandachtig, vinden het enorm interessant, willen iets oppikken, maar vervolgens rolt de order niet binnen. De reden waarom ik liever niet zelf zoiets organiseer, is dat de mensen onderling gaan praten en niet alle aandacht per se is gericht op ons bedrijf. Dit terwijl de rekening wel voor ons is. Hou het voorlopig dus meer bij het bezoeken.

 

Wat betreft die eyeballs, helemaal met je eens, maar zoals ik eerder al aangaf, we hebben veel dingen gedaan, maar niet alles helemaal onder onze “eigen vlag”. We vinden het dus niet kies om dit lijstje openbaar te maken op onze eigen site. We doen het overigens wel op aanvraag, want de bedrijven waarvoor wij hebben gewerkt spreken mensen zeer aan; een kleine greep: Diesel, Boeing, Nike, Gemeente Rotterdam.

 

@ Chriz

Ik ben het met je eens dat het zakelijk gezien verstandig is om je te focussen op een bepaald segment, maar ik ben bang voor tunnelvisie. Ik wil met mijn bedrijf aan projecten werken die een uitdaging zijn en steeds verschillend. We kunnen ook het zoveelste flitsende CMS-je ontwikkelen of standaard pakket, maar dat is niet wat wij doen. Wij doen leuke dingen in vormen die nog niet gedaan zijn. We willen iets unieks toevoegen, daarom zijn we ook gestopt met werken waar we werkten.

Wij hebben nu een groot project gedraaid voor een marktleider op het gebied van autoschadeherstel voor de zakelijk markt en nu willen we iets heel anders doen. We hebben namelijk binnen de branche een product/website neergezet die onze klant ver op voorsprong zet. Hun concurrenten hebben eind 2005 al aangegeven dat zij pas medio 2007 iets wat erop lijkt neer kunnen zetten. Daar zijn wij samen met onze klant hartstikke trots op, maar we zouden het niet kies, te makkelijk en weinig inspirerend vinden om een hetzelfde product aan hun concurrenten te verkopen. Zakelijk gezien zou het wel lekker zijn, maar dat is niet ons ding.

 

We werken nu bijvoorbeeld aan een leuk concept voor een bekend frisdrank merk dat via het web “iets” wil doen met herhalingsaankopen. Ze vonden onze ideeën zo leuk dat we zelf zo ver zijn gegaan dat er een exclusieve run moet komen van hun blikjes. Ze passen dus hun hele productieproces aan omdat ons idee te laten werken. Wat wel weer jammer is dat er 2 andere bedrijven tussen zitten en wij konden dus weer niets doen aan onze eigen sales. Zo zou mooi zijn als we niet alleen creatief konden zijn (dat zit wel goed denk ik zo), maar als we onze ideeën ook zelf zouden kunnen verkopen.

 

@ AmazingMinds

Heel leuk idee, we zijn sowieso echte guerrilla mannetjes (omdat we ukkies zijn vergeleken bij de grote spelers) en dit past in ons straatje.

 

@ zrski

Je hebt 100% gelijk! Eerst wilde ik nog zeggen dat ik het niet met je eens ben, maar als ik er goed over nadenk dan ben ik het heeeeelemaal met je eens. Onze website is bijvoorbeeld nog niet af, niet omdat het ontwerp niet af is, maar omdat we naar ons gevoel te weinig sexy opdrachten hebben om te laten zien. Tegelijkertijd willen wij geen ‘stijl’ neerzetten zoals ieder bedrijf doet omdat smaken nou eenmaal verschillen. Wat de een leuk vindt, vindt de ander niets. Je hebt me op een leuk ideetje gebracht en dat ga ik zo spoedig mogelijk verwerken op onze eigen website.

 

@ Ilja van Roon

Haha, ik begrijp je helemaal Ilja, maar vergeet niet dat ik te maken heb met het "een neefje van me maakt ook websites" syndroom na die hele internet hype. Ik noem het dus liever "creatief" dan "webdesign" oid, want daar doe ik mijn bedrijf te kort mee. Wij maken niet alleen, maar bedenken ook concepten die wel met het internet te maken hebben, maar niet uitsluitend. Alles bij ons is crossmediaal, zo zijn wij recentelijk benaderd door een kunstenaars collectief uit Rotterdam dat enorm grote muurschilderingen maakt. Zij hoorden over onze werkwijze en wilde ons allereerst voor een nieuwe website inzetten waarin wij de vrije hand hebben en ze willen dat wij vervolgens onze gekke/guerrilla tactieken inzetten en hun ‘hypemakers’ gaan worden. Je kunt ons het beste beschrijven als “over-the-top-creative”.

 

Link naar reactie
  • 0

Haha, je zult het niet geloven djluc, maar ik had m'n profiel aanvankelijk ook helemaal ingevuld, maar als je nu zoekt op ons bedrijf staat niet onze website bovenaan, maar die van HigherLevel. We stonden dan wel niet op de nummer 1 positie, omdat Cajun in tal van recepten zit, maar toch..

 

Dat is de reden dat ik alles er weer uit mijn profiel heb verwijderd in de hoop dat Google de pagina straks niet meer kan terugvinden. Ik vind het namelijk niet professioneel staan als men op HigherLevel terecht komt en kan teruglezen hoe ik om advies vraag.

Link naar reactie
  • 0

Dat is de reden dat ik alles er weer uit mijn profiel heb verwijderd in de hoop dat Google de pagina straks niet meer kan terugvinden. Ik vind het namelijk niet professioneel staan als men op HigherLevel terecht komt en kan teruglezen hoe ik om advies vraag.

 

Het heeft mij met mijn flinke aantal posts nooit geschaad eerlijk gezegd. Sterker nog, ik heb vele interessante mensen, klanten en samenwerkingspartners gekregen (mede) door mijn posts hier op Higherlevel.nl. Zo kan het ook :)

Link naar reactie
  • 0

Dat is de reden dat ik alles er weer uit mijn profiel heb verwijderd in de hoop dat Google de pagina straks niet meer kan terugvinden. Ik vind het namelijk niet professioneel staan als men op HigherLevel terecht komt en kan teruglezen hoe ik om advies vraag.

 

Het heeft mij met mijn flinke aantal posts nooit geschaad eerlijk gezegd. Sterker nog, ik heb vele interessante mensen, klanten en samenwerkingspartners gekregen (mede) door mijn posts hier op Higherlevel.nl. Zo kan het ook :)

 

Idem hier

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Even deels offtopic: Je kunt gewoon linken naar een doorverwijspagina. Bijvoorbeeld: goto.com e.d. bieden dat soort diensten, je kunt het ook op een eigen domeintje doen.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Dat is de reden dat ik alles er weer uit mijn profiel heb verwijderd in de hoop dat Google de pagina straks niet meer kan terugvinden. Ik vind het namelijk niet professioneel staan als men op HigherLevel terecht komt en kan teruglezen hoe ik om advies vraag.

 

Het heeft mij met mijn flinke aantal posts nooit geschaad eerlijk gezegd. Sterker nog, ik heb vele interessante mensen, klanten en samenwerkingspartners gekregen (mede) door mijn posts hier op Higherlevel.nl. Zo kan het ook :)

 

Idem hier

 

Idem.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Om terug te komen op je vraag:

Stel jezelf de vraag voor welk bedrijf/persoon je graag werk zou willen verrichten?

Wat beweegt dit bedrijf? Wat zijn de valkuilen/gevaren die in dat marktsegment spelen? Waarom? Wat gebeurt er als ze jou niet als partner/leverancier vragen? Welke opties zijn er?

Wat maakt jouw bedrijf zo anders dan de rest? Wat zijn de USP's van je toko?

 

Hoe kom je aan nieuwe klanten? De ouderwetse belrondes houden kan altijd, maar ga vooral ook in ondernemersverenigingen zitten. Ik zit zelf in een vereniging dat 1 keer in de week een ontbijtsessie houdt. We komen een uurtje of twee bij elkaar (we beginnen om 7 uur) en gooien dan allerlei leads naar elkaar. Dit is dus echt een aanrader.

Ik heb geen ervaring met KVK-borrels voor starters etc., maar het kan geen kwaad om daar je gezicht te laten zien.

 

Verder zou ik altijd visitekaartjes bij je hebben of een gadget waar mensen jou aan zullen herrineren. Ludieke acties zoals een linker voetstap opsturen en er achteraan bellen om te vragen of ze de volgende stap samen willen zetten met je kan ook altijd voor leuke reacties zorgen.

 

Je zit in het WTC? Daar zullen toch ook borrels houden? Ook al heb je geen dorst en is het op je vrije avond...toch gaan. You'll thank yourself later.

 

Oef..zoveel ideeen...mailen kan ook altijd als je wilt brainstormen.

 

Succes in ieder geval.

 

 

If it happens it must be possible

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.