• 0

VAR verklaring niet nodig?

Hallo,

 

Ik ben nieuw op dit forum, ik ben Tom, hallo iedereen ! ;)

 

Ik heb net een eenmanszaak opgericht, op het gebied van ICT dienstverlening. Ik wil diensten aanbieden aan particulieren en bedrijven.

Ik doe dit naast mijn studie en bijbaan.

 

Nu heb ik natuurlijk nog niet echt klanten, maar voor een bedrijf maakte ik in het verleden al een nieuwsbrief.

 

Nu wil ik hun voortaan een factuur kunnen sturen, alleen toen kwam ik die VAR-wuo verklaring tegen op het internet.

 

Deze zou ik alleen kunnen krijgen als ik meerdere opdrachtgevers heb, en de inkomsten uit de onderneming niet voor het grootste deel afkomstig zijn van die ene klant.

 

Dit wel het geval, omdat dit zowat mijn enigste zakelijke klant is, en dit meer inkomsten oplevert dan pc reparaties e.d.

 

Ik raakte in paniek :-[ en heb de belastingdienst gebelt.

Zij gaven aan dat het redactiewerk is en dat ik hierdoor geen gelijkgestelden ben en dus val onder de uitzondering.

 

zie link http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/loonheffingen/lb22/lb22-171.html

 

Ik hoef dus volgens hun geen VAR aan te vragen, maar ik heb er twijfels over.

 

Wie komt wijs uit mijn verhaal en kan mij helpen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hallo Tom,

 

In de eerste plaats proficiat met je bedrijf en welkom op Higher Level.

 

Ik had net een uitgebreide reactie getypt, maar de software van HL liet me in de steek toe ik het wilde verzenden. Hierbij nogmaals een korte reactie.

 

- Lang niet alle kleine ondernemers werken met een VAR of hebben er een nodig, zonder ben je dus absoluut geen uitzondering. Een VAR aanvragen doen de meesten pas als een opdrachtgever daarom vraagt.

 

- Ga er maar vanuit dat ze bij de Belastingdienst weten hoe het in jouw geval zit. Gebruik wel de term 'redactiewerk' als omschrijving op je facturen aan je klant en maak een printje van de pagina waarop staat dat je dan onder de uitzonderingen valt. Mocht de nood ooit aan de man komen, dan kun je tzt aangeven waarom je geen VAR hebt.

 

-Gebruik de tijd die je anders zou stoppen in de VAR aanvragen voor het werven van nieuwe klanten. Vraag bijvoorbeeld je huidige klant eens of hij misschien collega's heeft die ook een nieuwsbrief willen en of hij je kan introduceren...

 

Succes met je bedrijf.

 

Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Een VAR WUO (winst uit onderneming) geeft aan dat de opdrachtgever niet inhoudingsplichtig is voor loonheffing/premies zkv. Een VAR beschermt niet de ondernemer en zegt niets over de status van het werk van de ondernemer (loondienst/freelance/...). Een VAR kan op elk moment worden ingetrokken, b.v. als de belastingdienst van oordeel is dat er eigenlijk sprake is van 'loon'. Vanaf dat moment is de opdrachtgever inhoudingsplichtig, en dien je dus met de opdrachtgever een ander soort afspraak te maken. Het blijft lastig voor ondernemers.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt voor redactiewerk wel degelijk een VAR aanvragen. Ik ben opdrachtgever van tekstschrijvers/redacteuren en heb er al heel wat gearchiveerd.

 

Maar als je slechts één opdrachtgever hebt en er voor de rest van het jaar niet meer verwacht dan krijg je een VAR met uitkomst "dienstbetrekking" of "resultaat uit overige werkzaamheden" (ruo) in plaats van "winst uit onderneming" (wuo). De consequentie is dat de opdrachtgever waarschijnlijk loonheffing moet gaan inhouden en premies werknemersverzekeringen afdragen. Of hij moet je via een uitzendbureau/payrollbedrijf inhuren om die zorg uit te besteden.

 

Als je dat wilt vermijden dan moet je streven naar meer opdrachtgevers. Vanaf drie stevige opdrachtgevers per jaar zit je wel veilig.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Beste Tom,

 

 

er is een oplossing waar wij gebruik van maken in de Grond, weg -en Waterbouw. Hier praat je over projecten die langer duren als een jaar, dus heb je maar 1 opdrachtgever.

In dit geval wordt er een aanneemcontract op urenbasis opgesteld.

Op deze manier kan je dus 1 opdrachtgever per jaar hebben.

 

Misschien is dit met wat aanpassingen ook mogelijk in jouw geval.

aangenomen werk voor 1 jaar verdeeld in 12 gelijke periodes.

 

Uiteraard zal je moeten uitbreiden, maar het is mogelijk.

 

Gijs

Link naar reactie
  • 0

Beste Tom.

 

Voor zover ik uit de door jouw versterkte informatie kan opmaken kwalificeer je nog niet eens onder de categorie gelijkgestelden, laat staan dat je onder de uitzonderingen valt. Voor incidentele opdrachten, ookal komen deze van één opdrachtgever, hoef je nog niet over een VAR te beschikken. De beoordeling dienstbetrekking, en daarnee de verklaring arbeidsrelatie, gaan eerst een rol spelen wanneer er duurzaam werkzaamheden worden verricht voor een bepaalde opdrachtgever. Alsdan is de opdrachtgever primair verantwoordelijk voor de vraag of er sprake is van een arbeidsrelatie of niet.

 

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht is de aanvraag van een VAR geen verplichting. Het is enkel een instrument om vooraf duidelijkheid te verkrijgen over de vraag of er wel of geen sprake is van een arbeidsrelatie, althans hoe deze in beginsel door de Belastingdienst zal worden behandeld. Een opdrachtgever kan echter belang hebben bij zekerheid en daarom van jou een VAR verlangen. Alsdan wordt het zaak om een VAR aan te vragen.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Je kunt voor redactiewerk wel degelijk een VAR aanvragen. Ik ben opdrachtgever van tekstschrijvers/redacteuren en heb er al heel wat gearchiveerd.

 

Maar als je slechts één opdrachtgever hebt en er voor de rest van het jaar niet meer verwacht dan krijg je een VAR met uitkomst "dienstbetrekking" of "resultaat uit overige werkzaamheden" (ruo) in plaats van "winst uit onderneming" (wuo). De consequentie is dat de opdrachtgever waarschijnlijk loonheffing moet gaan inhouden en premies werknemersverzekeringen afdragen. Of hij moet je via een uitzendbureau/payrollbedrijf inhuren om die zorg uit te besteden.

 

Als je dat wilt vermijden dan moet je streven naar meer opdrachtgevers. Vanaf drie stevige opdrachtgevers per jaar zit je wel veilig.

 

Ik had dezelfde vraag i.v.m. columnisten voor mijn website.

 

Dus als ik het goed begrijp : de redacteur ontvangt geen VAR "winst uit onderneming" wanneer deze minder dan 3 opdrachtgevers heeft.

 

Maar wanneer wordt beslist dat het een "resultaat uit overige werkzaamheden" is en wanneer een "dienstbetrekking" ?

Klopt het dat dit onderscheid alleen consequenties heeft voor de "redacteur", namelijk geen kostenaftrek.

Voor de opdrachtgever hoeft er bij beiden geen loonheffing etc. afgedragen te worden, toch?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Voor de inkomstenbelasting zijn er de volgende gradaties mogelijk:

hobby - niet belast

geen onderneming*, maar ook geen hobby - het resultaat (opbrengsten minus kosten) wordt belast als resultaat uit overige werkzaamheden)

ondernemer* - het resultaat (opbrengsten minus kosten minus ondernemersfaciliteiten) wordt belast als winst uit onderneming.

 

Dus wanneer er geen sparke is van een dienstbetrekking (http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/loonheffingen/lb22_dienstbetrekking/lb22_dienstbetrekking-01.html#P4_537 en het is geen hobby, dan zijn deze vormen van toepassing op het te belasten resultaat van de redacteur. Bij deze laatste vormen is er dus wel degelijk sprake van kostenaftrek, geen loonheffingen maar inkomenstenbelasting.

 

De VAR geeft alleen enige duidelijkheid hoe de Belastingdienst de relatie tussen de afnemer en de dienstverlener zou kunnen zien.

 

* Ondernemer / Onderneming volgens de defintie van de Wet op de Inkomstenbelasting

 

Succes met het maken van de juiste keuze!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Bedankt, smart4u,

Maar wanneer wordt beslist door de belastingdienst dat het een "resultaat uit overige werkzaamheden" is, en wanneer een "dienstbetrekking" ?

 

Als je aan iemand, die part-time ergens anders in loondienst is, de opdracht geeft elke maand een column te schrijven, kan die persoon de inkomsten van de column opgeven als "resultaat uit overige werkzaamheden" , of wordt het beschouwd als loondienst?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Voor het bepalen van wel of geen dienstbetrekking wordt nogal eens de vuistregels van het UWV gebruikt:

- heeft de persoon 3 of meer opdrachtgevers

- wordt 60% van de omzet niet behaald bij één opdrachtgever

 

Een werknemer heeft een gezagsverhouding met zijn werkgever. Werkgever stelt dat iets moet worden gedaan, werknemer voert het uit en kan niet weigeren. Wanneer jij je in het maatschappelijk verkeer uitgeeft als ondernemer en verschillende opdrachten aangaat met verschillende opdrachtgevers zul jij minder afhankelijk zijn van de opdrachtgever, waardoor die gezagsverhouding ontbreekt.

 

Als je maar een opdrachtgever hebt, ben je hiervan dusdanig afhankelijk dat er dus loonheffingen verschuldigd zijn (fictief dienstverband). Mocht je meerdere opdrachtgevers hebben of (aantoonbaar) moeite doen om deze te krijgen (adverteren, reclame maken) dan moet je een factuur sturen en het resultaat uit overige werkzaamheden opgeven.

 

Succes met deze fiscale kwestie!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

dan moet je een factuur sturen en het resultaat uit overige werkzaamheden opgeven.

 

 

Hoe bedoel je dit? Als ik het goed begrijp, zodat de opdrachtgever dan het bedrag kan uitrekenen waarover hij premies moet afdragen? Of heb ik het mis?

 

Verder zit ik met een soortgelijke kwestie. Mij is door de Belasting Dienst verteld dat mijn resultaat uit 'resultaat uit overige werkzaamheden' gerekend wordt, iets wat dus niet de bedoeling is. Ik zal mijn opgave 'gegevens startende onderneming' nog even opnieuw moeten bekijken en anders opstellen, zodat dit aangepast kan worden. Daar zal ik nog wel een aantal vragen over hebben, maar deze stel ik wel als ik alles herzien heb.

Link naar reactie
  • 0
Hoe bedoel je dit? Als ik het goed begrijp, zodat de opdrachtgever dan het bedrag kan uitrekenen waarover hij premies moet afdragen? Of heb ik het mis?

 

Nee, een factuur is juist het tegenovergestelde van loondienst, waar premies worden afgedragen. Als ondernemer stuur je een factuur, en draag je zelf de premies en inkomstenbelasting af.

 

Een VAR-verklaring wordt afgegeven op basis van de informatie die jij verschaft, en is dus eigenlijk niet smeer dan een intentieverklaring van jou die door de belastingdienst voorlopig wordt ondersteund.

 

Mocht later blijken dat je niet aan de door jouzelf aangedragen voorwaarden voldoet, dan kan met terugwerkende kracht worden bepaald dat er alsnog sprake was van een dienstverband en er dus alsnog premies en dergelijke moeten worden afgedragen.

 

Een VAR-verklaring biedt dus voor niemand zekerheid...

Link naar reactie
  • 0

Ben je ondernemer, dan stuur je een factuur. Over het resultaat van deze werkzaamheden (omzet minus kosten en eventuele fiscale correcties) wordt belast met inkomstenbelasting. Dit moet je zelf regelen (of uit besteden).

 

Ben je werknemer, dan ontvang je een salarisstrook. Over het inkomen worden loonheffingen berekend. Dit verzorgt de werkgever voor jou.

 

Resultaat uit overige werkzaamheden zijn ondernemers die activiteiten verrichten die de hobby sfeer zijn ontstegen, maar niet voldoen aan de criteria voor winst uit onderneming. Deze criteria heb ik een keer duidelijk beschreven in mijn weblog: http://www.ondernemeneninternet.nl/weblog-over-ondernemen/ondernemer-to-be-or-not-to-be.html.

 

Bij resultaat uit overige werkzaamheden heb je een simpele opgave te doen van de opbrengsten en kosten en hierdoor geen recht op fiscale correcties zoals bijvoorbeeld zeflstandigenaftrek of investeringsaftrek.

 

Bij winst uit onderneming moet je een winstaangifte invullen (zeer uitgebreide jaarrekening). Hier heb je wel recht op fiscale correcties zoals bijvoorbeeld zelfstandigenaftrek (mits het urencriterium wordt gehaald) of investeringsaftrek.

 

Overigens kun je - naar mate de onderneming groeit of veranderd - beste wel het ene jaar resultaat uit overige werkzaamheden hebben en het andere jaar winst uit onderneming of andersom. Blijf dit dan ook met enige regelmaat in de gaten houden.

 

Succes met deze fiscale zaken!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Resultaat uit overige werkzaamheden (VAR ROW) wordt eigenlijk alleen gegeven aan "parttime ondernemers". Bijvoorbeeld personen die naast een vaste baan er nog activiteiten bij hebben.

Met een VAR ROW is het heel goed mogelijk dat er een dienstbetrekking is met de opdrachtgever maar dat hoeft niet. Hangt af van de aard van de werkzaamheden. In de Thuiszorg komt een VAR ROW regelmatig voor: veel verpleegsters / verplegers hebben immers een vaste baan voor een paar dagen per week en werken daarnaast in de thuiszorg.

 

Om voor een VAR Winst uit Onderneming (eenmanszaak; VAR WUO) in aanmerking te komen moet je minimaal 1225 uur per jaar aan de onderneming besteden. Dit criterium is leidend; maw: besteed je minder dan 1225 uur per jaar aan je onderneming dan is het al onmogelijk een VAR WUO te krijgen.

 

Indien de belastingdienst van mening is dat er tussen een ondernemer die minimaal 1225 uur aan de onderneming besteedt en de opdrachtgever(s) een gezagsverhouding ontstaat, ontvangt de ondernemer een VAR LOON.

Dit betekent dat de opdrachtgever inhoudingsplichtig wordt ten aanzien van de loonheffing en sociale verzekeringspremies.

 

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
  • 0
Om voor een VAR Winst uit Onderneming (eenmanszaak; VAR WUO) in aanmerking te komen moet je minimaal 1225 uur per jaar aan de onderneming besteden.

 

Kees, mag ik even een kritische noot plaatsen? Een VAR WUO ontvang je op basis van de door jou aangeleverde, en dus ongeverifieerde, gegevens.

 

Met andere woorden, als je het maar juist invult krijg je gegarandeerd een VAR WUO.

 

Dat wil echter niet zeggen dat de belastingdienst aan het einde van dat jaar, na controle van je gegevens, die WUO toekenning nog steeds ondersteunt.

 

Oftwewel, om voor een VAR WUO in aanmerking te komen hoef je alleen maar de betreffende vragen naar believen te beantwoorden, om aanspraak te kunnen maken op die VAR WUO moet je je eigen aanvraag waar hebben gemaakt.

 

Subtiel verschil, wellicht, maar wel belangrijk omdat het een vals gevoel van veiligheid kan geven voor zowel aannemer als opdrachtgever.

Link naar reactie
  • 0

Hoe groot is de kans dat er door de belastingdienst een naheffing volgt voor premies die afgedragen moeten worden bij een VAR-ROW.

 

Ik heb als parttime ondernemer twee klanten en werk ongeveer 15 uur per week in mijn onderneming. Van de 15 uren worden er 2x4 uren gefactureerd. Nu heeft de Belastingdienst mijn laten weten dat ik ben ingedeeld in VAR-ROW. Hoe groot is de kans dat mijn twee klanten nu premies over mijn gefactureerde uren moeten afdragen? Wat moet ik tegen mijn klanten zeggen ivm de VAR-ROW. Ik kan ze namelijk niet missen mocht dit reden voor hun zijn om af te haken. Dan heb ik voor mijn gevoel geen bestaansrecht meer als onderneming.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe groot is de kans dat er door de belastingdienst een naheffing volgt voor premies die afgedragen moeten worden bij een VAR-ROW.

 

Ik heb als parttime ondernemer twee klanten en werk ongeveer 15 uur per week in mijn onderneming. Van de 15 uren worden er 2x4 uren gefactureerd. Nu heeft de Belastingdienst mijn laten weten dat ik ben ingedeeld in VAR-ROW. Hoe groot is de kans dat mijn twee klanten nu premies over mijn gefactureerde uren moeten afdragen? Wat moet ik tegen mijn klanten zeggen ivm de VAR-ROW. Ik kan ze namelijk niet missen mocht dit reden voor hun zijn om af te haken. Dan heb ik voor mijn gevoel geen bestaansrecht meer als onderneming.

 

Reeel gezien is die kans moeilijk in te schatten als de inspecteur er echt zin in heeft zou die altijd nog willen corrigeren.

Objectief gezien is die kans niet zo heel groot. Echt fiscaal ondernemer ben je ook niet o.b.v. je uren en volgens mij ben je best wel zelfstandig bezig, als je inspecties verricht. Ik denk namelijk dat mocht dat echt gebeuren, dat je in eerste instantie wel genoeg fiscale jurdische argumenten heb om bij de rechter je gelijk te krijgen, als je een fiscaal jurist of belastingadviseur op tijd inschakelt.

 

Ik zit nu ook in VAR-WUO discussie voor een klant en in de meeste gevallen accepteren ze de standaard argumenten (zie voorgaande reacties) wel als je die ook kan aantonen.

Link naar reactie
  • 0

hallo tomvl,

 

ik ben zelf ook een nieuwkomer alhier. Ik ga nu zelfstandig (freelance) als cameraman de markt op. Ik ben jaren gelden ook als freelancer begonnen en omdat ik toen op het moment van starten maar 1 opdrachtgever had heb ik gebruik gemaakt van payroll services (dit is de bedrijfsnaam). Dit is oorspronkelijk opgericht voor kunstenaars en artiesten. Zij fungeren als een uitzendbureau waar je fysiek nooit komt. Je bent dus zelf verantwoordelijk voor het genereren van werk. Doordat zij dus eigenlijk jouw werkgever zijn heb je geen discussie over VAR verklaringen. Zij doen ook het factureren en jij krijgt heel snel je geld op je rekening gestort. Mocht je hier meer over willen weten stuur mij dan een mail.

 

Succes!!

 

Link naar reactie
  • 0

Hai odeon,

 

payroll is idd een soort werkgever. Je "schrijft je in bij een uitzendbureau". Zij doen de facturering en vervolgens de verloning/betaling naar jou. Je kan aangeven wat de bedoeling is. Je kan dus het totaal factuurbedrag gestort krijgen, maar ook het netto salaris. Alle belasting en werkgeverslasten worden dan verrekend. Het is vooral handig wanneer je in principe voor 1 opdrachtgever werkt. Wanneer zij het "werkbriefje" danwel via internet of fysiek ontvangen en verwerkt hebben, dan heb jij 14 dagen(fysiek) of 7dagen(email) later het geld op je rekening staan. Verder heb je dan (uiteraard) ook nog eens de uitkering bij ziekte (wachtijd 2dagen) en de ww in tijden van geen werk.

Wanneer je dus voor de netto (als werknemer) verloning kiest dan mis je dus werl weer de voordelen als startersaftrek etc.

Deze methode wordt veel gebruikt in de media, omdat, vooral verslaggevers en redacteuren vaak wel op freelance basis werken, maar tijdens de zomerstop weer 2 maanden geen werk hebben. Deze mensen hebben vaak maar 1 of 2 opdrachtgevers. Om nog maar te zwijgen op het late uitbetalen in tv land. Daar weten ze bij payroll goed mee om te gaan, dus ook al werk je met ze als zzp-er dan ook zijn er voordelen......

Indien je als freelancer (netto-verloner) wilt investeren kan dat.

 

groetjes.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.