• 0

Aanbiedingsregels BV

Ik ben eigenaar van een MKB onderneming in het buitenland, en geef een % van de aandelen weg aan een trouwe werknemer. Echter ik wil wel een duidelijke aanbiedings clausule opnemen in het contract, want de reden om een deel weg te geven is dat de persoon in kwestie betrokken blijft en niet het pakket zondermeer doorverkoopt aan een andere partij. Ik ben op zoek naar wat "algemene" aanbiedingsregels/gegevens (checklist bijv.) over aanbiedingsregels enz. maar kan weinig vinden via Google. Wellicht dat iemand mij hier op weg kan helpen?

 

NB: in het land waar de BV huist geldt er geen belastingregel waarvoor de medewerker aangeslagen kan worden voor een verkapt loon enz. Dat heb ik al uitgezocht. Het gaat mij hier alleen om een goede constructie tussen de 2 partners.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedankt. Het was wel even zoeken, maar via google kwam ik terug op deze site. Vanzelfsprekend staan er regels in de BV statuten, maar ik ben nog enig aandeelhouder en ik heb daar weinig aandacht aanbesteed bij de oprichting; het is een gewoon standaard oprichtingsacte (in een taal die ik niet machtig ben). Met een potentiele partner wil ik dit goed geregeld hebben; vandaar...

 

Nogmaals bedankt, het is een goede aanzet en structuur om een en ander op papier te krijgen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Aanbieding van aandelen kan altijd opgenomen worden. Waar echter ook aan gedacht moet worden is een regeling als partijen het niet met elkaar eens worden over de aanbiedingsprijs. Wat gebeurd er dan, is er arbitrage of een grondslag van de waardebepaling van de aandelen?

 

In sommige landen zijn er wetten die kleine aandeelhouders beschermen je zou dan ook moeten kijken of en welke mate dit van invloed kan zijn op toekomstige beslissingen aangaande je BV in het buitenland. Het kan je ernstig handicappen op het moment dat je de BV wil verkopen of je houdstermij.

 

Heb je ook nog gedacht aan andere vormen van binding dan het geven van aandelen?

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie. << Heb je ook nog gedacht aan andere vormen van binding dan het geven van aandelen? >> Jawel, maar mijn wedervraag is dan ook tegelijkertijd; wat bedoel je? Wat zijn je suggesties?

 

We hebben redelijke salarissen (ben ik nu ook weer aan het doorlichten mbt markconfirmiteit), een bonus regeling op basis van presentatie, evt een 13e maand. We doen niet moeilijk over een dagje te laat komen, een dagje eerder weg, het betalen van een studie, studie vrije dagen etc. Proberen als het even kan een internationaal project bezoek aan een klant te supporten enz. Anderzijds als het moet, moet er ook (over)gewerkt worden, zonder zeuren. ...En dat gebeurd dan ook. Ik wil niet suggereren dat het allemaal perfect is, het kan altijd beter dus suggesties zijn welkom.

 

Dus dan merkt je wel wie je meer moet geven en wie je niet meer wilt houden, als er een salaris eis op tafel komt te liggen. Het idee om een deel van de tent weg te geven komt niet uit de lucht vallen en komt op een moment dat je denkt: zonder deze persoon(en) wil ik niet meer verder, opnieuw opstaan (na vallen) enz.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben eigenaar van een MKB onderneming in het buitenland, en geef een % van de aandelen weg aan een trouwe werknemer. Echter ik wil wel een duidelijke aanbiedings clausule opnemen in het contract, want de reden om een deel weg te geven is dat de persoon in kwestie betrokken blijft en niet het pakket zondermeer doorverkoopt aan een andere partij. Ik ben op zoek naar wat "algemene" aanbiedingsregels/gegevens (checklist bijv.) over aanbiedingsregels enz. maar kan weinig vinden via Google. Wellicht dat iemand mij hier op weg kan helpen?

 

NB: in het land waar de BV huist geldt er geen belastingregel waarvoor de medewerker aangeslagen kan worden voor een verkapt loon enz. Dat heb ik al uitgezocht. Het gaat mij hier alleen om een goede constructie tussen de 2 partners.

Naar welk recht is de vennootschap opgericht. Het is in ieder geval zaak om rekening te houden met de regels die gelden in het land van oprichting voor wat betreft de aanbieding van aandelen. Ik zal later nog even een clausule hier aan deze post toevoegen waar je wellicht iets aan kunt hebben, maar moet even onze database daarvoor raadplegen.

 

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

NB ter verduidelijking: Ik ga ook alleen maar uit van de locale situatie en niet van de Nederlandse. De hele constructie valt buiten het Nederlandse recht en fiscus. Het was ook niet de bedoeling van mijn post hier om in antwoord te krijgen op de locale problemen. Ik zit er al een tijdje dus ik weet dat je dat soort zaken locaal moet oplossen/zoeken. Maar een aanbiedingsregel is typisch zoiets waar men locaal weer minder van afweet / ervaring heeft. Maar ik ben al een heel eind op weg met mijn documentje...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.