• 0

Teksten website en folders in ik- of wij-vorm?

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben nu nog bezig met een cursus (zelfstudie) Bedrijfsadministratie met Excel, maar zodra ik die afgerond heb, ga ik mij toeleggen op het schrijven van de teksten voor mijn bedrijfswebsite en folder.

 

Wat ik me nu afvraag: kan ik die teksten het beste gewoon in de ik-vorm schrijven of juist beter in de wij-vorm? Ik doe wel alles alleen, maar volgens mij staat het schrijven uit naam van je bedrijf in de wij-vorm veel professioneler. En ik heb het wel eens in een folder gezien van een eenmanszaakje waarvan ik wist dat de eigenaar ook geen hulp van anderen kreeg.

 

Beste Rainbow,

 

Mijn advies is:

 

schrijf vanuit jouw bedrijf;

laat zien wie je werkelijk bent bij het schrijven van de tekst;

gebruik slogans die van jou zijn.

 

Succes!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Geen ge-ik, liever ook zo min mogelijk ge-wij naar mijn mening. Probeer pers.vnw te mijden. Schrijf liever: {Naam bedrijf} richt zich op...{Naam bedrijf} heeft als core business....etc. En probeer ook af en toe lijdend te schrijven. Wordt vaak afgeraden, maar is voor afwisseling en voor de algemeenheid van teksten juist vaak goed toepasbaar.

 

LetterGrip

schrijft, adviseert, redigeert, corrigeert.

Link naar reactie
  • 0

@ Webbie-art: Ik zal zeker laten wie ik ben. Zakelijk schrijven gaat me goed af, maar ik wil het juist een persoonlijk tintje meegeven. Ik schrijf liever vanuit mijn hart dan vanuit enkel mijn hoofd... Ik ga ook erg voor originaliteit, ik hou niet zo van die standaard-teksten.

 

Met die instelling gaat het je zeker lukken Rainbow. Laat me weten als je website online is. We zijn er immers om elkaar te helpen... nietwaar ;D

 

Groetjes,

 

Roy.

Link naar reactie
  • 0

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=14;action=display;threadid=10259 ;)

Zelf schrijf ik de teksten voor mijn website in de ik-vorm. Niet omdat ik alles alleen doe (ik werk regelmatig samen met partners en freelancers), maar omdat ik het bedrijf ben en niet zij (of wij...).

Dat het professioneler staat... Tja, ik weet niet hoor, maar moet je je daar nu echt druk om maken? Is het niet veel belangrijker wat bij je past?

Zoek ook eens op 'personal branding', valt ook wel in dit straatje denk ik.

 

Oh ja, steeds je bedrijfsnaam noemen vind ik juist altijd verschrikkelijk lezen. En ik weet dat ik niet de enige ben die er zo over denkt... Maar goed, het komt gewoon terug op dat ene punt: wat past bij jou?

Link naar reactie
  • 0

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=14;action=display;threadid=10259 ;)

Zelf schrijf ik de teksten voor mijn website in de ik-vorm. Niet omdat ik alles alleen doe (ik werk regelmatig samen met partners en freelancers), maar omdat ik het bedrijf ben en niet zij (of wij...).

Dat het professioneler staat... Tja, ik weet niet hoor, maar moet je je daar nu echt druk om maken? Is het niet veel belangrijker wat bij je past?

Zoek ook eens op 'personal branding', valt ook wel in dit straatje denk ik.

 

Oh ja, steeds je bedrijfsnaam noemen vind ik juist altijd verschrikkelijk lezen. En ik weet dat ik niet de enige ben die er zo over denkt... Maar goed, het komt gewoon terug op dat ene punt: wat past bij jou?

 

En een kwestie van naar je gevoel luisteren.

 

Bezoekers willen iets van het bedrijf en/of de persoon zien en elk persoon/bedrijf is uniek en dat stukje is nu net niet in een hokje te plaatsen ;D

 

Dus gewoon een kwestie van jezelf laten zien zoals je werkelijk bent. Daardoor komen er ook mensen op je pad die "met jou" zaken willen doen omdat je bent zoals.... Jij bent :).

 

Link naar reactie
  • 0

In het algemeen zou ik gebruik van de 'ik' vorm enkel gebruiken als van belang is dat het om 1 specifieke persoon gaat die iets kan of doet... denk bijvoorbeeld aan een presentator, guru of kunstenaar die zijn diensten aan de man wil brengen.

 

Voor zakelijke dienstverlening vind ik het bijzonder knullig overkomen als teksten in de ik-vorm zijn gesteld... en dan niet omdat het bedrijf maar 1 persoon heeft, maar vooral omdat dat 'ik' ook een soort egocentrisch tintje aan het geheel geeft.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik probeer op mijn website voor de meest professionele indruk een gezonde afwisseling te maken tussen "wij" en de bedrijfsnaam. Mijn gouden regel is vooral dat het niet krampachtig of hyper bedacht moet overkomen ("als ik maar niet te vaak de bedrijfsnaam noem", "als ik hier maar niet arrogant mee over kom" en meer van dat leuks).

 

Bij de contactpagina ziet de bezoeker vanzelf dat "ik" het bedrijf ben, maar op die manier kun je wel makkelijker in de derde persoon jezelf introduceren.

 

Als de toegevoegde waarde van jouw bedrijf juist in je persoon/persoonlijke aanpak etc. zit, dan is de "ik"-vorm wat mij betreft wel de enige optie.

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Wat is de uitstraling van je bedrijf? Wat voor mission statement heb je voor jezelf neergezet? Daaruit kan je misschien al afleiden of je vanuit je of wij schrijft.

 

Als je in de ik-vorm schrijft kan het snel overkomen of je idd in je eentje op een zolderkamer bij je moeder zit te werken. Wij geeft al snel een groter aanzien hoewel een snelle blik in het KVK register snel ander inzicht kan geven ;)

If it happens it must be possible

Link naar reactie
  • 0

ik ben ook niet zo gek op "[bedrijfsnaam] vindt dat ..." en '[bedrijfsnaam] heeft als doel...". Maar het ligt natuurlijk aan wat voor bedrijf je hebt (bent?) en wat je wilt uitstralen. Ik vind het schrijven in de ik- of wij-vorm persoonlijker en directer naar de lezer toe. Met [bedrijfsnaam] kweek je afstand, wat voor sommige bedrijven juist weer wel geschikt is. Kortom: doe wat bij je past . Niet een erg origineel advies, maar ach

Link naar reactie
  • 0

Van bijna twee jaar oud.... Ach... het is wel leuk om te zien wie er twee jaar geleden (ook al) actief waren. Maar verder hebben dit soort bijdragen natuurlijk geen enkele zin... Is het een idee om alle topics van 12 maanden en ouder gewoon maar op slot te zetten? Dit is de derde in twee dagen uit 2005 / 2006 die omhoog gekickt wordt.

Link naar reactie
  • 0

Als nieuwkomer wil ik even opmerken dat je 2x moet kijken naar de leeftijd van de post, want bij alles staat zo'n nieuw tekentje (ook al is het 3 jaar oud ;D). Ik heb mij ook al eens vergist door te posten op oud bericht.

 

Slotje na bepaalde tijd lijkt mij geen verkeerd plan, de nieuwkomers kunnen ze wel gewoon lezen dan.

 

Groeten,

Arjan

“Als je doet wat je leuk vindt, hoef je nooit te werken “

Link naar reactie
  • 0

Ik zou zeggen, probeer het uit. Schrijf twee stukjes, de een in ik vorm en de andere in wij vorm en kijk wat je zelf het fijnste vind lezen en het beste bij je bedrijf vind passen. Als je het gaat proberen te beredeneren kan het namelijk altijd twee kanten op. Je kunt bij 'wij' in een folder van een eenmanszaak denken: 'dat is iemand die vertrouwen in zichzelf heeft ' of 'dat is iemand die aan grootheidswaanzin lijdt'. En welke van die twee het is kunnen ze, waarschijnlijk, niet uit je folder opmaken zonder enige ervaring met jou en je bedrijf.

 

Daarnaast denken wij ook dat als wat jullie verder schrijven een goede boodschap heeft, het niet zo heel veel uitmaakt of jullie dat nu in ik of wij vorm zetten. ;)

 

Enne... je dochter is dan wel geen werknemer (naar van Dale: iem. die krachtens een overeenkomst voor een ander werkt en daarvoor betaald wordt) , maar ze heeft wel geholpen, dus dat stukje hebben jullie samen gedaan!

 

En nu ik de preview bekijk van mijn zojuist getypte berichtje lees ik ineens jullie opmerkingen over het reageren op oude topics en zie inderdaar dat deze 2 jaar oud is. De folder is waarschijnlijk al weer aan vervanging toe :D

 

Maar ik heb het nu eenmaal geschreven, er best wat tijd ingestoken dus het is een post en dan wil ik dat ie telt ook! ;-)

 

Maar deze noobie begrijpt de boodschap :-[eerst naar de datum kijken!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.