• 0

btw over product gekocht buiten eu?

Hallo,

 

Ik zit met het volgende vraagstuk...

Ik heb een product (dienst) dat ik inkoop buiten de eu. De factuur van dat bedrijf bevat geen btw. hierover hoef ik ook niks af te dragen.

Als een bedrijf weer deze dienst van mij afneemt... Moet ik dit bedrijf dan wel btw in rekening brengen of mag dat dan ook op het 0% tarief? En hoe zit dit dan bij particulieren?

 

Alvast bedankt!

 

Groeten Joris

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Joris,

 

als jij dat product in Nederland verkoop moet je altijd BTW rekenen. Als je verkoop in de EU hoef je geen BTW in rekening te brengen als de afnemer een BTW nummer heeft, bij particulieren moet je wel weer BTW in rekening brengen.

 

Omdat je over de "inkoop" geen BTW hoeft te betalen dan wil dat niet zeggen dat dit product of dienst vrijgesteld is. Dus in Nederland verkopen ALTIJD B.T.W. in rekening brengen.

Online boekhouden en dienstverlening in één met you book. Online abonnement, inclusief all-in administratieve dienstverlening al voor € 69,00 excl. BTW per maand!

Link naar reactie
  • 0

Beste Joris,

 

Bij invoer van producten van buiten de EU moeten vaak in Nederland invoerrechten en BTW worden voldaan. De afnemer moet deze voldoen.

De betaalde BTW is in de meeste gevallen als voorbelasting weer terug te vorderen. Een uitzondering zijn uiteraard z.g. vrijgestelde prestaties

Afhankelijk van de wijze van invoer worden de invoerrechten en BTW afgehandeld.

 

Bij verkoop in Nederland is in alle gevallen BTW verschuldigd.

Bij verkoop binnen EU / buiten EU aan ondernemer is 0% van toepassing.

Moet wel kunnen aantonen dat goederen Nederland ook daadwerkelijk hebben verlaten. Zowel BTW nummer van jezelf als van afnemer moeten op je factuur worden vermeld.

Verder veel veel succes.

 

Fred Londema - Administratiekantoor Frelo, Kortenhoef

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.