• 0

BV - Holding doen of niet

Op dit moment hebben wij een redelijk tot goed lopende VOF (kan altijd beter natuurlijk). We overwegen het bedrijf nu echt 'door te starten', dus personeel aan te nemen en er echt voor te gaan.

 

We hebben besloten dat áls er personeel komt we dit in een BV vorm willen gieten i.v.m. de verantwoordelijkheden. Ook zal er een lening moeten komen.

 

Nu hebben we wat puntjes die nog openstaan, nog niet besloten.

 

- Huidige VOF aanhouden en de BV er naast opstarten?

 

We werken nu al twee jaar aan deze VOF. Het zou zonde zijn om alles te verliezen na de start van deze BV en het afsluiten van een lening. Is het verstandig (en zo ja, wat is de beste constructie?) om de VOF te behouden, desnoods onder andere naam, en hier een basis in behouden qua klanten?

 

- Holding('s)

 

We hebben het vaker gezien, en er over gehad. Personal Holdings c.q. één bedrijfs holding met daaronder werkmaatschappijen. Op dit moment is het één VOF maar doen we zaken onder drie, binnenkort vier, handelsnamen. Is het verstandig om één holding op te zetten en per handelsnaam een BV onder deze holding te zetten? Wat zijn, naast het eventueel fout gaan van een van deze bedrijven, hier voordelen bij?

 

En dan hebben we nog Personal Holdings. Ik zou in dit geval een losse Holding hebben, en mijn zakenpartner ook, vanuit waar wij fakturen sturen naar de werkmaatschappij. Een leuke spaarpot, maar zit hier verder nog een voordeel aan?

 

Ik hoop op verstandig advies, zeker wat betreft de mogelijkheden en kosten hoor ik graag meer!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

advies 1: raadpleeg een fiscalist en/of accountant, die kan je alles haarfijn uit de doeken doen. Dat is het geld zeker waard. De materie is te complex en vaak teveel individueel verschillend om op een forum volledig uit de doeken te doen.

 

dan: het lijkt me overbodige ballast om bedrijven naast elkaar te houden. Eenvoudigst is om alles in een BV te stoppen, heb je meer activiteiten die je uit elkaar wilt houden, dan creeer je dochter-BV's (waardoor de bovenliggende BV vanzelf een holding wordt).

Wel adviseer ik dat je zelf een personal holding opricht waarin je aandelen zitten. Dat kun je nu tegen lage kosten doen, je kunt er niet later nog een personal holding tussen schuiven omdat de fiscus dan tussentijds met je gaat afrekenen. Als je een BV opricht, altijd een personal holding ertussen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wel adviseer ik dat je zelf een personal holding opricht waarin je aandelen zitten. Dat kun je nu tegen lage kosten doen, je kunt er niet later nog een personal holding tussen schuiven omdat de fiscus dan tussentijds met je gaat afrekenen. Als je een BV opricht, altijd een personal holding ertussen.

 

 

Wat is het voordeel van zo'n personal holding precies?

Link naar reactie
  • 0

Wel adviseer ik dat je zelf een personal holding opricht waarin je aandelen zitten. Dat kun je nu tegen lage kosten doen, je kunt er niet later nog een personal holding tussen schuiven omdat de fiscus dan tussentijds met je gaat afrekenen. Als je een BV opricht, altijd een personal holding ertussen.

Wat is het voordeel van zo'n personal holding precies?

 

Dat als je je zaak ooit verkoopt, de opbrengst in je holding BV komt. Dan kun je met dat geld opnieuw ondernemern zonder dat je eerst belasting betaalt. Als je geen holding hebt, betaal je maximum inkomsten belasting over de opbrengst.

Link naar reactie
  • 0

Wel adviseer ik dat je zelf een personal holding opricht waarin je aandelen zitten. Dat kun je nu tegen lage kosten doen, je kunt er niet later nog een personal holding tussen schuiven omdat de fiscus dan tussentijds met je gaat afrekenen. Als je een BV opricht, altijd een personal holding ertussen.

Wat is het voordeel van zo'n personal holding precies?

 

Dat als je je zaak ooit verkoopt, de opbrengst in je holding BV komt. Dan kun je met dat geld opnieuw ondernemern zonder dat je eerst belasting betaalt. Als je geen holding hebt, betaal je maximum inkomsten belasting over de opbrengst.

Is dat het enige voordeel? Als ik dat opweeg tegen het nadeel dat we dan 2x salarisadministratie moeten betalen vraag ik me af of dat nut heeft?

Link naar reactie
  • 0

Is dat het enige voordeel? Als ik dat opweeg tegen het nadeel dat we dan 2x salarisadministratie moeten betalen vraag ik me af of dat nut heeft?

 

He pas op he >:( nu kom je in mijn straatje. ;D

 

Is dat zo duur dan ???

Online boekhouden en dienstverlening in één met you book. Online abonnement, inclusief all-in administratieve dienstverlening al voor € 69,00 excl. BTW per maand!

Link naar reactie
  • 0

Is dat het enige voordeel? Als ik dat opweeg tegen het nadeel dat we dan 2x salarisadministratie moeten betalen vraag ik me af of dat nut heeft?

 

He pas op he >:( nu kom je in mijn straatje. ;D

 

Is dat zo duur dan ???

 

Mij is verteld dat ik moest denken aan 4500 euro per BV aan "onderhoud". Ik weet niet in hoeverre dit realistisch is.

Link naar reactie
  • 0

Kurt,

 

Je bedoelt toch gewoon, salarisverwerking voor 2x DGA inclusief loonstroken aangifte v.d. loonheffing, jaarverwerking etc ???

 

Welnee man (al wil ik het ook wel voor de helft doen) ;D

 

Dat kost niet zoveel.

Online boekhouden en dienstverlening in één met you book. Online abonnement, inclusief all-in administratieve dienstverlening al voor € 69,00 excl. BTW per maand!

Link naar reactie
  • 0

Kurt,

 

Je bedoelt toch gewoon, salarisverwerking voor 2x DGA inclusief loonstroken aangifte v.d. loonheffing, jaarverwerking etc ???

 

Welnee man (al wil ik het ook wel voor de helft doen) ;D

 

Dat kost niet zoveel.

 

Men zei dat alleen een jaarrekening 2000 euro was. Dat ik totaal (inclusief salarisadministratie) moest denken aan 4000-4500 euro. Dat dus voor 2 holdings is 9000 euro per jaar extra onkosten.

 

Correct?

 

 

Graag ook antwoord op de overige openstaande vragen.

Link naar reactie
  • 0

Kurt,

 

€ 2000 alleen voor een jaarrekening vind ik best veel, wordt daar nog advies bij inbegrepen??

 

€ 2000 - 2500 voor salarisadministratie (ik zal niet zeggen dat je wordt opgelicht, maar ik denk wel dat je als een melkkoetje wordt gebruikt).

Online boekhouden en dienstverlening in één met you book. Online abonnement, inclusief all-in administratieve dienstverlening al voor € 69,00 excl. BTW per maand!

Link naar reactie
  • 0

Kurt,

 

€ 2000 alleen voor een jaarrekening vind ik best veel, wordt daar nog advies bij inbegrepen??

 

€ 2000 - 2500 voor salarisadministratie (ik zal niet zeggen dat je wordt opgelicht, maar ik denk wel dat je als een melkkoetje wordt gebruikt).

 

Bedankt voor deze eerlijke wijze van informeren ;)

 

Opzich heb ik weinig over ze te klagen. Dat is wat men me destijds als indicatie gaf.

 

 

Maar goed;

 

- Is het verstandig personal holdings te nemen, zo ja waarom

- Is het beter één holding met werkmaatschappij te nemen?

- Is het verstandig om de VOF er bij te houden?

Link naar reactie
  • 0

Ok je vraag veel, dus ik ga proberen het duidelijk te houden (ik wordt soms wat wollig, als ik meer dan 3 regels typ).

 

Personal Holding (ik noem hem even P.H.), of Holding (beheer B.V.) kan ik wel aanraden dit omdat zoals Christine reeds opmerkte, eventuele verkoop herinvestering makkelijker maakt. Daarnaast kan je de winst uit de werkmaatschappij doorboeken naar de Holding, zo bouw je in je persoonlijke BV kapitaal op.

 

Een P.H. maakt het in de toekomst ook makkelijker om deel te nemen in andere bedrijven.

 

Dus 2 vennoten 2 Holdings en een werkmaatschappij (is nu de v.o.f.)

 

Of het verstandig is meerdere B.V.'s op te richten voor de werkmaatschappij (ivm de handelsnamen) weet ik niet omdat dit (buiten aansprakelijkheidsvragen), gerelateerd is aan de winst fiscaal- en kostentechnisch gezien. Wel zou je een B.V. kunnen beginnen en deze meerdere handelsnamen geven (zoals je waarschijnlijk met de vof ook al doet).

 

Wat zou de meerwaarde zijn om de v.o.f. naast een B.V. te laten werken? Het zou aantrekkelijk kunnen zijn om de v.o.f. over te laten gaan in een B.V. (dan wordt het van HANDELSNAAM v.o.f tot HANDELSNAAM B.V.) dit zouden je klanten denk ik niet erg vinden.

 

Voor de overgang van een vof naar B.V. zijn wel eisen aan verbonden, en je hebt dus een accountantsverklaring nodig ivm de inbreng (kapitaalseis), maar je accountant kan wel vertellen of dit makkelijk te realiseren is voor je.

 

Mocht ik nog iets vergeten zijn dan hoor ik dat wel.

 

Online boekhouden en dienstverlening in één met you book. Online abonnement, inclusief all-in administratieve dienstverlening al voor € 69,00 excl. BTW per maand!

Link naar reactie
  • 0

Ok je vraag veel, dus ik ga proberen het duidelijk te houden (ik wordt soms wat wollig, als ik meer dan 3 regels typ).

 

Personal Holding (ik noem hem even P.H.), of Holding (beheer B.V.) kan ik wel aanraden dit omdat zoals Christine reeds opmerkte, eventuele verkoop herinvestering makkelijker maakt. Daarnaast kan je de winst uit de werkmaatschappij doorboeken naar de Holding, zo bouw je in je persoonlijke BV kapitaal op.

 

Een P.H. maakt het in de toekomst ook makkelijker om deel te nemen in andere bedrijven.

 

Dus 2 vennoten 2 Holdings en een werkmaatschappij (is nu de v.o.f.)

 

Of het verstandig is meerdere B.V.'s op te richten voor de werkmaatschappij (ivm de handelsnamen) weet ik niet omdat dit (buiten aansprakelijkheidsvragen), gerelateerd is aan de winst fiscaal- en kostentechnisch gezien. Wel zou je een B.V. kunnen beginnen en deze meerdere handelsnamen geven (zoals je waarschijnlijk met de vof ook al doet).

 

Wat zou de meerwaarde zijn om de v.o.f. naast een B.V. te laten werken? Het zou aantrekkelijk kunnen zijn om de v.o.f. over te laten gaan in een B.V. (dan wordt het van HANDELSNAAM v.o.f tot HANDELSNAAM B.V.) dit zouden je klanten denk ik niet erg vinden.

 

Voor de overgang van een vof naar B.V. zijn wel eisen aan verbonden, en je hebt dus een accountantsverklaring nodig ivm de inbreng (kapitaalseis), maar je accountant kan wel vertellen of dit makkelijk te realiseren is voor je.

 

Mocht ik nog iets vergeten zijn dan hoor ik dat wel.

 

 

Dus, als ik dit even kort samenvat; jij denkt dat personal holdings een beter idee is als één vaste holding ?

Link naar reactie
  • 0

Dat hangt een beetje af van de situatie tussen jou en je partner(s), gebruikelijk is het wel dat als je met meerdere mensen een B.V. begint ieder een eigen holding opricht (en dus het eigendomsrecht [aandelen] in een eigen holding stopt.

Online boekhouden en dienstverlening in één met you book. Online abonnement, inclusief all-in administratieve dienstverlening al voor € 69,00 excl. BTW per maand!

Link naar reactie
  • 0

Dat hangt een beetje af van de situatie tussen jou en je partner(s), gebruikelijk is het wel dat als je met meerdere mensen een B.V. begint ieder een eigen holding opricht (en dus het eigendomsrecht [aandelen] in een eigen holding stopt.

Tot zover gaat het altijd perfect, nooit klachten. Maar hoe zit het dan met mijn holding. Ik stop er 18000 euro in en haal het er weer uit, heeft dat verdere gevolgen voor mijn persoonlijke holding?

 

en ben ik niet verplicht mijzelf +/- 33.000 euro per jaar te betalen vanuit mijn holding

Link naar reactie
  • 0

Die 18000 wordt een lening aan jou (de oprichter) als je dit weer uit de BV haalt, kan alleen lastig worden met schuldeisers. Maar daar gaat het niet over.

 

Ja de belastingdienst heeft een minimum directiesalaris, uit mijn hoofd gezegd 39.800 per jaar bruto, maar als je kan aantonen dat dit niet in verhouding staat met het resultaat (minder winst etc), kan je bij de belastingdienst een verzoek doen om een lager salaris toe te mogen kennen.

 

Let wel op dat als je wel (veel) meer winst gaat maken dat het salaris daar wel op afgestemd kan worden. Maar in welke vorm je een BV opricht, je krijgt als DGA altijd te maken met de salarisnorm.

Online boekhouden en dienstverlening in één met you book. Online abonnement, inclusief all-in administratieve dienstverlening al voor € 69,00 excl. BTW per maand!

Link naar reactie
  • 0

Die 18000 wordt een lening aan jou (de oprichter) als je dit weer uit de BV haalt, kan alleen lastig worden met schuldeisers. Maar daar gaat het niet over.

 

Ja de belastingdienst heeft een minimum directiesalaris, uit mijn hoofd gezegd 39.800 per jaar bruto, maar als je kan aantonen dat dit niet in verhouding staat met het resultaat (minder winst etc), kan je bij de belastingdienst een verzoek doen om een lager salaris toe te mogen kennen.

 

Let wel op dat als je wel (veel) meer winst gaat maken dat het salaris daar wel op afgestemd kan worden. Maar in welke vorm je een BV opricht, je krijgt als DGA altijd te maken met de salarisnorm.

 

Perfect, bedankt voor de uitleg!

Link naar reactie
  • 0

Dat hangt een beetje af van de situatie tussen jou en je partner(s), gebruikelijk is het wel dat als je met meerdere mensen een B.V. begint ieder een eigen holding opricht (en dus het eigendomsrecht [aandelen] in een eigen holding stopt.

Tot zover gaat het altijd perfect, nooit klachten. Maar hoe zit het dan met mijn holding. Ik stop er 18000 euro in en haal het er weer uit, heeft dat verdere gevolgen voor mijn persoonlijke holding?

 

en ben ik niet verplicht mijzelf +/- 33.000 euro per jaar te betalen vanuit mijn holding

kunnen we even terug naar de vraag van Kurt, ben zelf nl ook bezig met een bv en ben bezig om informatie te vergaren.

 

Andere vraag, als het zo zou zijn dat je zowel vanuit je bv als vanuit je holding verplicht bent om er loon uit te trekken is het dan ook mogelijk om je loon vanuit de bv direct te storten naar de holding vanwaaruit je het weer naar jezelf doorberekent.

Link naar reactie
  • 0

Vul misschien wat laat deze topic aan, maar beter laat dan nooit.

 

Salaris

Personen met een direct of indirect aanmerkelijk belang zijn verplicht het fictieve DGA salaris te hanteren (je weet wel die EUR 39.000) of hetgeen gebruikelijk is in de branche. Dit betekend dus dat je voor elke werkmaatschappij en (tussen)holding salaris zou moeten ontvangen die voldoet aan die gestelde voorwaarden. Gelukkig is er ook nog een regeling die bepaald dat dit van toepassing is voor de gehele groep. Dus het salaris dat je in de holding aan jezelf moet toekennen is minus hetgeen al aan jou is toegekend in de werkmaatschappijen of tussenholdings.

 

Holdingstructuur

Accountants zeggen altijd een BV is geen BV. Dit komt voort uit het feit dat het verstandig is in het kader van bijvoorbeeld overdracht om de aandelen van de werkmaatschappij in de holding onder te brengen. Zo voorkom jij bij een eventuele verkoop van aandelen dat dit direct belast is met belastingen.

Daarnaast is het een manier om risico's te spreiden. Mocht de werkmaatschappij failliet gaan (om wat voor reden dan ook) dan is het kapitaal veilig gesteld in de holding. Dit is zeker raadzaam wanneer je ook een pensioen in eigen beheer aan het opbouwen bent in de holding en bijvoorbeeld een hypotheek hebt verstrekt aan jouzelf ten behoeve van je eigen woning.

Mocht je niet 100% aandeelhouder zijn (er zijn dus meerdere aandeelhouders aanwezig) dan is het helemaal zinvol om een holding op te richten. Wil je wat aan pensioen in eigen beheer doen, dan heb je geen bemoeienis met de andere aandeelhouders over jouw pensioen.

De kosten van een holding bedragen (exclusief oprichtingskosten) alleen de kosten van inschrijving bij de Kamer van Koophandel. De salarisadministratie komt te vervallen per 1 januari 2008, dus de kosten van eventueel uitbesteden komen hiermee ook te vervallen. Rest dus alleen nog de kosten voor het uitbesteden van het opstellen van de jaarrekening, maar dat is niet verplicht. Veelal zou je dit zelf kunnen, maar als je het uitbesteed en niet te veel activiteiten in de holding laat plaatsvinden, dan zou je rond de EUR 1.000 al klaar moeten zijn.

 

Met andere woorden wat het beste van toepassing is op jouw situatie is afhankelijk van een compleet beeld. Ga hierover dus eens praten met een boekhouder/accountant/adviseur, want dan weet je exact wat het beste is voor jouw situatie en wat de kosten hiervan eventueel zijn.

 

Succes met de keuze en ontwikkelingen!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Vul misschien wat laat deze topic aan, maar beter laat dan nooit.

 

Salaris

Personen met een direct of indirect aanmerkelijk belang zijn verplicht het fictieve DGA salaris te hanteren (je weet wel die EUR 39.000) of hetgeen gebruikelijk is in de branche. Dit betekend dus dat je voor elke werkmaatschappij en (tussen)holding salaris zou moeten ontvangen die voldoet aan die gestelde voorwaarden. Gelukkig is er ook nog een regeling die bepaald dat dit van toepassing is voor de gehele groep. Dus het salaris dat je in de holding aan jezelf moet toekennen is minus hetgeen al aan jou is toegekend in de werkmaatschappijen of tussenholdings.

 

Holdingstructuur

Accountants zeggen altijd een BV is geen BV. Dit komt voort uit het feit dat het verstandig is in het kader van bijvoorbeeld overdracht om de aandelen van de werkmaatschappij in de holding onder te brengen. Zo voorkom jij bij een eventuele verkoop van aandelen dat dit direct belast is met belastingen.

Daarnaast is het een manier om risico's te spreiden. Mocht de werkmaatschappij failliet gaan (om wat voor reden dan ook) dan is het kapitaal veilig gesteld in de holding. Dit is zeker raadzaam wanneer je ook een pensioen in eigen beheer aan het opbouwen bent in de holding en bijvoorbeeld een hypotheek hebt verstrekt aan jouzelf ten behoeve van je eigen woning.

 

3 Vragen die bij mij opkomen:

 

1: Als ik als DGA in dienst ben van de persoonlijke holding, dan ben ik dus ook in dienst bij de werkmaatschappij als directeur, maar niet als aandeelhouder want de holding is de aandeelhouder, dus ik ben indirect aandeelhouder. Ik hoef dus 1x een DGA salaris uit te keren, en dat gaat via de holding. Begrijp ik het zo goed?

Hoe zit het dan met het directeur salaris wat ik bij de werkmaatschappij heb? Er moet toch een minimum zijn?

 

2: Wat als de werkmaatschappij bijvoorbeeld 100.000 dividend uitkeert aan alle aandeelhouders. Stel mijn holding heeft 50% aandelen in deze werkmaatschappij, mijn collega ondernemer heeft de ander 50% persoonlijk als natuurlijk persoon. Mijn holding zal dan 50.000 euro ontvangen, dat zal dus niet tegen box2 (25%) worden belast omdat ik ze persoonlijk niet bezit. Mijn collega ondernemer moet wel 25% afdragen.

Hoe zit het dan met de winst belasting voor de holding? Merkt de fiscus die 50.000 niet aan als winst omdat de holding als het ware nu rendement krijgt uit de aandelen die ze bezit?

 

3: De beschreven situatie in punt 2 nogmaals. Indirect ben ik 100% x 50% aandeelhouder. Het dividend wat de holding krijgt, wordt ik daar dan niet voor belast omdat ik indirect meer dan 5% aandeel heb, dus onder box 2 val?

 

Link naar reactie
  • 0
Als ik als DGA in dienst ben van de persoonlijke holding, dan ben ik dus ook in dienst bij de werkmaatschappij als directeur

 

Je werkt normaliter in de werkmaatschappij op basis van een managementovereenkomst met de holding (een soort detachering), je bent er niet in dienst.

 

Hoe zit het dan met het directeur salaris wat ik bij de werkmaatschappij heb?

 

Holding factureer managementvergoeding aan werkmaatschappij. Holding betaalt salaris aan jou en loonbelasting aan de belastingdienst.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de toelichting.

Blijft er nog een vraag over:

 

De "management vergoeding" die de holding doorfactureert en het dividend dat de holding van de werkmaatschappij ontvangt, is dat dan wel belast met de vennootschapsbelasting of niet? Als dat wel zo is, hoe kan er dan een fiscaal voordeel zijn om het dividend aan de holding te laten uitkeren ipv aan je persoon?

 

Ik kan me voorstellen dat de fiscus die inkomsten van de holding namelijk als winstgevend aanmerkt.

Link naar reactie
  • 0
hoe kan er dan een fiscaal voordeel zijn om het dividend aan de holding te laten uitkeren ipv aan je persoon?

 

De holding valt onder de vennootschapsbelasting, als persoon val je onder de inkomstenbelasting, dat is een belangrijk verschil.

 

De functie van de holding is niet zozeer om een fiscaal voordeel te krijgen, want daarvoor zou je het geld net zo goed in de werkmaatschappij kunnen laten zitten. De belangrijkste functie is opgespaarde winsten uit het verleden veilig te stellen voor aansprakelijkheden e.d. in de toekomst.

Link naar reactie
  • 0

Ik bergijp dat holding dus een "spaarpot" is waarmee je het gespaarde vermogen veilig kan stellen voor nog te maken investeringen in dezelfde of andere BV's die onder die holding hangen. Het gaat mij nu even puur om het fiscaal verhaal erachter. Dus even de juridische indekkingen etc buiten beschouwing gelaten.

 

Concludeer ik juist als ik stel dat de belasting die de holding moet afdragen over het dividend wat zij ontvangt van de werkmaatschappijen en de management vergoeding voor detaching wat zij ontvangt van de werkmaatschappijen is belast met 25,5% vennootschapsbelasting?

 

Is het dan ook correct als ik concludeer dat een holding fiscaal onaantrekkelijk is voor uitkering van dividend aan jou als persoon (omdat van de oorspronkelijke winst van de werkmaatschappijen 2x vennootschapsbelasting af gaat en daarnaast nog 1x inkomsten belasting bij uitkering daarvan)?

 

 

Stel je even de volgende situatie voor:

De werkmaatschappij heeft 100.000 overwinst.

Daar moet 25,5% vennootschapsbelasting af, rest er nog 74.500.

De werkmaatschappij gaat over tot uitkering aan de aandeelhouder(s).

De holding heeft 100% aandeel, dus 74.500 gaat naar de holding.

Stel (voor het reken gemak) de winst van de holding is 74.500

Daar gaat dan weer opnieuw 25,5% vennootschapsbelasting af, rest er nog 55.502 euro.

Dit kan nu gebruikt worden voor herinvesteringen in de andere BV's van de holding en staat veilig als een van de andere BV's failliet gaat. Nu wil ik als natuurlijk persoon dividend hebben. Ik ben 100% eigenaar van de holding, dus die 55.502 laat ik aan mijzelf uitkeren.

Dan moet ik daar in box 2 nog eens 25% over betalen, rest er 41.626

 

Nu de situatie als er geen holding tussen zit:

De werkmaatschappij heeft 100.000 overwinst.

Daar moet 25,5% vennootschapsbelasting af, rest er nog 74.500.

De werkmaatschappij gaat over tot uitkering aan de aandeelhouder(s).

Ik als natuurlijk persoon heb 100% aandeel, dus 74.500 gaat naar mij.

Dan moet ik daar in box 2 nog eens 25% over betalen, rest er 55.875

 

Fiscaal is een holding dus niet aantrekkelijk.

Een holding is dus puur interessant voor de juridische constructie en als je geen dividend wil ontvangen via de werkmaatschappijen maar dat dividend van de werkmaatschappijen wil gebruiken voor herinvesteringen.

 

Bovenstaand correct ? of niet? zo niet, dan snap ik er nog geen bal van! ;D

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.