• 0

eenmanszaak naast fulltime baan...?

Dag Allemaal,

 

Dit is mijn eerste echte bericht op dit forum.

Ondanks het feit dat ik al een tijdje lid ben, heb ik de afgelopen tijd vooral informatie verzameld.

 

Even kort mijn situatie:

Op het moment werk ik fulltime (40 uur p.w.) in loondienst.

 

Naast dit werk wil ik een eenmanszaak gaan runnen. Simpel gezegd het in- en verkopen van diversen producten binnen een specifieke markt. Omdat ik verder weinig ondernemerskennis had was dit forum de afgelopen maanden een absolute uitkomst!

 

Uiteindelijk komt onderstaand onderzicht er uitrollen:

Ik benieuwd of het allemaal kloppend en compleet is?

 

Voor het rekenvoorbeeld ben ik uitgegaan van,

inkoop: 60 x Product A

 

Basisgegevens

Inkoop Product A (excl. btw): € 151,-

winstmarge: 1,6 (factor)

Consumentenprijs: (€ 151 x 1,6) x 1,19 (btw) = € 287,50

 

Inkoop/verkoop exclusief btw

Totaal inkoop: 60 x 151,- = € 9060,-

Totaal verkoop: 60 x 241,60 = € 14496,-

 

Omzetbelasting

Ontvangen btw: € 2754,24 (14496 x 0,19)

Betaalde btw (op investering): € 1721,40 (9060 x 0,19)

Betaalde btw (op kosten)*: € 445,17

 

Verschil € 587,67 (2754,24 - (1721,40 + 445,17))

KO regeling (valt onder de 1345,-)

 

Overzicht

€ 15083,67 (Omzet; 14.496,- + 587,67 (btw verkregen via KOR))

€ 9060,- (Investering/totaal inkoop)

--------- -

€ 6023,67 (bruto winst)

€ 702,90 ( 2343,- bruto kosten; aanschaf laptop) - 10% (restwaarde) : 3 jaar

---------- -

€ 5.320,77

€ 212,83 (Rente 4%)

----------- +

€ 5533,60

€ 2293,67 (Inkomstenbelasting 41,45%)

----------- -

€ 3239,93 (Winst)

€ 142,55 (4,4% zorgverzekering)

----------- -

€ 3.097,38 (Netto winst)

 

 

* aanschaf laptop

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi,

 

je berekening klopt niet helemaal. De laptop dien je te activeren en in 3 jaar als afschrijvingskosten te nemen. (winst gaat circa 1.500 omhoog), daarnaast hoef je per saldo geen btw af te dragen door de KOR maar dien je dit voordeel wel bij je omzet op te tellen (winst 587,67 hoger).

 

Het gehanteerde inkomstenbelastingtarief lijkt mij ook niet juist, dit is volgens mij 41,45% ipv 33,55%.

 

Tenslotte dien je nog 4,4% over je winst aan zorgverzekering af te dragen (geen kosten, wel inhouding zodat je netto minder overhoudt)

 

Succes

 

Rob

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

je berekening klopt niet helemaal. De laptop dien je te activeren en in 3 jaar als afschrijvingskosten te nemen. (winst gaat circa 1.500 omhoog), daarnaast hoef je per saldo geen btw af te dragen door de KOR maar dien je dit voordeel wel bij je omzet op te tellen (winst 587,67 hoger).

 

Het gehanteerde inkomstenbelastingtarief lijkt mij ook niet juist, dit is volgens mij 41,45% ipv 33,55%.

 

Tenslotte dien je nog 4,4% over je winst aan zorgverzekering af te dragen (geen kosten, wel inhouding zodat je netto minder overhoudt)

 

Succes

 

Rob

 

 

Bedankt Rob! Ik heb de wijzigingen doorgevoerd.

Volgens mij klopt het overzicht nu aardig?

 

 

Misschien "off topic" maar ik neem het risico...

 

Hoe wil je dat qua tijd gaan doen: fulltime werken & een eenmanszaak opzetten en draaiend houden? Een dag heeft echt maar 8 uur :-\

 

Veel succes met je onderneming!

 

Het zal in eerste instantie een eenvoudige webshop worden. Met 1 enkel hoofdproduct en wat randartikelen. Ik wil het opzetten en bijhouden in de verloren uurtjes. Ik hoef er niet van te leven dus wat dat betreft zit er geen enorme druk op. Aan het begin zal ik er wat meer tijd in moeten steken om het goed op de rails te krijgen, maar naderhand wil ik het meer en meer automatiseren.

Link naar reactie
  • 0

Misschien "off topic" maar ik neem het risico...

 

Hoe wil je dat qua tijd gaan doen: fulltime werken & een eenmanszaak opzetten en draaiend houden? Een dag heeft echt maar 8 uur :-\

 

Veel succes met je onderneming!

Die van jou misschien, die van mij hebben er 24. En natuurlijk gaat daar een paar uur slaap vanaf (vier?) en nog wat verloren tijd, maar ik houd echt wel meer dan acht uur over.

Link naar reactie
  • 0

Ik ken velen die zo zijn begonnen (ondertussen voltijds werken), dus dat is prima haalbaar. Ok in het begin hard werken 's avonds en 's weekends, maar waar een wil is, is een weg. ;) Mocht je partner niet voltijds werken kan je evt zorgen dat zij bestellingen inpakt, mensen houden tegenwoordig van snelle zendingen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.