• 0

Relatiegeschenken: nuttig of geldverspilling?

Goedemorgen allemaal,

 

Ik zou graag het topic "relatiegeschenken, do's & don'ts" aan de orde willen stellen. Op dit moment overweeg ik om relatiegeschenken te laten maken (o.a. naar aanleiding van jullie suggesties op het topic "Heroprichting", waarvoor dank!). Een aantal kunstenaars waarmee ik werk zou ik kunnen uitnodigen om een afbeelding van hun werk te gebruiken voor een relatiegeschenk.

 

Nu is mijn vraag: wat vinden jullie uberhaupt van relatiegeschenken? Zijn ze effectief, m.a.w. heeft de klant/prospect een goede reminder aan jouw bedrijf en je producten/diensten? Of worden ze al weggekieperd zodra je de deur uitloopt?

 

Kortom, wie heeft er positieve of negatieve ervaringen met het uitdelen van relatiegeschenken?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Relatiegeschenken kunnen een toegevoegde waarde hebben maar dan dienen ze wel gericht toegepast te worden.

Persoonlijk denk ik dat bijvoorbeeld een mooie opvallende kalender in jouw geval het meest doeltreffend kan zijn.

Juist omdat je doelgroep kunstliefhebbers zijn.

Het probleem van relatiegeschenken is altijd om orgineel te blijven, een "standaard" kalender biedt geen meerwaarde bijvoorbeeld.

www.adviesbureau-sloep.nl Back-end marketing

Link naar reactie
  • 0

Benoem eerst eens wat je wilt bereiken.

Een relatiegeschenk is een kado dat je schenkt bijvoorbeeld als dank voor de "handel" die een klant je heeft gegund. Niet te verwarren met een reclame-artikel, dwz. een artikel meestal voorzien van je logo en of naw gegevens waarmij je wilt bereiken dat men aan je denkt wanneer men naar je product of dienst op zoek is.

 

Schakel een specialist in. Zeg wat je wilt bereiken, met welk budget, oplage en doelgroep en je zult beslist passende producten aangereikt krijgen.

Specialist op het gebied van "advertising by products",

vinder van het juiste geschenk voor uw doel.

Link naar reactie
  • 0

Relatiegeschenken kunnen zeker een toegevoegde waarde hebben, ze moeten dan wel gericht zijn op je doelgroep, uitstralen wat de organisatie wil uitstralen en een duidelijke impact hebben.

 

wat mijns inziens ook altijd erg goed werkt binnen relatiegeschenken is een koppeling naar een goed doel. Eventueel zou je een alternatief aan kunnen bieden: of het relatiegeschenk, of een bedrag dat je hieraan wilde uitgeven laten storten tbv een door jou uitgekozen goed doel..... dit brengt betrokkenheid en laat je klanten een keuze, waardoor ze erover nadenken. dit geeft daarbij ook nog eens een goed gespreksonderwerp voor je relatiebeheer...

 

Succes!

Met vriendelijke groet,

Stinos CTL

Steyn Elshout

www.stinos.nl

06 42034284

Link naar reactie
  • 0

Heren, dank voor de reacties!

 

Ik zal mijn vraag nuanceren: ik ben vooral benieuwd naar ervaringen van HL-ers met

een reclame-artikel voorzien van logo en/of naw gegevens
.

 

Hebben jullie hier goede reacties op ontvangen? Uiteraard haal je er niet meteen een klus mee binnen, maar elk "aha-moment" bij de klant is natuurlijk waardevol!

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Moet ik dan denken aan een reclame-artikel in de zin van balpennen, kladblokjes, aanstekers, mokken en dergelijke?

 

Het lijkt me sterk dat zoiets een aha-erlebnis bij een potentiele klant zal triggeren, maar het zijn wellicht goede middelen om naamsbekendheid op te bouwen - vooral rondslingerartikelen als pennen kunnen dan handig zijn.

Link naar reactie
  • 0

Ik probeer het midden te vinden tussen een standaardartikel (de hierboven beschreven pennen enzo) en een exclusief kado. Voordeel hierbij is dat het item voorzien zal zijn van een afbeelding van een kunstwerk, dat maakt het hopelijk al gauw wat aantrekkelijker om 'rond te laten slingeren'.

Link naar reactie
  • 0

Even terug komen op mijn eerdere suggestie van een kalender, ik weet niet of het duidelijk was dat ik bedoelde zelf een kalender te maken met foto's van projecten en eventueel misschien in een aparte vormgeving en/of toepassing.

Je kan hierbij denken aan zowel wand- als ook bureaukalenders.

 

Als je ook aan beeldende kunst doet kan je ook aan een presse-papier denken, of een combinatie van beide.

www.adviesbureau-sloep.nl Back-end marketing

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Door interesse te hebben IN de klant kost het maybe wat moeite om een op de klant toegesneden KADO te bedenken.

 

In de meeste gevallen geldt en telt: "Niet geschoten is altijd mis"

In dit geval geldt "bezint eert ge begint !"

 

Wees origineel en creatief dan is succes op lange termijn ook verzekerd.

 

Mijn ervaring is dat ik mijn klanten een origineel kado geef "umsonst" en niet omdat er toevallig een feestdag voorbij komt. (Kerstdagen afgezaagd en hoort helemaal thuis in het systeemdenken)

 

En als je dan toch in het systeemdenken vast zit geef dan eens een kado met Pasen i.p.v. met Kerst. Dat vergeten je klanten NOOIT.

Het is ook nog gratis reclame, immers... men praat erover juist omdat men met de kerstdagen niets ontvangen heeft.

 

Nuttig..... Ja als je het bewust doet !

Geldverspilling..... Ja als je het niet bewust doet !

;) :) ;) :) ;) :) ;D

 

Link naar reactie
  • 0

Wegkieperen of niet,

 

vaak verwachten relaties wel een geschenk (hoewel iedereen natuurlijk in het openbaar roept dat het onbelangrijk is....). Géén geschenk is dus een teleurstelling. Wel jammer misschien, maar het is een gewoonte geworden.

 

Zo heb ik in 2005 van een 'kleine' leverancier (in omzet uitgedrukt) wel een origineel geschenk gekregen maar van een 'grote' niet. Zelfs geen kaartje. En het feit dat ik dat nu nog weet zegt misschien genoeg.

 

Zelf breng ik altijd het eindejaarsgeschenk persoonlijk, samen met de beste wensen en een welgemeende handdruk. Dat kan niet altijd en niet voor ieder bedrijf, maar volgens mij geldt in het algemeen:

 

- doe het in ieder geval

- probeer iets te vinden dat aansluit bij de branche van je klant

- of in ieder geval iets dat aansluit bij jouw werk/dienst

- probeer het zo persoonlijk mogelijk te maken

- zoek een tijd en gelegenheid die anderen niet hebben ontdekt

 

Maar in ieder geval: doe niet niets!

 

 

 

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

Een relatiegeschenk is idd meestal een positieve aanvulling en ondersteuning van je boodschap en aangaan of hernieuwen van het contact.

 

Probeer iig een nuttig iets te geven met een sterke link naar de eigen activiteiten of wat past bij de activiteiten van de relatie.

"The road to success is always under construction"

Link naar reactie
  • 0

Relatie geschenken zijn nuttig want het is een goede manier om reclame en binding met je klanten te krijgen. Er zijn echter veel relatiegeschenken waar je niks aan hebt en gauw op zolder belanden of vuilnisbak. Tip kies een relatiegeschenk die iets met het bedrijf te maken hebben. In mijn geval had ik SD Cards 265 mb aan relaties kado gegeven. Zij gebruiken deze nu dagelijks.

 

Gr. Jimmy.

MKB Gaat Online ontwerpt en ontwikkelt betaalbare websites, zowel voor het MKB als particulieren. www.mkbgaatonline.nl

Link naar reactie
  • 0

Relatiegeschenken zijn zeer nuttig, soms is het wel geldverspilling maar je krijg er vaak wat voor terug.

 

Op beurzen is het vaak heel handig als je wat aan de geintresseerde bedrijven kan geven. Vaak geef je een pen wat mensen altijd gebruiken.

 

Of hebben jullie andere artikelen ingedachten om je bedrijfje te promoten?

 

Gr. Jessica

 

 

Boe! Forumspam. Helaas is Higherlevel geen spamfarm, foei!

 

[edit mod]spammerdespamspam[/edit]

Link naar reactie
  • 0

Relatiegeschenken, ik krijg er haast het zuur van. Bij mijn vorige werkgever werden de kantoren van inkoop helemaal volgetast en de mensen van de administratie (die niets kregen) zaten er de hele dag op te kijken.

Bij de werkgever daarvoor was het weer anders maar niet minder genant. Daar zaten we als marketing afdeling boven de fabriek van een ander bedrijf binnen hetzelfde concern. Daar werden de relatiegeschenken door de postkamer uit de post gevist en via een loterij onder het personeel verdeeld. Had je samen met een leverancier een prachtig project afgerond en ging de fles champagne naar de uitzendkracht die er voor de 2e dag was.

Bij een oom die werkte voor Rijkswaterstaat werden de dozen thuis en ter attentie van zijn vrouw bezorgt omdat hij geen geschenken mocht aannemen.

Kortom, iedereen (ook ik) wordt er hebberig van. Een kaartje doe ik wel maar geschenken dus niet.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het geweldig, relatiegeschenken. Kadootjes geven en nog aftrekbaar ook ;D . Legitiem shoppen en zoeken naar iets dat ik gewoon echt leuk vind om te geven. Ik doe het alleen nooit met kerst. De eerste keer was ik te laat en sindsdien geef ik een relatiegeschenk als ik er zin in heb. Dat geeft leuke reacties. En nee, geen logo. Want als ik iets verkopen wil dan bel ik op om iets te verkopen. Wel zo duidelijk...

Link naar reactie
  • -1

Hey,

Relatiegeschenken zijn altijd goed. Het is toch leuk als je gewaardeerd wordt en een cadeautje krijgt. Bijvoorbeeld bedrukte usbsticks, muismatten of > magneten < kunnen erg leuk zijn. Gewoon dat er even aan je gedacht wordt en dat je iets verdiend. Ik zou het wel motiverend vinden als je iets leuks krijgt van je werkgever.

Groetjes,

Angela

Mod edit: link verwijderd. Geen promotie/spam op ons forum!

Link naar reactie
  • 0

Nu een oud topic toch omhoog "geschopt" is, zal ik mijn mening ook even geven.

 

Ik ben van mening dat een relatiegeschenk het meest nuttig is wanneer het een bepaalde link heeft met je bedrijf. Daarbij moet de relatie ook daadwerkelijk iets aan het geschenk hebben. De genoemde SD kaart is hier een goed voorbeeld van.

 

Mocht je echt niet weten op welk geschenk de klant zit te wachten, is er de mogelijk om de klant een keuze te laten maken. Stel bijvoorbeeld een lijstje / cadeaubon op met verschillende relatiegeschenken waar ze uit kunnen kiezen. Probeer hier geschenken neer te zetten die afkomstig zijn van je andere klanten (wijn van de locale slijterij / cadeaubon van de plaatselijke drogist / parfumerie etc.). Uiteraard ga je dit cadeau dan persoonlijk afgeven (althans; probeer het inderdaad zo persoonlijk mogelijk te maken zoals René aangaf).

 

Relatiegeschenken hoeven dus niet persé als een typisch relatiegeschenk aangemerkt te worden.

 

Onlangs heb ik echter wel een partij bedrukte gadgets gekocht (bij een bedrijf voor relatiegeschenken), ik ben niet van plan om deze gadgets aan de klanten als geschenk te geven maar ik gebruik ze bij een mailing. Uit onderzoek blijkt namelijk dat een mailing met gadget over het algemeen beter gelezen wordt. Uiteraard heeft de gadget (geschenk vind ik in dit geval een groot woord) een link met de mailing.

 

*edit: taal*

Marketing & Communicatie

Link naar reactie
  • 0

Uit onderzoek blijkt namelijk dat een mailing met gadget over het algemeen beter gelezen wordt. Uiteraard heeft de gadget (geschenk vind ik in dit geval een groot woord) een link met de mailing.

 

Het bekende bobbeltje in de envelop. Dat wordt inderdaad doorgaans geen relatiegeschenk genoemd maar als promotie-artikel op de markt gezet. Het is gewoonlijk een mini-medium waar je je contactgegevens op vermeldt. Is een klassiek dm-instrument.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het bekende bobbeltje in de envelop. Dat wordt inderdaad doorgaans geen relatiegeschenk genoemd maar als promotie-artikel op de markt gezet. Het is gewoonlijk een mini-medium waar je je contactgegevens op vermeldt. Is een klassiek dm-instrument.

 

Klopt, ikzelf zal het ook niet als relatiegeschenk gaan gebruiken (maar puur voor promotie). Mensen zijn toch nieuwsgierig en zullen de envelop eerder openen. Ik kwam hierbij omdat TS zich afvroeg wat de ervaringen zijn met deze promotie artikelen

 

Ik zal mijn vraag nuanceren: ik ben vooral benieuwd naar ervaringen van HL-ers met

een reclame-artikel voorzien van logo en/of naw gegevens

Hebben jullie hier goede reacties op ontvangen?

 

 

Marketing & Communicatie

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 87 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.