• 0

Overwaarde krediet

Hoi Allemaal,

Ik heb een vraag mbt een zgn overwaarde krediet.

Stel de volgende situatie: Ons huis kost € 300.000 en heeft een overwaarde van € 50.000. Dit bedrag wil ik nu al investeren dmv een overwaarde krediet. Ik betaal hierover 4,8 % rente en besluit niks af te lossen. Over 5 jaar verkopen we ons huis voor € 350.000 (waarschijnlijk meer gezien de marktstijging) en kopen een nieuw huis voor € 400.000

Met de winst van de verkoop van het oude huis los ik het krediet in; tevens sluit ik een nieuwe hypotheek af voor het nieuwe huis.

Wat houdt dit in voor mijn financiele situatie. Ik heb begrepen dat van de nieuwe hypotheek van 400.000 ik maar 350.000 kan opgeven aan de belasting ivm hypotheekrente aftrek. Dit totdat de 30 jaar zijn verlopen.

Kan iemand mij inzicht geven wat ik financieel misloop, etc etc...

Alvast heel erg bedankt voor het advies!!!

gr. Dennis

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

aangezien ik het krediet wil gaan gebruiken voor de financiering van mijn zakelijke auto van mijn bedrijf heeft het wel degelijk met ondernemen te maken. Op die manier kun je dus vanuit een prive situatie geld aan je bedrijf lenen, daarvoor kun je een extra risico fee in rekening brengen (in overleg met de fiscus) vanuit prive naar zakelijk, wat minder belasting betalen betekend. Anderzijds heb je een rente voordeel tov een gemiddelde financial lease situatie (4,8% rente ipv 7 of 8% financial lease)

• 0

Heb je een IB-onderneming of via een rechtspersoon? In het eerste geval kun je geen extra fee berekenen, het geleende bedrag wordt rechtstreeks aan de onderneming toegerekend. Je kunt geen transacties met jezelf doen en een zakelijke lening met je eigen woning als onderpand blijft een zakelijke lening. (Zou het wel kunnen, dan zou de rente zowel afgetrokken als bijgeteld moeten worden en zou je dus ook geen fiscaal voordeel hebben). Overigens, omdat de lening wel in box 1 valt (in het kader van de onderneming), is de rente in beginsel gewoon aftrekbaar. De regels voor eigenwoningrente gelden niet voor "ondernemingsrente"

In het tweede geval is het fiscaal meestal aan te raden om rechtspersoon de lening bij de bank te laten afsluiten in plaats van bij de aandeelhouder.

Groeten,

Ronald

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0

ter aanvuling op dit onderwerp:

In de toekomst krijg je in deze contsructie ook te maken met een rentebeperking als je je woning verkoopt en nieruwe woning koopt. Het consumptieve (voor de zaak gebruikte) deel van de hypotheek telt niet als eigne woning hypotheek. Hierdoor zal de fiscale opbrengst van de woning hoger zijn als onderdeel van de z.g. bijleenregeling.

In het kort gaat deze regeling er vanuit dat de overwaarde van de woning weer volledig wordt gebruikt voor de aankoop van de nieuwe woning.

De overwaarde is opbrengst woning min hypotheek gebruikt voor de financiering van de woning.

Afhankelijk van de situatie over vijf jaar, kan dit ook een rol spelen.

Daarnaast kan er in vijf jaar veel gebeuren is is het "wellicht" niet zo verstandig om een hypotheke die je voor dertig jaar aflsuit te gebruiken voor een investering die vanaf het moment van investeren al meteen aanzienlijk in waarde is gedaald en over een aantal jaren t.o.v. de lening haast niets meer waard is.

Succes,

Fred Londema - Administratiekantoor Frelo, Kortenhoef

Administratiekantoor Frelo

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar