• 0

opstarten eenmanszaak

beste forum leden,

 

Binnenkort wil ik een start gaan maken met een eigen bedrijfje.

ik ga dit samen met een compagnon doen. In eerste instantie gaan we dit naast ons werk doen.

 

Het lijkt ons verstandig om als rechtsvorm te starten als "eenmanszaak"

en als het goed gaat lopen dit om te zetten naar een bv.

 

wat ik me afvraag is het volgende;

Kun je een eenmanszaak op twee namen zetten ?

welke verzekeringen moeten we afsluiten ? kosten ?

 

alle overige informatie voor de opstart van een eenmanszaak is welkom.

 

alvast bedankt.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Begin eens met een ondernemingsplan, daarin zal je meerdere vragen moeten beantwoorden zodat je je ook in de materie moet verdiepen en dit soort vragen op volgorde kan beantwoorden of vragen. Je vragen lijken nu een beetje uit de lucht vallen ofschoon ze wel relevant zijn. Via een ondernemingsplan krijg je zelf ook meer inzicht in de (on)mogelijkheden.

 

Je zal dan zien dat je inderdaad grofweg twee mogelijkheden hebt: een V.O.F. of een B.V./Ltd.

Het voornaamste verschil zit in de aansprakelijkheid en de kosten.

 

Een V.O.F. oprichten is zo gebeurd maar blijf je hoofdelijk aansprakelijk d.w.z. als het onverhoopt, om wat voor reden dan ook, fout gaat dan worden jullie persoonlijk geacht de kosten te dragen. Als de ene vennoot niets heeft en de ander wel, dan komt de totale last op naam van degene die nog mogelijkheden heeft. Dat zou zelfs kunnen betekenen dat je alles, inclusief je huis kwijtraakt.

 

Een B.V./Ltd oprichten heeft meer voeten in aarde. (het verschil tussen een B.V. en een Ltd. is dat een Ltd. een buitenlandse ondernemingsvorm is hetgeen in Nederland een probleem kan zijn) Een Ltd. is sneller en goedkoper op te richten. Voor een B.V. moet je eerst ruim € 18.000,00 storten en de hele procedure duurt minstens enige weken. Het grootste voordeel van een B.V./Ltd. is dat je "slechts" aansprakelijk bent voor het bedrag dat je ingebracht hebt. Dus als het fout gaat, ben je alleen je persoonlijk inleg kwijt.

 

Uiteraard is dit het verhaal in een notedop, maar dit zijn de belangrijkste punten om rekening mee te houden.

www.adviesbureau-sloep.nl Back-end marketing

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.