• 0

Quick Response-codes (QR) interessant voor Europa?

In Azië schijnen QR-codes nu snel gemeengoed te worden. Nieuwe mobiele telefoons zijn blijkbaar voorzien van scan-software en er worden allerlei toepassingen gelanceerd. Paar voorbeelden:

 

In Taiwan is dat systeem ondermeer gelanceerd met een digitale vossenjacht naar model van de Da Vinci Code.

 

In Singapore wordt de techniek gebruikt om tickets te verkopen. Barcode op poster en klaar is case. Misschien iets voor onze bioscopen?

 

In Japan staan de codes als op visitekaartjes, billboards, bonbons en zelfs radio, oftewel codecasting!

 

PS - yes, ik ken Shotcode. 8)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Twalevel,

 

QR code is de standaard in Azie en de software word vaak al standaard meegeleverd met de telefoon. Dit maakt het allemaal veel eenvoudiger omdat je de gebruiker niet meer er toe moet aanzetten de software te downloaden en te installeren zoals bij OP3.

 

Er zijn naast OP3 zo'n 30 a 40 verschillende aanbieders van dergelijke software en sommigen gaan uit van bestaande code standaarden als DataMatrix of deze QR Code en allemaal hebben ze de ambitie te gaan voor wereld heerschappij en dat terwijl eigenlijk de wereld zit te wachten op 1 standaard vooraf geinstalleerd op elke telefoon waar de applicaties en diensten om de barcodescanner het verschil maken.............. Nu moeten al deze partijen voor elk telefoontoestel hun eigen software aanpassen hetgeen een enorme klus is.

 

De "physical world to virtual world connections" (PWC) zijn zeer interessant voor ticketing, couponing, informatie, betalingen, etc. omdat het de "echte wereld" en objecten koppeld aan content, akties, etc.

 

Volgens deze Blog http://theponderingprimate.blogspot.com/ zit in deze business de volgende Google.

 

Groet, Ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Stel dat Nokia een standaard kiest, dan is het probleem toch redelijk opgelost? Zoja: Waarom kiest Nokia daar nog niet voor?

Goede vraag, ik kan helaas niet in de kop van Nokia kijken waarom dat niet gebeurd.

 

Waarom is iedereen er zo happig op dat 1 bedrijf een monopoliepositie krijgt. Ik heb liever wat om uit te kiezen zodat er concurentie blijft. En stel dat er een standaard komt hoop ik dat het een open standaard is waar verschillende bedrijven licentieloos mee kunnen werken zodat de concurentie optimaal blijft.

Link naar reactie
  • 0

Ik wil geen absolute monopolie zien van 1 bedrijf. Wel wil ik graag zien dat 1 bedrijf het voortouw neemt, zeker als dit een bedrijf met voldoende kracht is om het van de grond te krijgen. Waarom? Omdat je dan gewoon binnen nu en een jaar of 2 allemaal een mobieltje hebt waarmee dit kan en je vervolgens je met nuttige dingen als de toepassingen bezig kunt houden. Met vele diverse standaarden werkt het simpelweg niet.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Stel dat Nokia een standaard kiest, dan is het probleem toch redelijk opgelost? Zoja: Waarom kiest Nokia daar nog niet voor?

Goede vraag, ik kan helaas niet in de kop van Nokia kijken waarom dat niet gebeurd.

 

Waarom is iedereen er zo happig op dat 1 bedrijf een monopoliepositie krijgt. Ik heb liever wat om uit te kiezen zodat er concurentie blijft. En stel dat er een standaard komt hoop ik dat het een open standaard is waar verschillende bedrijven licentieloos mee kunnen werken zodat de concurentie optimaal blijft.

De happigheid zit hem in de eenvoud en gebruiksvriendelijkheid van het user interface voor eindgebruikers (ooit de prijschecker in de AH gebruikt?). Als je bvb in die QR codes alles kan stoppen van URL's tot shortcuts naar diverse diensten beheers je alle traffic van je mobieltje naar het mobiele Internet (vandaar de vergelijking met Google).

 

Een open standaard, wat de Datamatrix en QR codes overig zijn, is een absolute must omdat interactieve marketeers dan niet eerst hoeven na te denken welke technologie het gaat worden. De technologie in verschillende mobieletje mogen wat mij betreft verschillen.

 

Rem op de ontwikkeling is dat een van de technologie bedrijven een Patent claimt te hebben op het gebruik van het mobieltje als barcodescanner en de connectie met content op het Internet en iedereen agressief aanpakt met claims.

 

Andere ontwikkeling is de alom gehypte Near Field Communication, de koppeling van een RFID tag aan de SIM card.

 

Groet, Ron

 

 

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
  • 0

Leuk vraagstuk, iets waar ik de afgelopen 3,5 jaar mee bezig ben :)

 

Als Nokia de QR code standaard reader zou willen introduceren dan zou het nog een jaar of 5 duren voordat ze 30something procent van de markt hebben. 5 jaar omdat mensen de oude telefoontjes weg moeten gooien en dan de nieuwe met reader moeten kopen. Nokia zou ook _alle_ modellen van de reader moeten voorzien.

 

Al met al denk ik dat dat niet de weg is. Ik geloof er meer in dat gebruikers alom enthousiast worden over een stukje software en dat er daardoor een kritische massa ontstaat. De usecases in Japan en Korea geven goede ideeen om de technologie te introduceren en zijn voor ons dan ook een inspiratie.

 

Dat er 30/40 bedrijven zijn die dit doen is nog een redelijk conservatief getal. Ik schat het momenteel op meer dan 60. Naarmate er meer en meer (ondersteunde) camphones komen zullen er ook meer concurrenten komen.

 

Ik denk dat het uiteindelijk een consolidatie spel wordt. De rijkste speler koopt de top10 op en pakt daarmee het marktleiderschap. De bedoeling is dat wij of de consolidator worden of dat we bovenaan in de top10 staan ;)

 

p.s.

De reden waarvoor het in Japan en Korea allemaal een stuk sneller is gegaan zijn de monopolie posities van KTF en NTTDoCoMo. Zodra die boys iets introduceren is het vrijwel direct een standaard...

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Je kunt die acceptatie door het in de nieuwe mobieltjes te stoppen toch juist versterken: Iedereen die een nieuwe telefoon koopt heeft het. Vervolgens gaat een deel het gebruiken, een deel krijg op een feestje of van een handig neefje te horen hoe het werkt enzovoorts. Dan kan je het toch flink pushen?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Het kan zeker helpen en er zijn al wat Nokia's met QR reader software. Het nadeel is dat volgens onderzoek 80% van de standaard functies in een mobieltje niet gebruikt worden.

 

Het is een uitdaging van 2 kanten. 1. de installaties, 2. de codes in de wereld. Zonder het een heeft het andere geen zin.

 

Wij praten met een aantal vendors en een aantal van hen zal de software zeker gaan instaleren, maar naar onze ervaring zal dit slechts op minder grote batches of specifieke modellen gebeuren. Omdat iedereen de standaard wil worden durft niemand echte stappen te zetten.

 

heerlijk dat innovatief ondernemen ;)

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Hhm,

 

 

Sommige aspecten worden ook mij soms te technisch.

Codes enzevoort, maar dit is zeker een zeer interessante ontwikkeling.

 

Toevallig las ik deze tread en moest denken aan een eerdere ervaring met barcodes. Echter deze was niet zo ingewikkeld als de hieronder genoemde oplossingen, en nu al te gebruiken!

www.mytago.com

 

Geen gebruik van moeilijke software maar gewoon een fotootje maken uploaden op de website en daar is het dan, alle info.

 

Misschien is dit nu een beter alternatief! Genoeg mobiele telefoons met een camera en internet aansluiting, anders lekker uploaden via de computer en geen gezeur met mononpolies en Nokia's.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het mooie van werken met je mobieltje is juist dat je meteen interactiviteit hebt op de locatie zonder dat je daarvoor eerst naar je pc moet, de afbeelding van je telefoon moet halen, deze moet uploaden naar een website (welke was het ook alweer?). Kortom, teveel stappen om voor advertentiedoeleinden erg effectief te zijn. Wel kan het een leuke opstap zijn omdat het wat eenvoudiger te proberen is.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Ben ook in het QR avontuur gedoken met mijn bedrijfje. Het is kinderlijk eenvoudig om zo'n code te maken en er een leuke toepassing voor te verzinnen. De eerste geinteresseerden hebben zich al gemeld, maar er is nog een hoop koudwatervrees. En dat terwijl het een snel in te zetten, universele technologie is.

Anyway, ik heb er op mijn website een filmpje van gemaakt, dan zie je wat er ongeveer mee mogelijk is: http://www.ddq.nl/qrcodes/

Scan mijn visitekaartje maar eens.

visitekaartje.png

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij zijn de QR-codes ook totaal niet geïntegreerd in het bedrijfsleven/privéleven. Als voorbeeld: Dit topic komt uit 2006, en toen werden de meeste toepassingsmogelijkheden al genoemd door onder andere Twalevel.

 

QR-codes zijn heel breed inzetbaar, daar ben ik van overtuigd. Maar voordat je dat kunt bewerkstelligen, moet je doelgroep wel weten hoe ze het kunnen gebruiken en hoe makkelijk het wel niet is. Volgens mij heeft het overgrote deel van de Nederlandse bevolking er echt geen weet van dat er een QR-reader op hun telefoon geïnstalleerd is.

 

Ondanks de vele mogelijkheden, vraag ik me dus af of dit ooit van de grond zal gaan komen.

Link naar reactie
  • 0

Nederlanders hebben lang koudwatervrees. Waar het aan ligt. Ik had 5/6 jaar geleden ook wat licht pionierswerk gedaan met RFID labels. Ontzettend veel scepsis, maar door overtuigende demonstraties ben ik toen behoorlijk ver gekomen.

RFID is nu gemeengoed. In Japan is de QR code een grote hit. Je moet mensen wel overtuigen van het nut inderdaad. Het komt niet zomaar aanwaaien. Ik zie QR dan ook absoluut niet als cash cow, maar zoals ik al zei prikkelt het om nieuwe toepassingen te bedenken. Ik had trouwens in een presentatie een QR code opgenomen, en zeker 4 mensen uit het publiek hebben zo mijn visitekaartje opgevist. Dus er ziijn zeker wel gebruikers. Ik verwacht vroeg of laat toch wel een doorbraak.

Link naar reactie
  • 0

Je zegt dat wij Nederlanders koudwatervrees hebben. Maar koudwatervrees wil zeggen dat je iets wat je voor het eerst ziet, nog niet gebruikt omdat je daar eerst goede berichten over wil horen. En daar zit juist het probleem: Het overgrote deel van de Nederlandse bevolking heeft nog nooit van QR-codes gehoord...

 

QR-codes zijn in 1994 ontwikkeld, en werd in eerste instantie alleen gebruikt voor de track en trace van goederen. Later zijn hier allerlei functionaliteiten aan toegevoegd, die (zoals ik heb begrepen) in Japan veelvuldig worden gebruikt. In Nederland is het niet doorgedrongen. Het kan doordringen bij de massa, maar dan moet een grote keten het gaan introduceren, zoals:

 

1) McDonalds print een QR-code op de tafeltjes voor een Big Mac, en deze kun je direct afrekenen via de Paypal applicatie op je telefoon. Vervolgens komen de o-zo-klantvriendelijke McDonalds medewerkers deze Big Mac bij jou tafeltje afleveren.

2) Met de boekenweek staat er op elk treinkaartje een QR-code, waarmee je gratis een e-book kunt downloaden.

3) Een website die alle prijzen (uiteraard up-to-date met weekaanbiedingen ;)) van de supermarkten kan vergelijken, door alleen de QR-code van de producten te lezen

 

Wat ik bedoel te zeggen: Ik ben ervan overtuigd dat het heel goed ingezet kan worden om de marketing binnen een bedrijf te bevorderen. Maar het moet wel aanslaan bij de grote massa, en daarvoor moet je ontzettend hard werken, of een grote partij voor zijn.

Link naar reactie
  • 0

Ik had 5/6 jaar geleden ook wat licht pionierswerk gedaan met RFID labels. Ontzettend veel scepsis, maar door overtuigende demonstraties ben ik toen behoorlijk ver gekomen.

 

Pionierswerk? RFID dateert uit de tweede wereldoorlog: IFF transponder, uitgevonden in 1922. OV-pasjes met RFID zijn al sinds halverwege jaren negentig in gebruik. Vijf jaar geleden begonnen Metro en WalMart met grootschalige toepassing op container-level en werden experimenten op item-level gestart. Nu staan we aan de vooravond van grootschaliger gebruik, omdat tags beschikbaar komen voor een cent of drie.

 

Koudwatervrees en scepsis spelen slechts een kleine rol bij vertraagde invoering. ;)

 

Suggestie is eens wat innovatieve toepassingen te noemen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het was ook ironisch bedoeld. Ik heb vooral demo's gedaan voor ziekenhuizen (tempsens op bloedzakken) en een bibliotheek voorzien van RF labels. Ik heb me toen ook ver gehouden van de al gangbare RFID inzet (dieren chippen, mifare kaarten) . Maar ik merkte hetzelfde als nu met de QR code. Onbekend maakt onbemind, totdat het tegendeel is bewezen. Concreet ben ik op dit moment bezig om voor het toerisme wat te doen: je scant een labeltje onderaan een monument en je krijgt op je mobiel een tekstpagina met daarin een filmpje, waarin een acteur uitlegt wat er op die plek is gebeurd. Ik heb dat hier aan de gemeente laten zien en die vonden het prachtig.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat is inderdaad een leuke toepassing. En als het groot opgezet gaat worden, zal ik daar persoonlijk zeker gebruik van maken. Maar zoals ik al eerder aangaf, ik geloof niet dat het helemaal door zal komen.

Vanmiddag stelde ik de vraag op Twitter wie er gebruik maakte van QR-codes. Ik kreeg, naast de reactie van Norbert Schmidt, geen respons. En dat gebeurt niet vaak, wanneer je een vraag stelt met #durftevragen

 

Als je echt een innoverend idee hebt, waar een duidelijk verdienmodel in zit, denk ik dat er best potentie in zit. Maar tot die tijd geloof ik het helaas niet...

Link naar reactie
  • 0

Ik snap het niet, Norbert Schmidt zegt scan mijn logo.

 

Dit is de tumbnail van SimonvL ???

Of mis ik hier iets?

 

Er was laatst ook iets dat als je langs een lege winkel loopt met je phone dat daarin een etalage gebouwd is en dat je dan een sms krijgt met de laatste aanbiedingen? Zijn die QR codes niet sterk verouderd?

 

Heel gedoe eerst scannen. Drempel is hoog. Je loopt langs een tempel en bliep je krijgt de gegevens. Lijkt me een beter plan.

 

 

Vooruitgang, achteruitgang of nooduitgang?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.