• 0

wonen in Frankrijk, bedrijfsbasis in NL hoe zit het met de pers. verzekeringen?r

Hallo allemaal,

 

Ik ben sinds 6 jaar woonachtig in Frankrijk (getrouwd met een Fransman) en werk in de toeristische sector. Ik ga nu mijn eigen (toeristische) bedrijf opstarten, maar het is voor mij vanwege de vele restricties hier handiger om de basis van mijn bedrijf (alleen het adres dus) in NL te vestigen. Ik ga dus in NL belasting betalen, maar weet iemand hoe het geregeld is met de persoonlijke verzekeringen?? Ik heb natuurlijk niets aan een NL ziektekostenverzekering...

 

En wat gebeurt er wanneer ik een NL bankrekening open waar het geld van de reserveringen op gestort wordt, en dit geld 'doorsluis' naar Frankrijk(dat wil zeggen mijn 'loon' hier in Frankrijk besteden, dus het op een franse rekening te storten)

 

Met vriendelijke groeten,

 

Renie

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Renie,

 

eerstmaals welkom hier.

 

Dan je vraag: Ja dit is mogelijk.

Zou je dit willen doen onder de noemer EENMANSZAAK, dan heb je uiteraard een Nederlands vestigingsadres nodig. Ben je persoonlijk officieel gevestigd in Frankrijk, dan wordt dat wat lastiger, maar kan het wel.

 

Anders wordt het als je van het bedrijf een Rechtsvorm zou maken zoals een BV of vergelijkbaar iets. Dan nog heb je een Nederlands vestigingsadres nodig, maar het maakt voor een rechtsvorm niet uit waar de directeur woont. Je kunt je salaris dus bijvoorbeeld gewoon naar Frankrijk laten uitbetalen. Enige probleempje zou zijn het DGA salaris wat de Nederlandse fiscus voor een BV steld. Daarom zou bijvoorbeeld een Ltd. een oplossing kunnen zijn, maar die heeft weer wat andere haken en ogen. Denk hierbij aan het moeilijker openen van een bankrekening (niet overal een probleem), het krijgen van een financiering, het leasen van een auto etc..

Zoek wel een goede boekhouder in dit geval, ook in Frankrijk voor je jaaropgaves!!

 

Denk dat de meeste vragen beantwoord zijn nu?

 

Succes,

 

Rick

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Renie,

 

Even een hele concrete tip, die je mogelijk een hoop zoekwerk bespaard, je ziektekosten kun je goed verzekeren via Ooms verzekeringen.

 

Global Traveler heet het volgens mij, als je het niet kunt vinden zal ik even naar mijn polis zoeken. Internationaal verzekerd ook bij zakelijk reizen etc.

 

Het is trouwens vaak goedkoper dan in NL verzekerd zijn.

 

Ik vertrouw erop dat je er wat aan hebt.

 

Vriendelijke groeten,

Danny de Wit

Link naar reactie
  • 0

Merci voor jullie antwoorden, ik heb waarschijnlijk toch een manier gevonden om in Frankrijk te beginnen, wat voor pensioen, verzekeringen etc veel handiger is!!

 

Ik ben echt reuzeblij dat ik deze site gevonden heb, want het is toch wel erg ingewikkeld allemaal en andermans ervaringen zijn altijd fijn om te horen.

 

Mocht IK iemand kunnen helpen hoor ik het graag!

 

MVG

 

Renie

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.