• 0

Investering eenvrouwszaak en werkkapitaal?

:-\(even mn vraag aangepast...maakt het misschien duidelijker..)

Heb al veel nuttigs op jullie site gelezen, wat een enorme bron van info zeg: daarvoor alvast mijn hartelijke dank! Toch kon ik waar ik naar op zoek was niet helemaal vinden en omdat ik er niet zo in thuis ben neem ik even de vrijheid om iets te posten. Misschien dat jullie met me mee kunnen denken?

Sinds mei 2005 ben ik gestart met mijn onderneming: het maken van exclusieve lingerie & de verkoop van deze lingerie aan zowel zakelijke afnemers in de evenementenindustrie als aan particulieren. Dat doen we op locatie (dus op de feesten zowel voor als achter de schermen), via internet en in mijn atelier aan huis.

Mijn spaargeld van 10000 euro in de eenmanszaak gestopt om materialen en spullen in te kopen, websites gemaakt en gestart. Gewoon doen en kijken wat het oplevert met een low-budget start.

Een half jaar later wilde mijn bank me een rekening courant krediet geven gebaseerd op de omzet. Minimaal, omdat ik weinig zekerheden nog kon bieden als starter, maar meer was ook nog niet echt nodig.

Met heel weinig middelen en vooral veel enthousiasme hebben we gebouwd aan ons imago en bedrijfje. Geen medewerkers, geen salaris eruit gehaald (wat kon omdat mijn partner een goede vaste baan heeft)veel hulp van vrijwilligers, weinig voorraad en heel hard werken icm het geluk van een groeiende/aantrekkende markt heeft ons een hele mooie jaarrekening opgeleverd, waar we erg trots op zijn.

We hebben het klantenbestand flink zien uitbreiden en nu hebben we voor dit najaar 2 grote orders van een belangrijke speler op onze markt binnengehaald, waardoor de inkomsten voor dit najaar en begin 2007 gegarandeerd zijn. Helemaal blij hebben we er met onze "vrijwilligers" een feestje van gemaakt om dit te vieren...

Prachtig zou je zeggen...haha

Maar.... groei betekent ook investeren... en met het binnenhalen van deze orders en de orders die daaruit gaan voortvloeien kom ik nu, na de eerste feeststemming tot de conclusie dat we wellicht te enthousiast ja hebben gezegd tegen deze orders, want.... het gaat ons een gat opleveren in het werkkapitaal als we de investering in middelen die daarvoor noodzakelijk zijn moeten gaan doen. Tot nu toe hebben we het met de bestaande middelen (heeel erg low budget) gered, maar gezien de prognoses heb ik de komende maanden voor de financiering van de voorraden, marketing en bedrijfsmiddelen (zoals professionele aparatuur om het leer, latex en de decors uberhaupt te maken) in 2 maanden in een gat van ongeveer 15000 euro.... voor ons een enorm bedrag!

Mijn rekening courant is niet toereikend en de bank wil nu nog geen extra ruimte aanbieden. Het is een eenmanszaak en ik heb het nadeel dat de branche (een aan erotiek gerelateerde markt) met een zeer dubbele moraal wordt bekeken door banken. Een persoonlijke (dus privé) lening is afgewezen omdat ik zelfstandige ben en geen 3 jaarrekeningen kan presenteren...

Hebben jullie enig idee wat nu de beste oplossing zou kunnen zijn?

Ik kom er even niet uit...en zou graag met jullie brainstormen over wat ik nu het beste kan doen:

- bij de bank harder zeuren?

- ingaan op een voorstel tot een onderhandse lening wat er ligt (waar op het persoonlijk vlak de nodige valkuilen aan zitten)

- mijn debiteurenbeheer anders aanpakken zodat het gat minder groot wordt

- orders cancellen?

- hoe bedrijfsproces zo veranderen dat we het met dezelfde middelen toch gaan "trekken?"

- etc etc

ALLE tips ideeën en kritische noten zijn welkom! :D

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 0

:-\(even mn vraag aangepast...maakt het misschien duidelijker..)

- bij de bank harder zeuren?

- ingaan op een voorstel tot een onderhandse lening wat er ligt (waar op het persoonlijk vlak de nodige valkuilen aan zitten)

- mijn debiteurenbeheer anders aanpakken zodat het gat minder groot wordt

- orders cancellen?

- hoe bedrijfsproces zo veranderen dat we het met dezelfde middelen toch gaan "trekken?"

- etc etc

- Bij de bank mag je zeuren maar ik denk niet dat het helpt.

- Onderhandse lening lijkt mij perfect als je die kan krijgen, mits je de voorwaarden goed vastlegt (laat je hierbij adviseren)

- Essentieel voor ieder gezond bedrijf is een goed debiteurenbeheer (hiermee worden jaarlijks miljoenen verspilt)

- Als je je orders gaan cancellen ben je op weg terug naar af, niet doen dus, daar moeten wegen voor te vinden zijn.

- Organisatie aanpassen indien mogelijk kan zeker een optie zijn.

Dit kan ik je antwoorden op deze vragen, voor gerichte adviezen zal ik meer inzicht in het geheel moeten hebben.

www.adviesbureau-sloep.nl Back-end marketing

• 0

Probeer bij je vrijwilligers allemaal wat geld te lenen. Die 15.000 heb je dan zo bij elkaar.

Daarnaast kan je partner ook een persoonlijke lening aan vragen op basis van zijn salaris als daar nog speling in zit.

Ga als een gek je huidige voorraden verkopen en probeer je daarna vooral op die twee grote orders te werken (verschuiving van het kapitaal)

Probeer de leverancierskredieten op te rekken met een paar weken en tegelijker tijd met de grote afnemers een snellere betaling te bewerkstelligen.

Betaal al je rekeningen privee 2 weken later.

Zorg dat je de grote order zwart op wit hebt en ga dan het geld bij vrienden lenen waarmee je de orders min of meer als garantie voorhoud voor terug betaling.

Kortom probeer je geld langer vast te houden en je huidige klanten eerder te laten bepalen en verklein je voorraad te verkleinen. Tijdelijk een slechtere betalingsstatus is, als je je leveranciers al een tijdje hebt niet zo erg. Gewoon lekker schuiven met het geld. Iedereen die zegt dat je altijd alles netjes en correct moet doen had een rijke vader toen die starte! Voor de gene die dat niet hebben, gebruik alle grijze gebieden zo goed mogelijk in jou voordeel!

Durf je leven te dromen en je dromen te leven!

• 0

Willen de grote opdrachtgevers niet wat voorfinancieren? Die moeten toch begrip hebben voor je situatie? Als ze een kwart vooruit betalen ben jij vast al erg geholpen.

Ik zou geen lening durven vragen aan vrijwilligers, dan lopen ze risico zonder dat het ze wat oplevert. Als die vrijwilligers willen en kunnen bijdragen dan zou ik ze een aandeel in de zaak verkopen. Voor € 10.000 kopen ze 1% in de zaak, en over twee jaar is dat verviervoudigd. Zij blij, jij blij.

En je moet wel je url bij je bericht zetten, wie weet wat voor potentiele klanten hier rondlopen.

• 0

Hartelijk dank voor jullie reacties! Het helpt om eens een andere visie te horen dan die, die je vanuit jezelf dagelijks in de praktijk brengt :D

Ik heb vandaag een gesprek met een mogelijke partner die me een onderhandse, achtergestelde lening wil aanbieden van korte duur om de periode te overbruggen. Vind het heel spannend, want ik kan nu weinig zekerheden bieden, behalve dan de orderportefeuille van dit najaar en de jaarrekening van het afgelopen jaar. Prettig er aan vind ik ook dat hij met zijn ervaring een klankbord kan zijn... Even zien wat dit oplevert... Enig idee hoe ik dat contractueel het best kan vastleggen? Een schuldbekentenis of leningsovereenkomst opstellen? Heb ik dan geen risico van bijv. crimineel geld etc? Misschien naief gedacht maar wel iets wat door mn hoofd schiet gezien mijn markt...

Ik ga ook maar eens heel kritisch naar mijn debiteuren beheer kijken om de betalingstermijnen eens in mijn voordeel te laten werken. Uit marketingoverwegingen werken we nu met een 50% aanbetaling van de exclusieve items en 50% binnen 30 dagen na aflevering. Dat kan voor de minder exclusieve items wellicht korter en/of per vooruit betaling omdat we ze binnen 2 werkdagen kunnen leveren. Iets om te onderzoeken dus..

Met creatief zijn bereiken we nu al heel wat denk ik: dank je voor deze tip!

Mijn vrijwilligers kan ik moeilijk een aandeel geven als eenmanszaak en uit principe doe ik dat eigenlijk niet graag: deze groep van 10 mensen werkt al tegen een zeer kleine onkostenvergoeding voor mij op de feesten die we bezoeken. Soms hele dagen (en nachten) belangeloos hard werken van 10 - 3u 's nachts: zij geven in weze hun bijdrage al als je uren omzet in geld... Waar vind je zulke kanjers tegenwoordig nog?

www.house-of-sins.nl (hier is de link naar 1 van de internetsites haha)

• 0

Ik heb vandaag een gesprek met een mogelijke partner die me een onderhandse, achtergestelde lening wil aanbieden van korte duur om de periode te overbruggen. Vind het heel spannend, want ik kan nu weinig zekerheden bieden, behalve dan de orderportefeuille van dit najaar en de jaarrekening van het afgelopen jaar. Prettig er aan vind ik ook dat hij met zijn ervaring een klankbord kan zijn... Even zien wat dit oplevert... Enig idee hoe ik dat contractueel het best kan vastleggen? Een schuldbekentenis of leningsovereenkomst opstellen? Heb ik dan geen risico van bijv. crimineel geld etc? Misschien naief gedacht maar wel iets wat door mn hoofd schiet gezien mijn markt...

Gezien het feit dat je een niet zo groot bedrag zoekt (EUR 15.000,-) zou ik het proberen te lenen bij familie/vrienden/bekenden. Met een leuk rentepercentage, zodat voor hun het ook interessant wordt. Stel een eenvoudige leningsovereenkomst op (te lenen bedrag, rente percentage, terugbetalingstermijn en bedrag) en teken dit samen met de geldverstrekker. En gebruik een bank, geen cash voor deze transacties. Houd het inzichtelijk voor jezelf en de fiscus.

Prima dat je je voorfinanciering al wat scherper wilt neerzetten, ga daar zeker mee door. Wel is het een feit dat er altijd werkkapitaal nodig zal zijn, en dat je goed moet nadenken (verschillende groeiscenario's uitwerken) hoe je dit werkkapitaal wilt binnenhalen: uit de winst, uit leningen, uit aandelen of een combi hiervan. Een mogelijkheid is ook factoring: verpanden van je debiteuren. Zie bijv www.ifn.nl

Over mogelijk crimineel geld: dit lijkt me vooral een moreel probleem: wil je zakendoen met iemand van wie je weet dat zijn/haar geld uit criminele activiteiten afkomstig is? Zo ja: gewoon doen. Zolang je zelf netjes zaken doet, je belastingen goed regelt, en je administratie op orde houdt lijkt me dat prima. Eén adder: als je (behoorlijk) zeker bent van iemands criminele activiteiten, ben je als burger verplicht hier aangifte van te doen. Als je dat niet doen, en wel zaken doet met zo iemand, zou je daarvoor gepakt kunnen worden. Of dit in de praktijk gebeurt weet ik niet.

Als je geen zaken wilt doen mbv geld uit criminele hoek is het simpel: bij twijfel niet doen. Vertrouw op je gevoel, en check ook referenties van (kandidaat) zakenpartners.

Veel succes!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

• 0

Nog een kleine tip:

Mocht je met "partikuliere inversteerders" zaken willen gaan doen zoals je schrijft, let dan een beetje op hoe eventueel terug te betalen. Zorg dat je de dingen goed op papier hebt staan om misverstanden te voorkomen.

Meestal zijn geldverstrekkers met een "criminele achtergrond" wat makkelijk met het weer inlossen van een lening, en komen later met toch een rente vergoeding.

Dus zoals al eerder geopperd: ga EERST de achtergronden van je partikuliere investeerder na. Voorkomt veel problemen achteraf. Niet op de investering azen, maar op de toekomst!

Succes

Rick

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar