• 0

Artikel: Meer Gaan Verdienen Als Freelancer

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hi Annedien,

 

Bedankt voor het leesvoer maar weer!

Ben eigenlijk best benieuwd naar HL-ers un ervaringen hierover.

 

Zelf heb ik op aanraden van een collega-ondernemer mijn tarief na de eerste twee jaar van mijn bedrijf een flinke boost gegeven en ben daar nog steeds erg blij mee. In de onderhandelingsfase kan er in sommige gevallen dan wat vanaf gedaan worden en ondertussen slaap ik nog steeds lekker. Als je het mij vraagt, doen dus ;D

Link naar reactie
  • 0

Mijn uurtarief is in middels VIER(!) maal zo hoog als dat het was. Dat zegt vooral iets over het absurd lage tarief waarmee ik begon. Ik heb ervoor gekozen om twee uurtarieven te hanteren voor mezelf: een hoog tarief voor de opdrachtgevers die werkzaam binnen de branche waarbinnen ik inmiddels mijn sporen verdiend heb en een laag tarief voor de opdrachtgevers binnen een voor mij aantrekkelijke branche.

 

Al mijn klanten, ook zij die twee jaar geleden veel minder voor mij betaalden, hebben mijn nieuwe tarieven zonder morren geaccepteerd. Op één bedrijf na. Die ben ik dus kwijt.

 

De klanten die mij trouw zijn gebleven vergelijken mijn prijs met die van mijn concurrenten en niet met hoe duur ik twee jaar geleden was. En zo hoort het!

 

Mira

Link naar reactie
  • 0

Herkenbaar stukje! Goed geschreven.

 

Ik vond het in het begin dood- en doodeng om 'teveel' te vragen. Ondertussen heb ik wel gemerkt dat men gewoon bereid is om een goed tarief te betalen, omdat ik gewoon net werk aflever. Dat is wel een enorme boost voor je zelfvertrouwen moet ik zeggen :).

 

En ben net aan het kijken wat de meest slimme manier is om geld opzij te gaan zetten 'voor later' want inderdaad, ik heb dat nog niet geregeld. Maar met mijn huidige tarief hou ik genoeg over om ook hier eens aandacht aan te besteden. Een erg comfortabel gevoel!

 

Dus ik kan alleen maar beamen: heb meer vertrouwen in jezelf en durf ook gewoon een goed commercieel tarief te vragen voor je diensten. IT Projectleider voor 50 euro / uur is erg slecht tarief ;). Maar het is verbazingwekkend hoeveel mensen daarvoor toch aan de slag gaan als freelancer omdat ze bang zijn anders buiten de boot te vallen.

www.pimbliek.nl - IT Consultant

Link naar reactie
  • 0

;D

 

En het helpt ook om gewoon veel rond te vragen bij collega's, wat hun uurtarief is en hoe ze offertes opbouwen bijvoorbeeld.

Soms is je offerte handig opbouwen een hele goeie manier om meer aan een opdracht over te houden. Er zijn mensen die "beheerskosten" of "projectmanagement" apart offereren, nog los van de 'core business', en ik vind dat eigenlijk wel terecht in veel gevallen.

Of dat zit in je uurtarief verwerkt maar dan is het weer slim om erbij te zetten "Bedrag inclusief projectmanagement/beheerskosten", bijvoorbeeld.

 

Link naar reactie
  • 0

Leuk artikel Annedien,

 

Ik heb deze week nog een aardige discussie hierover gehad met een potentiele klant, deze gaf aan geen vertrouwen te hebben in partijen die non conforme tarieven hanteren. Kwaliteit was zijn eerste selectiecriterium, vervolgens de prijs. Dit horen we wel vaker. De grote vraag is natuurlijk altijd weer: wat is iemand waard? De klant kan dat veelal moeilijk inschatten.

 

Wij werken zelf veel samen met freelancers en zien soms ook de meest absurde tarieven voorbij komen. Van advocaten, met nauwelijks vijf jaar werkevaring in de algemene praktijk, die vrolijk het tarief durven te vragen wat zij in de advocatuur rekenenden, tot en met superspecialisten met meer dan 20 jaar werkervaring die ongeveer de helft van het advocatentarief rekenen. Wij selecteren zelf vooral op de prijs/kwaliteitverhouding. Iemand mag rustig een hoog tarief hanteren, maar daar moet dan wel wat tegenover staan.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

 

Soms is je offerte handig opbouwen een hele goeie manier om meer aan een opdracht over te houden. Er zijn mensen die "beheerskosten" of "projectmanagement" apart offereren, nog los van de 'core business', en ik vind dat eigenlijk wel terecht in veel gevallen.

 

 

 

Inmiddels is in de meeste van mijn offertes de werkwijze van mij en van mijnodprachtgever een vrij essentieelodnerdeel. Te vaakverwachtten mensen allerlei werkwat echt niet mijn core business is, of waren zelf niet in staat om hun eigen project goed op de rails te zetten, waardoor ik toch weer meer tijd kwijt was.

 

Inmiddels staat er heel duidelijk in of ik, of de opdrachtgever het draaiboek beheer, en wat dat inhoud.

 

Ik ben niet van het type, drie schetsen en je uren zijn op dus worden het overuren, maar als je zelf niet je planning haalt en ik moet daarvoor veel meer werk verzetten, dan is het wat anders. En dan moet je niet klagen....

 

Het enigszins verrassende resultaat is dat het draaiboek en de planning veel beter bewaakt wordt,en niet dat ik vaak meerwerk moet factureren. Blijkbaar kan het dus wel....

Link naar reactie
  • 0

Bij nieuwe opdrachtgevers hanteer ik een hoger uurtarief. Zoals in het artikel ook vermeld staat, wordt je steeds beter in je vak en daarvoor mag best betaald worden. dat is meer dan logisch.

 

Toch vind ik het bij bestaande opdrachtgevers lastig om het uurtarief te verhogen. Het moet wel redelijk blijven, maar wat is redelijk? 5% per jaar?

Geen idee. Kan iemand daar iets zinvols over zeggen?

Link naar reactie
  • 0
Toch vind ik het bij bestaande opdrachtgevers lastig om het uurtarief te verhogen. Het moet wel redelijk blijven, maar wat is redelijk? 5% per jaar?

Geen idee. Kan iemand daar iets zinvols over zeggen?

Ik zou proberen dat alleen bij nieuwe opdrachten te doen en bij langlopende opdrachten alleen op de jaargrens.

 

5% per jaar zal vaak als veel gezien worden, omdat de opdrachtgever alleen aan inflatie denkt en niet aan jouw waardestijging. Misschien moet je die waardestijging op de een of andere manier zichtbaar maken. Door je dienstverlening van tijd tot tijd te herpositioneren bijvoorbeeld.

Link naar reactie
  • 0

Voor kwaliteit mag betaald worden. Punt. En ja, dan kun je een opdracht mislopen. Jammer dan.

 

Je kunt ook een opdracht mislopen omdat je te veel kwaliteit levert! Op de discussiesite van de NVJ (vakbond voor journalisten) staat momenteel de meest bizarre afwijzingsbrief die je als freelancer van een wereldvreemde opdrachtgever kan ontvangen.

 

Kijk op: http://www.bladzijde2.nl/thread.php?id=996

 

Hilarisch!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Voor kwaliteit mag betaald worden. Punt. En ja, dan kun je een opdracht mislopen. Jammer dan.

 

Je kunt ook een opdracht mislopen omdat je te veel kwaliteit levert! Op de discussiesite van de NVJ (vakbond voor journalisten) staat momenteel de meest bizarre afwijzingsbrief die je als freelancer van een wereldvreemde opdrachtgever kan ontvangen.

 

Kijk op: http://www.bladzijde2.nl/thread.php?id=996

 

Hilarisch!

 

 

 

Zo, en dat is dan de franchisegever van een heleboel coaches. Sta je lekker in je hemd, als wandelende coach.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.