• 0

Studeren of werken

Steeds vaker zie ik mensen om me heen die HBO klaar zijn en dan weer opnieuw beginnen... een nieuwe studie...

 

Naar mijn idee kan je niet eeuwig student zijn! Vroeger was 50 jaar bij een baas normaal... tegenwoordig komt niemand daar meer aan!

 

Wat vinden jullie? Wat te doen na je HBO studie?

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ja tuuuuuuuuuuuuuuuuuuuurlijk wel, maar als iemand (op zakelijk en sociale bezigheden feezies) aan jou vraagt wat doe jij voor werk? Zeg je dan "ik geef cursussen" of "ik heb een eigen bedrijf" ?

 

I mean ... als ik zeg "ik werk" dan vragen ze vaak "waar" ... en dan kan ik of course ook zeggen ... ohhhh voor mezelf!

Maar ik denk dat in de Nederlandse volksgedachte "werken" snel gezien wordt als werken voor een ander ?

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Je kunt natuurlijk iets antwoorden als 'Ik heb een eigen bedrijf in webontwikkeling', of 'Ik heb een broodjeszaak'.

 

Bij het antwoord 'Ik werk als programmeur' denk ik zelf ook dat iemand bedoelt dattie voor een baas werkt. Bovendien is zelfstandig ondernemerschap best iets om trots op te zijn, zeker in deze tijden!

Link naar reactie
  • 0

There is no one best way to live!

 

Ik heb er voor gekozen om na mijn HBO naar de universiteit te gaan voor een nieuwe opleiding. Heel bewust voor gekozen omdat ik het idee had dat ik een bepaalde basisennis te kort kwam wil ik ambitieus als ik ben het bedrijfsleven instappen. In 2,5 jaar ram ik er nu een wetenschappelijke studie doorheen. In twee jaar heb ik het idee al veeeeeel meer geleerd te hebben dan in die 4 jaar HBO.

 

Als ik klaar ben volgend jaar is het tijd om wat van de wereld te zien en me te richten op een gebied waar ik mij nuttig kan maken.

Werken kun je je hele leven nog maar ik heb gewoon geen zin om een plafond in mijn loopbaan tegen te komen waaraan opleiding ten grondslag ligt. Om dan alsnog weer te gaan studeren pfffff zou ik geen zin in hebben!

 

Ga eens praten met mensen uit het bedrijfsleven en mensen die aan het doorstuderen zijn, dat is erg ophelderend.

 

Succes met je keuze.

 

Romantiseer reizen niet te veel. Bij veel mensen is het een vlucht omdat ze niet weten wat ze willen. Komen ze terug na een jaar en dan weten ze het nog steeds niet! Tijdens het reizen denk je daar nou eenmaal weinig over na omdat je genoeg indrukken te verwerken hebt iedere dag!

 

Evert

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk kun je aan een tijd rondreizen wel heel veel plezier beleven, dus je als je je het kunt veroorloven: why not?

 

Het hangt er natuurlijk wel af wat je straks wilt in het leven: Als de gesmeerde bliksem carriere maken, 80 uur per week werken, bakken geld verdienen, grachtenpand met tophypotheek? Zie je jezelf straks als topmanager in een grote organisatie, of ben je gelukkiger als je je eigen ding kunt doen met slechts een paar freelancers als werknemers?

 

In de eerste jaren van mijn (universitaire) studie begon dacht ik misschien wel meer aan het eerste, terwijl ik nu de indruk heb dat het laatste me steeds meer aanstaat.

 

Maar om nog even terug te komen op waar het allemaal over begon: Als je een hbo-opleiding hebt afgerond kun je vaak gunstig instromen in een universitaire op hetzelfde gebied. Van instromers heb ik gehoord dat ze de universiteit een verademing vonden, hele andere cultuur, hele andere mensen, hele andere doelstellingen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het gevoel dat ik nu echt aan het studeren ben! Enorme toegevoegde waarde, en dat enorme orgaan (EUR) biedt je zoveel mogelijkheden!

 

Evert

 

Ps. ik zeg zeker niet dat reizen niet enorm leuk en leerzaam is! HOu van mensen die oog hebben voor meer dan alleen hun bekrompen wereldje!

Link naar reactie
  • 0

Ik zou toch iedereen aan willen raden om op zijn minst één keer in zijn/haar leven een lange reis te maken. Je leert namelijk veel andere dingen op reis, welke je nooit op school zou leren.

 

Het bekende voorbeeld van weten waar iedere stad ligt, maar geen idee hebben hoe bangkok ruikt. Of kennis hebben van hoe lage lonen landen werken, maar geen idee hebben hoe men daar met elkaar communiceerd.

 

Volgens mij is er inderdaad niet "one right way to live", dus de keuze studie of reizen zou ik op allebei stellen.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Heb alleen mijn MAVO.

 

Tjsa ik ben met zrski eens verken de wereld.

Je bent er langer niet dan wel. Kijk maar eens naar het korte streepje tussen de 2 jaartallen.

 

Daarbij blijft een feit dat de wereld steeds kleiner wordt. Over een aantal jaren vliegen met mach 8.

 

Tussen het reizen door zijn er zoveel mensen te ontmoeten waar je meer van kan leren dan 25 jaar studie.

 

 

En koop een ferari voordat je 65 bent.

Het ziet er echt niet uit om als 65 jarige in een ferari over de boulevard van Scheveningen te rijden ;)

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Als het om de learning curve gaat dan denk ik tsja ... het is maar net waar je ambitieus in bent: leren, reizen, werken ... het is allemaal te combineren.

Ik vraag me alleen af waar je je en óf je je uiteindelijk settled? Ga je van het ene ambitieuze idee naar het ander. Of "onderneem" je ook daadwerkelijk iets in je ambitie? Ben je daar vantevoren al mee bezig of denk je "ik zie wel waar ik terecht kom"? Vooral wat dit laatste betreft lijkt reizen mij de ideale ambitie. Als je in een ferrari rond wil sjeezen, denk ik dat je ambitie een andere is.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Wat vinden jullie? Wat te doen na je HBO studie?

 

Datgene doen wat je wil.

 

Als je meer wilt studeren ga je meer studeren. Leuk, zolang iemand maar in het achterhoofd houdt dat je hoe dan ook weer voor hetzelfde probleem komt te staan, namelijk: en wat ga ik met die kennis doen...

 

Wat dat betreft is het denk ik ook een soort uitstel van executie. Maar zoals Evert ook al heeft aangegeven kan het ook een heleboel toevoegen.

 

Ik ben voor het hoogste gegaan en verder kan ik niet. Binnen een paar maanden sta ik weer op de arbeidsmarkt, en dit keer is het vervolg minder vanzelfsprekend als toen ik afgestudeerd was.

 

Ik hoor ook wel vaak dat mensen in de midlife-crisis vaak spijt hebben dat ze niet doorgeleerd hebben, bijv. MBO -> HBO, overgestapt zijn van HBO naar Uni, of toch niet zijn gepromoveerd aan een Uni.

Welke keuze je ook maakt: het is denk ik zeer belangrijk om nooit spijt ergens van te hebben. Ook al ben je niet gaan doorleren, promoveren of juist wel: dat was nu eenmaal de keuze op dat moment.

 

Zo ook zijn er denk ik aardig wat mensen die erover nadenken om een bedrijf te beginnen maar dat pas op latere leeftijd doen en dan spijt hebben dat ze het niet eerder hadden gedaan, toen ze wat meer energie hadden, ook al gaat het goed met het bedrijf. (en ik ben trouwens bang dat ik diezelfde kant opga, als ik niet oppas)

 

Ik denk dus vooral dat het belangrijk is om achter je keuze te blijven staan, tenzij je het nog op een redelijk makkelijke manier kunt veranderen (in elke grote plaats is er bijvoorbeeld wel een OU, waar je van filosofie tot procestechnologie kunt studeren). En voor een eigen bedrijf ben je mijn inziens nooit te oud.

 

 

Wellicht is een jaartje of een paar maanden reizen een uitstekende manier om eens na te denken.

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.