• 0

Hoeveel kost jouw aquisitie traject?

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Laatst had ik een gesprek met een van mijn werkgevers hierover. Het wordt inderdaad onderschat. De kosten liggen altijd hoger als je denkt...

 

Hoe bereken je het?

 

Stel:

1) Ik stuur een mailing naar mijn doelgroep.

2) Hiervan reageert 2%.

3) Het respons van de mailling moet door iemand verwerkt worden.

4) De gegegevens van de potentiele klant moeten naar verwerkt worden

5) Er moet iemand benaderd worden die de potentiele klant gaan bezoeken.

6) Mischien volgt er een gesprek met de klant op locatie.

7) Bij een positief gesprek zal er een opdracht of order volgen....

 

De kosten van de mailing, niet gereageerde mensen, uitzoeken, benaderen, enz. moeten allemaal door de klanten gedragen worden!

 

Hang aan het bovenstaande wat cijfers wat het kost en je weet het!

 

 

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Ik kan dat echt onmogelijk achterhalen.

Ik werk gewoon hard. Dat levert wat op :)

Ik probeer te bedenken hoe ik nog efficienter kan werken.

Ik denk na waar ik energie/tijd/benzine verspild heb en trek er lering uit.

Sommige mensen gunnen je een opdracht om je blauwe ogen en anderen vertrouwen je pas na 3 fysieke ontmoetingen.

Soms verschijnen er ineens mensen van wie je dacht dat je er voor niets in geinvesteerd had en geven je een opdracht.

Of refereren zonder dat je het weet iemand die je klant wordt.

 

Als ik een sales/marketing club aan het werk zou hebben zou ik het kunnen uitzoeken- -

nu beschouw ik een groot deel van niet-uitvoerende werkzaamheden als acquisitie.

 

Annedien

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ook hier kun je denken aan een 80/20 regel. Tachtig procent van je klanten voor 20 procent van de moeite, alleen is het altijd lastig om te zien WELKE 20 procent dat is.

 

Bovendien kan iets onverwachts toch als aquisitie uitvallen.. je komt een klant tegen op een event of beurs terwijl je daar misschien om hele andere redenen was.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

ik leef een beetje volgens de opvatting dat voor het binnenhalen van een nieuwe klant kosten noch moeite gespaard mogen blijven, zolang het de irritatiegrens van de klant maar niet overschrijdt. we verdienen het toch wel terug, en je verliest er geen geld op (ie: je geeft geen loos geld uit, alleen maar tijd).

Link naar reactie
  • 0

Daar ben ik het niet helemaal mee eens Paulmatthijs. Met name winkels enzo moeten wel erg oppassen met het binnenhalen van klanten d.m.v. scherpe acties of veel en goed (gratis) advies.

 

Ik heb ooit is in een winkel gewerkt waar we veel advies gaven bij de verkoop van een computer. Het gevolg was dat veel mensen voor het advies kwamen naar de winkel en dan uiteindelijk de pc ergens anders vandaan haalden.

In het geval van een scherpe aanbieding liep het ook storm, maar van echte klantenbinding was geen sprake.

 

Kortom, verlies je doel en business niet uit oog. Ongeacht de kosten een klant binnenhalen, heeft een grote zwarte keerzijde... (of moet ik rood zeggen)

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Een goed beeld van je inspanningen en kosten m.b.t. aquisitie geven je een sterke tool om je efficiency te verbeteren.

 

Die efficiency is weer nodig om je winsten te maximaliseren en je kosten in de gaten te houden.

 

Vandaar dat ik denk dat het erg interessant is om goed in beeld te hebben wat een nieuwe klant je kost...

 

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Ik hanter (probeer ?) een pyramide te hanteren. Mensen die je al langer kent en met name bestaande klanten zijn het meest waardevol. Die moet je dus het meest bezoeken en contact mee houden.

 

Steeds weer nieuwe mensen opzoeken en daar contacten leggen kost veel tijd en leidt vaak tot niets.

 

Hier is best een leuk boek van Adam Curry over.

 

Groeten,

 

Sicco

Link naar reactie
  • 0

Mooi (fout) voorbeeld, me ouders hebben een (kleine) kwekerij. Onze vaste toeleverancier stuurt netjes een kerstkaart. Nu kreeg mijn zwager een heel kerstpakket van hetzelfde bedrijf (met veel leuke dingen). Terwijl ze nooit iets kopen bij hun!

 

Beetje jammer voor me vader, voelt zich niet echt gewaardeerd bij dat bedrijf! Jammer voor het bedrijf, want zo raken ze de vaste klanten kwijt en waarom besteld mijn zwager daar nooit iets? Simpel, omdat ze beter kunnen...

 

Vergeet dus nooit je bestaande klanten, steek daar in ieder geval genoeg tijd en aandacht in! Dat is de mooiste en beste reclame voor je bedrijf!!

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

 

Ok Annedien,

 

Hier is de link,

 

http://www.managementboek.nl/boekeninfo.asp?CODE=9055489413073361

 

Of gewoon zoeken op Curry.

 

Je hebt gelijk het gaat om Jay Curry, de vader van ...

 

 

Het voorbeeld van de kweker begrijp ik niet helemaal. Een keer per jaar een kerstkaart of pakket is natuurlijk leuk maar lang niet voldoende. Het gaat er om je belangrijkste (dus beste) klanten op te waarderen tot vrienden. Die je ook vertrouwen geven. Er wordt dan nauwelijks meer over prijzen of tarieven gesproken. Bij nieuwe klanten duurt het altijd lang voor je dat stadium bereikt.

 

Sicco

 

Link naar reactie
  • 0

Met het idee van de kweker bedoelde ik dat de bedrijven niet hun huidige klanten moeten vergeten. In dit geval gebeurt dat wel, want wij als klant krijgen alleen een kerstkaart en een potentiele klant een kerstpakket. Dat klopt dan toch niet?

 

Huidige klanten zijn meer waard als een potentiele klant, deze laatste kosten ook veel meer om binnen te halen!

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Lieve Annedien, als je failliet gaat hoeft dat niet te beteken dat je niks van aquisitie of klanten binding weet ;)

 

Ik geloof dat AH hun klanten in vier groepen indelen. Weet niet zeker of ik alle namen goed onthouden heb maar het is iets als.

 

Kennis

Buur

Vriend

Familie

 

Familie zijn de mensen die vaak en veel kopen en kennissen zijn diegene die af en toe een beetje kopen (allemaal dankzij je AH klanten kaart).

 

Zoals Sicco al eerder schreef, probeer je beste klanten tot "vrienden" te verheffen, daar kan ik me helemaal in vinden.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Albert Heijn brengt een netwerk in letterlijk in kaart: dichtbij staan je huidige klanten, iets verder hun familieleden en vrienden, nog iets verder hun kennissen, etc. Als je dat visualiseert kun je cirkels trekken die ierdere keer een groep raken. Dat zijn je verschillende doelgroepen, waarop je dus verschillende relatie- of acquisiteplannen loslaat. Met andere woorden: er is niet één methode om je doelgroepen te benaderen en je relaties te onderhouden. Daarom is het ook zo lastig om (in het algemeen) de kosten aan te geven. In het algemeen geldt dat hoe individueler je mensen kunt benaderen, hoe beter. Lang leve de persoonlijke verkoop! ;D

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.