• 0

Winst uit overige arbeid en het aftrekken van een laptop

Omdat mijn boekhouder me eigenlijk nooit iets erover heeft gezegd, en ik het eigenlijk ook niet echt kan vinden op de site van de belastingdienst heb ik een vraag over iets waarover ik sprak met een collega ondernemer toen we het toevallig over iets dergelijks hadden.

 

Situatiescherts:

Eenmanszaak 'resultaat uit overige arbeid' (dus geen ondernemer voor IB)

Met BTW nummer.

 

Je koopt een laptop om hierop te kunnen werken voor 'de zaak'.

 

Van hem begreep ik nu dat je deze helemaal niet zou mogen aftrekken (zowel niet via de standaard 3 jaar als drukker op je winst, maar ook niet de BTW die op de laptop zat). Je zou hem dus geheel particulier moeten kopen eingelijk, ook al gebruik je hem voor de zaak.

 

Mijn enige vraag: Klopt dat? (Enige reden dat ik nog overige arbeid ben is het urencriterium waar ik niet aankom namelijk).

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij mijn weten gelden ook in dit geval de hoofdregels:

 

Als je BTW plichtig bent (dus BTW in rekening brengt aan je klanten en afdraagt aan de fiscus), kun je BTW op je inkopen ook van die afdracht aftrekken.

 

Als je kosten moet maken voor het vergaren van inkomsten waarover je belasting betaalt, dan mag je deze kosten van de vergaarde inkomsten aftrekken.

 

Uiteraard zijn er weer heel veel uitzonderingen, maar een (zuiver) zakelijk gebruikte laptop is voor zover ik weet geen uitzondering.

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt kosten natuurlijk best aftrekken, daarvoor maakt het niet zoveel uit of je IB-ondernemer bent of niet.

 

Dus zowel aflossing als btw gewoon af te trekken begrijp ik?

(ga het hoe dan ook nog wel even navragen bij de belastingdienst zelf, gaat nogal om wat geld als het fout blijkt te zijn natuurlijk)

Link naar reactie
  • 0

BTW en overige werkzaamheden moeten even los gezien worden.

Als je een BTW nummer hebt mag van je zakelijke kosten de BTW via de aangifte bij aankoop volledig aftrekken.

Vervolgens de inkomstenbelasting. De laptop moet op je balans komen in je winstaangifte. vervolgens schrijf je deze af in 3 jaar (voor 2007 wellicht 5 jaar, maar dat is voorgestelde wetgeving).

De afschrijnving zijn kosten die je len laste van de winst in het desbetreffende jaar brengt.

De regeling voor overige werzaamheden laat kostenaftrek gewoon toe, onderneming of overige werkzaamheden.

Ik ga er wel vanuit dat de laptop zakelijk is aangeschaft.

 

Fred Londema, Administratiekantoor Frelo, Kortenhoef

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

@frelo

 

Net ook gebeld naar de belastingdienst, die gaven hetzelfde aan aan frelo aangeeft (waarom verbaast me dat niets ;)). Zolang het zakelijk is, bestaat inderdaad gewoon die ruimte om het van de btw af te halen en bij de inkomstenbelasting in 3 jaar op de winst te laten drukken.

 

Dank voor de reacties.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.