• 0

functieomschrijving als bedrijfsnaam

Kleven er nadelen (of voordelen) aan om van een functieomschrijving een bedrijfsnaam te maken?

Voorbeeld:

Een hypotheekadviesbureau noemt zich De Hypotheekadviseur. Nog een voorbeeld: een kappersbedrijf noemt zich De Kapper.

Is het dan bijvoorbeeld moeilijker om een handelsnaam te claimen?

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/9679-functieomschrijving-als-bedrijfsnaam/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0

Voor zover ik weet mag je best Schoenmaker op je gevel zetten als je schoenmaker bent, je kunt alleen niet het alleenrecht claimen. Daarvoor is een zekere mate van uniciteit nodig. Is dat Nederlands: uniciteit? Dus De Hypotheker is wel origineel, Hypotheekadviseur niet.

KPN probeert worden als De Telefoongids en Postkantoor als merk te registreren. Zie ook deze bijdrage aan Onze Taal over de Stichting Vrijmerk.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

• 0

Goed artikel, dank je wel.

Een naam is ook maar een naam. Dus alleen een naam zegt eigenlijk niks. Een huisstijl kan een naam onderstrepen.

Als ik nou De Hypotheekadviseur wil gebruiken in combinatie met een zeer vieze kleur oranje en prachtig paars. Een hele duidelijke huisstijl dus in combinatie met mijn zeer algemene naam. Mag iemand dit dan kopieeren, het totaalplaatje?

Nog een voorbeeldje: Het tijdschrift De Zaak. Hebben die een zaak om op te staan, wanneer iemand ook deze handelsnaam gebruikt? Mag iemand anders een soortgelijk tijdschrift opstarten met deze naam? Volgens mij niet.

• 0
Als ik nou De Hypotheekadviseur wil gebruiken in combinatie met een zeer vieze kleur oranje en prachtig paars.

Op het totaalplaatje rust auteursrecht, en kun je een merkrecht vestigen. Het kopieren van het totaalplaatje is dan verboden.

Nog een voorbeeldje: Het tijdschrift De Zaak. Hebben die een zaak om op te staan, wanneer iemand ook deze handelsnaam gebruikt? Mag iemand anders een soortgelijk tijdschrift opstarten met deze naam? Volgens mij niet.

De Zaak is niet beschrijvend voor het product (was misschien anders geweest als het "Het Tijdschrift"heette). Met dezelfde handelsnaam optreden is verboden als hierbij verwarring kan ontstaan bij het publiek.

Een tweede tijdschrift met dezelfde titel "De Zaak" zal tot verwarring leiden en kan op basis van het handelsnaamrecht worden aangepakt.

Als "De Zaak" door een ander wordt gebruikt, maar geen verwarring te duchten is (een kapper met dezelfde naam bijvoorbeeld), dan kan het tijdschrift daar op basis van het handelsnaamrecht niets aan doen.

• 0

De Zaak is niet beschrijvend voor het product (was misschien anders geweest als het "Het Tijdschrift"heette). Met dezelfde handelsnaam optreden is verboden als hierbij verwarring kan ontstaan bij het publiek.

Een tweede tijdschrift met dezelfde titel "De Zaak" zal tot verwarring leiden en kan op basis van het handelsnaamrecht worden aangepakt.

Tja, daar kun je een stevig robbertje over knokken. Voordat De Zaak uitkwam was ik betrokken bij een MKB-beurs in Maastricht die we Goeie Zaken noemden. In diezelfde periode hebben we een Zakenkrant uitgegeven. Geen enkele claim op auteursrecht, daarvoor zijn het te algemene uitdrukkingen. Maar iemand die zijn tijdschrift De Zaak noemt, heeft geen sterke case. De Britse uitgever van het blad CFO kon een Nederlandse uitgave onder dezelfde naam ook niet van de markt weren.

VNU en Elsevier daarentegen hebben met succes Boost en FastForward tegengehouden omdat deze namen teveel aan bestaande initiatieven zouden doen denken; dat werd dan ook Brisk Magazine. Waarschijnlijk omdat de uitgever geen heil zag in kostbare procedures.

Het beste blijft toch een unieke naam, desnoods gevolgd door een algemene omschrijving. Door registratie van het beeldmerk kun je inderdaad een wat meer algemene omschrijving alsnog beter beschermen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

• 0

Overigens is het al wel sinds een jaar of (ahum) vijftien een trend naar meer natuurlijk, beschrijvende recht-voor-zijn-raap namen. En dan mooi grafisch uitgevoerd. Wat mij betreft was de eerste kennismaking met dit fenomeen de film Abel, waar de vader een peepshow bezocht in een soort metrostation waarop kale neonletters NAAKTE DAMES of BLOTE VROUWEN aanduidden. Prachtig! Volgens mij is de markt ermee gediend wanneer meer mensen gewoon simpel zeggen wat ze doen (in fraaie vormgeving) in plaats van ingewikkelde merknamen te hanteren.

• 0

Ik heb juist om die redenen een beschrijvende (functiebeschrijving) naam voor mijn bedrijf, dat is helder en werkt prima.

Check met name ook even wat de gevolgen zijn als je je bedrijfsnaam (in spé) bij Google cs intypt. Afhankelijk van jouw soort business kan dit van groot belang of juist geheel niet van belang zijn.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Wijze oude man |Mentor | Pitcholoog (c)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar