• 0

kinderfoto's op site

Hallo,

 

Op de basisschool van mijn kinderen gebruiken ze foto's van een heleboel kinderen om de activiteiten van de school te laten zien op hun site. Close -ups, foto's van groepjes kinderen. Allemaal heel goed herkenbaar.

Mag dit?

Is dit niet schendig van portretrecht? En is dit niet link op internet?

Heeft iemand hier ervaring mee?

M.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

mmmmm interessante vraag! Volgens mij is het voornamelijk een privacy kwestie en sta jij volledig in je recht wanneer je niet wilt dat die foto's gepubliceerd worden! De school had toestemming moeten vragen.

 

Kan me je bezorgdheid wel voorstellen. Ik zou in ieder geval de school er op aanspreken!

 

Evert

Link naar reactie
  • 0
Op de basisschool van mijn kinderen gebruiken ze foto's van een heleboel kinderen om de activiteiten van de school te laten zien op hun site. Close -ups, foto's van groepjes kinderen. Allemaal heel goed herkenbaar.

Mag dit?

Is dit niet schendig van portretrecht? En is dit niet link op internet?

Het verstandigste is om dit even met de school te overleggen. Je kunt wel vanalles juridisch gaan roepen of dreigen, maar dat zet de relatie alleen maar op scherp.

 

Er zijn diverse scholen die protocollen hebben over materiaal op Internet. Wellicht kun je die als voorbeeld meenemen naar jouw school?

 

Er staat een template op http://www.pcbo-smallingerland.nl/fileshtm/protocol.htm

maar ik durf niet te zeggen waar dit oorspronkelijk vandaan komt.

 

Formeel juridisch gesproken: iemand die herkenbaar op een foto staat, heeft een portretrecht. Dat hoeft niet per se te zijn omdat zijn gezicht er op staat. Een karakteristiek profiel kan ook een 'portret' opleveren. Maar ergens in een massa in een voetbalstadion als stipje op de foto is uiteraard weer niet voldoende.

 

Is de foto in opdracht van de geportretteerde gemaakt, dan mag deze niet zonder toestemming worden gepubliceerd. De jaarlijkse klassenfoto/pasfoto lijkt mij hieronder te vallen.

 

Een portret niet in opdracht mag worden gepubliceerd tenzij een redelijk belang van den geportretteerde of, na zijn overlijden, van een zijner nabestaanden zich tegen de openbaarmaking verzet.. Grofweg moet je dus een reden hebben om die foto niet gepubliceerd te willen hebben. Alleen maar "ik vind het niet leuk" is niet voldoende.

 

Bij foto's van het dagje uit in het zwembad of zo kom je daar al snel, en ook bij scholen met asielzoekers of ondergedoken kinderen lijkt me dat weinig problemen. Maar elke reden is goed, mits hij maar redelijk is.

 

Arnoud

 

--

Speaking only for myself.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 135 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.