• 0

Gebruik van een coach

Ik heb voor en tijdens de start van mijn onderneming samengewerkt met een personal coach genaamd Resli Costabell. We hebben niet gewerkt aan mijn onderneming, maar aan hoe ik mijzelf als ondernemer en individu zie en manage.

 

Voor mij is dit erg nuttig geweest. Ik werk en onderneem in mijn eentje en ik gebruik Resli als klankbord en als iemand die mijn eigen ontwikkeling versnelt. Ik sta sterk in mijn schoenen en hoef mezelf niet te vinden, dus in plaats van achterstallig onderhoud te plegen is zij er om mij in goede mentale conditie te houden.

 

Met een zus en moeder. als coach, en na het volgen van een NLP opleiding, sta ik open voor het gebruik van een coach. Heck, ik heb zelfs een vijfjarige die al beidehande coaching vragen aan zijn ouders stelt...

 

Maken jullie gebruik van een coach, en zo ja wie en hoe? Hoe is die samenwerking voor jou, wat haal je er wel en niet uit? Als je geen coach in de arm hebt genomen, wat weerhoudt je er dan van dat wel te doen?

 

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hallo

 

Zelf heb ik gelukkig een goede coach gehad, John van der Borg. Hij heeft mij keuzes laten maken die bij mij passen. Dus ben ik na jaren techniek, nu ook coach. (Het is natuurlijk niet de bedoeling dat iedereen coach wordt.) ::)

 

Aan het begin kostte het mij een halve dag en een aantal testen, daarna 2 uur per 2 weken en daarna af en toe een uurtje naar behoefte (zelfs telefonisch).

 

Al met al vielen de kosten dus wel mee. Het bijeffect is dat je je medewerkers leert coachen. (Om professioneel coach te worden heb je overigens iets meer tijd en kennis nodig). En als je alleen al leert om vooral jezelf te zijn, dan win je al heel wat.

 

Probeer niet de golven te bedaren

Link naar reactie
  • -2

Hallo allemaal,

 

Ik ben zelf coach en weet uit ervaring dat het erg verhelderend werkt, als je een coach hebt. Een coach is maar tijdelijk en mag zeker niet meer dan 8 coachsessies duren.

Een coach geeft jou de mogelijkheden zelf de vragen te vinden op jou antwoorden. Een coach maakt, dat jij het beste uit jezelf haalt en ook uit de ander.

 

Annika

Dynamic Interact

www.dynamic-interact.eu

Dynamic Interact

www.Dynamic-Interact.eu

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het niet eens met het argument dat een coach te duur zou zijn voor de startende ondernemer.

 

In het dagalijks leven beschouw ik veel mensen als persoonlijke coach. Veel mensen uit mijn netwerk bezitten een bepaalde expertise op een gebied waar ik zelf minder van af weet. Ik zou iedereen aanraden om zich te omringen met mensen die in verschillende vakgebieden werken op verschillende niveaus. Wees niet bang om contact te leggen met nieuwe mensen en hen om advies te vragen.

 

Je hebt snel genoeg door of iemand echt verstand van zeken heeft, of dat je te maken hebt met iemand die de klok alleen heeft horen luiden. Van iemand die zelf succesvol is in zijn vakgebied, heb je een grotere kans om een goed advies te krijgen.

Tips voor persoonlijke organisatie:

http://organiseren.freehostia.com

Link naar reactie
  • 0

ik heb vrijwel alle tips gelezen en sites van de getipte coaches gelezen. Wat me opvalt: ik denk dat een ondernemer het meeste heeft aan een 'door de wol geverfde' ondernemer als coach. Een ondernemer die zelf een succesvol bedrijf heeft opgebouwd en zijn kennis en ervaring wil delen met jongere ondernemers. Geen van de coaches die hier genoemd worden zijn 'door de wol geverfde' ondernemers volgens mij (misschien heb ik het mis).

 

Bestaat er een organisatie waar ondernemers die hun bedrijf nog aan het bouwen zijn gematcht worden met ervaren ondernemers het klappen van de zweep kennen?

Kent iemand een coach die voldoet aan het profiel wat ik schets of voelt iemand zich zo'n coach?

 

Ik ben benieuwd.

 

Groet

 

Hugo

h.messer@bridge-int.nl

Offshore & Nearshore outsourcing;

- web development - software development

- open source oplossingen - dedicated teams

 

http://www.bridge-outsourcing.nl

 

http://linkedin.com/in/hugomesser

Link naar reactie
  • 1

Henk de Greef vanTargon voldoet aan het door jouw geschetste profiel.

Ook VCC past in jouw profielschets.

 

Verder ben ik van mening dat een geslaagde ondernemer niet per defenitie ook een goede coach is, evenmin als een goede voetballer per defenitie een goede voetbalcoach is.

 

Een goede coach is een mensenkenner, voor ondernemers is het handig als deze het spelletje dat ondernemen heet ook wel eens gespeelt heeft.

 

Een door de wol geverfde ondernemer doet veel op de automatische piloot gesterkt door eerder succes. Daarbij is het risico groot dat deze "coach" een lesje "zo doe je dat" komt geven.

Ervaring kan heel interessant en ook heel inspirerend zijn, maar zijn vaak van toepassing op een bepaalde bedrijfstak waarin deze persoon succesvol is/was.

 

Dat is eerder advies dan dat het de ondernemer inzichten verschaft of deze iets leren over de eigen motieven en handelswijzen.

De kans dat een adviseur zo de zelfkennis bij de ondernemer vergroot is niet zo heel groot, een goede coach maakt inzicht in de ander wakker, zodat de persoon zaken ook vanuit zichzelf doet en niet omdat de adviseur zegt dat het zo moet.

Inzicht in het ondernemersspel maakt het voor de coach eenvoudiger de vragen zodanig te forumuleren dat dit tot inzocht leid bij de ondernemer.

 

Higherlevel nieuwtje

Binnenkort komt er een extra board op HigherLevel bij waar meer aandacht zal zijn voor zaken die liggen op het terrein van coaching/counseling.

Henk de Greef is een van de mensen die dat board gaat ondersteunen.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat voor coaching geldt wat voor alle vormen van 'hulp zoeken' geldt: je bewustzijn staat er voor open of niet. Ik vind het wel grappig om te lezen hoe het onderwerp geformuleerd is "Gebruik van een coach". Heel instrumenteel ;-)

 

Nico, ik ben ERG benieuwd naar dat nieuwe board op HL!

 

Misschien leuk om te vertellen hoe ik bij een activiteit als "business coaching" terechtgekomen ben: Ik dacht zelf dat ik creatief-strategisch advies gaf, maar ik kreeg zo vaak te horen: "Wat fijn dat je me coacht!" dat ik na een tijdje dacht: dan zal dat wel zijn wat ik eigenlijk doe...zo kan het dus ook gaan :-)

(Ipv dat je actief een besluit neemt "vanaf nu ben ik coach"...soms komt het op je pad, hoewel het mensen aansporen, motiveren, inspireren en 'bijsturen' wel in mijn natuur zit...)

 

Ik laat me informeel ook veel coachen door (zaken)vrienden, maar bijvoorbeeld ook door Syntens-adviseurs. Daar zitten echt héle goeie tussen :)

Link naar reactie
  • 0

Henk de Greef vanTargon voldoet aan het door jouw geschetste profiel.

Ook VCC past in jouw profielschets.

 

...

 

Higherlevel nieuwtje

Binnenkort komt er een extra board op HigherLevel bij waar meer aandacht zal zijn voor zaken die liggen op het terrein van coaching/counseling.

Henk de Greef is een van de mensen die dat board gaat ondersteunen.

 

Dank voor de referentie, Nico.

Ben benieuwd naar het nieuwe board, zal het met genoegen volgen.

 

Een coach vertelt je echt niet hoe je het moet doen, die spiegelt jouw onzekerheden, angsten en drempels op basis van zijn ervaringen. Kan op personal of executive gebied zijn, maar ook op zakelijke vraagstukken. Zoek vooral een coach die bij jou past, er moet een klik zijn. Klikt het niet, zal hij je door kunnen verwijzen naar een andere coach.

 

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

De titel "gebruik van een coach" is zeer juist!

 

De gecoachte persoon is bepalend, niet de coach!

 

De coach is een middel om bij een doel te komen.

 

Van A naar B dus met hulp van een persoon, een coach.

 

Mijn eerste opdrachtgever was reeds lang en breed geslaagd als ondernemer toen hij mij vroeg om hem te adviseren (zo noemden we dat 16 jaar geleden). Hij was toen al de 40 gepasseerd. Ik was 21 jaar oud. mede dankzij mijn inspanningen realiseerde hij binnen een half jaar een doel waar hij al 5 jaar voor aan het vechten was. Door slimmer te vechten kwam zijn doel opeens wel binnen handbereik. Op dat moment coachte ik hem dus naar het doel wat hij wilde bereiken.

 

Ander voorbeeld:

 

Guus Hiddink was in een grijs verleden een zeer behoorlijke profvoetballer. Hij heeft zelfs in het eerste van PSV gestaan maar kon de concurrentiestrijd destijds niet echt winnen. Bij de Graafschap werd hij wel op waarde geschat.

 

Guus Hiddink is anno 2008 alom gewaardeerd om zijn 20 jaren als absolute topcoach.

 

Moraal van het verhaal: laat je niet leiden door verjaardagsfeestjes-gewauwel als je serieus met je toko aan de slag wil.

 

Ard

Link naar reactie
  • 0

 

Henk de Greef is een van de mensen die dat board gaat ondersteunen.

 

Tsjonge, heeft iemand hem toch weten te strikken?!

 

Sancho

Sancho is de realistische tegenhanger van de dromende Don Quichot, die reuzen zag in windmolens :: In zekere zin is Sancho een pragmaticus die met beide benen op de grond staat en Boerenslim.

Link naar reactie
  • 1

Interesant onderwerp dit....

Ik heb zelf nooit gebruik gemaakt van een coach, dit eigenlijk omdat ik nooit heb begrepen wat zo een persoon nu eigenlijk voor je zou kunnen betekennen en ik er zo en zo al vanuit ging dat zoiets erg duur is.

 

Het is me nog steeds niet 100% duidelijk wat zo iemand voor me zou kunnen doen maar wordt wel steeds duidelijker, en gaat steeds interesanter lijken.

Wat ik er nu van weet lijkt het me in elkgeval best iets wat ik goed zou kunnen gebruiken op een aantal vlakken.

 

De kosten zijn me nog onbekend maar als zo iemand inderdaad kan helpen bepaalde (nog onbekende) knelpunten op te lossen en mij meer inzicht te geven in hoe bij bepaalde dingen te werkt te gaan zou dat inderdaad wel wat waard zijn en zou dat zich snel weer moeten terug verdienen.

 

Zeker iets waar ik me in elkgeval eens iets verder in zal gaan verdiepen.

Link naar reactie
  • 0

De titel "gebruik van een coach" is zeer juist!

 

De gecoachte persoon is bepalend, niet de coach!

 

De coach is een middel om bij een doel te komen.

[knip]

 

Moraal van het verhaal: laat je niet leiden door verjaardagsfeestjes-gewauwel als je serieus met je toko aan de slag wil.

 

Ard

 

Wat is verjaardagsfeestjes-gewauwel?

 

Ik vind adviseren iets anders dan coachen en vind het dan zeker geen 'modernisme' voor iets. De factoren 'aansporen', 'motiveren', 'inspireren', bijvoorbeeld, zie je veel minder in advisering. Adviseren is vaak ook een kwestie van een ei leggen en weer verdwijnen, terwijl een coach meer in een interactief, iteratief proces betrokken is (met minder huiswerk dan een adviseur meestal ;-)

 

Natuurlijk is de coachee belangrijk,maar ik lees ook nooit in profileringen van coaches: "Ik word gebruikt voor ...." (Misschien wel eens een interessante benadering ;-)

Het dienaar-perspectief spreekt me zeker aan, lijkt me heel gezond. Het succes van de coach bestaat op zich niet; dat is er alleen als de coachee succesvol(ler) (of in elk geval een verbetering ervaart, 'succes' is erg persoonlijk) wordt door het gecoacht worden.

Als je kijkt naar de woordkeus van topicstarter Ilja dan is ook te lezen: "Ik heb voor en tijdens de start van mijn onderneming samengewerkt met een personal coach" dan spreekt die formulering me in elk geval meer aan, hoewel diezelfde Ilja ook de titel van de thread gekozen heeft ;-)

 

De stelligheid waarmee je zegt "De titel "gebruik van een coach" is zeer juist!" vind ik trouwens fascinerend, zoiets kan en mag toch gewoon ter discussie staan of heb jij het gelijk aan jouw kant?

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Uit de reactie van Annedien maak ik op dat mijn reactie enige toelichting behoeft.

 

"Verjaardagsfeestjes-gewauwel" ... deze term hanteer ik wanneer er hele vreemde dingen gezegd worden.

 

Een voorbeeld: "iemand had gehoord dat een ander zei dat een coach te duur is".

 

Weerlegging: een coach kost hetzelfde als een huisarts. Alleen met een coach wil je een doel bereiken (oplossingsgericht denken) en met een huisarts los je alleen het probleem tijdelijk op (probleemgericht denken). "Neemt u dit pilletje dan bent u van uw hoofdpijn af" (overdreven voorbeeld).

 

 

Verder heb ik enkel mijn kijk op dit onderwerp gegeven. Ik doe niet aan exacte wetenschap dus kan ik ook nimmer ieders gelijk aan mijn kant krijgen. Hooguit mijn eigen gelijk en het gelijk van mensen die in mijn aanpak geloven.

 

Ieder is vrij om zijn eigen gelijk te creeëren. Dit is voor mij een van de kernzaken van ondernemen. Ard

 

Link naar reactie
  • 0

Nog eens een aanvullende vraag hierover...

Hoe vind je de voor jou juiste coach?

 

Is dat gewoon een kwestie van eens op internet rondkijken en dan gewoon eens een iemand opbellen en aan de hand van dat gesprek beoordelen of dat de juiste persoon is?

 

Of zijn er betere manieren om de juiste coach te selecteren?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 116 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.