• 0

facturering vriendendienst?

Sinds gisteren sta ik ingeschreven bij de KVK en ben ik dus officieel ondernemer. Ik ben actief op het gebied van vormgeving en realisatie van websites. Voordat ik ingeschreven stond bij de kvk deed ik dit ook al wel werk voor kennissen en organisaties, voor een vriendenprijs.

 

Nu had ik alleen nog een vraagje betreffende een website die ik nog als vriendendienst wil gaan uitvoeren. Ik wil niet mijn (officiele)uurtarief rekenen maar wil het eigelijk wel volgens de officiele weg gaan factureren. Omdat ik pas net ben ingeschreven bij de belastingsdienst heb ik nog geen btw-nummer. (dit terzijde)

 

Ik was eigenlijk benieuwd hoe ik deze vriendendienst het beste kan factureren (of misschien niet). Normaal factureer ik het aantal uur dat ik maak maal mijn uurtarief maar misschien kan ik nu beter de totale kosten van het project bij 1 post onderbrengen.

 

Zijn er mensen die hier misschien ervaring mee hebben en mij kunnen aanraden hoe ik dit het beste kan aanpakken? Alvast bedank!

 

Groet,

Stefan van den Dungen Gronovius

DGProductions

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Aangezien je op uurbasis werkt moet je van de belastingdienst wel je aantal uren op de factuur vermelden. Je kunt dan het op verschillende manieren doen:

 

Aantal uren keer normaal tarief minus een korting, bijv.

100 uur x 40: 4000

Korting 50%: 2000-

Subtotaal: 2000

BTW: 380

Totaal: 2380

 

Aantal uren keer gereduceerd tarief, bijv.

100 uur x 20: 2000

Subtotaal: 2000

BTW: 380

Totaal: 2380

 

Link naar reactie
  • 0

Het beste is om op de factuur je normale "uurtarief" x uren te laten zien en vervolgens daarover de korting op te geven.

Twee voordelen:

1. eenvoudig bijhouden van je uren (nodig voor je zelfstandigenaftrek / statersaftrek van 1.225 in het kalenderjaar)

2. duidelijkheid aan het eidne van het jaar hoeveel korting je hebt gegeven.

 

voorbeeld:

voor u uitgevoerde website werkzaamheden

25 uur x 40 1.000,00

korting 25% = 250,00 -/-

--------------

totaal excl. BTW 750,00

BTW 19% 142,50

-------------

Totaal 892,50

 

 

Fred Londema, Administratiekantoor Frelo, Kortenhoef

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Is het niet mogelijk om zowel stukprijzen als op uurbasis te factureren.

Voor mijn bedrijf ben ik namelijk van plan om bepaalde modules als standaard te leveren (en dus ook de prijs per module) met als mogelijkheid deze modules naar wens van de klant aan te passen (maatwerk).

 

Mag ik dan op de factuur zowel de module als stukprijs opnemen en daarnaast het aantal uren als maatwerk opgeven? Op deze wijze zou ik dan de totale website als een speciale post kunnen opnemen.

Link naar reactie
  • 0

Geen enkel probleem. Voor de "BTW eisen waaraan een factuur moet voldoen kijk eens op deze link van de belastingdienst:

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob02/ob02-41.html

 

Het vermelden van de uren kan helpen om je uren t.o.v. de belastingdienst te verantwoorden, maar is zeker geen eis. Adviseer je wel de uren goed bij te houden omdat de bewijslast van de "aan de onderneming bestede uren" bij de ondernemer ligt.

 

Fred Londema, Administratiekantoor Frelo, Kortenhoef

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Aangezien je op uurbasis werkt moet je van de belastingdienst wel je aantal uren op de factuur vermelden.

 

Is dat een wettelijke eis van de belastingdienst? Of is het eentje in de categorie 'handig voor je klanten'?

 

Ik schrok ook even, maar zoals hierboven vermeld is het dus geen eis, maar meer een eventuele handige verantwoordelijking van het aantal uren dat je gedraaid hebt. Ik doe precies hetzelfde werk, maar vermeld alleen op mijn offertes de uren..de facturen bestaan puur uit de diensten die ik geleverd heb met een bedrag erbij. Uurtarief staat daar ook niet meer op.

Moet voldoende zijn volgens mij.

TND media --> laatste project: ReisMee
Link naar reactie
  • 0

Sowieso is het natuurlijk niet echt prettig om altijd het aantal uren te vermelden. Denk bijvoorbeeld aan het feit dat je oude onderdelen hergebruikt wat je uren scheelt. Daarnaast ga je ook steeds meer vergelijking krijgen van de klanten en commentaar zoals: Zo, daar doe je wel lang over enzovoorts. Dat wil je over het algemeen niet ;)

 

Uiteraard moet het totaalplaatje wel kloppen, maar over die kleine punten in discussie gaan is niet altijd verstandig.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Is dat een wettelijke eis van de belastingdienst? Of is het eentje in de categorie 'handig voor je klanten'?

 

"- de hoeveelheid (of omvang) en aard van de geleverde goederen of de verleende dienst; "

 

"- de vergoeding met betrekking tot elk tarief of elke vrijstelling, de eenheidsprijs , de eventuele vooruitbetalingen en andere kortingen die nog niet in de eenheidsprijs zijn begrepen;

"

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob02/ob02-41.html

 

Ik interpreteer dat in het geval van het leveren van een dienst als het aantal uren.

 

Link naar reactie
  • 0

m.i. is het niet verplicht om het aantal uren x uurloon te verstrekken, maar wel welke dienst er is verricht. Verder is de datum van de prestatie en de factuurdatum voor de belastingdienst van belang.

Je moet namelijk binnen 14 dagen nadat de prestatie is verricht een factuur dturen. Doe je dit niet, dan ben je feitelijk de BTW toch verschuldigd.

 

In de bouw zijn manuren register e.d. verplicht en wordt de BTW (bijna altijd verplciht) verlegd. In die situatie moet uit de factuur en/of manurenregister het aantal uren blijken. Dit is echer wel een specifieke uitzondering, maar die is hier niet van toepassing.

 

Het is voor de BTW ook niet echt van belang om het aantal uren x uurloon te weten. De BTW moet over de vergoeding worden betaald.

Ik heb in al de jaren nog niet meegemaakt dat de fiscus een factuur om deze reden (en wel degelijk om andere redenen) afkeurt of daar in het controle verslag een opmerking over maakt.Overigens de ontvangende partij zou dan namelijk de BTW als voorbelasting niet mogen terugvragen als de factuur niet aan de eisne voldoet.

 

Fred Londema, Administratiekantoor Frelo, Kortenhoef

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account
Omdat ik pas net ben ingeschreven bij de belastingsdienst heb ik nog geen btw-nummer. (dit terzijde)

 

Eenmanszaak = BTW nummer Sofinummer + B01

Dus= 1234 56 789B01

 

Gijs

Link naar reactie
  • 0

Een startende ondernemer moet eerst zijn BTW nummer aanvragen en helaas gaat er wat tijd zitten tussen aanvraag en toekening.Bij een eenmanszaak en uitsluitend bij toekenning gebruik van 1 handelsnaam is het voor facturen met een Nederlandse levering toegestaan om het BTW nummer reeds te gebruiken. dit is, zoals dor diamant aangegeven, altijd het sofinummer+B.01

Het is overigens ook toegestaan voorlopige zonder BTW nummer te fakturen of te vermelden "BTW-nummer in aanvraag".

 

Voor andere geinteresseerden: Let op bij gebruik van meedere handelsnamen worden er bijna altijd meerdere BTW nummers toegekend.

In dit geval geen BTW-nummer vermelden of op de faktuur vermelden "BTW-nummer in aanvraag"

 

Formeel mag bij EU-leveringen eerst het BTW-nummer worden bekend gemaakt aan derden nadat het BTW-nummer is toegekend en dus ook door de ontvanger kan worden gecontroleerd.

 

Fred Londema - Administrastiekantoor Frelo, Kortenhoef

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 83 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.