• 0

TNO geeft ideeën weg

Goedendag, mijn eerste bericht hier. Ik ben ontwerper/ondernemer, en heb een grote hobby in het bijhouden van wetenschappelijk nieuws. Nu kwam ik het volgende tegen dat de ondernemers hier wellicht zal interesseren:

 

TNO daagt ondernemers uit om productideeën uit te werken tot een marktrijp product. Lees meer ... TNO.

 

Ik weet niet wat ik van die actie van TNO moet denken.Ik vraag me af, of ooit op zo'n manier goede innovatie wortel schiet in een bestaand bedrijf. Zou een bedrijf niet veeleer zelf zijn missie moeten kiezen, en vandaaruit ontdekkingen doen, of laten doen.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit is denk ik ook niet bedoeld om innovatie wortel te laten schieten in een bedrijf, maar juist om innovatie op de markt te krijgen. De innovatieven kennen hun 'missie' zoals je noemt, dat zit vaak al in hun vakkennis. Het probleem ligt er vaak bij dat de bedenkers niet altijd even goed zijn in het op de markt brengen.

 

Een uitvinder is nog geen ondernemer, en veel uitvindingen blijven liggen omdat de uitvinder een beetje bang is om het helemaal in de openbaarheid te gooien, maar tegelijkertijd niet zelf de kennis of het vermogen heeft om het succesvol in de markt te zetten. Hiermee komt zo'n vinding misschien terecht bij een bedrijfdie het goed in zijn productportfolio kan opnemen, en de kennis en kanalen heeft om het op de markt te brengen.

Link naar reactie
  • 0

Dat zit me ook dwars, TNO stelt zich op als een uitvinder die op zoek is naar een bedrijf dat er wat mee doet. Dat is een heiloze weg, naar mijn indruk. Als er al een bedrijf zou willen luisteren, en investeren, dan nog schiet het meestal geen wortel, omdat het waarschijnlijk geen exacte match is met de missie, beleid, visie, en het karakter van het bedrijf.

 

En gelooft TNO er zelf wel in? Als zij toch kansen zien, dan hebben zij toch voldoende kennis en mogelijkheden, om zelf een onderneming op te zetten. Een markting-, productie- en verkoopplan opstellen, de banken overtuigen, dat moeten ze toch kunnen. Als de onderneming loopt, en ze houden zich liever bezig met onderzoek, dan met personeel en marketing, dan kunnen ze dán de onderneming verkopen. Dat zou ik geloofwaardig vinden.

Link naar reactie
  • 0

En gelooft TNO er zelf wel in? Als zij toch kansen zien, dan hebben zij toch voldoende kennis en mogelijkheden, om zelf een onderneming op te zetten. Een markting-, productie- en verkoopplan opstellen, de banken overtuigen, dat moeten ze toch kunnen. Als de onderneming loopt, en ze houden zich liever bezig met onderzoek, dan met personeel en marketing, dan kunnen ze dán de onderneming verkopen. Dat zou ik geloofwaardig vinden.

 

Dat doen ze al lang hoor. Zie TNO Bedrijven BV :)

 

Ik zie dit aanbod van TNO niet als basis voor het starten van een bedrijf, wat dat betreft ben ik het met jullie eens. Maar volgens mij is dat hier ook helemaal niet de bedoeling. Stel, je hebt een bedrijf dat al actief is met bomdetectieproducten en de techniek van TNO zou daarin verwerkt kunnen worden, dán kan ik me indenken dat het interessant is eens te gaan praten over wat zij precies aan te bieden hebben. Zo moet je het volgens mij zien.

Link naar reactie
  • 0

De actie komt voort uit een subsidie regeling die SBIR genoemd wordt, waarbij overheidsorganisaties kunnen putten uit een potje om "opdrachten" te verlenen aan MKB bedrijven en daarmee "lead customer" voor die bedrijven te worden. Tenminste, dat was de originele gedachte.

 

Dus het is geen altruïsme van TNO maar een manier om extra subsidie te krijgen. Overigens niks mis mee. TNO heeft een schatkist met "goodies" die er om schreuwen om op de markt gebracht te worden. Maar zoals bij meer "kennisorganisaties" in binnen en buitenland kunnen ze maar moeilijk iets aan een ander over laten.

 

Ondernemers die in de gelegenheid zijn iets met de SBIR regeling te doen moeten dat zeker niet laten. De regeling is behoorlijk genereus.

 

By the way, Confusie, vier je hobby hier gerust bot. We zijn gek op wetenschappelijke nieuwtjes.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

TNO werkt aan nieuwe technologische onderzoeken. Ze mist daarbij de directe link met de markt, de directe link met de eindgebruiker.

 

De kans dat een uitvinding in de markt zijn weg vindt is het grootst wanneer een behoefte gedekt wordt. "Gewoon" een uitvinding in de markt zetten en behoefte creeeren is een moeilijke zware weg naar succes, naar mijn mening zelfs een "mission impossible".

De Breuk

Link naar reactie
  • 0

Ah het spook van de kolchozachtige technoboerderij waart weer rond.

 

Het werkt ongeveer zo.

TNO mensen hebben een idee, slaan aan het uitwerken, gaan eventueel al het traject van octrooiering in, en dan houdt het voor hun op.

 

Om toch nog uren te kunnen schrijven cq budgetten te kunnen krijgen zoeken ze ondernemers die hun idee naar de markt brengen.

De vraag van de ondernemers is dan, krijg ik inzage in het marktonderzoek, en dan wordt het oorverdovend stil, dat doen ze namelijk niet.

Het grote manco is dat er niet eerste gekeken wordt of er een behoefte is in de markt. Een simpel businessplan zou een halt toe kunnen roepen aan het hobbyisme van TNO, maar dat kan, mag, en durft niemand te zeggen, TNO is immers het paradepaardje van het Technopolitbureau.

 

Iemand nog spruitjes

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.