• 0

Drie universiteiten geselecteerd voor "broedplaats" startende technologiebedri

Drie universiteiten geselecteerd voor "broedplaats" startende technologiebedrijven

 

Datum: 28-11-2002

 

Drie universiteiten, te weten de Technische Universiteit Twente, de Vrije Universiteit van Amsterdam en de Erasmus Universiteit Rotterdam, krijgen van het Ministerie van Economische Zaken een bijdrage van EURO 4 miljoen in totaal om een broedplaats (incubator) voor startende technologiebedrijven te beginnen. Deze bijdrage vindt plaats in het kader van de eerste ronde van de Subsidieregeling Infrastructuur Technostarters (SIT) die in het tweede kwartaal van dit jaar bekend is gemaakt.

 

Universiteiten, hogescholen en andere publieke onderzoeksinstellingen hebben vanaf april j.l. plannen ingediend bij Senter, de organisatie die namens het Ministerie van Economische Zaken subsidieregelingen uitvoert. Aan drie universiteiten is op basis van de beoordeling door een onafhankelijke commissie een financiële bijdrage toegekend. De Technische Universiteit Twente krijgt maximaal EURO 760.000, de Vrije Universiteit van Amsterdam krijgt maximaal EURO 1,2 miljoen en de Erasmus Universiteit Rotterdam krijgt maximaal EURO 2,1 miljoen.

 

Stroomlijning Instrumentarium: herziening technostartersbeleid wordt bekeken

 

De SIT heeft een totaalbudget van EURO 40 miljoen. Voordat een tweede ronde van start gaat, zal het Ministerie van Economische Zaken eerst bekijken op welke manier het technostartersbeleid verbeterd kan worden en minder versnipperd uitgevoerd kan worden. Dit past in de ambitie van het ministerie van Economische Zaken om het innovatie-instrumentarium toegankelijker en helderder vorm te geven.

Een van de actiepunten die voortvloeit uit deze ambitie is het project Zero Base Actieplan Incubators, dat eind november van start gaat. Het project is bedoeld om inzicht te krijgen in de vraag hoe het stimuleren van startende technologiebedrijven het beste vorm kan krijgen. Het Actieplan moet aangeven hoe een integraal en efficiënt incubatorbeleid eruit zou moeten zien en wat er voor nodig is om dat te realiseren. Hierbij wordt de zogeheten zero base benadering gehanteerd: los van bestaand beleid wordt bezien welk beleid het meest wenselijk is voor het stimuleren van technostarters en incubators. Feedback van en interactie met de verschillende partijen in het veld (VNO-NCW, VSNU, venture capitalists etc.) spelen een belangrijke rol in dit proces. Het Actieplan moet in februari 2003 klaar zijn, zodat de uitwerking in de loop van 2003 z'n beslag kan krijgen.

 

Bron: Nieuwsbrief EZ

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er zijn meerdere geruchten. Sommigen beweren dat EZ de regeling gaat aanpassen (want deze is op dit moment weinig soepel voor universiteiten, omdat zij erg moelijk de financiering van hun eigen aandeel kunnen aantonen). Anderen beweren dat de regeling helemaal gaat verdwijnen en dat het SIT geld in een startersfonds zal worden gestopt. Geen van beide geruchten zijn nog bevestigd. Afwachten dus.

Je reis naar de toekomst wordt een succes als je alleen die dingen uit het verleden meeneemt die je positieve energie geven. Michael Lewis, 2000.

Link naar reactie
  • 0

Ha Ronald,

 

Het geld wordt niet geïnvesteerd in de jongebedrijven en ook niet in gebouwen voor de universiteit. Het is bedoeld voor aanloopverliezen en begeleiding van de ondernemers. De universiteit moet zelf ongeveer de helft van de begeleidingskosten voor haar rekening nemen (heel simpel gesteld dan)

 

Een eerdere discussie over het onderwerp staat hier:

 

Ik feliciteer de Universiteiten met de toezeggingen die ze ontvangen hebben en hoop dat ze goed gebruik zullen maken van het geld.

 

Veel succes gewenst (niet sarcastisch bedoeld!)

 

Vriendelijke groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik weet inderdaa dat ze het moeten gaan gebruiken voor de begeleiding, maar ik ben juist erg geinteresseerd op welke wijze ze dat gaan doen. Hopelijk kunnen de betrokkenen hier iets over melden? Of zijn die hier niet zo openhartig over? Zouden we de plannen in kunnen kijken die ingediend zijn? ZIjn die openbaar?

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Ik weet dat in de wet gesteld is, dat de begeleiding niet tot verplichtingen van de ondernemer mag leiden. In princiepe mag de ondernemer bepalen hoe en waaraan het geld besteed wordt. Ik weet dat Senter (de uitvoerende organisatie) erg gespitst is op voorkomen van verplichte winkelnering.

 

Hoe de betrokken partijen dat precies gaan oplossen weet ik niet. Ik heb geprobeerd daar achter te komen, maar dat is me tot op heden niet gelukt. Ze doen er een beetje geheimzinnig over. ;D

 

BTW in het persbericht wordt gerefereerd aan een stroomlijningsproject,

Een van de actiepunten die voortvloeit uit deze ambitie is het project Zero Base Actieplan Incubators, dat eind november van start gaat. Het project is bedoeld om inzicht te krijgen in de vraag hoe het stimuleren van startende technologiebedrijven het beste vorm kan krijgen.

Is dat document openbaar? Zou leuk zijn voor deze community om de inhoud te vernemen.

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 277 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.