• 0

verdwijnt de renteaftrek?

Zie artikel: http://www.nivra.nl/index.asp?nieuws/bosal251102.asp

 

Het huidige beleid inzake de renteaftrek is niet conform de Europese richtlijnen. Het bealstingvoordeel van vreemd vermogen geldt niet voor rentelaste van buitenlandse deelnemingen. Volgend de EU is dit discriminatie.

Regering wil dit nu rechtzetten door alle rentelasten niet meer fiscaal aftrekbaar te maken (kan meteen het tekort in de begroting worden aangevuld).

 

Welke gevolgen heeft dit voor innovatieve startende ondernemingen?

Persoonlijk ben ik van mening dat het startersklimaat (en het algemene ondernemersklimaat) hierdoor negatief wordt beïnvloed.

 

Wat is jullie mening en welke kant zal dit uitgaan (alles aftrekbaar en verhoging vpb?)

 

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tjonge,

 

Ik ben geen fiscalist en ik begrijp ook niet helemaal wat er aan de hand is, maar voorzover ik het begrijp (door het Bosal-arest mogen holdings in Nederland rentelasten van dochters in het Buitenland voortaan wél aftrekken van de belastbare winst en dat kost € 2mld) is het ministerie van financieen van plan haar been af te zetten om van een zwerende teennagel af te komen.

 

Om te voorkomen dat enkele postbus maatschappijen 2 mld terugkrijgen, wordt ALLE renteaftrek afgeschaft. Ook voor binnenlandse dochters.

 

Of dat invloed heeft op het startersklimaat? Ik denk het wel. In ieder geval voor de bedrijfsovernames, waar de verkopende partij vaak een substatieel deel van de verkooprijs als lening in de bedrijf laat zitten gekoppeld aan een "earn out" clausele.

 

Ook voor de participaties in nieuwe bedrijven, waar achtergestelde leningen gekoppeld aan aandelenparticipaties een veel gebruikt middel zijn om de bedrijven te financieren, zullen de maatregelen van invloed zijn. Als die rentelasten niet langer aftrekbaar zijn is dat een behoorlijke strop voor de ondernemers en is er meer geld nodig om de bedrijven te financieren. Aan de andere kant, denk ik dat investeerder wel zullen overstappen op agio. Daar zit geen rente op en dat is dan weer een voordeel voor de ondernemer. Of de investeerders daar enthousiater van worden durf ik hardop te betwijfelen. Ze zijn al niet zo enthousiast, dus het kapitaalaanbod zal wel nog verder verkrappen.

 

Jammer.

Groeten,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Introductie thin capitalization regels gepland

 

Wellicht ten overvloede wil ik nog even wijzen op een artikel uit het Financieele Dagblad van zaterdag 4 januari jongstleden. Zoals blijkt uit dit artikel zijn staatssecretaris Van Eijck en het bedrijfsleven dicht bij een akkoord over het dichten van het dreigende miljardengat dat zal ontstaan bij de verwachte uitkomst van de rechtszaak Bosal met betrekking tot art.13, lid 1-kosten.

 

De voorgestelde oplossing is om thin capitalization-regels te introduceren. Renteaftrek wordt geweigerd als de onderneming in Nederland met meer vreemd vermogen is gefinancierd dan wereldwijd. De rente voor het 'teveel' aan vreemd vermogen is dan niet aftrekbaar. Die beperking geldt alleen voor leningen van het moederbedrijf aan de dochter. Rente betaald aan een bank valt er niet onder. Er is nog geen definitief akkoord gesloten, omdat nog onduidelijk is wat de maatregel oplevert.

 

Met vriendelijke groet,

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.