• 0

Bedrijfsnaam als merknaam deponeren

Hallo mensen,

 

Lange tijd niet meer op dit forum geweest. Ik loop nog steeds tegen het probleem aan dat iemand anders bijna dezelfde naam als mij heeft.

 

Ik heb als bedrijfsnaam Dream-webdesign.nl met domeinnaam www.dream-webdesign.nl

 

Een particulier heeft als domeinnaam www.dreamwebdesign.nl

 

Echter heeft hij zijn domeinnaam wel eerder geregistreerd als mijn kvknaam.

 

Ik wil alleen die domeinnaam ook hebben. Vele klanten typen een email naar dreamwebdesign ipv dream-webdesign.nl

 

Wat is de oplossing om alsnog deze naam te claimen ?

 

Moet ik mijn bedrijfsnaam als merk deponeren ? Of hoe denken jullie hierover ?

 

Graag jullie prof. advies.

 

Alvast bedankt

 

Martijn Ruinard

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het lijkt mij dat je die domeinnaam niet zomaar eventjes kunt claimen.

 

Wat je kunt doen is de huidige eigenaar aanschrijven en een bod doen op die domeinnaam.

 

Ik zou het nogal vreemd vinden als je door achteraf een merk te registreren iemands domeinnaam 'in kunt pikken' .

 

Edit: misschien kun je hier nog wat interessants: http://www.annotatie.nl/annotaties.html (onder het kopje ICT/internetrecht > domeinnaambescherming)

Link naar reactie
  • 0

Niet zo leuk om te zeggen natuurlijk, maar vermoedelijk ben je gewoon een beetje te laat met je naam. Althans dat lijkt zo op basis van de feiten die je hebt aangegeven. Je kan niet een domeinnaam claimen door ACHTERAF een merkrecht te vestigen. Als je voorafgaand aan de registratie door die particulier reeds een merkrecht had, dan had je wellicht de domeinnaam kunnen claimen.

 

Je zou nog een kans kunnen hebben op die domeinnaam als je kunt aantonen dat de naam van de domeinnaam (of een sterk gelijkende naam, die verwarring zou kunnen brengen) al heel lang jouw handelsnaam is (naam die jij in het handels-/maatschappelijk verkeer hanteert). Of dit een recht voor jou zou opleveren zou aan de hand van alle feiten en omstandigheden nauwkeurig uitgezocht moeten worden.

 

Ik hoor het graag als je meer toelichting nodig hebt, in het geval dat je de handelsnaam als langer gebruikt.

 

Groeten Saskia

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 0

Het gaat nog een stapje verder, ik vind dream webdesign niet echt onderscheidend, dus los van het feit dat je ter kwader trouw handelt, is de kans dat de naam geddeponeerd kan worden vrijwel nihil.

 

Als deze persoon toevallig bij jou in de omgeving woont is de kans vrij klein dat hij inder deze naam een kvk inschrijving krijgt, zit hij verder weg dan is ook die mogelijkheid niet uitgesloten.

 

Ik sluit me aan bij de andere posters, probeer met deze particulier tot een schikking te komen als je per se aan deze handelsnaam wilt vasthouden.

Het is vervelend maar je hebt bij registratie niet goed opgelet.

 

Succes met dit lastige probleem

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen,

 

Bedankt voor jullie advies. Ik had toen ik mijn domeinnaam had geregistreerd nooit gedacht dat iemand dreamwebdesign.nl zou registreren.

 

Dat is een fout van mij, dat klopt. Ik ben nu van mening dat ik eigenlijk wel naar die domeinnaam kan fluiten, omdat de eigenaar van de huidige dreamwebdesign naam erg gewoon TE veel geld voor wil hebben.

 

Alsnog bedankt voor jullie moeite.

 

Gr. Martijn

Link naar reactie
  • 0

Beste Martijn,

 

Zoals je aangeeft op webhostingtalk vraagt deze persoon ruim 800 Euro voor deze domeinnaam, in mijn ogen gewoon een investering in je bedrijf of zie het als een duur betaalde fout.

 

Je verliest nu en in de toekomst hoogstwaarschijnlijk klanten die op deze amateuristische site uitkomen maar naar jouw site op zoek waren, dat is misgelopen omzet.

Link naar reactie
  • 0
Je kan je geld en tijd beter besteden aan een originele naam. Zeker wanneer je 'reclame op maat' wil aanbieden.

 

Dat is in mijn ogen dubbel geld uitgeven/weggooien.

 

Okee misschien niet de meest originele bedrijfsnaam "Dream-webdesign.nl" maar hij is er al, de site staat er en alles ziet er in mijn ogen heel netjes uit.

 

Door huidige naam, site, logo, briefpapier, visitekaartjes in de prullebak te gooien en op zoek te gaan naar een nieuwe naam waar alles nieuw voor gemaakt moet worden lopen die kosten zeker hoger op dan die 800 Pleuries.

 

En dan praten we nog niet eens over het wachten op nieuwe opname in telefoon-, goudengids, andere rompslomp en het meest lullige "dat je mensen dit weer moet gaan uitleggen".

Link naar reactie
  • 0

Ik snap alleen niet hoe je weet dat het om een particulier gaat?

 

De registrant (hoeft dus niet eigenaar te zijn van de site)

is namelijk wel in het bezit van een bedrijf:

 

Domeinnaam     dreamwebdesign.nl

Status    actief

Houder    COM006168-DIGWE

companyserver

Beneluxweg 22

9636HV ZUIDBROEK

Netherlands

Gehouden aan ADR    nee

Administratieve contactpersoon    KOS002729-DIGWE

M. Koster

+31 (0)598630000

postmaster@companyserver.nl

Deelnemer    Digitalus Webhosting

Beneluxweg 22

9636HV ZUIDBROEK

Netherlands

Technische contactpersonen    KOS002729-DIGWE

M. Koster

+31 (0)598630000

info@digitalus.nl

Domeinnaamservers    nameserver1.digitalus.nl    193.138.156.32

   nameserver2.digitalus.nl    83.219.73.249

   nameserver3.digitalus.nl    82.192.73.170

Datum registratie    10-01-2003

Datum laatste wijziging    29-09-2006

Administratie door    NL Domain Registry

 

ps: over nagedacht over andere TLD's (extensies zoals .nu, .eu, etc.) enzo?

 

Succes

Link naar reactie
  • 0

Zoals Saskia van de Griek reeds zei, zou ik ook nog iets van de prijs proberen af te praten. Jammer van het geld, maar als hierdoor 1 klant afhaakt, kost het je nog meer.

Als je tegen een klant zegt "kijk op dreamwebdesign voor professioneel werk" en die klant komt op de site van die particulier haakt deze zeker weten af.

Bovendien zou ik dit nu ook snel doen, voordat een andere grappenmaker met dit idee komt. Als je huidige bedrijf groeit en dus geld waard wordt, dan geld dit ook voor die andere domeinnaam.

Link naar reactie
  • 0

Beste Martijn,

 

Zoals je aangeeft op webhostingtalk vraagt deze persoon ruim 800 Euro voor deze domeinnaam, in mijn ogen gewoon een investering in je bedrijf of zie het als een duur betaalde fout.

 

Je verliest nu en in de toekomst hoogstwaarschijnlijk klanten die op deze amateuristische site uitkomen maar naar jouw site op zoek waren, dat is misgelopen omzet.

 

Wim heeft hier absoluut gelijk in.. 800 Euro klinkt misschien veel, maar om verwarring bij huidige, toekomstige en mogelijke klanten weg te halen is het wel te relativeren. En dan natuurlijk nog alle andere punten welke Wim heeft beschreven..

 

Dus het is absoluut wel de moeite waard om de overweging te nemen om de domeinnaam over te nemen.. Zeker als je ziet wat een verschil die andere website heeft qua uitstraling..heb je ook nog eens de kans dat die jouw bedrijfsimage verpest..

 

Just my 2 cents.. ;)

Link naar reactie
  • 0

800 euro vind ik niet veel voor zo een domeinnaam.

 

Ik heb in het verleden bij een hostingprovider gewerkt en weet daarom dat dit soort prijzen vrij normaal zijn voor het overnemen van een domein.

 

Ik zou als ik jou was toch eens nadenken over de overname van de domein en de kosten die je hiervoor maakt kun je makkelijk op een andere manier weer terug verdienen.

 

Denk eens aan alle opdrachten die al binnen zijn gekomen op de mail van die domeinnaam die jij hebt gemist omdat je de domein niet in je bezit had.

Strongwood Investigations

 

bedrijfsrecherche - juridische dienstverlening - particulier recherche - risk management - advocaat ondersteuning

Link naar reactie
  • 0

 

Voor het aanvragen van een merknaam moet het voldoende onderscheidend zijn, dat gaat hier ook niet echt op, dus die optie valt ook af.

 

Dat valt nog te bezien. DESIGN mag dan wel volledig beschrijvend zijn en DREAM een generiek woord, voor de genoemde diensten is de naam DREAM WEBDESIGN niet volledig beschrijvend en ik heb wel minder onderscheidende merken toch geaccepteerd zien worden.

 

Joep Mens

 

 

JMTC Merkenbureau

 

www.jmtc.nl

Link naar reactie
  • 0

Voor wat betreft domeinnamen...die zijn volgens mij niet echt wettelijk beschermt..of mis ik hier wat?

 

Als de domeinnaam niet beschermt is maar de merknaam wel, lijkt het me rechtelijk gezien dat het wel eens kan kloppen dat iemand die in een latere fase dezelfde naam als merknaam kan registreren op basis daarvan ook de domeinnaam kan claimen?

 

Kijk bijvoorbeeld eens op

 

http://www.hostingdiscounter.nl/support/category/verhuizen/question/42/

 

:-)

 

Maar ja die kunnen het ook fout hebben. En ik weet niet of dat ook geld als je de merknaam kunt registreren nadat een ander iets soortgelijks al als domeinnaam heeft.

 

"No amount of speculation takes the place of experience."

Charles S Peirce (1839-1914)

Collected Papers of C.S. Peirce (1935)

Link naar reactie
  • 0

"Pas op als u www.carrera.nl wilt gaan gebruiken voor de online verkoop van beschadigde Porsches. Porsche kan hier een stokje voor steken, omdat u inbreuk maakt op het merkenrecht (Porsche verkoopt natuurlijk geen beschadigde autos, maar snelle racebolides die tot de verbeelding spreken). Wanneer u ww.carrera-schadebedrijf.nl wilt claimen is dat weer wel mogelijk, omdat een dienst als schadeherstel niet exclusief verband houdt met autos van het type 'Carrera'."

 

http://www.eljapolak.nl/pivot/entry_722.php

 

ik ga het nu verder even lezen ;)

 

gewoon googlen op "wettelijk beschermd domeinnaam". Het voorportaal van de oneindige internet database. Nou ja oneindig...

 

http://www.shibumi.org/eoti.htm

"No amount of speculation takes the place of experience."

Charles S Peirce (1839-1914)

Collected Papers of C.S. Peirce (1935)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.