• 0

Voorrijkosten/reiskosten

Beste Ondernemers,

 

Hoofdzakelijk doe ik aan het ontwerp van websites en software.

Bij een dergelijk project reken ik nooit voorrijkosten.

 

De laatste weken ben ik echter gedetacheerd door bedrijven.

Hiervoor wil ik eigenlijk wel voorrijkosten rekenen. Zelf ben ik die tijd ook kwijt, en dit kost mezelf ook geld.

 

Belastingvrij krijg je 21 cent per gereden kilometer.

Maar wat reken ik door aan mijn klant? of kan ik beter kiezen voor een vast bedrag.

 

Het gaat om 117 kilometer en om 17 kilometer (enkele reis).

Graag zou ik van mede ondernemers horen wat zij ongeveer rekenen.

 

Alvast bedankt.

 

Ps. ik hoop dat ik dit in het juiste topic heb geplaatst.

ASP.Net specialist, Ontwikkeling webbased softwaresystemen, Webdesign; meer info: http://www.jumptide.nl en voor de smalle beurs websites voor een vast bedrag per maand: http://www.werkendewebsites.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo,

 

Mijns insziens is dit een non-topic; je rekent een uur- of een projecttarief en daar moet alles inzitten, je gaat je klant toch niet voor alle bijkomende kosten lastig vallen? Je kunt wel aangeven dat alle (on)kosten inbegrepen zijn in je fee.

Nog ff en je brengt ook telefoonkosten e.d. in rekening ; )

 

GJ

 

 

Link naar reactie
  • 0

In principe kun je natuurlijk doen wat je wilt. Hangt er maar net vanaf waar jij je lekker bij voelt en natuurlijk wat je klant accepteerd.

 

Zelf heb ik in het verleden bij een soortgelijke situatie (120km enkel) in eerste instantie 1uur per dag extra gefactureerd. Toen ik op een gegeven moment een stuk minder uren per dag ging doen, vond ik dat een beetje lullig worden en heb daarom m'n tarief verhoogd en dat extra uur laten vervallen.

 

Bij extreme afstanden faktureer ik zo'n beetje de helft van het aantal uren onderweg (+ het aantal uren dat ik onderweg nog aktief over het project nadenk ;)

White Bream voor elektronica ontwikkeling
Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Mijns insziens is dit een non-topic; je rekent een uur- of een projecttarief en daar moet alles inzitten, je gaat je klant toch niet voor alle bijkomende kosten lastig vallen? Je kunt wel aangeven dat alle (on)kosten inbegrepen zijn in je fee.

 

 

Of je geeft aan dat sommige dingen er niet in zitten; in mijn offertes staat expliciet dat het projecttarief ex. verschotten voor onder meer reprokosten is.

Als een opdrachtgever ineens drie sets bouwtekeningen wil in plaats van 1 omdat 'hij ze anders iedere keer van een ander bureau moet pakken' (gebaseerd op praktijkervaring) en die set bestaat uit 18 A0 plots (van 14 euro per stuk),dan zou mijn winst verdampen als ik dat bij het projecttarief erin zou hebben. Ook reiskosten voor lokatiebezoek wil ik er nog wel eens buiten houden, voor je het weet willen ze je iedere week tweemaal op de bouwplaats zien... en door aan te geven dat daar apart voor gerekend wordt kunnen ze ineens veel meer zelf met de aannemer oplossen (of ze moeten helemaal niks met de aannemer willen, maar dan zit het in de offerte).

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Als er, zoals door anderen gemeld, sprake is van een risico op extra kosten voor bv bouwtekeningen dan is het wellicht handig een zeker voorbehoud te maken. Wat ik iig probeer is een all-in-one tarief te rekenen, al of niet icm specificatie van inbegrepen kosten, om mijn klant niet lastig te vallen met teveel punten en komma's, die ook al zitten in zaken als ontwerp etc ; )

 

GJ

Link naar reactie
  • 0

Je kunt natuurlijk een grens stellen, bv in het aantal te maken km's of uren en aangeven wat het tarief is als je over die grens heen gaat. Zo bied ik klanten bv een sitemanagement contract aan waar een aantal zaken in begrepen zijn tot een maximum van ... uur.

Dat werkt; je biedt een all in formule die duidelijk omkaderd is en veel onduidelijkheid bij de klant wegneemt.

 

GJ

Link naar reactie
  • 0

Je kunt natuurlijk een grens stellen, bv in het aantal te maken km's of uren en aangeven wat het tarief is als je over die grens heen gaat. Zo bied ik klanten bv een sitemanagement contract aan waar een aantal zaken in begrepen zijn tot een maximum van ... uur.

Dat werkt; je biedt een all in formule die duidelijk omkaderd is en veel onduidelijkheid bij de klant wegneemt.

 

Het maakt mijn inziens een groot verschil of je klant gewend is met adviseurs te werken of niet. Zelf splits ik tussen een uurtarief en gemaakte kosten, er is tot nu geen enkele klant geweest die het een probleem vindt om voor door mij gemaakte kosten te betalen. De kosten die ik in rekening breng zijn voornamelijk reiskosten, bureaukosten en hotelkosten.

 

Je voorstel om aan te geven wanneer er wel betaald moet worden is mijn inziens erg onhandig, het is namelijk niet transparant de ene maand wel reiskosten en de andere niet...... Daar ga je zeker veel vragen over krijgen.

 

Lees ook het artikel van Annedien er nog eens op na. Doe je jezelf niet te kort door een all-in prijs te vragen?

 

Groet,

 

Ronnie

--

Carsulae advisering aan het MKB

http://www.carsulae.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik wordt momenteel gedetacheerd.

Centraal heb ik een kantoor waar ik dagelijks heen rij.

Vanuit mijn kantoor ga ik na de bespreking wat er moet gebeuren naar klanten van het bedrijf.

 

Dus heel erg moeilijk om dit in een uurloon te plaatsen.

Ik zat te denken aan 28 cent per kilometer oid.

ASP.Net specialist, Ontwikkeling webbased softwaresystemen, Webdesign; meer info: http://www.jumptide.nl en voor de smalle beurs websites voor een vast bedrag per maand: http://www.werkendewebsites.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Er is geen beste oplossing maar door een soort van aanneemsom vast te stellen probeer ik ook iets van commitment naar mijn klant vast te leggen en voor mij werkt dat. Bovendien weet mijn klant bij welke inzet aanvullende kosten worden gedeclareerd.

Hoe dan ook; het blijft leuk te zien hoe iedereen dit oppakt!

 

Ciao

GJ

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zeker, als het voor je werkt is er geen reden om het te veranderen. Toch wil ik er nog wel wat over weten. Het is namelijk een interessante interactie tussen leverancier en klant, dat heeft altijd mijn interesse ;) .

 

Door een all-in prijs te geven straal je commitment naar je klant uit geef je aan.

De vraag die ik me dan stel is wat wil die klant dan eigenlijk voor commitment?

Gaat dat enkel over prijs?

Én is je commitment (in de perceptie van de klant) lager als je bijv. €30 aan reiskosten per dag in rekening brengt?

 

Wellicht dat je het over kwaliteit kan hebben met je klanten en je kosten wel in rekening brengen. Het kan je bij gemiddeld €30/dag toch €7200/jaar per man opleveren.

 

Groet,

 

Ronnie

--

Carsulae advisering aan het MKB

http://www.carsulae.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Mijn commitment uit zich door een aanneem-aanbieding te doen, waarbij ik nadrukkelijk niet alle tijd tot op minuten wil bijhouden en aangeef binnen redelijke grenzen voor een all-in prijs de klus wil klaren. Dat betekent dus ook wel eens dat ik de plank missla, maar dat risisco is voor mij.

Zo weet de klant op voorhand waar hij/zij aan toe is en als ik het maximaal aantal uren kwijt ben is het uurtarief (incl alles) wat lager dan als ik in minder tijd klaar ben.

Natuurlijk alleen als de klant dat wil (en meestal is dat zo want: minder romplslomp) en anders kan alles per uur en eenheid in rekening worden gebracht.

Commitment ligt niet aan reiskosten en de hoogte daarvan (denk ik.....), maar als ik de klus krijg is er al voldoende commitment om mijn voorstel uit te voeren.

 

GJ

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Net nog even met de directeur om de tavel geweest.

Een medewerker (afdelingshoofd projecten) heeft mij aangewezen om erbij te komen en is akkoord gegaan met mijn uurtarief van 49.50 excl. btw per uur.

 

Klaar, lijkt mij.

 

De directeur waar ik vanmiddag mee gesproken heb wil dat ik mijn uurloon backwords verlaag. Akkoord volgensmij, maar dan wil ik meer zekerheid. Een soort vast contract voor de hoeveelheid uren.

 

Wou hij niet.Hij wil het variabel houden.

Dan blijf ik bij mijn uurtarief voor de afgelopen uren.

Hij is goed, maar slechts de gewerkte uren die hij door kan factureren.

(Zijn ook interne uren bij voor reparatie van software.)

 

Ik zou hem een voorstel per mail doen.

 

Zoiso wou hij een goedkoper tarief als hij 4 uren afneemt.

En bij 8 uren nog goedkoper.

 

Dat lijkt me verder geen probleem.

Hoe denken jullie over dit probleem?

 

(ps. ik reken in dit geval geen voorrijkosten, die hij wel factureerd).

ASP.Net specialist, Ontwikkeling webbased softwaresystemen, Webdesign; meer info: http://www.jumptide.nl en voor de smalle beurs websites voor een vast bedrag per maand: http://www.werkendewebsites.nl

Link naar reactie
  • 0

Begrijp ik nou goed dat je een afspraak had met het bedrijf (medewerker), daarvoor hebt gewerkt en vervolgens de directeur nu komt met de vraag jouw uurtarief te verlagen?

 

Wat is er mis met de eerste afspraak en "afspraak is afspraak".

 

Leuke man die directeur, maar hij legt eigenlijk het risico bij jou. Alle inactieve uren (zelfs niet productieve uren) mag je niet doorrekenen volgens hem. Is goed, geen probleem ben je ondernemer voor, maar dan hoort daar ook het ondernemers uurloon bij. Naar mijn idee probeert hij het heel scherp te stellen, omdat jij meebeweegt. Spreek een uurloon af, eventueel een korting bij meer uren (zoveel uur per maand is wat beter dan zoveel uur per dag!) en laat je niet te veel uitonderhandelen ;)

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb hem een hele scherp voorstel gedaan.

Als hij daar niet akkoord mee gaat dan mag hij iemand anders inhuren.

 

Ik factureer net als eerst onder een vast uurtarief, zelfs no 4,50 euro lager dan eerder genoemd. 1 vast tarief per klant is wel zo handig.

 

In mijn voorstel stonden ook blokuren van 4 of 8 uren, met korting, ook zeer scherp.

ASP.Net specialist, Ontwikkeling webbased softwaresystemen, Webdesign; meer info: http://www.jumptide.nl en voor de smalle beurs websites voor een vast bedrag per maand: http://www.werkendewebsites.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.