• 0

Reclame Billboard in de voortuin!?

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
Gast Verwijderd account

 

dag allemaal,

 

Hebben jullie enig idee of ik ongevraagd een reclame-billboard in mijn voortuin mag plaatsen? Ik denk aan een bord van 4 bij 3 meter.

 

of moet dit eerst worden aangevraagd bij de gemeente? en mag het uberhaubt wel?

 

thanx alvast!

 

Daarvoor moet je bij de gemeente een vergunning aanvragen, ik ben effe vergeten hoe de vergunning heet. Soms moet dit zelfs nog door de welstand goedgekeurt worden.

 

 

Artikel 4.5.2      Vergunningsplicht handelsreclame

1.   Het is verboden zonder vergunning van het college op of aan een onroerende zaak handelsreclame te maken of toe voeren met behulp van een opschrift, aankondiging of afbeelding in welke vorm dan ook, die vanaf de weg zichtbaar is.

 

2.   Het verbod geldt niet voor onverlichte:

   a.   opschriften, aankondigingen of afbeeldingen in het inwendig gedeelte van een onroerende zaak, die kennelijk niet gericht zijn op zichtbaarheid vanaf de weg;

   b.   opschriften, aankondigingen en afbeeldingen op zuilen, borden, muren of andere construc­ties, daartoe aangewezen door de overheid;

   c.   opschriften en aankondigingen kleiner dan 0,50m2 en de langste zijde korter dan 1 meter die betrekking hebben op:

      -   een openbare verkoping of een aanbieding ter verkoop, verhuur of verpachting van een onroerende zaak, zulks voor zolang zij feitelijke betekenis hebben:

      -   het beroep, de dienst, of het bedrijf dat in of op de onroerende zaak wordt uitgeoefend of waarvoor die zaak is bestemd.

   d.   opschriften die betrekking hebben op de naam of aard van in uitvoering zijnde bouwwerken of op de namen van degenen die bij het ontwerp of de uitvoering van het bouwwerk betrokken zijn, mits deze opschriften zijn aangebracht op borden bij of op de in uitvoering zijnde bouwwerken zelf en niet verlicht zijn, zulks voor zolang zij feitelijke betekenis hebben;

   e. opschriften en aankondigingen op of aan onroerende zaken dienstbaar aan het openbaar vervoer, indien deze zijn aangebracht ten dienste van dat vervoer.

 

3.   Het verbod in het eerste lid geld niet voor opschriften of aankondigingen van kennelijk

   tijdelijke aard, voor zolang zij feitelijke betekenis hebben, mits:

a.van het aanbrengen ervan tevoren schriftelijk kennisgeving is gedaan aan het college;

b.het college niet binnen twee weken na ontvangst van die kennisgeving van enig bezwaar heeft doen blijken;

c.deze opschriften of aankondigingen niet langer dan negen weken op de onroerende zaak aanwezig zijn.

 

1.Het is verboden door een opschrift, aankondiging of afbeelding als bedoeld in het tweede en derde lid de veiligheid van het verkeer in gevaar te brengen of ernstige hinder voor de omgeving te veroorzaken.

 

2.Een vergunning als bedoeld in het eerste lid kan worden geweigerd:

a.indien de handelsreclame, hetzij op zichzelf, hetzij in verband met de omgeving niet voldoet aan redelijke eisen van welstand;

b.in het belang van de verkeersveiligheid;

c.in het belang van de voorkoming of beperking van overlast voor gebruikers van een in de nabijheid gelegen onroerende zaak.

 

3.Het verbod in het eerste lid geldt niet voor zover in het daarin geregelde onderwerp wordt voorzien door de Verordening bescherming landschap en natuur Zuid-Holland of artikel 2.1.5.1.

 

4.De weigeringsgrond van het vijfde lid, onder a, geldt niet voor bouwwerken.

 

5.De weigeringsgrond van het vijfde lid onder c, geldt niet voor zover in het daarin geregelde onderwerp wordt voorzien door de Wet milieubeheer.

 

Dit is een artikel uit een apv (algemene plaatselijke verordening) die ik zo van een gemeente website heb geplukt. Over het algemeen volgens de meeste gemeenten het model van het vng, dus zullen ze per gemeente niet veel verschillen.

Link naar reactie
  • 0

bedankt Emiel, voor je snelle reactie.

 

ik denk dat het om een reclamevergunning gaat:

http://wetwijzer2.kvk.nl/wetwijzer/antwoorden/index.asp?o=tcm:12-36104-16&p=woudenberg&s=Woudenberg

 

Er wordt echter alleen gesproken over het aanbrengen van reclame op een pand en niet zozeer een billboard in de tuin. Ik zal eens navraag doen bij de gemeente.

 

Iemand ervaring met het aanvragen van een dergelijke vergunning?

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Vrij te plaatsen reclame is mogelijk, maar afhankelijk per gemeente.

bij ons is 50cm hoog x 100cm breed vrij te plaatsen.

 

Alles groter als deze afmetingen moeten een vergunning hebben.

 

Gijs

Link naar reactie
  • 0

 

Ja heb ik gedaan. Het schijnt dat er ook een bouwvergunning moet worden aangevraagd wanneer het bord groter is dan 1 m2.

 

daarbij dus nog de precariobelasting en de reclamevergunning.

 

Voor overige info zal ik de gemeente contacten.

 

 

Bedankt voor jullie hulp! :)

Link naar reactie
  • 0

 

dag allemaal,

 

Hebben jullie enig idee of ik ongevraagd een reclame-billboard in mijn voortuin mag plaatsen? Ik denk aan een bord van 4 bij 3 meter.

 

of moet dit eerst worden aangevraagd bij de gemeente? en mag het uberhaubt wel?

 

thanx alvast!

 

Ik hoop van harte dat dat NIET mag... Je moet er toch niet aan denken, je overburen die iets aanprijzen waar je tegen aan mag (moet) kijken... >:(

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.