• 0

businessplan in groepsverband maken

Er komen bij ons (Syntens) nogal wat vragen binnen over het maken van een businessplan. Hoewel er via de KvK wel wat info is (standaard plan, een kort gesprek, soms branche-info) merk ik dat een aantal starters moeite hebben om tot een echte uitwerking te komen. Een oplossing zou kunnen zijn om een groep van 6 starters te formeren die dan gezamenlijk werken aan hun plannen. Bijvoorbeeld 6 weken, elke keer een middag/avond sessie met een onderwerp. Een verhaal van een deskundige, en direct voor jezelf uitwerken in je plan. Na 6 weken heb je een concreet plan en dan bijvoorbeeld afsluiten met het presenteren van je plan aan investeerders?

 

Gaarne suggesties over de opzet. wat wel/wat niet etc.

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Lijkt mij een prima plan. De meeste standaard plannen zijn ook echt standaard en is soms voor een (techno)starter moeilijk doorheen te worstelen.

Tijdens de sessies die je wilt organiseren is het wellicht een idee om dan als expertise een financieel adviseur ter begeleiding uit te nodigen. Met name omdat het invullen van het financiële gedeelte van een businessplan veel ??? oplevert bij (techno)starters.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Waarvoor proberen we dat niet via het forum?

 

We vinden 6 leden die mee willen doen en we maken er een speciale thread voor.

Iedereen kan meewerken via die thread, maar de 6 zijn de leiders van het traject.

Ik heb nu een upload module geïnstaleerd waarmee de incremental versies van het businessplan ge-upload kunnen worden...

 

Het is maar een ideetje? ;D

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Goed idee

Als je nu 2 keer reserveert voor het financiele gedeelte dan zou je die beide keren een investeerder of financieel deskundige erbij kunnen halen.

Een indeling zou kunnen zijn:

1. wie gaat het doen?

2. wat ga je doen (markt/produkt/doelgroep)

3. hoe ga je het doen (organisatie/klanten etc.)

4. wat heb je nodig (investeringen)

5. hoe ga je het verdienen (prognose)

6. hoe ga je het verkopen/presenteren

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik ben er helemaal voor!

We kunnen natuurlijk virtueel op het forum beginnen en begeleiden en adviseren en vervolgens off line ondersteuning bieden in de realisatie van the real business.

We kunnen alvast animo creëren. Als er (ca. 4-6) geïnteresseerden zijn kunnen we het hele idee doorspreken.

Ik heb nog een document op de plak liggen die lijkt op jouw suggesties. Deze kunnen we wellicht als voorbeeld gebruiken ter realisatie van deze opportunity.

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Lijkt me geweldig plan om online dit te doen.

Mijn eerste reactie was dat 6 personen bij elkaar wel erg veel zou zijn, omdat je iedereen toch zoveel mogelijk wilt laten vertellen over zijn/haar ideeën, 4 leek mij een beter getal.

Als je de sessie online doet dan heb je ook nog de mogelijkheid om alles nog een rustig na te lezen, dus is 6 personen niet teveel.

 

Persoonlijk vind ik het ook moeilijk een goed plan te maken, ik dacht dat ik ermee klaar was maar ik en nog steeds bezig met schrappen en schrijven...

 

Greetz,

Tirza

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie
  • 0

Nu nog wat personen hier geinteresseerd voor maken ;)

 

Misschien een suggesties om ook "achteraf" ondersteuning aan te bieden? Bijvoorbeeld met het groepje dat gezamelijk een plan heeft geschreven 1 keer in de 2/3 maanden terugkomen en dan aan elkaar de voortgang presenteren en de problemen bespreken waar ze op dat moment tegenaan lopen?

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Dat zit wel in de planning denk ik.

Want een businessplan is met name bedoeld als handvat en moet deze dus tussentijds bijgesteld worden (welke fase ben je, wat heb je bereikt, waar ben je tegenaan gelopen, wat is je toekomstvisie nu). Kortom: klopt je businessplan nog?

Ben zelf geen businessplan schrijver hoor, maar weet door mijn communicatie/pr achtergrond dat je een businessplan als communicatiemiddel moet gebruiken (voor jezelf en derden) en niet alleen ter ondersteuning om financiering rond te krijgen, maar ook om te (blijven) groeien.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Kermie,

 

Met je gedachtengang ben ik het helemaal eens, alleen denk ik dat de eerste insteek van Bernd (6 bijeenkomsten) vooral gericht was op het schrijven van het eerste businessplan (Of dit nu voor financiering is, of om voor zichzelf de zaken op een rijtje te krijgen is een tweede).

 

Ook naar aanleiding van jou opmerking lijkt het me niet verstandig om na 6 bijeenkomsten deze samenwerking te beeindigen. Een businessplan moet inderdaad steeds aangepast worden aan nieuwe omstandigheden. De discussies na de bijeenkomsten voortzetten op dit forum lijkt me al een eerste stap in de goede richting, maar 1 keer in de zoveel tijd weer samenkomen lijkt me erg verstandig.

 

En dan met z'n allen na verloop van tijd bijpraten in de strandtent van Kermie 8) 8)

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik ga ervoor, sta open voor ALLES !

Kan ik mij als eerste inschrijven? Ookal doen strandeigenaren dit zelden tot nooit. Ik wil beginnen met het schrijven van mijn businessplan. Denk alleen dat ik hier de doelgroep mis. Ben nog steeds geen technostarter!

Maar wie schrijft die blijft ! Daar draait het om. En degenen die we geholpen hebben, blijven we helpen!

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Voordat we dubbel werk gaan doen, of onze kostbare tijd steken in 6 dagen workshops, terwijl er misschien efficientere manieren zijn om kennis over te dragen ff het volgende:

 

Met name businessplannenwedtrijden zoals De Utrechtse Start, LifeWire en New Venture (er zijn er vast nog meer) zijn bedoeld om te "leren" hoe je een goed businessplan maakt. Daarnaast geeft het boek "Starting Up" van McKinsey en de "Gids Startkapitaal" van ondergetekende goede uitleg hoe je komt tot een "eigen" businessplan.

 

Mischien is het slim om eerst te polsen wie bij bovenstaande initiatieven niet aan zijn trekken komt en daarna te kijken wat de ontbrekende expertise is. Zolang er nog geen 10-tallen geinteresseerden zijn, is het makkelijker de potentiele deelnemers eerst zelf een plannetje te laten maken, dat door 1 of 2 experts binnen het forum te laten beoordelen en vervolgens 1 op 1 de lacunes binnen het plan te helpen opvullen. Blijkt dat meerdere aspirant ondernemers tegen dezelfde problemen oplopen, dat vormen we een werkgroep die dat probleem helder en kort behandeld.

 

Zelf vind ik het niet erg om af en toe een plan beet te pakken en de ondernemer te helpen bij het invullen van de ontbrekende onderdelen. Kost me meestal twee a drie uur. Dat is wel zo efficient.

 

Groete,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Mijn eerste idee was om een groep van 6 starters te formeren die fysiek bij elkaar kwamen 1 keer per week (ging er dan wel vanuit dat ze in een bepaalde regio zaten) en dan in een workshopvorm een businessplan te maken. Nils heeft gelijk als hij zegt dat er al wel initiatieven zijn, maar die gaan vaak uit van het oordelen over een concept-plan welke je opstuurt en niet zozeer in het samenstellen van een eigen plan.

Een ander idee is om dit online te gaan doen in een chatsessie of via een (openbaar) forum. Dat is iets heel anders, maar wellicht ook leuk om eens te proberen.

Ik zie dan nog niet helemaal wat de groepsinbreng is online? dan kun je toch net zo goed je plan mailen naar een aantal leden van dit forum en hen vragen erop te schieten?

 

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie
  • 0

Een ander idee is om dit online te gaan doen in een chatsessie of via een (openbaar) forum. Dat is iets heel anders, maar wellicht ook leuk om eens te proberen.

Ik zie dan nog niet helemaal wat de groepsinbreng is online? dan kun je toch net zo goed je plan mailen naar een aantal leden van dit forum en hen vragen erop te schieten?

 

Als we van een (openbaar) forum nou eens www.higherlevel.nl maken? ;D

 

Wat mij betreft maken we een speciale tak waar mensen en public schoten op het businessplan kan aflossen. Dit werkt natuurlijk beter dan emailtjes die alleen door de gekozen ontvangers gelezen kunnen worden.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Zullen we vragen waar de wensen van de doelgroep naar uit gaan? ;D Mischien hebben zij suggesties.

 

Bij de weg, ik vind wel dat iemand die om hulp vraagt eerst zelf een voorzet moet geven. Is er nog helemaal geen sprake van een plan, dan wordt het erg lastig om te helpen. Bovendien ben ik van mening, dat wij niet zelf ontbrekende stukken moeten gaan invullen, maar (aspirant)ondernemers moeten helpen die zaken ZELF af te maken.

 

Een technostarter die niet is staat is om met een beetje hulp ZELF een passend businessplan te schrijven moet zich serieus afvragen of hij/zij in staat zal zijn leiding te geven aan een technische onderneming. Of hebben we hier een andere mening over?

 

groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Nils ik ben het (bijna) met je eens.

Mensen moeten zelf eerst een concept maken. Maar het ene concept (denkwijze ondernemer) is niet altijd het andere concept, dan wel aanzet tot een goed businessplan.

Denk dat ondernemers die moeite hebben met het concept juist begeleid worden. Vaak hebben ze het wel in hun hoofd, maar hoe omschrijf je dit nu het beste.

 

Daarnaast, de meeste initiatieven die jij noemt zijn persoonlijke coaching of gebonden aan businessplan wedstrijden in een verdere fase.

Dit zijn allemaal off line happenings.

De optie die hier nu wordt gegeven is om dit virtueel (on line) te organiseren.

Voordeel van on line kan zijn dat ook expert (op diverse gebieden) hierin mee kunnen kijken en adviseren.

Bijkomend voordeeld is dan dat het in eerste instantie niet direct een must is dat pesonen bij elkaar in de buurt zitten.

En inderdaad: eerst animo hebben, voordat we van start gaan.

Over hoe e.a.a. in te richten is al over nagedacht. Een concept plan (heel concept, maar staan interessante dingen in) hoe e.a.a. vorm te geven ligt bij mij op de plank.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik had onderweg naar huis ineens een brainwave!

We hebben onder ICT de tread "landelijk opereren". En ik dacht ... waar op het forum heb ik een soortgelijk idee eerder gezien.

Wist dat het van Bernd was en ... yeppers ... toch wel fijn die zoekfunctie hier op het forum.

Anniewees ... kunnen we in landelijk opereren ook het idee wat hier heft meenemen.

Ik bedoel ... Bernd zijn insteek was niets minder dan on line samenwerken for real business. Ookal is de eerste aanzet het maken van een businessplan. Maar ik denk nog steeds dat je die niet voor niets maakt. Na het plan ga je in business toch?!!!

Dus wat denken jullie en vooral Bernd .... over het verhaal landelijk opereren in combinatie met dit?

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Het grote verschil is dat bij Bernd's idee iedereen aan zijn eigen business plan werkt, terwijl bij NP iedereen aan 1 business plan werkt. Hoewel het doel dat uiteindelijk hetzelfde is, lijkt me de werkwijze een wereld van verschil. Iedereen die hier meer over wil weten kan zich aanmeleden bij: rob@ivoc.com. Zie ook https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=3;action=display;threadid=422;start=45;boardseen=1

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Sec is het inderdaad een wereld van verschil.

Maar als ik het plan van Reafro goed gelezen heb gaat dat in klein groepsverband.

Maar misschien heb ik het plan wel anders gelezen dan jij. Hiervoor skip ik dan even naar het "gesloten deel".

 

Het basisbegrip Bernd "businessplan in groepsverband" = 1 persoon en Landelijk Opereren (Reafro) zie ik als 1+1=2.

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Hier spreken dus HigherLevel Technostarters!! Inderdaad, dit is precies waar het om draait. Maar een kleiner verband is niet een eis van NP-II! Hangt af van de grootte van het project.

 

Voor wie meer wil weten: mailtje naar rob@ivoc.com, NDA terugsturen en daarna even BP'tje lezen, en lekker meeepraten over een goed idee!

CAD-ondersteuning PLUS??

www.iarf.nl

mail of bel gerust!

Uitgebreid profiel: http://www.linkedin.com/in/robfroeling

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 306 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.