• 0

huwelijk en belasting voordeel

Beste lezers,

 

Ik ben kort geleden getrouwd onder gemeenschap van goederen en zou het maximum voordeel willen halen uit deze situatie.

Nu ben ik nog aan het werk en mijn vrouw huisvouw, in de toekomst willen wij samen aansprakelijk een bar openen.

Wat zijn momenteel de voordelen en wat als we de zaak runnen?

 

Ook was er in het verleden dat je de kosten van het huwelijk kon aftrekken van de belasting is dat nog zo?

 

Wie weet wat?

 

Dank ???

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste lezers,

 

Ik ben kort geleden getrouwd

 

Gefeliciteerd

 

onder gemeenschap van goederen

 

Minder slim als je weet dat je gaat ondernemen maar dit is een persoonlijke keuze.

 

en zou het maximum voordeel willen halen uit deze situatie.

 

Die zijn er niet op basis van "getrouwd" zijn. Eigenlijk zijn er alleen maar nadelen zakelijk gezien :o

 

Nu ben ik nog aan het werk en mijn vrouw huisvouw, in de toekomst willen wij samen aansprakelijk een bar openen.

Wat zijn momenteel de voordelen en wat als we de zaak runnen?

 

Start een VOF Heb je beide startersaftrek en ondernemersaftrek. Maar daar hoef je niet voor getrouwd te zijn..Laat je hierrover voorlichten door KvK, accountant en/of fiscaal adviseur.

 

Ook was er in het verleden dat je de kosten van het huwelijk kon aftrekken van de belasting is dat nog zo?

 

Uit welke eeuw stam jij ????

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ja ben nog al lang bezig in het voorbereiden van mijn onderneming en stuit zo hier en daar toch op obstakels. zo ook deze maar geen grote neem ik aan. 1972 is voor mij het mooiste jaar uit mijn leven maar blijf niet steken en ben dus vooral toekomst gericht!

De Horeca branche is waar ik ruim 15 jaar in zit en wil dus uiteindelijk naar aanleiding van werk ervaring iets voor mijn zelf beginnen.[glow=red,2,300] :)[/glow]

Link naar reactie
  • 0

Ik adviseer juist om niet te trouwen in gemeenschap van goederen. Dat Nederland en Suriname zo'n beetje de enige landen ter wereld zijn, die gemeenschap van goederen als wettelijk stelsel kennen (dus als er geen huwelijkse voorwaarden zijn opgesteld) zegt m.i. wel genoeg :). Er ligt een wetsvoorstel wat meer aansluit bij de internationale praktijk waarbij alleen de vermogensgroei gedurende de huwelijkse periode gedeeld hoeft te worden, maar daar hoor je niks meer van. 12 jaar verplicht alimentatie betalen aan je ex is ook zo'n belachelijke regeling.

 

Optimaal profiteren van gemeenschap van goederen? Onder gemeenschap van goederen trouwen met een rijke partner en na een paar jaar gaan scheiden of wachten totdat de rijke partner overlijdt. Volstrekt onetisch, maar het komt wel voor in Nederland. Een huishoudster die bv. trouwt met een rijke demente bejaarde en de nabestaanden hebben het nakijken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste lezers,

 

Ik ben kort geleden getrouwd onder gemeenschap van goederen en zou het maximum voordeel willen halen uit deze situatie.

Nu ben ik nog aan het werk en mijn vrouw huisvouw, in de toekomst willen wij samen aansprakelijk een bar openen.

Wat zijn momenteel de voordelen en wat als we de zaak runnen?

 

Ook was er in het verleden dat je de kosten van het huwelijk kon aftrekken van de belasting is dat nog zo?

 

Wie weet wat?

 

Dank ???

 

Even terug naar de vragen:

 

1. of je nu in gemeenschap getrouwd bent of op huwelijkse voorwaarden, maakt fiscaal niet uit! In beide gevallen ben je elkaars fiscale partner (per definitie) en kun je dus schuiven met aftrekposten als ziektekosten en de eigen woning en kun je box 3 optimaal benutten qua vrijstellingen. Dit blijft ook zo als je een onderneming hebt.

 

2. in de toekomst zou ik juist niet onder gemene titel een bar openen. Je bent buiten gemeenschap gehuwd, dus als de tent kop onder gaat, is alleen de eigenaar tot zijn vermogen en zijn deel in de gemeenschap aansprakelijk. Als de tent na de startfase goed loopt, dan kan altijd nog overwogen worden om alles om te zetten in een VOF, waarin de partner voor 50% deelneemt.

 

Kost je in het begin inderdaad wat fiscaal voordeel (ondernemersaftrek voor de partner), maar scheelt je een hoop vermogen dat onder de aansprakelijkheid van schuldeisers valt.

 

En laat de horeca nu net een sector zijn waarin veel starters in de eerste jaren falliet gaan.

 

Ik zou de zekerheid eerst inbouwen en bij een geslaagde start pas overgaan naar een VOF.

 

En over de kosten van een huwelijk aftrekken kan ik kort zijn: HUH?

Zelf kosten voor echtscheiding zijn niet aftrekbaar (tenzij je om de alimentatie voor de Rechter staat).

 

Groet en een goede vaart gewenst

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

In aanvulling op mijn voorganger: Joost het volgende.

 

Laat de stereotype gedachtegang en toch goede gezegende Nederlandse moraal, trouwen in gemeenschap van goederen, aub vrij zijn van de ouderwetse negatieve lading.

 

Met trouwen in gemeenschap van goederen als basis voor een standaard huwelijk is Nederland in Europa weliswaar een van de weinige in Europa. Dit is achteraf altijd nog om te zetten in een huwelijkse voorwaarden voor het moment dat de ondernemer daadwerkelijk van plan is te gaan ondernemen.

 

Dit omzetten wordt vooral gedaan in Fiscale estateplanningsituaties. Dus mochten mensen een bedrijf beginnen dan is het sowieso ook verstandig om naast een accountant je situatie te laten beoordelen door een fiscalist.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 134 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.