• 0

"sub-bedrijfjes"

Hey,

 

ik heb me echt sufgezocht op het internet en op de site van de KvK... maaaaarrr: ik kan geen antwoord op mijn vraag vinden. Ik wil graag weten of het mogelijk is om als sub-bedrijfje te beginnen. Het zit zo: momenteel werk ik voor een bedrijf in de entertainment sector (feesten organiseren e.d.). Nu wil ik graag mijn eigen bedrijf starten, toch met ietwat andere taken dan het bedrijf waar ik momenteel voor werk. Nu hebben mijn bazen mij aangeboden om "mijn bedrijfje" te laten intergreren in dat van hun. Dat wil zeggen dat ik officieel de naam voor mijn bedrijf gebruik, maar dat alle financiele en administratieve dingen onder het bedrijf vallen waar ik momenteel voor werk. Het is dus eigenlijk een dochteronderneming, zonder dat het als dusdanig wordt geregistreerd (het is namelijk niet echt een onafhankelijke onderneming). Ik vraag me af of iemand mij de mogelijkheden hieromtrent kan vertellen, want ik zoek me al meer dan een week suf, en ik heb nog geen antwoord...

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik begrijp het verhaal niet, maar ik wil je wel op het volgende wijzen.

 

1. Met een eigen bedrijf heb je geen bazen.

 

2. Je kunt een naam die niet geregistreerd is niet officieel gebruiken.

 

3. Een bedrijf kan de verantwoordelijkheid voor zijn eigen financiële en administratieve zaken niet aan anderen overdragen.

 

4. Een activiteit zonder naam, registratie, financiën en administratie is geen bedrijf.

 

5. Als anderen gekke dingen voorstellen die jij zou kunnen doen, is het meestal om er zelf wijzer van te worden.

Link naar reactie
  • 0

Wat ik bedoelde was eigenlijk dat ik op dit moment voor een bedrijf (laten we zeggen bedrijf X) werk...

Ik wil wat anders doen (eigenlijk mijn eigen bedrijf beginnen) maar financieel is dat niet haalbaar. Wat ik nu wil doen is gewoon als onderdeel van bedrijf X mijn plannen realiseren, zoadat ik niet een eigen bedrijf hoef te beginnen. Ik doe alles dus onder de naam van bedrijf X (financien/administratie/belasting e.d.), maar ik wil graag onder een andere naam (Y) werken, die ik wel als merknaam wil laten registeren. Ik had ergens op dit forum iets gelezen over h.o.d.n. (handelen onder de naam), oid. Het kwam er op neer dat een bedrijf meerdere handelsnamen kon hebben en die kosteloos kon laten registeren... Of heb ik nu ergens de klok horen luiden maar weet ik absoluut niet waar de klepel hangt...? Aiaiai!

Link naar reactie
  • 0

Waarom is dit niet haalbaar?

Heb je al een ondernemingsplan of stappenplan gemaakt?

 

Zoals je het nu voorstelt veranderd er niets, je bazen zullen een dochteronderneming moeten oprichten die jij gaat runnen. Met andere woorden: als ze dat vertrouwen in je hebben krijg je wel de lasten maar pluk je niet de vruchten van het zelfstandig ondernemer zijn.

www.adviesbureau-sloep.nl Back-end marketing

Link naar reactie
  • 0

Je kunt inderdaad als bedrijf meerdere activiteiten registreren.

Zoals je het beschrijft klinkt het meer als bedrijfsleider van andermans toko.

En om gelijk maar even advocaat van de duivel te spelen.

Als de toko straks loopt kan de directie jou gewoon wippen.

 

Ik raad je aan om een ondernemingsplan te schrijven zodat je jezelf inzicht verschaft in jouw bedrijf en weet wat de kosten en de baten kunnen zijn. En je daadwerkelijk gevoel creeert voor jouw activiteiten.

Ga daarna eens kijken of er geen mogelijkheden zijn om je bedrijf naast je huidige dienstverband op te zetten. Voor de boekhouding kun je gewoon naar een boekhouder.

 

 

Overigens een bedrijfje klinkt niet serieus, het is altijd bedrijf.

Link naar reactie
  • 0

Het probleem is dat ik momenteel nog studeer. Qua financieen zit ik erg krap bij kas. Ik ben zowiezo niet in staat om een bv op te richten en moet dus denken aan een eenmanszaak. Daar komt echter het volgende probleem bij kijken: dankzij mijn financiele problemen heb ik her en der wat schulden opgebouwd (telefoonrekening, studieschuld en een negatief banksaldo). Dat is niet een gunstige basis om een bedrijf te starten. Vandaar dat ik mezelf dat idee al uit me hoofd heb gepraat. Er is immers nergens info te vinden over hoe je een bedrijf moet beginnen als je schulden hebt. Alleen wat info als je een uitkering hebt (die ik dus niet heb). Ik wil mijn activiteiten toch starten en dus lijkt het de enige mogelijkheid om mijn (fictieve) "bedrijf" onderdeel te maken van dat van mijn baas.

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit me aan bij Merkava, je runt en helpt in princype op deze manier met het uitbouwen van een "nieuw" onderdeel/dienstenpakket van je huidige werkgever. En als het goed/slecht gaat kunnen ze je nog altijd wippen.

 

Een andere manier kan wellicht zijn dat jij je als bedrijf Y (met je eigen naam) laat inschrijven bij de KvK. Dan zijn de zaken die renep aangeeft van toepassing.

 

Je gaat als bedrijf Y een overeenkomst/samenwerkingsverband aan met bedrijf X (nu je voormalig werkgever, want je bent nu zelfstandig). Bedrijf X betaalt nu bedrijf Y voor de "nieuwe/aanvullende diensten" die jij gaat verzorgen en in plaats van loon een Z bedrag aan bedrijf Y waarvan je jezelf moet bedruipen.

 

Schulden e.d. zie ik niet als een probleem om een bedrijf te starten. De meeste bedrijven starten uiteindelijk met een grote "schuld" op het moment dat ze geld lenen om van start te kunnen gaan. Als je al je zaken qua afbetaling e.d. goed geregeld hebt dan zie ik geen probleem.

 

handelend onder de naam : ingeschreven staan bij de kvk onder de naam "Jan Peter BV" maar handel drijf onder de naam "Paars 4"

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp het verhaal niet, maar ik wil je wel op het volgende wijzen.

 

1. Met een eigen bedrijf heb je geen bazen.

 

2. Je kunt een naam die niet geregistreerd is niet officieel gebruiken.

 

3. Een bedrijf kan de verantwoordelijkheid voor zijn eigen financiële en administratieve zaken niet aan anderen overdragen.

 

4. Een activiteit zonder naam, registratie, financiën en administratie is geen bedrijf.

 

5. Als anderen gekke dingen voorstellen die jij zou kunnen doen, is het meestal om er zelf wijzer van te worden.

 

Dat is niet geheel juist. Er is geen enkele reden waarom je een bepaalde naam niet zou mogen gebruiken, tenzij de rechten op die naam aan een ander toe behoren.

 

Een naam is altijd verbonden aan een rechtspersoon. Wij organiseren bijvoorbeeld evenementen onder de namen InnouiD en Holland Innovation. Die namen zijn niet als handelsnaam gerigistreerd (wel als merk).

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Dus als ik het goed begrijp moet ik gewoon toch mijn eigen bedrijf beginnen (ondanks schulden)? Ik ben namelijk erg bang dat ik dan de verkeerde beslissing neem, en alsnog de pineut ben... Ik ben namelijk niet zo economisch ingesteld dat ik alles van zakendoen (en alle administrative rompslomp die erbij komt kijken) af weet. Ik heb geen economische achtergrond, dus vandaar al die domme vragen ;)

Link naar reactie
  • 0

Dan zal ik niet de enige zijn die je aanraad eens bij de kvk binnen te lopen, een ondernemingsplan op te stellen en je wat meer te verdiepen in bepaalde zaken.

Veel zaken kun je natuurlijk tegen betaling uit handen geven zoals administratie e.d.

 

Wat betreft verkeerde beslissing nemen, dat doen we allemaal wel eens. Van fouten leer je uiteindelijk. De vraag is dus meer of je relatief veilig wilt blijven werken bij je huidige werkgever of dat je de stap neemt om er als zelfstandige voor te gaan.

Link naar reactie
  • 0

Dus als ik het goed begrijp moet ik gewoon toch mijn eigen bedrijf beginnen (ondanks schulden)? Ik ben namelijk erg bang dat ik dan de verkeerde beslissing neem, en alsnog de pineut ben... Ik ben namelijk niet zo economisch ingesteld dat ik alles van zakendoen (en alle administrative rompslomp die erbij komt kijken) af weet. Ik heb geen economische achtergrond, dus vandaar al die domme vragen ;)

 

Hmm, gezien de rest van je verhaal kan ik het je absoluut afraden.

 

We hebben het alleen over de naamvoering gehad. Als je een eigen bedrijf begint moet je inschrijven bij de kvk als eenmanszaak of iets anders. Dan ben JIJ verantwoordelijk. Je kan ook een "project" beginnen binnen een bedrijf van een ander. Dan is die ander juridisch en financieel verantwaoordelijk.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
Ik kan toch ook de naam en het logo laten registreren en een domeinnam claimen,

 

Dit kun je zeker doen alleen zie ik er de voordelen voor "jou" niet in.

 

om vervolgens wel te werken onder het bedrijf waar ik nu werk, als extra handelsnaam, maar wel opererend onder hetzelfde bedrijf slechts met andere activiteiten...?

 

Dan worden de "andere activieten" toch gewoon deel van alle activiteiten van dit bedrijf.

 

 

Laat ik het even zo stellen:

 

Je werkt momenteel voor een bedrijf dat "alleen zalen verhuurt".

Jij had in je achterhoofd "als ik daar nu eens catering aan toe zou voegen"

 

Dan kun je 2 dingen doen:

 

1 - Je werkt straks voor een bedrijf dat "zalen verhuurt en (onder een andere naam) de catering verzorgt"

2 - Je begint je eigen cateringbedrijf dat ingehuurd wordt door het bedrijf dat alleen zalen verhuurt.

Link naar reactie
  • 0

Zomaar een vergelijking:

Muurbloempjes hebben nogal eens de neiging om heel blij te zijn met hele neerbuigende huwelijksaanzoeken. De bruiddschat is vaak een magere koe en wat tweedehands inventaris en de huwelijkse voorwaarden om van te huilen. Maar: het muurbloempje voelt zich vereerd, want iemand wil met haar trouwen!

 

Het kan natuurlijk zijn dat die bazen hele fijne, lieve mensen zijn die jouw idee zien zitten en je een kans bieden om jezelf uit je schulden te werken en iets op te bouwen waar je verder mee kan.

Het kan ook zijn dat jij een talent hebt (zonder dat je dit echt op waarde schat, of misschien ook wel), meerwaarde hebt voor het bedrijf waar je voor werkt en dat willen ze graag exploiteren.

 

Mijn advies zou zijn:

vergeet even je "schuldgevoel" (letterlijk) en kijk naar je kracht en talent. Vraag je bazen dan om een voorstel. Neem het voortouw en laat ze JOU maar een goed voorstel doen, want jij gaat eventueel meerwaarde voor ze creëren waar ze straks de vruchten van mogen plukken.

Vervolgens plaats je de strekking van dit voorstel op dit forum en daar krijg je vast wel waardevolle feedback op.

 

Niet alleen is er het risico dat je gewipt wordt, maar ook het feit dat jij een bedrijf zou kunnen gaan opbouwen dat niet alleen feitelijke waarde heeft maar bijvoorbeeld ook merkwaarde, goodwill, een goede reputatie, naamsbekendheid, enz. is van belang om je bewust van te zijn voordat je aan de slag gaat. Die waarde vloeit namelijk naar jouw bazen en niet naar jou.

 

 

Link naar reactie
  • 0

2. Je kunt een naam die niet geregistreerd is niet officieel gebruiken.

 

Dat is niet geheel juist. Er is geen enkele reden waarom je een bepaalde naam niet zou mogen gebruiken, tenzij de rechten op die naam aan een ander toe behoren.

 

Ik ben in de veronderstelling dat het registreren van de in gebruik zijnde handelsnamen in het handelsregister verplicht is, daar doelde ik op. Maar misschien is dat niet zo, ik kon het zo 1-2-3 nergens vinden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.