• 0

ondernemersplan: nodig of niet?

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het ondernemingsplan heb je in mijn ogen zeker nodig en niet alleen voor de financering!

 

Het idee kan heel goed in je hoofd zitten, helaas bestaat hierdoor de kans dat je dingen gaat vergeten.

 

Een ondernemingsplan maak je naar mijn idee voor jezelf. Dat je er ook andere mensen mee kan overtuigen van de haalbaarheid is een leuke bijkomstigheid. Uit het plan moet blijken dat je aan alles gedacht heb.

 

Zeg nu zelf, je schrijft toch ook weleens wat op? Berekent bepaalde zaken? Dat zijn allemaal onderdelen van een onderneminsplan! Samen vormen ze als het goed is een sluitend geheel.

 

Het plan dwingt je stapsgewijs alle punten na te gaan, niet alleen de dingen waar je goed in ben of toevallig aan denkt. Je kijkt kritisch naar jezelf en schrijft dit op, gaat alle mogelijkheden en onmogelijkheden na en zoekt hier een verklaring voor, je komt achter andere zaken die je anders zou vergeten!

 

Ondernemingsplan... altijd maken!

 

En ja... ik maak er zelf ook eentje voor mijn onderneming, terwijl ik geen financiering nodig heb! Puur om alles op een rijtje te krijgen, een goed en helder overzicht wat mij tot een goed eindresultaat zal brengen!

 

Een ondernemer is beter voorbereid met zo'n plan, maar ook zonder zijn er zat mensen die het halen!

 

Succes

PERSOON

 

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het helemaal met Persoon eens wat betreft het maken van een ondernemingsplan.

 

Zelf ben ik ook bezig aan een onderneming die geen extrene financiering behoeft, maar ik ben toch blij dat ik een plan gemaakt heb. Het hoeft, als je dat niet wilt, niet direct een heel formeel document te worden, maar als je werkt aan de hand van een voorbeeld, zie je toch wel dat er dingen en dingetjes zijn waar je nog over moet denken, of die je wellicht vergeten was.

 

Nu heb je ook mensen die geen 2 dagen van huis kunnen gaan zonder hun bagage volgens een lijstje in te pakken. Ik ben zelf een chaoot wat dat aangaat, maar het komt altijd goed. Wellicht werkt het met ondernemen ook zo, maar aangezien dit voor mij de eerste keer is, wil ik het risico niet nemen. Bovendien was het best leerzaam om aan zon plan te werken.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb mijn eerste ondernemingen opgestart zonder ondernemingsplannen. Dat ging best goed tot ongeveer 11 september 2001. Daarna ging het echt met een rotgang alle kanten op ;)

 

Uit ervaring kan ik je vertellen dat een ondernemingsplan erg goed is om als spiegel voor jezelf te hebben. Het zou een levend document moeten zijn waarmee je, zeg één keer in de drie maanden, kan toetsen of je nog wel aan het doen bent wat je initieel van plan was.

 

Focus is voor veel startende ondernemers een groot probleem. Forceer jezelf om in te zien wat je wilt doen en hoe, daarna kan je aan dit document vast houden om je focus te behouden.

 

Je kan dus wel een onderneming zonder busines/marketing/financieel plan opstarten, maar je maakt het jezelf niet gemakkelijker.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Dynamiek is belangrijk. Als je eens in de zoveel tijd je eigen plan erop naleest kun je zien dat je wellicht andere dingen aan het doen bent dan in je planning staan. Dat hoeft natuurlijk niet slecht te zijn, maar je kunt wel overdenken of je nieuwe activiteit wenselijk is, en of het eens tijd is om een oudere activiteit af te bouwen.

 

tot ongeveer 11 september 2001

 

Soms kan ik me nog steeds verbazen hoeveel impact die aanslagen op het zakenleven in nederland hebben (gehad). Het heeft mij zeker 1 job gekost omdat een bedrijf opeens geen personeel meer mocht aannemen van het amerikaanse hoofdkantoor. En de markt is nooit meer geworden wattie daarvoor was...

Link naar reactie
  • 0

Hoi Pvranken,

 

In hoeverre je er een nodig heb is een beetje afhankelijk van wat je zelf wil. Het is verstandig om er een te maken, omdat het je inzicht geeft in alles wat erbij komt kijken. Het dwingt je om strakke lijnen te trekken en een doel te formuleren. Uit eigen ervaring weet ik dat je in de eerste fase denkt alles wel te weten. Als je eenmaal begint aan een ondernemingsplan dan blijkt dat er veel dingen zijn, waar je niet aangedacht had... vergeten was... of niet kunnen...

 

Daarnaast is een ondernemingsplan noodzakelijk als je gaat werken met investereerders, banken, enz. Vraag om een lening en de bank vraagt om een ondernemingsplan.

 

Kortom, verplicht is het niet, maar verstandig wel!

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Daarnaast is het wat mij betreft een prima uitgangspunt om andere activiteiten op te baseren (zoals brochures, andere marketing-achtige dingen) en geeft het eventuele toekomstige medewerkers en andere betrokkenen een goed overzicht van wat je nou precies wil.

 

Ikzelf heb geen vastomlijnd ondernemersplan, maar wel een verhaal over wat ik wil, wat mijn doelstellingen zijn en ook vooral wat ik niet wil...

Link naar reactie
  • 0

 

Ik ben het absoluut met bovenstaande opmerkingen eens.

Echter in de meeste reply's betreft het ondernemingen die geen externe financiele middelen nodig hebben.

 

Voor de ondernemingen die wel deze financiele middelen willen aantrekken moet er een degelijk ondernemingsplan liggen voor o.a.:

*De accountant

*De banken

*Andere potentiele investeerders

 

Ik heb verhalen gehoord van ondernemers die op 1 blaadje wat aantekeningen maken en daarmee de bank binnen stappen, meestal weten ze dan ook nog geen raad met vrij eenvoudige vragen van de bank, die in een ondernemingsplan ongetwijfeld aan de orde zouden zijn geweest.

 

Mijn conclusie;

In eerste instantie voor jezelf om te toetsen of je aan de kernpunten gedacht hebt (deze worden in o.a. het software pakket easystart van ING beschreven) , ten tweede voor externe personen om goed advies te kunnen krijgen en leningen af te sluiten

 

Groeten,

 

Penders

Link naar reactie
  • 0

Het schrijven van een ondernemingsplan, ongeacht de noodzaak van een financiering, geeft voornamelijk rust! Daarnaast ook geeft het ook veel duidelijkheid voor jezelf. Wat in je hoofd zit is zo vergankelijk als het weer. Als de zon schijnt is het een goed plan en als het regent heb je er ineens geen interesse meer in. Concretiseer en je bent daar alvast vanaf. Verder 'verplicht' een ondernemersplan je over dingen na te denken waar je jezelf in eerste instantie niet mee bezig houdt. Je verzekeringen, een goed marketingplan, je benodigde middelen (materiaal, kennis en financieel) en bovenal, je zet je doelen op papier. Zonder doelen ben je als ondernemer nergens. als een schip zonder roer op een wilde zee!

Door het stellen van doelen stel je ook prioriteiten voor je zelf, en dit is een goede houvast als het even tegenzit. En dat komt ook wel eens voor :-\

Mijn ondernemersplan, geschreven in het eerste kwartaal van 2001 klopt nog steeds. en dat geeft in een goed gevoel!

 

Heel veel succes met je onderneming...

 

Greetz, Patrick

 

Gain Marketingmanagement &amp Organisatie.

 

Wij verzorgen/bezorgen voor ondernemingen binnen het MKB, de doorlooproute om klanten te behouden, te werven en de winstgevendheid van klanten te maximaliseren.

 

EasyMarketingplan: praktisch, innovatief en competitief in zeven stappen naar uw oplossin

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.