• 0

inkooporganisatie welke rechtsvorm

Ik zit er aan te denken om een inkooporganisatie op te zetten waarbij zowel particulieren en kleine bedrijven kunnen inkopen.

 

Het is de bedoeling dat deze organisatie geen winst gaat maken, de winst ga ik maken in mijn huidige bedrijf.

Echter dient er bij de inkoop organisatie wel de kosten gedekt te worden.

 

Welke rechtsvorm kan ik hier het besten voor kiezen, een coöperatie of een stichting.

Het liefst heb ik ook een rechtsvorm die zo min mogelijke administratieve verplichtingen heb.

 

Hoe zit het met betalingen kan ik het factuur één op één via de inkooporganisatie door factureren aan de klant of moet de inkoop organisatie een eigen factuur maken BTW terug vragen en BTW bij de klant in rekening brengen.

 

Kan ik de klant behandelingskosten in rekening brengen of kan ik dit het besten doen via een lidmaatschap of een donateurschap

?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik verwacht meer te kunnen omzetten al ik de producten 6% goedkoper kan verkopen.

In de branche is het gebruikelijk om producten tegen max 19% onder de adviesverkoopprijs te verkopen.

Ik wil 25% onder de adviesverkoopprijs producten gaan verkopen.

Echter heb al eens ervaren dat mijn concurrenten zo iets niet leuk vinden en gaan klagen bij mijn distributeur. En zelf de distributeur de keuze gaan geven hier wat aan te doen of dat ze anders stoppen bij hem af te gaan nemen.

Aangezien ik een kleinere afname heb dan zij zal de distributeur mijn dan min of meer verplichten om mijn prijzen aan te passen of anders de levering aan mij te staken.

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom zullen ze dat wel accepteren van een inkooporganisatie?

 

Sterker nog: als je prijsbewust inkoopt zal je je mogelijk moeten laten beleveren (is dit goed Nederlands?) door je concurrenten omdat zij door grotere afname meer kwantumkorting krijgen, dus onder jouw inkoopprijs komen.

Vervolgens gaat jouw bedrijf ten gronde en worden de marges weer teruggedraaid. Het enige dat je bereikt hebt is dat je zelf geen bedrijf meer hebt.

 

Ik meen dat het verstandiger is om een meerwaarde voor dezelfde prijs te leveren, dat kan je mogelijk wel "winnen" omdat je concurrentie waarschijnlijk grotere overheadkosten heeft.

www.adviesbureau-sloep.nl Back-end marketing

Link naar reactie
  • 0
Waarom zullen ze dat wel accepteren van een inkooporganisatie?

Om dat een inkooporganisatie een grote klant is, de algemeen geaccepteerde korting van 19% is op basis van kleine afnamen van kleine zakelijke klanten en particulieren.

Een inkoop organisatie is een grote klant (grote afnamen) waar bij een korting van 25 tot 30% wel algemeen geaccepteerd wordt.

 

Wat betreft de kwantumkorting heeft een concurrent naar mijn weten de zelfde inkoopprijzen als ik aangezien ik op één merk na alles rechtstreeks bij de distributeur kan inkopen

.

Link naar reactie
  • 0

Tja, dat ligt eigenlijk ook aan de rechtsvorm van de inkooporganisatie.

Zelf denk ik dat het met de kosten wel mee zal vallen.

 

De kosten ongeveer even op een rijtje, ontbreekt er wat dan hoor ik dit graag.

Oprichtingskosten:

Notaris 500,-

Boekhouding en accountant advies 1500,-

 

Terugkomende kosten:

KVK 150,-

Boekhouding 3000,-

Telefoonabonnement via voip 120,-

Hosting en domeinnaam 100,-

Bankkosten ?

 

Personeels, kantoorbenodigdheden, autokosten e.d. blijven het zelfde.

 

Voor de rest zijn de bijkomende voordelen dat de onderneming evt. afgescheiden is van een evt. faillissement van de inkooporganisatie.

 

Wat ook nog een extra voordeel kan zijn van de onderneming is dat het misschien mogelijk is om via de inkooporganisatie extra voordeel te behalen is uit wettelijke verplichtingen die een verkoop organisatie niet heeft.

 

Ik weet niet hoe dat zit bij een inkooporganisatie maar denk maar eens bij particulieren verkopen aan garantie en retourrecht wetgeving misschien is dit door de verkoop via een verkooporganisatie uit te sluiten.

 

Bijtelling auto van de zaak betaald door de inkooporganisatie, ik betaal bijtelling maar kan deze bijtelling weer verrekenen door km die ik rij voor de inkooporganisatie, de brandstofkosten betaald het bedrijf.

 

Link naar reactie
  • 0

Tja, dat ligt eigenlijk ook aan de rechtsvorm van de inkooporganisatie.

 

Hoezo hangt dat af van de rechtsvorm?

 

Personeels, kantoorbenodigdheden, autokosten e.d. blijven het zelfde.

 

Dus je gaat met je eigen bedrijf de inkooporganisatie sponsoren?

 

Voor de rest zijn de bijkomende voordelen dat de onderneming evt. afgescheiden is van een evt. faillissement van de inkooporganisatie.

 

met een marge van 0 - 4 % is dat faillissement bijna een zekerheid.

 

Wat ook nog een extra voordeel kan zijn van de onderneming is dat het misschien mogelijk is om via de inkooporganisatie extra voordeel te behalen is uit wettelijke verplichtingen die een verkoop organisatie niet heeft.

Ik weet niet hoe dat zit bij een inkooporganisatie maar denk maar eens bij particulieren verkopen aan garantie en retourrecht wetgeving misschien is dit door de verkoop via een verkooporganisatie uit te sluiten.

 

Een legale vrijbrief tot oplichting?

 

Bijtelling auto van de zaak betaald door de inkooporganisatie, ik betaal bijtelling maar kan deze bijtelling weer verrekenen door km die ik rij voor de inkooporganisatie, de brandstofkosten betaald het bedrijf.

 

Autokosten, zoals je boven stelt, blijven dus niet hetzelfde.

 

De grootste denkfout bij deze constructie die je maakt is dat je wel de (vermeende) voordelen wilt gebruiken en de nadelen niet wil erkennen.

Een inkooporganisatie zoals je die eerder beschreef is een zelfstandig bedrijf en moet dus ook als zodanig beoordeeld worden. Dus alle kosten dienen zelf betaald te worden, ik vind dat knap als dat kan met een marge van 0 - 4 %.

De kosten die je gemakshalve even "vergeet", zoals autokosten, personeel, kantoorruimte etc.,dienen verrekend te worden met je huidige bedrijf.

www.adviesbureau-sloep.nl Back-end marketing

Link naar reactie
  • 0

Misschien dat ik het allemaal wat verkeert uitleg, even van het begin af aan.

 

"Personeels, kantoorbenodigdheden, autokosten e.d. blijven het zelfde."

Ik doel hier op dat ik dit als ik de goederen als normaal bedrijf verkoop ik deze kosten ook heb.

Indien ik een deel van de goederen gaat verkopen via een inkooporganisatie zal deze idd ook kosten ga maken, uiteraard zal deze kosten gedekt moeten worden doormiddel van een hogere verkoopmarge van de inkooporganisatie, donatie van 3e of het bedrijf of een evt. contributie van de leden.

Indien ik dit gaat doen via een coöperatie dan zal een lidmaatschap van de genen die inkopen kosten kunnen dekken, bij een stichting zal een donateurschap of verkoopmarge deze kosten moeten dekken.

Aan de hand daar van kom ik er ook op dat de kosten aan daar aan gebonden rechtsvorm hangen, meden de KvK en boekhoudkosten die bij een bepaalde rechtsvorm horen.

 

Maar of ik nu via het bedrijf deze goederen verkoop of via een inkooporganisatie dezen kosten worden gemaakt en dat bedraagt idd een aantal % van de winst, uiteraard kan ik er dan voor kiezen om evt de inkooporganisatie goedkoper laten inkopen zo dat deze kosten gedekt kunnen worden. Mij winst blijft per saldo door deze kosten nagenoeg het zelfde omdat ik het bij het bedrijf met minder kosten afkan en de inkooporganisatie deze kosten maakt die ik niet in mijn bedrijf maak.

 

Natuurlijk blijven er wel extra kosten over die idd gedekt moeten worden, dit betreft dan de volgende kosten;

Oprichtingskosten:

Notaris 500,-

Boekhouding en accountant advies 1500,-

 

Terugkomende kosten:

KVK 150,-

Boekhouding 3000,-

Telefoonabonnement via voip 120,-

Hosting en domeinnaam 100,-

Bankkosten ?

Maar die zullen dan ongeveer 2% van de omzet bedragen.

 

Personeelskosten zijn echter voorlopig niet van toepassing en indien het zo druk wordt dat er personeel moet komen dan zal de omzet ook om hoog gaan.

Voorlopig is het de bedoeling dat wij het bedrijf en inkooporganisatie met 4 personen gaan runnen 2 vennoten en 2 medewerkende familieleden en dit voor alle als nevenactiviteit.

 

De bedoeling is ook om voorlopig de winst niet uit te keren aan de 2 vennoten omdat ik zelf mij inkomsten uit mijn anderen bedrijf heb en mijn vennoot uit een dienstverband.

Voorlopig wordt het verdiende geld dan ook geïnvesteerd in het bedrijf zodat later mijn vennoot zijn dienstverband kan opzeggen, voor mij blijft dit een nevenactiviteit.

 

Wat ook nog een extra voordeel kan zijn van de onderneming is dat het misschien mogelijk is om via de inkooporganisatie extra voordeel te behalen is uit wettelijke verplichtingen die een verkoop organisatie niet heeft.

Ik weet niet hoe dat zit bij een inkooporganisatie maar denk maar eens bij particulieren verkopen aan garantie en retourrecht wetgeving misschien is dit door de verkoop via een verkooporganisatie uit te sluiten

Een legale vrijbrief tot oplichting?

Ik zie dit niet zo zeer als legale manier van oplichting, maar ontlopen van een wet zodat dit ons en de klant dit ten goeden komt.

Voor mij resulteert dit in een lager risico waardoor ik mijn klant een lagere aankoopprijs kan bieden.

Ik ga dit voor de klanten niet onder stoelen of banken schuiven maar meld dit gewoon eerlijk, onder oplichting versta ik meer iets anders.

Voor de rest bestaat mijn klantenkring grotendeels uit kleine bedrijven, verenigingen, stichtingen waar het consumenten recht toch al niet van toepassing op was, voor particulieren is dit wel maar opereren meestal uit naam van een band of zijn artiest.

Voor de rest proberen mijn concurrenten dit risico ook uit te sluiten door simpelweg het recht niet te melden aan de klant, tegenstrijdige leveringsvoorwaarden aan te gaan, het de klant er moeilijk maken om van dit recht te laten genieten, de particulieren klant als zakelijk te laten aanmerken omdat hij deze goederen gebruikt om geld te verdienen en noem maar op.

Wat is in deze dan oplichting, de klant iets verkopen voor een hoge prijs en dan de rechten die daar bij horen proberen te verdoezelen of de klant eerlijk informeren dat hij dit recht bij ons niet heeft maar in tegenstelling hem door voor wel de mogelijkheid bieden om dit tegen een goedkoperen prijs te kopen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.