• 0

DGA-salaris voor aandeelhouders zonder dienstverband?

Hallo medeforummers,

 

De vraag is al onderdeel van een andere post en al vaker gesteld, maar ik heb hierop nog geen bevredigend antwoord dus stel ik hem nogmaals.

 

Stel de situatie voor waarin er een B.V. is met één of twee werknemers en een (externe) bestuurder die een management fee krijgt. De aandelen van de B.V. zijn in het bezit van twee aandeelhouders met een aanmerkelijk belang (elk 50%). Deze aandeelhouders hebben geen loondienstverband met de B.V. Wel zullen ze jaarlijks een flinke dividend genieten, waarvan er uiteraard 25% dividendbelasting zal worden ingehouden.

 

Moeten de aandeelhouders toch een (fictief) DGA-salaris van 39.000 euro genieten? De inkomsten van het bedrijf (ca. 120.000 euro) verminderd met de personeel- en overige kosten (ca. 60.000 euro) zullen dit niet toestaan, er blijft immers maar 60.000 euro over waarvan een deel ook nog gereserveerd zal moeten worden.

 

Alvast bedankt voor jullie reacties.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het ligt er aan.

Ik neem aan dat de bestuurder geen aandeel houder is en dat hij gerechtigd is een managementfee in rekening te brengen..

 

Of de aandeelhouders een DGA salaris moeten afnemen hangt niet af van een arbeidsovereenkomst, maar van hun rol in de onderneming. Als zij zich actief met de onderneming bezighouden zijn zijn DGA. Hoogst waarschijnlijk wordt de bestuurder aangestuurd, dan moeten ze ook nog een meer verdienen dan die bestuurder.

 

Alleen als je je helemaal niet met de dagelijkse gang van zaken bemoeit ben je uitgezonderd van het DGA salaris

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Alleen als je je helemaal niet met de dagelijkse gang van zaken bemoeit ben je uitgezonderd van het DGA salaris

 

Of als je aannemelijk kan maken dat het resultaat, het door de wet gestelde inkomen niet toelaat. Dit moet je echter wel kunnen onderbouwen.

 

Dit werkt trouwens beide kanten op, maakt de onderneming heel veel winst mag je je salaris niet op het minimum houden maar moet je dat naar boven bijstellen.

Online boekhouden en dienstverlening in één met you book. Online abonnement, inclusief all-in administratieve dienstverlening al voor € 69,00 excl. BTW per maand!

Link naar reactie
  • 0
Of als je aannemelijk kan maken dat het resultaat, het door de wet gestelde inkomen niet toelaat. Dit moet je echter wel kunnen onderbouwen.
In hoeverre moet je dat kunnen onderbouwen? Is een financieel plaatje voldoende, of moet er "gestreefd" worden naar een hogere winst en geldt er een maximum termijn?

 

Stel ik heb een kleine organisatie met een kleine winst van 30.000 euro en ik vind het om de een of andere reden zinvol een BV te starten, gaat de belastingdienst dan akkoord met een lager salaris voor de DGA (waarbij het bruto loon natuurlijk lager is dan de 30.000)?

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Vermoedelijk zal hier de schoen gaan wringen voor de OP, die immers voornemens is de winst als dividend uit te keren. De inspecteur zal in dat geval niet snel (geheel) afzien van de toepassing van de gebruikelijk loon regel.

Wanneer echter de aandeelhouders geen enkel arbeid verrichten voor de vennootschap (dus bijv. geen businesscards uitdelen, geen contact met klanten, leveranciers, personeel e.d.) zal er geen enkele grondslag zijn voor de toepassing van dit fictief DGA loon.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.