• 0

Speciale patent-verzekering op komst

Bericht uit ZIBB

 

Geld voor juridische procedures Willie Wortels

 

MAARSSEN - Een speciale verzekering moet kleine, innovatieve bedrijfjes gaan beschermen tegen diefstal van hun ideeën door grote bedrijven. De verzekering biedt kapitaal om rechtzaken tegen multinationals te financieren.

 

De octrooi-verzekering is een idee van de Rotterdamse assurantiemakelaar Schouten Zekerheid. Volgens directeur Van Os van dit bedrijf komt het regelmatig voor dat multinationals er vandoor gaan met de goede ideeën van particulieren of kleine bedrijven. Die hebben dan niet de financiële draagkracht om de tienduizenden euro's van een rechtzaak op te brengen.

Volgens Van Os komt het in Nederland enkele keren per jaar voor dat een groot bedrijf een patent steelt. 'Dat is niet vaak, maar toch vervelend als het jou gebeurt', zegt hij. De verzekering kan voortaan tegelijk met het aanvragen van een octrooi worden geregeld. De jaarpremie bedraagt enkele honderden euro's.

 

 

Publicatiedatum: 29 november 2002

Bron: Telegraaf

Auteur: Joep Meijsen

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik heb dit bericht ook net gelezen in zibb.nl.

 

Op zich grappig, omdat ik vorige week bij het evenement van de NOVU/BIE (madurodam) was en daar werd tijdens de lezing van de BIE gezegd dat het in hun ogen niet te doen is zo'n verzekering van de grond te krijgen.

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me ook een schier onmogelijke opgave om patenten te verzekeren tegen inbreuk. Maar ja, het is wel een wezenlijk probleem. Met name als je in het buitenland een inbreukpleger wil vervolgen, moet je diepe zakken hebben. Als dat effectief te verzekeren is zou dat heel mooi zijn.

 

Ik ben benieuwd hodat werkt.

 

Groeten,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Als laatste wijzen wij onze leden graag op een interessante kosteloze

workshop op 4 december, voorafgaand aan de uitreiking van de ID-NL

Jaarprijs. Het onderwerp van de workshop is een eventueel in te stellen

octrooiverzekering. Dit kan een interessante discussie worden. Ons

standpunt op dit moment is dat de premie van een dergelijke verzekering

onverantwoord hoog zal zijn, maar wie weet ? Datum en tijdstip: 4 december

13.00 uur, WTC Rotterdam. Opgeven (evt. incl Jaarprijs) direct bij ID-NL

via info@id-nl.com

 

 

Hallo Nils,

 

ja… de vorige keer heb ik ook maar eens bij jou naam op ‘Reusje’ gedrukt, je hebt het zeker verdiend.

 

De hele discussie over een octrooi verzekering komt op mij nogal absurd over. Ik denk dat het verstandig is als we ons eerst eens afvragen waarom er door de nationale overheden oorspronkelijk ooit zoiets als een octrooibescherming in het leven is geroepen. Volgens mij was hiervoor de reden o.a. om een octrooihouder met een nieuw idee te beschermen en deze zodoende een headstart te gunnen ten opzichte van de bestaande concurrentie en/of om bijvoorbeeld de octrooihouder in de gelegenheid te stellen zijn vinding op een door hem zelf verkozen manier te vermarkten.

 

Je kan het verleende octrooi dus zien als een soort verzekering! Een extra particuliere verzekering is dus dubbelop. >:(

 

De bal ligt bij de overheid, zij zou zich verplicht moeten voelen om nu ook eens de belangen van de octrooihouders serieus te nemen en daar waar nodig verbeteringen te realiseren! Zo zou een deel van de schandalig hoge Nederlandse jaarlijkse octrooitaksen bijv., voor een standaard (W.A.) octrooi fondsverzekering kunnen worden gereserveerd.

 

Ik heb begrepen dat de Nederlandse Orde van Uitvinders (Novu) tegen de voorgestelde octrooi verzekering is, maar misschien kan Wouter Pijzel ons hier zelf beter over informeren. In een uitzending van Business News Radio eerder deze week, verdedigde Egbert Ottevanger van de organisatie ID-NL, dit octrooiverzekering ideetje wel.

 

Groeten, Bob

Link naar reactie
  • 0

Ha Bob,

 

Bedankt voor het reusje.

 

Volgens mij komt dit idee inderdaad van Egbert. Meestal meeft Egbert goede ideeën.

 

Eén van de beweegredenen voor de overheid om de octrooiwet op te stellen was destijds de gedachte dat het openbaar maken van technische "geheimen" het innovatieproces zou verbeteren. Dus de overheid dacht niet zozeer aan de belangen van individuele uitvendir, alswel aan het "landsbelang".

 

Toch moet de individuele uitvinder het gelag betalen. Eén beetje vreemd vindt je niet? Misschien is het tijd dat een gedeelte van de octrooikosten gebruikt worden om octrooihouders bij te staan in hun gevecht om handhaving van hun recht.

 

Ze kunnen schending van het octrooi natuurlijk opnemen in het wetboek van strafrecht. Dan kun je als uitvinder aangifte doen bij de politie en wordt het een zaak van het OM. ;D

 

Zo'n octrooiverzekering heeft alleen kans als de overheid daarin bijdraagd lijkt mij.

 

Groeten,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Geen dank Nils,

 

Het toepassen van het strafrecht op dit soort zaken lijkt mij ook een wereld oplossing. Dit heb ook met Arnoud besproken. Je moet dit dan wel kombineren met het recht op een substantiële schadevergoeding. Dan ligt de druk niet alleen bij de octrooihouder maar ook bij inbreukmakende bedrijven/managers zoals bijv. Bolletje.

 

En voor het publiek word het ook leuker om zo'n zaak te volgen. Wint ie het of wint ie het niet.

 

Bob

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij komt dit idee inderdaad van Egbert. Meestal meeft Egbert goede ideeën.

 

Nils,

 

Misschien werkt die Egbert daar te lang, ik heb wel eens gehoord dat ze dan op een gegeven moment ineens met hele vreemde ideetjes aan kunnen komen zetten.

 

Trouwens... voor mijn Golf Vaardigheids Bewijs (GVB) betaal ik inclusief een W.A verzekering 11, - euro per jaar. Hier zijn alle administratie kosten en het pasje bij inbegrepen. Wellicht is dit een goede richt premie voor een toekomstige octrooifonds-verzekering.

 

Prettig weekend en de groeten , Bop :)

 

 

Link naar reactie
  • 0

PERSBERICHT

 

Rotterdam, 29 november 2002

 

Nederlands primeur voor Schouten Zekerheid met de Patent Verzekering

 

Introductie verzekering tegen inbreuk op octrooi

 

Het stelen van iemand anders goed idee komt helaas veel voor. Ook al is het Intellectuele Eigendom beschermd met een octrooi (= patent). Zo kan het voorkomen dat een innovatief klein bedrijf of een particuliere uitvinder geconfronteerd wordt met inbreuk door bijvoorbeeld een veel grotere organisatie. Een goed voorbeeld hiervan is de inbreuk van het bedrijf Jackel International op Mandy Haberman’s succesvol op de markt gebrachte antilek beker de ‘Anywayupcup’. Onaangenaam verrast was mevrouw Haberman toen zij vernam dat dit Engelse bedrijf dat destijds bij het zien van het prototype geen interesse had nu met veel energie haar uitvinding aan het verkopen was! Een juridische procedure was het gevolg. “Bij een dergelijke juridische procedure lopen de kosten al gauw in de tienduizenden Euro’s . Geld dat je als beginnend ondernemer of als particulier met een uitvinding vaak niet (meer) hebt” aldus Rob van Os, Algemeen Directeur van Schouten Zekerheid. “Op 4 december aanstaande zullen wij samen met DAS Rechtsbijstand de Patentverzekering introduceren. Dit gebeurt tijdens het Innovatie Festival voorafgaand aan de uitreiking van de ID-NL Jaarprijs 2002.” Uniek voor Nederland.

 

 

Omzetverlies

De Europese Unie heeft onlangs becijferd dat er jaarlijks in de Europese Unie een omzetverlies is van 6 tot 21 miljard Euro ten gevolge van het bewust niet aanvragen van octrooien door bedrijven. Reden hiervoor is dat veel MKB-bedrijven er van uit gaan dat ze niets kunnen doen bij inbreuk ook al hebben ze een octrooi. Van Os: “Octrooien zijn toch al niet de goedkoopste hobby en met de kosten van een octrooirechtzaak van gemiddeld 25.000 tot 50.000 Euro wordt innoveren een beetje onbetaalbaar. Indien je nu bij het aanvragen van een octrooi echter direct een Patent Verzekering afsluit betaal je slechts een paar honderd Euro premie per jaar om, indien nodig, je recht te kunnen halen!”

 

 

 

Voor het aanvragen van een informatiepakket kunt u contact opnemen met Schouten Zekerheid Makelaars in Assurantiën B.V., Diana van Zuylen, telefoon 010-2884444.

 

 

Voor informatie over de ID-NL Jaarprijs 2002 en de genomineerd uitvindingen voor de Beste Uitvinding van het jaar: www.innovatiefestival.com

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

And as it is with a car or a house when the lien holder requires insurance, Carlson says many venture capital companies are requiring patent insurance before investing in a company.

 

"We try to insure anything. The problem is, can you afford it? Some coverage can run up to $135,000 a year," Carlson says.

Wallace pays about $1,000 a month for his coverage.

 

Daar was ik dus al bang voor. Nog even en dan ben je als particulier uitvinder/ kleinbedrijf, onverantwoord bezig als je geen octrooiverzekering hebt afgesloten en betaal je een vermogen voor een octrooiverzekering

 

Zie de onderstaande link voor het hele artikel!

 

www.abqtrib.com/archives/business01/080601_business_patents.shtml

 

Groeten, Bob

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Even een up date. Afgelopen vrijdag is tijdens het platform IE een presentatie gehouden over de patent-verzekering. Hier was ikzelf niet bij aanwezig, maar heb wel even achterhaald wat de hoogte van de premie per jaar is .....

 

***quote

De verzekering biedt u onder andere een dekking voor de kosten van:

- een advocaat;

- een kort geding;

- een gerechtelijke procedure.

De maximale schadevergoeding wordt bepaald door het door u gekozen verzekerde bedrag per gebeurtenis per jaar.

Hierbij kunt u kiezen uit twee mogelijkheden: € 25.000,- of € 50.000,-.

De jaarpremies hierbij zijn respectievelijk: € 370,- en € 450,-. Voor het eerste verzekeringsjaar ontvangt u een korting van 50%.

***unquote

 

Meer informatie vind je op de site van Schouten Zekerheid >>>

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.