binkie Geplaatst: 23 september 2006 binkie 23 2 Geplaatst: 23 september 2006 Ik woon in Frankrijk en hier is het zo dat een zelfstandig ondernemer veel sociale lasten moet betalen, hoe zit dat in Nederland? Voorbeeld eenmanszaak in Frankrijk: Omzet - Vaste en Variabele Lasten = winst - sociale lasten Sociale lasten = 46% Bij een winst van 30.000€ gaat er nog eens 46% af voor de sociale lasten.... en dan hebben we het nog niet eens over belasting gehad!! Bij een Entreprise Individuelle word de winst gezien als inkomen en valt het onder de inkomensbelasting. Wie kan mij vertellen hoe de Nederlandse situatie is voor een eenmanszaak?? Alvast bedankt! Binkie [titel aangepast - mod] Link naar reactie
0 R.I.P. - Benm Geplaatst: 24 september 2006 R.I.P. - Benm 7,7k 149 Geplaatst: 24 september 2006 Belasting voor een emz is ongeveer zoals die in loondienst qua tarieven, waarbij je winst kan vergelijken met salaris. Belangrijkste verschil: - heffingskorting voor ondernemers - geen premie voor, en geen recht op ww/wao - extra procentuele afdracht ziektekosten Web Chemistry : Internet Ontwikkeling en Web design | HQ-Nieuws | Merghart.com Link naar reactie
0 binkie Geplaatst: 24 september 2006 Auteur binkie 23 2 Geplaatst: 24 september 2006 Bedankt voor het snelle antwoord! Het is dus veel interessanter om in Nederland zelfstandig ondernemer te zijn.. Link naar reactie
0 R.I.P. - Benm Geplaatst: 24 september 2006 R.I.P. - Benm 7,7k 149 Geplaatst: 24 september 2006 Als je in frankrijk 46% betaald op 30k winst wel, in nederland zijn de tarieven niet zo extreem bij dat bedrag... al loopt het bij grotere bedragen alsnog op naar 52%. Web Chemistry : Internet Ontwikkeling en Web design | HQ-Nieuws | Merghart.com Link naar reactie
0 binkie Geplaatst: 24 september 2006 Auteur binkie 23 2 Geplaatst: 24 september 2006 Het percentage van 46% verandert niet naarmate het inkomen stijgt. Dit is een vast percentage die iedere onderneming die winst draait standaard moet betalen. Link naar reactie
binkie
binkie
Ik woon in Frankrijk en hier is het zo dat een zelfstandig ondernemer veel sociale lasten moet betalen, hoe zit dat in Nederland?
Voorbeeld eenmanszaak in Frankrijk:
Omzet - Vaste en Variabele Lasten = winst - sociale lasten
Sociale lasten = 46%
Bij een winst van 30.000€ gaat er nog eens 46% af voor de sociale lasten.... en dan hebben we het nog niet eens over belasting gehad!!
Bij een Entreprise Individuelle word de winst gezien als inkomen en valt het onder de inkomensbelasting.
Wie kan mij vertellen hoe de Nederlandse situatie is voor een eenmanszaak??
Alvast bedankt!
Binkie
[titel aangepast - mod]
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
4 antwoorden op deze vraag