• 0

Denk mee: Eerlijke verdeling bij deelname VOF

Graag zou ik met de forumgangers van gedachte willen wisselen over de mogelijkheden die er zijn om met twee gelijkwaardige vennoten een bestaande eenmanszaak voort te zetten.

 

De huidige situatie:

- Ik ben eigenaar van ICServices, een eenmanszaak met twee man parttime personeel dat activiteiten op het gebied van internetmarketing ontplooit. Belangrijkste activiteit is ICStats, een webanalytics programma . Daarnaast is er ook nog een hostingportefeuille vanaf de beginperiode en zijn er gedurende het jaar diverse internetprojecten waarvoor ik het projectmanagement doe.

 

- Eén van de medewerkers is van het eerste uur en "technisch vader" van ICStats. Om eenvoudig de functies weer te geven; hij is de programmeur en ik de marketeer.

 

- We vullen elkaar aan. Samen willen we ICStats verder uitbreiden en ik vind dat zijn betrokkenheid vertaald moet worden in eigendom/ondernemersschap. Hij wil deze uitdaging aangaan.

 

- Simpel gezegd; VOF inbreng is:

Vennoot 1 (voormalig medewerker) arbeid

Vennoot 2 (voormalig eigenaar eenmanszaak) lopend bedrijf (klanten, inventaris, omzet, winst, etc), software programma, arbeid.

 

Nu zoeken we echter naar de juiste verhouding om de VOF op basis van gelijkwaardigheid op te zetten. Op welke manier zouden we dat kunnen doen, waarbij rekening gehouden wordt met de volgende factoren:

 

# Waarde huidig bedrijf

# Investeringen tot nu toe

# Geen liquide middelen bij medewerker (tenzij deze ondernemerskrediet aangaat natuurlijk)

 

Op zich vind ik toekomstige waarde niet zo belangrijk om mee te nemen in berekeningen, aangezien ik denk dat we die met zijn 2-en nog verder kunnen vergroten. Wel vind ik dat er gezocht moet worden naar een eerlijke verhouding die recht doet aan mijn investering tot nu toe. Tenslotte heb ik in die jaren het risico gelopen, de investeringen gedaan en de salarissen betaald.

 

Maar hoe vertaal je dit nou naar een goede verhouding in de VOF? Ontstaat er een persoonlijke schuld bij mij? Zit dit in de VOF? Moeten we werken met andere winstverhoudingen? Of tijdelijke andere winstverhoudingen? Moet er gewerkt worden met een rente vergoeding voor het ingelegd kapitaal?

 

Ik zou het leuk vinden als jullie met me/ons mee willen denken, ik ben benieuwd!

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk niet dat het echt help maar ik zou graag het volgende willen weten. Je geeft het volgende aan:

 

- Eén van de medewerkers is van het eerste uur en "technisch vader" van ICStats. Om eenvoudig de functies weer te geven; hij is de programmeur en ik de marketeer.

 

Deze toekomstige vennoot heeft in princype meegewerkt aan de basis van de op te starten v.o.f.

Mijn vraag aan jou is hoe "groot" is zijn aandeel in ICStats? Zou ICStats zonder hem bestaan in deze vorm? (ik moet zeggen dat het er indrukwekkend uitziet)

 

Nou wil ik niet zeggen dat je het verleden (lees investeringen, arbeid, bloed,zweet en tranen) zomaar langs de kant moet zetten. Een goede waardering van het bedrijf is zeker nodig, alsook een duidelijke optelsom van de gemaakte investeringen.

 

Ik kan vanaf hier niet zeggen jij krijgt X% en hij (100-X)% van de toekomstige v.o.f. Ik denk dat het ook een gevoelskwestie is, immers gaan jullie in de toekomst samen de uitdaging aan en delen jullie de risico's die ondernemen met zich meebrengt.

 

In ieder geval succes.

 

Link naar reactie
  • 0

Om als eerste op het laatste in te gaan :), het lijkt me ook voor een groot deel een gevoelskwestie. Maar gevoel is zoiets links, het is handig om daarbij juist zoveel mogelijk voorbeelden/meningen te verzamelen om de beslissing ook met een zéker gevoel te nemen.

 

Zou ICStats zonder hem bestaan in deze vorm? (ik moet zeggen dat het er indrukwekkend uitziet)
ICStats is een ontwikkeling van ons beiden. Een product dat voortkomt uit een ander initiatief dat ik heb genomen. ICStats zou nu niet zo bestaan als hij er niet aan had meegewerkt had, omdat het een uitwerking is van onze samenwerking. Is hij (of ik) onvervangbaar? Nee, het is te programmeren door iemand met voldoende kennis, daar zou je een andere medewerker voor kunnen aannemen. Of dat echter tot dezelfde prettige samenwerking leidt, waarbij dezelfde chemie bestaat is een totaal andere vraag. Voor de samenwerking hebben we elkaar nodig zogezegd, dat maakt ICStats, ICStats. En dat is ook de reden dat ik hem als volwaardige partner wil betrekken, het moet ook financieel van ons beiden worden.

 

Echter heb ik wel in de ontwikkelingsjaren de rekeningen betaald voor het salaris, de hardware, de marketing en mijn eigen tijd geïnvesteerd. Natuurlijk de winsten waren ook voor mij, maar je zult begrijpen dat het in de beginjaren geen vetpot betreft. Dus wat moet de bijdrage zijn van de intredende vennoot om dat te compenseren (het gaat me dan niet zozeer om het bedrag, maar meer de wijze waarop). En daarnaast zijn er dus ook nog de inkomsten uit hosting en projectmanagement die wel of niet meegenomen moeten worden.

 

Juist hierover praten brengt me/ons verder, dus ik zie reacties zoals die van jou graag ;)

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

;D

 

Ik heb zelf geen v.o.f. ervaringen en kennis dus als het volgende niet haalbaar is, of volledig onzinnig, dan hoor ik het wel.

 

Ik zou me in jullie nieuw op te richten v.o.f. het volgende kunnen voorstellen:

 

Jullie starten met een 65 - 35 verdeling de v.o.f.

 

- 65 % is jouw aandeel

- 35 % het aandeel van je vennoot

 

Hierbij vertegenwoordigd 15 % van de v.o.f. (wat deel uitmaakt van jouw aandeel) de kosten, investeringen enz. die jij in het verleden gemaakt hebt, ze vertegenwoordigen dus een bedrag X.

 

Als jullie van start gaan geef je schriftelijk aan dat je vennoot dit aandeel van jou kan kopen voor dit bedrag X (+ rente enz.) in de loop van een bepaalde periode zodat jullie uiteindelijk samen uitkomen op een 50-50 verhouding binnen de v.o.f.

 

Wellicht dat er op basis van bovenstaande een "prijskaartje" aan het 35 % aandeel van je vennoot gehangen kan worden.

 

Mocht hij dit geld niet hebben, dan treedt hij met een schuld aan de v.o.f. in die hij eerst zal moeten aflossen, waarna hij zijn aandeel verder kan uitbouwen.

Link naar reactie
  • 0

- We vullen elkaar aan. Samen willen we ICStats verder uitbreiden en ik vind dat zijn betrokkenheid vertaald moet worden in eigendom/ondernemersschap. Hij wil deze uitdaging aangaan.

 

 

Even advocaat van de duivel spelen: waarom zou je iets veranderen wat goed werkt? Wil hij echt ondernemer worden en de risico's dragen? Is hij daarvoor ook geschikt?

 

En jijzelf: wil je zeggenschap over je bedrijf delen? Nu zal het zo zijn dat jij hem wel advies vraagt, maar uiteindelijk zelf beslist.

 

Om hem mee te laten delen zou een bonusregeling/winstdeling ook kunnen.

 

Overigens wel mooi om ook samen ICStats te laten groeien!

 

Een mogelijk antwoord op je vraag: je kunt een waardebepaling (laten) opstellen, en hem een deel verkopen. Maak bespreekbaar dat je zowel jouw als zijn belangen wilt afwegen, en dat dat niet simpel is. Het is vermoedelijk ook zo dat hij een vergelijkbaar dilemma heeft ('betaal ik niet te veel?').

 

Succes!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Even advocaat van de duivel spelen: Waarom zou je iets veranderen wat goed werkt?

Dat kun je natuurlijk ook zien als: Ik verander iets wat goed werkt om het nog beter te laten werken. There's no win if there ain't a win-win! ;)

topic>

 

En om hem een deel te kunnen verkopen dien je toch na te denken over een andere rechtsvorm.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Fred, Wim heeft alvast de eerste vraag voor me beantwoord :)

Zo zie ik het inderdaad, het kan nog beter.

Hij heeft de wil om het te doen en ook de capaciteiten, alhoewel algemene ondernemerszaken meer mijn ding is.

 

Voor wat betreft de zeggenschap is er eigenlijk nu ook al een flinke taakverdeling die als vanzelf werkt. Ik bepaal commercieel wat goed is en hij technisch. Natuurlijk zijn er wel discussies omdat die twee zaken elkaar wel eens willen bijten, maar daar komen we nu ook aan uit zonder dat ik op de eigenaarsstrepen sta volgens mij.

 

Wim, waarom denk je dat er een andere rechtsvorm nodig is om te praten over een verkoop? Is het niet mogelijk dat hij mij persoonlijk een bedrag betaalt waarna we gezamenlijk verder kunnen gaan? Dus we gaan 50/50 de vennootschap in, maar hij heeft een persoonlijke schuld aan mij voor de waarde van de verkoop?

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

@ Welleke, was meer als aanvulling bedoeld op het off topic gedeelte maar komt misschien niet helemaal duidelijk over.

Wat ik bedoelde is dat er op deze manier hoe dan ook een einde komt aan de eenmanszaak t.o.v. de bonus/winst regeling.

 

Is het niet mogelijk dat hij mij persoonlijk een bedrag betaalt waarna we gezamenlijk verder kunnen gaan? Dus we gaan 50/50 de vennootschap in, maar hij heeft een persoonlijke schuld aan mij voor de waarde van de verkoop?

 

Zoals eerder gezegd heb ik geen v.o.f. kennis. Als dit mogelijk is, is het natuurlijk een goede basis om aan een nieuw bedrijf te beginnen. Hij zou dan de schuld aan jou binnen de v.o.f. moeten aflossen.

 

Je verliest in mijn ogen dan wel een beetje voordeel t.o.v bijv. een 65-35 verdeling. Iets waar ik persoonlijk voor zou kiezen, maar dat is puur gevoelsmatig.

Link naar reactie
  • 0

Is het niet mogelijk dat hij mij persoonlijk een bedrag betaalt waarna we gezamenlijk verder kunnen gaan? Dus we gaan 50/50 de vennootschap in, maar hij heeft een persoonlijke schuld aan mij voor de waarde van de verkoop?

 

Ik denk van wel. Met goede afspraken over afbetalen moet dat kunnen werken. Maar wat wil je als dat niet lukt? Ik neem aan dat hij afbetaalt uit de (over)winst van de VOF. Als dat niet zo goed loopt als gedacht? Neem je dan genoegen met later betalen?

 

Ik zou het zakelijk houden: reële rentevergoeding, en ook voorzieningen als ICStats financieel niet zo snel groeit als verwacht.

 

Misschien zelfs niet zelf het geld lenen aan hem, maar hem een krediet laten regelen?

 

Te vaak gaan afspraken mis, ook tussen de beste vrienden. Better safe than sorry...

 

(PS Zelf zou ik vermoedelijk meer risico nemen dan ik hier nu schrijf. Ben een geboren optimist.) :D

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Uit jullie antwoorden en een telefonisch consult met Ties (waarvoor nogmaals dank), komt toch vooral naar voren dat het een gevoelskwestie is, waarbij wel belangrijke factoren een rol spelen.

 

Daarom gaan we nog maar eens wat gesprekken aan met elkaar om te kijken hoe we de samenwerking nu het beste zien om daarna te bepalen in welke vorm we dat gieten.

 

Ik kom er nog op terug, bedankt tot zover ;)

 

 

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.