• 0

Elevator Pitch

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

[bron: Nieuwsbrief Syntens]

 

Vrijdag 22 november 2002 vond de Kapitaaldag plaats in de ING

Bank bij de Amsterdamse Poort. De organisatie was in handen van

Syntens en de Junior Kamer. MKB-ondernemers werden in de

gelegenheid gesteld om op interactieve wijze kennis te maken

met de diverse kapitaalverstrekkers. Op het programma stonden

interessante presentaties van vooraanstaande sprekers.

 

Elevator Pitch

Uniek onderdeel in het programma was de mogelijkheid om als

ondernemer het eigen bedrijf in een 'Pitch' te presenteren.

Deze 'one-minute-elevator-pitch' biedt u een ideale kans om een

goede eerste indruk te maken op investeerders én

collega-ondernemers. Omdat het niet zo eenvoudig is een

degelijke Elevator Pitch samen te stellen was Dorel Smits van

het bedrijf Marketing Totaal Advies bereid om de ondernemers te

helpen bij het opstellen en oefenen van hun Elevator pitch.

 

Dorel Smits over de beste 'elevator pitch'...

Een 'elevator pitch' moet je kunnen dromen. Midden in de nacht

moet u wakker gemaakt kunnen worden en binnen 30 seconden aan

kunnen geven wat de kern van uw product of bedrijf is en wat ú

de ander op kunt leveren! Gelukkig is er een kleine kapstok:

(1)...start met een prikkelende opening. Begin met het trekken

van de aandacht van de investeerder. Denk aan een vraag

of uitspraak die de interesse wekt om verder te

luisteren.

(2)...duurt maximaal 60 seconden. Dat zijn dus zo'n 150-200

woorden.

(3)...wordt met passie gebracht. Breng uw boodschap met energie

en toewijding. Een investeerder verwacht dat van een

ondernemer.

(4)...eindigt met een vraag. Wat wilt u van de investeerder?

Eindig met het vragen naar een visitekaartje, afspraak,

uitnodiging of referentie.

 

 

Marketing Totaal Advies heeft een document over de Elevator

Pitch samengesteld. Daarin wordt aangegeven hoe u zelf een

'elevator pitch' kunt voorbereiden. Verder ook nog een aantal

voorbeelden en tips.

Je kan dit document gratis per E-mail ontvangen door een bericht in te sturen naar Dorel Smits via info@marketingtotaaladvies.nl

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik vind het een leuk concept, de elevator pitch!

 

Soms kom ik in de vakliteratuur en artikelen wel eens felle tegenstanders van dit verschijnsel tegen.

Die mensen vinden het lariekoek dat je een bedrijfsmodel of -concept in 60 seconden moet kunnen uitleggen. Sommige dingen zijn nou eenmaal niet zo eenvoudig. Volgens hen.

Ik denk wel dat het inderdaad ten nadele van de denkers is, die weliswaar het concept in hun hoofd hebben en ook volgens dit model in hun pit prima een bedrijf kunnen voeren en commercieel succesvol laten zijn maar gewoon dichtklappen ten overstaan van een gehoor (1 tot veelvouden).

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je doelgroep is anders dus je rol zal ook wel veranderen. Ik denk echter dat je als entrepreneur goed duidelijk moet kunnen maken waarvoor jouw product/bedrijf superieur is.

 

Als je dit kan bereiken door "brilliance in simplicity" oftewel in één zin de essentie van jouw bedrijf kan omschrijven, dan laat je volgens mij overal een grote impact achter.

 

De elevatorpitch is volgens mij een perfecte tool om eens te kijken hoe goed een ondernemer zijn eigen bedrijf daadwerkelijk kent.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Een echte Elevator-Pitch is iets anders als een heel kort verkoopverhaaltje voor een grote groep mensen die je niet kent.

 

A: Je weet namelijk precies met wie je in de lift staat, daar heb je weken aan gewerkt om het zover te laten komen.

B: Je weet precies wat je van die persoon wilt. En dat is maar 1 ding ....

C: Je weet ook precies waar die persoon mee bezig is en wat zijn interesses zijn. Als het goed is, weet je ook precies wat voor probleem hij heeft.

 

Als je dan, na weken observeren en voorbereiden, met die persoon de lift in stapt, heb je 30 seconden om:

 

- op te vallen,

- serieus en betrouwbaar over te komen

- het magische woord te laten vallen, waardoor je held zegt: "wat was je naam ook al weer"? Zodat je je kaartje kan afgeven.

 

Dat is een elevatorpitch.

 

De rest is bullshit. Je kan niks verkopen in 30 seconden. Al helemaal niet als je niet weet tegen wie je staat te pitchen. Je kunt hoogsten wat interesse wekken, maar dat wordt meestal verbruid door een diaree van woorden en 6 verschillende boodschappen, waar niemand een touw aan vast kan knopen.

 

Begrijp me niet verkeerd, iedere gelegenheid om te presenteren voor meer dan 2 mensen moet je met twee handen aanpakken, maar een elevatorpitch is iets bijzonders. Het is het ultime verkoopgesprek, dat alleen zin heeft als je heel goed weet wie je tegenover je hebt en als je je heel goed op het gesprek hebt voorbereid.

 

Grote groeten,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik vind niet dat je niks kan verkopen in 30m seconden.

 

Je mag inderdaad NIET vervallen in een woord diaree waar zes verschillende boodschappen in verwerkt zijn, dat werkt niet. Vandaar dat eenvoud zo belangrijk is.

 

De zin: "ik verander lood in goud" hoef je maar te fluisteren in een grote zaal geïnteresseerden en ze komen uiteindelijk allemaal naar je toe ;)

 

Het voordeel van de elevatorpitch is inderdaad dat je je prooi observeerd en bestudeerd alvorens je je prooi bespringd, deze is goed voorbereid en alles. Maar wat nou als je dertig seconden hebt omdat je tegen een "held" oploopt en dit is je enige kans?

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Ha Den,

 

Wat is de kans dat een ondernemer "toevallig" tegen zijn held aanloopt? Dat is natuurlijk altijd gepland! ;D

 

Ik kom ook wel eens iemand "toevallig" tegen, die ik graag wat wil verkopen. Ik ben niet zo handig in dat soort situaties. Ik ga dan niet meteen op de verkooptoer.

 

Als ik iemand wil spreken, wil ik ook weten waarom hij mij zou willen spreken. Als ik echt maar 30 seconden heb, stel ik mij voor en zeg ik: "Ik werk op dit moment aan ...... (een onderwerp dat hem/haar ook bezighoudt) en zou u daar graag eens over informeren (of uw mening vragen). Mag ik u bellen/mailen? Hoe kan ik u het beste berijken?" ....... "Goed, u hoort spoedig van mij".

 

In het eerstvolgende gesprek/bericht, refereer ik aan de korte kennismaking en zet vervolgen een regulier verkoopprocess in werking.

 

Het enige dat ik in die 30 seconden verkocht heb is mijzelf.

 

Maar ja. Misschien kan het beter.

 

Groeten,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Een echte Elevator-Pitch is iets anders als een heel kort verkoopverhaaltje voor een grote groep mensen die je niet kent.

 

A: Je weet namelijk precies met wie je in de lift staat, daar heb je weken aan gewerkt om het zover te laten komen.

B: Je weet precies wat je van die persoon wilt. En dat is maar 1 ding ....

C: Je weet ook precies waar die persoon mee bezig is en wat zijn interesses zijn. Als het goed is, weet je ook precies wat voor probleem hij heeft.

 

 

agreed. if you have 30 seconds, use it wisely. one of my "elevator pitch stories"...

 

I was working for a large company who just fired a sales manager. I was coming back from a meeting with an important customer, our CEO and my direct boss. I was in customer support (technical) at the time. They were all panicked about the situation, because the customer was not happy about not having a proper account manager, and the company having nobody to manage the sales process. They had no clue where to find the right replacement, internally there was nobody that could do the job (or so they thought). They were exhausted for ideas, but I had been think of one myself over the previous weeks.

 

While we were being pulled over for speeding (the conversation was distracting my boss who was driving) I saw my opportunity. I turned to the CEO and said there is one obvious candidate to me. I put myself forward as the man for the job even though they had never considered me. My relation with the customer was outstanding, I knew the product technically, I was a company player, and young and hungry.

 

During the two minutes it took for the nice policeman to fill out the forms, I went from a backseat passenger, to the new sales manager.

Link naar reactie
  • 0

Ik zie Nils het zeggen en denk ja:

(IK kan niet quoten dus doe het maar zo)

"Het enige dat ik ooit in 30 seconden verkocht heb ben ik zelf". Dat is wat ik van de elevator pitch weet. Kijk naar het verhaal van Mrwong en tel de hoeveel keren dat hij het woord "I" gebruikt.

 

Ik was op de kapitaaldag en wat mij aan de elevatorpitch opviel was dat de zaal reageerde op de persoon. Combinatie van rust, enthousiasme en gepaste ;) arrogantie werden door de zaal gewaardeerd. Op de borrel achteraf zag je ook dat deze mensen meer werden aangesproken. De hele inhoud van het verhaal deed er (naar mijn mening) niet toe.

 

De aangesproken partij vormt zich zelf toch wel een beeld hoe ze geld aan je kunnen verdienen (toch?!)

 

Groeten,

 

Peter

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.