• 0

Iemand ervaring met SQLite database?

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

SQLite is zeer goed voor 'simpele' lijsten. Als database engine voor een complete site kan het dus ook zeer goed gebruikt worden. Wanneer je echter joins e.d. nodig gaat hebben lijkt een database als MySQL of PostgreSQL een betere optie.

Bugs die ik ben tegen gekomen is dat er soms op het bestandssysteem 'tijdelijke' bestanden worden aangemaakt die door een lock oid niet meer verwijderd kunnen worden. Dit moet dan met de hand gebeuren.

Wat veiligheid betreft: zet de database buiten de documentroot of scherm het af met een 'deny from all' dmv. een .htaccess bestand.

Link naar reactie
  • 0

Beste Descartes,

 

Ik heb er zelf geen ervaring mee. Maar in mijn ogen zijn er een aantal overwegingen:

 

- Hoeveel support zou je nodig hebben? Voor MySQL is er veel meer informatie en ondersteuning beschikbaar dan voor Sqlite (zo lijkt het tenminste);

- Hoe is de interface voor onderhoud en backup? Ik weet van MySQL dat zij een prima beheersmodule hebben (MySQL Administrator);

- Wat is de schaalbaarheid van SQlite? Kun je er makkelijke meerdere databases in kwijt?

- Wat is de mogelijkheid tot integratie met andere systemen? Is er bijvoorbeeld een ODBC-koppeling mogelijk?

 

Hopelijk heb je er wat aan. Ook zou ik graag van je horen wat uiteindelijk je ervaringen zijn.

Met vriendelijke groeten,

 

Martijn Buurman

Extrico

Link naar reactie
  • 0

Peter,

.SQLite is zeer goed voor 'simpele' lijsten.

Het gaat inderdaad om een vrij simpele lijst, en het schijnt dat er ook op de server geen (MY)Sql hoeft te draaien. Wat PHP code en de db file is schijnbaar voldoende.

Deze dan achter

.htaccsess of deny from all
en draaien.

thanks en gr

Link naar reactie
  • 0

Beste Descartes,

 

Ik heb er zelf geen ervaring mee. Maar in mijn ogen zijn er een aantal overwegingen:

 

- Hoeveel support zou je nodig hebben? Voor MySQL is er veel meer informatie en ondersteuning beschikbaar dan voor Sqlite (zo lijkt het tenminste);

- Hoe is de interface voor onderhoud en backup? Ik weet van MySQL dat zij een prima beheersmodule hebben (MySQL Administrator);

- Wat is de schaalbaarheid van SQlite? Kun je er makkelijke meerdere databases in kwijt?

- Wat is de mogelijkheid tot integratie met andere systemen? Is er bijvoorbeeld een ODBC-koppeling mogelijk?

 

Hopelijk heb je er wat aan. Ook zou ik graag van je horen wat uiteindelijk je ervaringen zijn.

 

Support waarschijnlijk niet nodig?

Ook mijn ISP lag er pas 3 tot 4 dagen met MYSQL uit.

Schaalbaarheid goed (lees ik) maar heb ik niet nodig 1 db is voldoende.

 

>>- Wat is de mogelijkheid tot integratie met andere systemen? Is er bijvoorbeeld een ODBC-koppeling mogelijk?

 

Op locatie zou een datalogger draaien deze kan de db uploaden naar de website, tenminste zo ver als ik nu begin te begrijpen. ;)

 

thanks

Link naar reactie
  • 0

Op locatie zou een datalogger draaien deze kan de db uploaden naar de website, tenminste zo ver als ik nu begin te begrijpen. ;)

 

Dit gaat wel werken met een paar mitsen en maaren:

 

- terwijl jij de database upload kan de website de database niet gebruiken (seconden tot minuten)

- tijdens dit uploaden kan er niet gelogd worden

- dit werkt alleen als je maar 1 locatie hebt als bron voor de data (of je gebruikt een aparte database per locatie)

- op de locatie moet de hele dataset aanwezig zijn.

 

Met wat truuken zijn de punten wel weer te omzeilen natuurlijk.

 

Zie in de faq nog het punt dat er maar 1 database tegelijk kan schrijven. Dit kan de snelheid van je website beperken als er veel op de website geschreven moet worden. Maar vermoed dat het schrijven bij de logger op locatie gebeurt.

Link naar reactie
  • 0

Op locatie zou een datalogger draaien deze kan de db uploaden naar de website, tenminste zo ver als ik nu begin te begrijpen. ;)

 

Dit gaat wel werken met een paar mitsen en maaren:

 

- terwijl jij de database upload kan de website de database niet gebruiken (seconden tot minuten)

- tijdens dit uploaden kan er niet gelogd worden

- dit werkt alleen als je maar 1 locatie hebt als bron voor de data (of je gebruikt een aparte database per locatie)

- op de locatie moet de hele dataset aanwezig zijn.

 

Met wat truuken zijn de punten wel weer te omzeilen natuurlijk.

 

Zie in de faq nog het punt dat er maar 1 database tegelijk kan schrijven. Dit kan de snelheid van je website beperken als er veel op de website geschreven moet worden. Maar vermoed dat het schrijven bij de logger op locatie gebeurt.

 

Klopt met het uploaden kan het fout gaan.

Ga kijken of daar geen truukje voor is, misschien met wat php code?

Ik las dat Sqlite in php 5 wordt onderteund.

 

Het schrijven (loggen) gebeurt op locatie.

Ik neem wel aan dat er "veel" externe gebruikers gebruik kunnen maken van het db bestand?

Anders zou het toch Mysql moeten worden?

 

bedankt voor je reactie.

Link naar reactie
  • 0

Klopt met het uploaden kan het fout gaan.

Ga kijken of daar geen truukje voor is, misschien met wat php code?

Op locatie database stop zetten, bestand kopieren, database starten, bestand kopieren, op server database stoppen, huidige database overschrijven met kopie en database weer starten. Kan ongetwijfeld in php maar dat gebruik ik zelf niet. (lees database 'starten' en 'stoppen' als: zorgen dat geen programmas de database gebruiken)

 

Ik las dat Sqlite in php 5 wordt onderteund.

Zie opmerking over mijn kennis van php.

 

Ik neem wel aan dat er "veel" externe gebruikers gebruik kunnen maken van het db bestand?

Er kunnen meerdere (veel) gebruikers tegelijk de database lezen. Limiet voor sqlite ken ik niet. Enige beperking die ik zag staan is dat veel gebruikers die tegelijk schrijven een bottleneck zou kunnen vormen. Lees overigens veel als tientallen tegelijk.

 

Anders zou het toch Mysql moeten worden?

Lastig te zeggen zonder het hele plaatje te kennen. Maar het feit dat mysql er 2 dagen uit lag bij je provider maakt het kiezen makkelijker (tenzij je naar een andere hoster wilt natuurlijk) Als je op één locatie datalogging doet, dat upload naar een website die geen enorme aantallen bezoekers heeft moet sqlite gewoon werken.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.