• 0

recht van overpad?

Hallo,

ik zal me even kort voorstellen; de naam is Jelle en ik heb sinds kort in t noorden van het land een éénmanstimmerbedrijfje. Het begint nu wat te lopen, langzaamaan weten de klanten ons te vinden, mooi dus!

Maar nu zit ik met een praktisch probleem en misschien kunnen jullie meedenken. Het gaat over het recht op overpad, een lastig terrein heb ik al op t internet gelezen.

Het gaat om de volgende situatie:

wij huren een deel van een pand, de hoek, naast ons zijn tegelijk met ons nog twee bedrijven gaan huren die samen de rest van het pand huren.

Voor het pand ligt een geasfalteerd terrein dat wij tot de scheiding met de buren huren. Naast ons deel ligt een breed pad dat toegang verschaft tot het achterterrein van het totale pand. Dit huren wij geen van allen (zowel de zijkant niet als de achterkant) maar de achterkant mogen we gebruiken in het verlengde van ons pand.

Toen we met het contract bezig waren, kwam het recht van overpad ter sprake. Het kwam erop neer, dat er eens per jaar een vrachtwagen bij ons langs moest om een vetput te legen achter het terrein en heel af en toe zou er een personenwagen met aanhanger van de buren via de zijkant naar achter moeten. Dit vonden wij op dat moment en zo gezegd geen enkel probleem en hebben hiervoor getekend.

Nu blijkt in de praktijk dat één van onze buren met heel grote regelmaat met auto's over ons (show) terrein voor scheurt met vijftig km per uur en heel regelmatig rijdt hij met een oude heftruck met daarop tonnen oud ijzer over ons terrein en gaat hij met enkele cm. met zijn ijzer over onze showobjecten, onze auto's en auto's van klanten die op ons terrein geparkeerd staan.

Het achterterrein is afgesloten met een hek waarvan zowel wij als de buren een sleutel hebben. Nu hebben zij sleutels bij laten maken en deze aan een transportbedrijf gegeven dat 's nachts levert op hun achterterrein. Dit willen wij dus niet want wij hebben voor het nodige geld materialen op het achterterrein staan en willen dus geen nachtelijke ritjes hebben. Reden voor hen om het zo op te lossen was dat ze een alarm op hun pand hebben zitten en deze code niet aan het bedrijf willen geven. Maar ondertussen kan jan en alleman wel 's nachts achter op ons terrein komen!

We hebben geprobeerd dit uit te praten maar betreffende huurder verandert niets aan zijn gedrag.

Nu heb ik op het internet gelezen dat er alleen maar recht van overpad is op het moment dat het te bereiken terrein, in ons geval het achterterrein van onze buren, een afgesloten terrein is, dwz, dat dat terrein op geen enkele andere manier bereikbaar is.

Het is zo, dat onze buren een groot pand huren met en aan de voorkant een grote overheaddeur én aan de achterkant een grote overheaddeur. Het achterterrein is via hun pand in principe met de grootste vrachtauto te bereiken. Maar de buren hebben hun pand zo ingericht, dat voor beide overheaddeuren grote machines staan (deze zouden ons inziens ook ergens anders kunnen staan maar ja).

Is het nu zo dat wij geen poot hebben om op te staan omdat wij voor het recht van overpad getekend hebben? Of vervalt dit omdat het achterterrein van de buren prima te bereiken is via hun eigen pand??

Wij zouden dit natuurlijk het liefst in alle vrede oplossen met de buren, want beter een goede buur dan een verre vriend maar het lijkt erop dat dat niet gaat lukken.

Vandaar dat ik toch maar vast één en ander probeer uit te zoeken op dit gebied wat betreft rechten en plichten.

Wie o wie kan hier iets zinnigs over zeggen??

Alvast vriendelijk bedankt voor jullie moeite

 

FWT

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

het deel waar over zij overpad zouden hebben is dit niet af te schermen met hekken of iets dergelijks? Dat zou jou een hoop irritatie schelen en kost hun alleen hun auto wanneer ze te wild rijden. Verder over het verhaal van het achterterrein. Lijkt mij dat ze zich maar te houden hebben aan de afgesproken zaken. Even overleg was handiger geweest. Dan hadden jullie ook andere maatregelen kunnen nemen. Verder weet ik helaas niet wat je daar mee kunt doen.

Strongwood Investigations

 

bedrijfsrecherche - juridische dienstverlening - particulier recherche - risk management - advocaat ondersteuning

Link naar reactie
  • 0

helaas is het deel waar zij langs moeten rijden, dwars over ons niet al te grote showterreintje. Aan de ene kant hebben we wat showartikelen staan en aan de andere kant kunnen precies twee auto's parkeren, het stuk ertussen is dus niet echt af te zetten helaas.

Over het achterterrein zijn geen duidelijke afspraken gemaakt maar het lijkt me vreemd dat wij wildvreemden (nachtelijke bezorgers) over ons terrein moeten laten rijden 's nachts, terwijl er geen toezicht is maar wel onze spullen voor het grijpen staan. Dat recht van overpad lijkt me dus niet gelden voor derden.

 

vriendelijke groet,

FWT

Link naar reactie
  • 0

volgens mij geldt recht van overpad nooit voor derden. Wij hebben een keer woning bekeken waar ook recht van overpad was en dat was alleen voor de buren zelf en niet voor eventuele visite die moest gewoon voorom. Maar goed daar heb je nu weinig aan.

 

Ik hoop voor jullie dat het snel opgelost wordt.

 

Anders blijft er niets anders over dan gerechtelijk dit uitzoeken of een ander pand zoeken. :-\

Strongwood Investigations

 

bedrijfsrecherche - juridische dienstverlening - particulier recherche - risk management - advocaat ondersteuning

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Op het forum van bouwhelp.nl is hier echt heel veel over geschreven, daar komen vragen over dit onderwerp dagelijks langs. Ik denk dat je met de zoekfunctie daar heel veel informatie hier over kan vinden.

Link naar reactie
  • 0

Poeh een lang verhaal met lastige situatie, waarop zonder tekeningen en een juiste toelichting, geen adequaaat antwoord is te geven. Een recht van overpad is normaal gesproken alleen bedoeld om te komen en te gaan. Dit recht wordt 'gevestigd´ door het heersende erf (zeg maar: het erf wat bereikt moet worden via het overpad) op het dienende erf (het erf waarover gereden mag worden).

 

Normaal kom je dit soort rechtsverhoudingen tegen in eigendomssituaties. De topicstarterr is echter huurder. Een recht van overpad in een huurcontract ben ik nog niet tegen gekomen. Dat zegt echter meer over mij dan over het contract. Meestal is dit recht ook beperkt tot de eigenaar van het heersende erf en geldt dit niet voor bezoekers e.d.. Dit zal echter afhangen van wat er precies in de overeenkomst is opgenomen. Dit vergt echt nadere bestudering en - zoals opgemerkt - een goed tekening en toelichting. Hoewel de expertise zeker aanwezig is, is dit forum om de reden voornoemd niet geschikt om een antwoord te geven op de vraag. In beginsel heb je echter wel degelijk een vordering.

 

Advies, los van het voorgaande. Wanneer twee naburige huurders niet tot overeenstemming kunnen komen, kan wellicht de verhuurder de doorslag geven. Wanneer de verhuurder de huurovereenkomst niet naleeft dan is deze daarop aan te spreken. Ik raad je daarom aan om allereest de kwestie eens bij de verhuurder aan te kaarten.

 

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.