• 0

Energiekosten van zaak-aan-huis

Hoi allemaal,

 

Ik ben 19 jaar en ben student. Ik woon nog thuis.

Als bijbaantje heb ik een klein eenmanszaakje en verzorg ik computerreparaties, lever ik nieuwe pc's en randapparatuur etc.

 

Vaak worden er dan ook pc's van mensen/bedrijven bij ons thuis gebracht en verhelp ik hun problemen. Deze computers worden uiteraard aangesloten op de stroom van ons huis. Nu bleek uit de energierekening dat de energiekosten van ons huishouden enorm zijn gestegen sinds ik mijn bedrijfje heb.

 

Mijn vader baalt hier een beetje van en wil dat ik energiekosten moet gaan rekenen en die aan hem 'geef' zodat hij niet met extra kosten zit. Dat vind ik best, alleen hoe doe ik dit in de praktijk? En mag dit? Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

 

Iemand hier ervaring mee? De energierekeningen staan uiteraard gewoon op zijn naam, want het huis is van hem. Ik woon hier gewoon nog in, en het bedrijfje staat ook op dit woonadres ingeschreven bij de KvK.

 

Bedankt alvast!

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Serieus? Meen je dat nou echt dat de energierekening zo fors is gestegen en dat dit aan de computers zou moeten liggen die jij binnenhaalt. Is er niet een nieuwe TV gekocht (mooi LCD scherm) bijvoorbeeld? :)

 

Klanten kun je niet opzadelen met een toeslag voor iedere kostenpost die je hebt, dat doen ze alleen in de luchtvaart zo lijkt het ;)

 

Dat betekent dat je de "bedrijfskosten" gewoon in jouw totale vergoeding (uurtarief, productprijs) moet verwerken.

 

Ik zou het verder allemaal niet te moeilijk maken met de boekhouding en jouw vader. Gewoon een kleine bijdrage afspreken en dit buiten de eenmanszaak uitkeren is het gemakkelijkste. Sterker nog, volgens mij ook het enige mogelijke doordat kantoren aan huis geen aftrekposten hebben, tenzij deze aan diverse regels voldoen.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

WelleKe, bedankt voor je reactie!

Serieus? Meen je dat nou echt dat de energierekening zo fors is gestegen en dat dit aan de computers zou moeten liggen die jij binnenhaalt. Is er niet een nieuwe TV gekocht (mooi LCD scherm) bijvoorbeeld? :)

 

Klanten kun je niet opzadelen met een toeslag voor iedere kostenpost die je hebt, dat doen ze alleen in de luchtvaart zo lijkt het ;)

 

Dat betekent dat je de "bedrijfskosten" gewoon in jouw totale vergoeding (uurtarief, productprijs) moet verwerken.

 

Ik zou het verder allemaal niet te moeilijk maken met de boekhouding en jouw vader. Gewoon een kleine bijdrage afspreken en dit buiten de eenmanszaak uitkeren is het gemakkelijkste. Sterker nog, volgens mij ook het enige mogelijke doordat kantoren aan huis geen aftrekposten hebben, tenzij deze aan diverse regels voldoen.

We hebben geen nieuwe LCD schermen/tv's oid gekocht, maar de kosten zijn toch met 20% gestegen. Ik denk dat ik maar energiemeters op m'n werkkamer ga plaatsen om te testen of dit de oorzaak van het probleem is.

 

Maar als ik je goed begrijp is het boekhoudkundig met mijn vader dus niet netjes te regelen? Misschien doe ik het ook wel niet, want je hebt waarschijnlijk wel gelijk dat het te veel 'gedoe' is, maar ik ben gewoon benieuwd wat er in theorie precies mogelijk is om thuis af te trekken op dit gebied. Zo leer je nog eens wat ;)

 

Wie helpt me hier verder?

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie
  • 0

Zojuist nog even gegoogeld en kwam deze pagina tegen.

 

Ik citeer:

Wanneer de werkruimte zich in de eigen woning of huurwoning bevindt (de werkruimte behoort dan tot het privévermogen), dan mag u de kosten alleen aftrekken als het gaat om een zelfstandige werkruimte, en als u voldoet aan de basiseisen voor aftrek.

 

Wat is aftrekbaar

Als de werkruimte zich in de eigen woning bevindt, huurt uw onderneming als het ware de werkruimte van u als privé-persoon. Uw onderneming mag dan een fictieve huur aftrekken van de winst. De fictieve huur is gesteld op 4% van de werkelijke waarde van de werkruimte (die meestal hoger is dan de WOZ-waarde). Daarnaast is aftrekbaar een evenredig deel van de kosten die in huurverhoudingen door een huurder zouden worden betaald (gas, water, elektriciteit, e.d.).

 

Volgens deze pagina is het dus wel mogelijk, of zie ik iets over het hoofd? Het is wel een site die over vrije broepen gaat en ik heb geen vrij beroep. (dit zijn toch alleen advocaten, artsen e.d.?)

 

Wie helpt me verder? Boekhouders met ervaringen omtrent dit onderwerp misschien?

Link naar reactie
  • 0

Ik zou me voor kunnen stellen dat je samen met je vader/ouders tot een regeling zou kunnen komen waarbij zij jou deze kamer in huis verhuren.

 

Moet wel even vastgelegd worden en heeft natuurlijk ook belastingtechnisch gezien gevolgen voor hun.

 

Jij de huur voor je bedrijfspant, zij betaald voor de gebruikte energie.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Wanneer de werkruimte zich in de eigen woning of huurwoning bevindt (de werkruimte behoort dan tot het privévermogen), dan mag u de kosten alleen aftrekken als het gaat om een zelfstandige werkruimte, en als u voldoet aan de basiseisen voor aftrek.

 

Het zit hem in het begrip zelfstandige werkruimte. De belastingdienst zegt hierover:

 

De werkruimte is een zelfstandig gedeelte van de woning. Dit moet duidelijk zichtbaar zijn, bijvoorbeeld aan een eigen opgang of ingang. Ook de voorzieningen in de werkruimte kunnen van belang zijn, bijvoorbeeld eigen sanitair.

 

Ik neem aan dat je werkruimte hier niet aan voldoet. Helaas mag je dan geen energiekosten aftrekken.

Link naar reactie
  • 0

 

Wanneer de werkruimte zich in de eigen woning of huurwoning bevindt (de werkruimte behoort dan tot het privévermogen), dan mag u de kosten alleen aftrekken als het gaat om een zelfstandige werkruimte, en als u voldoet aan de basiseisen voor aftrek.

 

Het zit hem in het begrip zelfstandige werkruimte. De belastingdienst zegt hierover:

 

De werkruimte is een zelfstandig gedeelte van de woning. Dit moet duidelijk zichtbaar zijn, bijvoorbeeld aan een eigen opgang of ingang. Ook de voorzieningen in de werkruimte kunnen van belang zijn, bijvoorbeeld eigen sanitair.

 

Ik neem aan dat je werkruimte hier niet aan voldoet. Helaas mag je dan geen energiekosten aftrekken.

 

Marielle heeft helemaal gelijk, je werkruimte zal waarschijnlijk niet zelfstandig zijn.

 

Je gaf verder aan dat je graag wat leert over dit onderwerp ;) => vragen en antwoorden van de staatssecretaris over dit onderwerp .

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat je werkruimte hier niet aan voldoet. Helaas mag je dan geen energiekosten aftrekken.

 

Dat de regels nu eenmaal zo zijn, helpt jou natuurlijk niet tegen een morrende pa. Wellicht helpt het wel door hem op een andere manier wat te gunnen: bijvoorbeeld, dat jij de DSL-aansluiting betaalt, zijn autowasserette, hem een 'computer van de zaak' "laat testen". Sommige van zulke dingen zul je als bedrijfskosten kunnen aftrekken, anderen vallen in de categorie "kantoor aan huis heeft voordelen, maar ook nadelen".

 

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Je heb 2 mogelijkheden. Een ervan is je vader buiten de deur te zetten maar dat zal hij niet op prijs stellen. :o

De ruimte (zelfstandig of niet) is alleen aftrekbaar wanneer de inkomsten uit die ruimte verkregen meer dan 70% van jouw totale inkomsten zijn.

Maak anders een huurovereenkomst met jouw vader dat je een werkruimte van hem huurt (all-inn) prijs. ;D

Link naar reactie
  • 0

ROvé, ik moet je hier toch corrigeren. Het is niet of/of, je MOET aan de voorwaarde voldoen dat de ruimte zelfstandig is anders zijn de kosten niet af te trekken.

 

Lees hier wat de belastingdienst ervan vindt:

Werkruimte thuis: alleen aftrek in bijzondere gevallen

 

 

Of de huurovereenkomst met vader zou werken weet ik niet, aangezien dit toch indruist tegen bovenstaande.

 

De belastingdienst schrijft het volgende over huren van bedrijfsruimte:

U huurt een pand dat u helemaal voor uw onderneming gebruikt

Let op het woordje helemaal

 

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, sinds 2005 moet de werkruimte thuis, van de freelance, maar ook van een zelfstandig ondsernemer, freelance, Dga etc. voldoen aan ALLE eisen en dat in bijna allle gevallen niet zo. Gevolg geen enkele aftrek, behoudens dat de werkruimte vor de hypotheekaftrek tot de eigen woning wordt gerekend EN dat bij verkoop de winst (over de bedrijfsruimte) vrij van belastingen is.

 

Fred Londema

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.